Raskaudesta kertominen

Chum

Puuhakas puhuja
Helmiäidit 2020
Joulukuiset 2021
Oletteko jo kertoneet raskaudesta läheisille? Milloin kerroitte tai milloin aiotte kertoa? Kuka/ketkä saavat tietää ensin? Ja tietysti, miten kerroitte?
 
Itse varmastikin odottelemme nt-ultran yli, ennen kuin perheet saavat tietää. Teimme samoin esikoisen kanssa. Yhdelle ystävälle tekisi mieli pian kertoa, kaipaan tyttöjuttukaveria näihin kaikkiin tuntemuksiin. Mutta vielä siis kukaan ei tiedä, ellei ole arvannut.
 
Raskaustestiä kun tein niin tilanne kuvia otin yhteen ryhmään ja siinä porukalla tiirailtiin onko väriä vai ei :grin
Sit kerroin heti myös parille kaverille ja muutaman tunnin päästä miehelle ja siskolle. Ja sit ennen varhaisultraa panikoin viel yhelle kaverille. Äitille ja iskälle tekis mieli kertoa pian jo, ehkä ensiviikon äitiyspolin jälkeen kun sielläkin ultrataan :)
Miehen isälle nt-ultran jälkeen ja miehen äiti saa ihan itse huomata tilanteen joskus.
 
meillä tietää isosisko, miehen vanhemmat ja äiti(joka ehti juoruamaan eteenpäin jo eli suku taitaa tietää) me kerrottiin ison siskon paidalla johon oli strasseilla kirjoitettu isosisko. mentiin syömään ja odoteltiin koska ne huomaa :D muille ajattelin kertoa nt-ultran jälkeen.

onko muuten kivoja ideoita miten sais kerrottua kuvassa? se hakaneula-juttu on ihan kiva mut kulunut. mä mietin et otan kuvan meidän perheen farkuista pyykkinarulla
 
Ei kerrota kenellekään ennen nt-ultraa. Yksi kkm taustalla tehnyt kaiketi varovaiseksi, koska esikoisesta kerrottiin ainakin mummeille melkein heti plussan jälkeen.
 
Itse olen kertonut äidilleni sekä kahdelle ystävälleni (jotka arvasivat, kun jätin juhlissa viinit juomatta). Muille kerron vasta nt-ultran jälkeen.
Edellisestä, kesken menneestä, raskaudesta kerroin jopa töissä tosi monelle. Oli sen verran raskasta jälkikäteen ajateltuna, että vahingosta viisastuneena odottelen vielä muutaman viikon.
 
Mä lähetin plussasta kuvan muutamille ystäville. Mun perheelle kerrottiin sillee, että esikoiselle puettiin "big sis" - paita, kun mentiin kylään. Sama homma miehen äidille ja siskolle. Esikoisesta kerrottiin nt-ultran jälkeen laittamalla jouluna kuva pakettiin, nt-ultra oli sillon just ennen joulua. Nyt on tultu aiemmin kaapista ja ajattelen niin, että ovat sitten tukena, jos tässä käy huonosti.
 
Oman sukuni naiset tietävät ja mieheni kertoi kotonansa kun käytiin ja joitakin jotka ovat kyselleet oon vastannut kysymyksen mukaan vähän ettei heti arvaa.. Mutta mielestäni liian moni tietää. Oon vaan sitä kokoluokkaa et näyttää helposti siltä että oisin raskaana ollut pidempään. Kaikille kyselijöille en ole vielä halunnut paljastaa.. ☺️
 
Ollaan kerrottu mun äidille, useammalle ystävälle sekä yhdessä mammaryhmässä kerroin myös odottavani. Nämä kaikki siis sellaisia jotka tiesi yrityksestä muutenkin joten tuntui luontevalta kertoa :) nyt jälkeenpäin ehkä vähän harmittaa kun niin moni jo tietää mutta onneksi sentään varhaisultra jo takana päin ja siellä kaikki hyvin. Toki se ei todista etteikö mitään vois sattua mutta toivotaan parasta.
 
Tästä raskaudesta tietävät oikeastaan he, jotka ovat tienneet muutenkin meidän tilanteesta. Aika pieni määrä ihmisiä. Niin on vastasit vielä pitkään.
 
Mää kerroin eilen äitille niinkin tylsästi kun viestillä :grin En voinut olla hiljaa enempää, mutta en halunnut soittaa:grin
 
mä en töissä oo kertonut ja oon someen laitellut ihan pokkana kuvia festareilta skumppalaseista yms juhannuksesta asti. töissä tänään ilmoitin nollaavani täysillä kun loma alkaa ja kärsiväni huomenna ihan kunnon darrasta :D lomajuomalasista otin kuvan..skumppaa ja saunabisset (miehen saunaoluet kylmässä ja lasissa omppumehua ja vissyä). kerron totuuden sitten loman jälkeen kun nt-ultrassa on käyty ja kun se silloin saattaa jo näkyäkin :D
 
Olen kertonut vain parhaalle kaverilleni. Enkä tiedä milloin kerron muille, sillä takana kaksi keskenmenoa ensimmäinen ehkä rv 5? Ja toinen rv 9+0. Nyt menossa rv 9+6 ja täällä toivotaan et raskaus jatkuis normaalisti.❤️

Odottelen ensimmäistä ultraa, joka on 1.8, niin saataisiin tieto sykkiikö sydän ja vastaako koko raskausviikkoja :)
 
Vähän jännittää kertoa ihmisille, hyvin voimakkaasti ollaan sanottu että enempää meille ei tule kun kolme poikaa jo on.
 
Miehen lisäksi tietää muutama kaveri ja nyt kerroin myös töissä pomolle, kun meillä on tulossa vähän muutoksia työpaikalla ja oli alun perin suunnitelmana että olisin ehkä siirtynyt toisiin tehtäviin, mut nyt totesin että tässä vaiheessa ei kannata tuhlata aikaa mun kouluttamiseen uusiin tehtäviin ja sit jäisin heti mammikselle ja tilalle pitäis taas kouluttaa joku muu. :oops:

Mä oon myös aika vahvasti tehnyt selväksi, että kaksi lasta riittää, ja tiedän tarkalleen keiltä ei hirveän positiivista suhtautumista asiaan ole odotettavissa, niin heille kertominen vähän jännittää. Meidän mutsi on myös muka-leikillään kommentoinut siihen suuntaan, että kaksi lasta on ihan tarpeeksi, joten toivotaan ettei se saa ihan hirveetä slaagia. :shy:

Meillä myös eka ultra 1.8., niin jos kaikki on hyvin niin kerrotaan sitten..
 
Miehelle kerroin tietysti heti, kun plussasin. Piti alunperin odottaa ekaa ultraa, mutta ei mennyt ihan näin. Oli pakko avautua yhdelle ystävälle tuntemuksista melkein heti. Sitten kävin kotopuolessa ja äiti arvasi heti. Kiitos turvotuksen, näytti että olisin ollut jo pidemmällä. Mieskin sitten avautui ystävilleen ja äidilleen. Sanoin, että ekan ultran jälkeen saa kertoa, mutta oli mennyt sekoittamaan sen neuvolan epäviralliseen ultraan, jonka ne teki miulle. Olisin toivonut, että korkeintaan muutama läheinen olisi tiennyt tässä vaiheessa, mutta ei mennytkään näin. Toivottavasti kaikki menee hyvin.
 
kerroin myös töissä pomolle, kun meillä on tulossa vähän muutoksia työpaikalla ja oli alun perin suunnitelmana että olisin ehkä siirtynyt toisiin tehtäviin, mut nyt totesin että tässä vaiheessa ei kannata tuhlata aikaa mun kouluttamiseen uusiin tehtäviin ja sit jäisin heti mammikselle ja tilalle pitäis taas kouluttaa joku muu. :oops:.

Muistakaa että raskaudesta ja äitiysvapaasta huolimatta teillä on samat oikeudet koulutukseen ym työssä kehittymiseen ja etenemiseen kuin muillakin työntekijöillä :). Toki jos itsestä tuntuu ettei nyt olekaan energiaa tms niin saa toki passatakin.

Mulla anoppi yritti udella jo joskus tyyliin 6.lla viikolla mut totesin vaan et turvotus johtuu kilosta herneitä. Ärsyttää kun pitää udella vaikka saman turvotuksen sais aikaiseksi ihan koska vaan syömisellä/juomisilla. Ei mitään tekemistä vauvamahan kanssa vielä (ainakaan mun tapauksessa). Itse asiassa puol vuotta sitten yks tuttu kyselikin et oonko raskaana. No enpä ollut mut jäänyt vähän pömppöä edellisistä. Kiva kun huomautit :shifty:
 
Parille kaverille kerroin plussan jälkeen. Lisäksi töissä parille, en ois halunnut, mutta pakko koska on asioita mitä en voi tehdä raskaana. Onneksi hoisivat hommia mun puolesta, mutta aiheuttanut muissa työkavereissa kysymyksiä, miksi en oo tullu tekeen kaikki omia töitäni. Onneksi kukaan ei arvannut ainakaan mun tietääkseni. Mutta kaikki varmaan arvaa ette halua kuuluttaa koko maailmalle viikolla 4+jotain. Nyt nt-ultran jälkeen poika soitti mummoille, että hänestä tulee isoveli. Lisäksi kuulutti varmaan kaikille kaupassa saman asian. Kun seula tulokset tulee alan kertomaan laajemmin. Siis muillekkin kuin parille työkaverille, kaverille ja mummoille + koko kaupalle.....
 
Mä olen miettiny että ottaisin kuvan pyykkinarusta jossa roikkuu sukkia kahdet aikuisten, kolmet lasten ja pikkuruiset vauvvan sukat. Lähettöisin sen mun vanhemmille ja sisaruksille en tiiä tajuisko.

Sitten ku ne tietäis ni vois laittaa faceen ja kattoo tajuuko kukaan :)
 
Muistakaa että raskaudesta ja äitiysvapaasta huolimatta teillä on samat oikeudet koulutukseen ym työssä kehittymiseen ja etenemiseen kuin muillakin työntekijöillä :). Toki jos itsestä tuntuu ettei nyt olekaan energiaa tms niin saa toki passatakin.

Joo siis mulla ei sinällään oo mitään kiinnostusta edetä työssäni, vihaan koko paikkaa ja toivon ettei mun tarvitse enää äitiysloman jälkeen palata sinne. Tää olis ollut ihan olosuhteiden pakosta johtuva muutos, koska meiltä siirtyy tehtäviä pois niin ei tarvita enää yövuoroa eli mua. Mut kärsin nyt sit päivävuorossa kunnes jään äitiyslomalle. Ihan oma päätös oli. :cool:
 
Takaisin
Top