Millaisia raskausoireita sinulla on?

Mulla oli verenpaine viimeksi mitatessa 95/66, mikä terveydenhoitajan mielestä oli lähinnä positiivista. Joudun kuitenkin liikkumaan tosi varovasti, enkä uskalla edes kumartua nostamaan lattialta tavaraa, koska alkaa heittää päässä :wacky:

Tiedä sitten johtuuko alhaisesta verenpaineesta vai hemoglobiinista vai mistä, mutta hengästyn todella helposti ja leposykkeet saattaa olla makoillessakin luokkaa 80-90. Liikunta on jäänyt aika minimiin, vaikka tekisi mieli vielä harrastaa :sorry:
 
Mulla kans normaalisti matala verenpaine (97/71 ja syke 90). Huomaa kans et ei voi olla pää alaspäi kauaa ku sit ku nousee ni heittää päästä.. Hemoglob mulla ollu hyvä et uskosi et huippaus liittyy kans tohon matalaa verepaineesee. Ja mulla kans aina ollu korkea leposyke, ja herkästi syke nouseekin. Mut mulla kans neuvolas ku mitattu verepainet ni ollu normaali et jänmä millai heittää et onko neuvolas mitattu vai kotona.
 
Mulla kans normaalisti matala verenpaine (97/71 ja syke 90). Huomaa kans et ei voi olla pää alaspäi kauaa ku sit ku nousee ni heittää päästä.. Hemoglob mulla ollu hyvä et uskosi et huippaus liittyy kans tohon matalaa verepaineesee. Ja mulla kans aina ollu korkea leposyke, ja herkästi syke nouseekin. Mut mulla kans neuvolas ku mitattu verepainet ni ollu normaali et jänmä millai heittää et onko neuvolas mitattu vai kotona.

Mullakin neuvolassa mitattaessa on joko normaalit tai jopa korkeat paineet, kun taas kotona on alhaiset. Eiköhän se liity ihan siihen "suorituspaineeseen" että aina neuvolassa kuitenkin vähän jännittää sitä mittausta, ja toisaalta kun siellä kuitenkin höpöttää taukoamatta niin varmasti myös vaikuttaa. :grin Selkeästi nyt tässä raskaudessa on neuvolassakin mitattaessa enemmän normaalit paineet, ekassa oli aina korkeat, vaikka kotona arvot suht samoissa, eli varmaan sitä nyt tällä kertaa jo jotenkin ottaa neuvolatkin rennommin... Ite oon ihan pitänyt listaa neuvolaan kotimittauksista niin ei tarvi vääntää kättä siitä jos joskus siellä on melko korkeat.
 
Mulla oli myös tuota kuivuuden tunnetta aiemmmin, mutta neuvolassa sanoivat että joitain intiimi rasvoja ja öljyjä voi käyttää erityisesti suositteli ceraderm intime hoitoöljyä (on kuulemman hyvä myös välilihalle ennen synnytystä, ehkäisemään repeämiä)
ja se helpotti! Ootteko ite turvoksissa ja sen takia ei huvita vai vaan alapää tuntuu turvonneelta? Alapään turvotukseen auttaa kun laittaa hetkeksi (noin 30min tai vähemmän) jalat ylös :)
On tullu käytettyä Ceridal ihoöljyä, se on kyllä ihan mukavan tuntoista ja ei tahraa. :)

Olen käyttänyt jo ennen raskautta Multigyn Liquigeliä jos sänkyhommat on tähtäimessä, koska se edesauttaa oman kosteutuksen syntymistä. On siis ollut tätä kuivuusongelmaa jo ennen raskautumista. Ja nyt olen käyttänyt ihan Bepanthenia, koska on melkeinpä haavaumia ollut siellä.. Ja Femiflor maitohappovalmiste myös käytössä. Tosiaan siis ihan turvotus tuntuu tuolla alapäässä, kyllä muuten tunnen itseni ihan ok näköiseksi, kun mieskin pitää mua nyt niin kauniina :p
 
Tässä raskaudessa hiustenkasvu tuntuu pysähtyneen, toisinkuin edellisissä, mutta joo muuten esim. kainalot rehottaa nopeasti. Lisäksi mun leukaluiden kohdalla poskissa kasvaa sellaista valkoista haituvaa, lanugo - karvaa :hilarious:
Mulla kasvaa sitä hahtuvakarvaa mahassa ihan kauheesti, kiva katsoa alaspäin kun maha on aivan karvainen :laughing002
 
Täälläkin seksi elämä vähentynyt miehen kanssa huomattavan paljon, mikä harmittaa kovasti. .. Olen odottanut että saisin raskausmasun, mutta nyt kun painoa on tullut ja se näkyy muuallakin olo ei olekkaan niin hehkeä kuin olisi ajatellut.:sad001
Toinen asia mikä itseä ahdistaa on että kun aivastaa niin muutama tippa pissaa valahtaa housuun. :anyone
Vessassa saa rampata jatkuvasti täälläkin ja varsinkin kun maha kovettuu, niin se ottaa rakkoon erityisen paljon. :rolleyes:
 
Täälläkin seksi elämä vähentynyt miehen kanssa huomattavan paljon, mikä harmittaa kovasti. .. Olen odottanut että saisin raskausmasun, mutta nyt kun painoa on tullut ja se näkyy muuallakin olo ei olekkaan niin hehkeä kuin olisi ajatellut.:sad001
Toinen asia mikä itseä ahdistaa on että kun aivastaa niin muutama tippa pissaa valahtaa housuun. :anyone
Vessassa saa rampata jatkuvasti täälläkin ja varsinkin kun maha kovettuu, niin se ottaa rakkoon erityisen paljon. :rolleyes:
Joo ja kun asennon vaihtaminen aiheuttaa ähkimistä, se saattaa joskus vaikuttaa tunnelmaan :bag:
Olen huomannut, että joskus on pikkuhousut hieman kosteat, eli taitaa pientä virtsankarkailuakin olla..
 
Täälläkin seksi elämä vähentynyt miehen kanssa huomattavan paljon, mikä harmittaa kovasti. .. Olen odottanut että saisin raskausmasun, mutta nyt kun painoa on tullut ja se näkyy muuallakin olo ei olekkaan niin hehkeä kuin olisi ajatellut.:sad001
Toinen asia mikä itseä ahdistaa on että kun aivastaa niin muutama tippa pissaa valahtaa housuun. :anyone
Vessassa saa rampata jatkuvasti täälläkin ja varsinkin kun maha kovettuu, niin se ottaa rakkoon erityisen paljon. :rolleyes:

Virtsankarkailua on täälläkin, toki tämä ongelma ei ole koskaan oikein palautunut 100% ennalleen synnytyksistä. Ekan jälkeen paremmin, mutta toisen jälkeen niin yskiminen kuin aivastelu kuin välillä muutenkin lirahtanut, mikäli ei ehdi valmistautua ja suurinpiirtein ristiä jalkojaan. Korostunut erityisesti nyt taas odotusaikana.
 
Täällä kans meinaa lorahtaa aina välillä. Ja tähän ei auta tämä kaamee flunssa ja yskä joka on ny päällä. Aina ku yskääsöö nii lirahtaa vaikka kuinka yrittääs olla kintut ristis.
 
Täällä kans saa joka päivä käyttää pikkuhousunsuojii ku aivastaes meinaa ja välil lorahtaaki housuun :shifty: Ja muutenki joudun käyttää ku on välillä runsasta valkovuotoakin :meh:
 
Toi lorauttelu on kyllä kummallinen vaiva josta ekassa raskaudessa ajattelin sen olevan vain väliaikaista, eli että siitä pääsis eroon kun vauva on syntynyt..Tai sitten että se vaiva jäisi kun synnyttäisi alakautta, mutta ei kumpikaan pitänyt mun kohdalla paikkansa kun edelleen saattoi lirahdella vaikka ei oliskaan raskaana ja mulle tehtiin vielä suunniteltu sektio perätilan takia!o_O Tiedä sitten miten paljon niitä lihaksia sais olla pumppaamassa kun ei semmonen normaali päivittäinen treeni riitä:grin
 
Onko täällä muuten muita joilla olisi tullut ahdistusta ja jotka on alkanut näkemään painajaisia? Mä oon ihmetelly sitä että jatkuvasti tuntuu näkevän jotain ahdistavia unia ja muutenkin mieliala on ollut kiukkusempi :sorry: Ihan kun olis viime kerrallakin ollut joku tällainen vaihe, mutten muista vaan mihin kohtaan se silloin osui..
 
Onko täällä muuten muita joilla olisi tullut ahdistusta ja jotka on alkanut näkemään painajaisia? Mä oon ihmetelly sitä että jatkuvasti tuntuu näkevän jotain ahdistavia unia ja muutenkin mieliala on ollut kiukkusempi :sorry: Ihan kun olis viime kerrallakin ollut joku tällainen vaihe, mutten muista vaan mihin kohtaan se silloin osui..

Mielialat vaihteli alkuraskaudessa aika reippaastikin, nyt olen saanut itseni eilen ja tänään kiinni siitä kun ahdistaa ja itkettää, enkä edes osaa sanoa että mikä. Olisko babylla sitten ahkerampi kasvuvaihe menossa ja väsymystä. Väsymys aiheuttaa mulle usein itkuisuutta. Muistelen myös mielialojen vaihdelleen hyvinkin ahdistuneiksi edellisissä raskauksissa sekä synnytyksen jälkeen pienvauva-arki on mulle tosi rankkaa aina kun tarvitsisin paljon unta ja lepoa.
 
Onko täällä muuten muita joilla olisi tullut ahdistusta ja jotka on alkanut näkemään painajaisia? Mä oon ihmetelly sitä että jatkuvasti tuntuu näkevän jotain ahdistavia unia ja muutenkin mieliala on ollut kiukkusempi :sorry: Ihan kun olis viime kerrallakin ollut joku tällainen vaihe, mutten muista vaan mihin kohtaan se silloin osui..
On kans jonkinlainen vaihe päällä. Vähän huonommalla tuulella olen ollut kuin yleensä, ja jonkinlaista ahdistavaa untakin näin siitä, etten uskaltanut lähteä vauvan kanssa kotoa. Töissä on pinna kireellä, yöllä heräilen murehtimaan jotain ihan turhuuksia kuten vaikka turvaistuinta, joka ei ole ajankohtainen vielä pitkään aikaan..
 
Pahoinvointi jäi ensimmäiseen kolmannekseen. Jotain pientä kolotusta ollut, mutta enimmäkseen vointi on ollut loistava. Kaikki voittaa oksentamisen :D Närästys on vaivannut, onko tähän joku saanut helpotusta?
 
Pahoinvointi jäi ensimmäiseen kolmannekseen. Jotain pientä kolotusta ollut, mutta enimmäkseen vointi on ollut loistava. Kaikki voittaa oksentamisen :D Närästys on vaivannut, onko tähän joku saanut helpotusta?

Mulla ollut nyt useamman viikon taas jo käytössä omeprazol närästykseen, tosin ihan iltaan asti ei teho riitä 20mg ja olen Rennietä joutunut päälle syömään. Omeprazolia ei ilmeisesti käsikauppatavarana suositella raskausaikana vaan vaatii lääkärin reseptin, näin olen ymmärtänyt. Huomattavasti edullisempaakin kelakorvattuna. Gaviscol on myös käsikauppatavarana ok raskausaikana, ei vaan oikeen ole toiminut mulla koskaan.
 
Pahoinvointi jäi ensimmäiseen kolmannekseen. Jotain pientä kolotusta ollut, mutta enimmäkseen vointi on ollut loistava. Kaikki voittaa oksentamisen :D Närästys on vaivannut, onko tähän joku saanut helpotusta?
Mä popsin myös Omeprazolia, jonka hain lääkärin reseptillä. Muita en ole edes kokeillut, kun on toistaiseksi riittänyt mun tarpeisiin. Myös radidiagnoosin myötä säännöllistynyt ruokailu on saattanut vähentää oireita.
 
Minulla on ollut miltei koko raskauden ahdistusta ja alakuloisuutta. Nyt ehkä hiukan helpottanut, mutta pinna kyllä palaa helposti.

Suonikohjun alkuja tullut sääriin ja häpyhuuliin ihan kunnon kohjut :smiley-angry017. Ruokahalu on pahoinvoinnin jälkeen ollut valtava ja painoa on tullut kohta lisää saman verran kuin mitä esikoisesta koko raskaudessa... housuun lirahtelee täälläkin eikä olo todellakaan ole hehkeä enkä voi sanoa nauttivani raskaudesta. Ihan eri fiilikset kuin esikoista odottaessani.
 
Mulla alkaa huomaamaan että hengästyminen iskee, ja istumisen jälkeen jäykkää liikkeelle lähtö. Mitään pitkiä shoppailukierroksia ei tarvitse tehdä sillä alkaa tuntumaan alaselässä ja jaloista lähtee voimat. Säännöllinen makoilu pitkin päivää helpottaa ja onneksi nyt kesälomalla siihen onkin ihan hyvä mahdollisuus. Maha on jo suht iso muttei mielestäni kuitenkaan niin iso kuin teoreettisesti (eli vkolla 28 kaksosraskaudessa kuin yksösraskauden lopussa). Että on tästä vielä onneksi varaa kasvaa, huh. Yllättävän hyvin siis mielestäni vointi tällä hetkellä/tähän asti ottaen huomioon tuplat. Mutta vielä pitäisi noin kaksi kuukautta ainakin jaksaa niin oltaisiin hyvillä viikoilla.

Niin ja närästys on tullut kuvioihin, todella ärsyttävää kun kumartuessa tai makuulla nousee ruokatorvesta polttavat hapot suuhun. Oli esikoisestakin.
 
Täällä kans supistaa jos kävelee yhtään liian nopeasti ja liian pitkään. Selkä vaivaa ja liitoskivut myös :bored: Ja nää helteet, voi apua sanon vaan! Etelän lomalla ei tuntunut missään, kai se ilmankosteus vaikuttaa niin paljon. Mut eipä tarvitse suunnitella taas mitään ulkoaktiviteetteja niin kauan kun nää jatkuu. Sairaslomaa täytyy myöskin hakea ensi viikolla lisää, olisi töihin paluu edessä.

Loman aikana ilmestyi myös linea negra, näkyy koko mahan pituudelta. Tyttöä meille on lupailtu, koko mahan viiva ilmeisesti viittaa poikaan :rolleyes: Onko kellään kokemusta, että tuliko "vääränmerkkinen" vauva viivaan nähden? :grin
 
Takaisin
Top