Avuttomien ensiodottajien tyhmien kysymysten palsta

En synnytä vielä pitkään aikaan, mutta aloin jo stressata kun anoppi haluaa tulla kylään kaukaa viikoksi pian syntymän jälkeen. Milloin olisi viisasta ottaa vastaan yövieraita? Ajattelin ehkä vähintään kaks kolme viikkoa olla ja levätä ja joka haluaa kylään niin tulee käymään, mutta yökylävieraat jo ahdistaa. Se on niin intensiivistä kun ylimääräistä porukkaa on koko ajan! Ja vauvan kanssa on ensi viikot meneillään. Mitä ootte mieltä? Ei ole anoppia vastaan mitään, mutta hiukan kyllä ahdistaa ajatus kun oon vauvassa sit kiinni, väsynyt, hormonihöyryt ja en tykkää muiden siivoamisesta yms. hääräämisestä omassa asunnossani :bored: ei kuitenkaan ihan olla paita ja peppu anopin kanssa. Mustasukkaisuus taitaa jo nousta pintaan :grin onko se sellasta aluksi että haluaa vaan omia vauvan eikä antaa muiden liikaa helliä? Olenko hullu jos otan yövietaita jo kolmannella viikolla?
 
Muokattu viimeksi:
Riippuu monesta asiasta.

Minä itse muutin kaverille kylään pariksi viikoksi joitakin vuosia sitten, koska hän meni synnytyksessä huonoon kuntoon ja hänen miehensä piti mennä työmatkalle, jota ei voinut perua. Sairaalassa kaverilleni oli sanottu, että kotiin pääsee vain sillä ehdolla, että joku on siellä auttamassa lapsen kanssa.

Eli anopin kyläilytoive voi hyvin olla tuotakin, että on valmis ja halukas auttamaan tuollaisessa tilanteessa.

Ymmärrän kyllä sen, ettei toista halua kotiinsa hääräämään. Minulla esikoisen synnytys meni fyysisesti hyvin, ja vaikka oma äitini oli kerinnyt jo sijaamaan itselleen meille sängynkin, totesin heti kotiutuessani kolmen päivän ikäisen vauva kanssa, että pärjään vallan mainiosti ilman apua ja hän voi mennä kotiinsa. Oma rauha on aina oma rauha.
 
Me päätettiin miehen kans, et vähintään viikko ollaan kotona kolmistaan ennen vieraita. Mun äitihän olis tullu heti. No niin tavallaan tuli nyttenkin, mut vain käväisi ohikulkumatkalla, kun oltiin päivä oltu kotona. Tosin sairaalassa oltiin 9 päivää, et silleen oli se viikko kyllä mennyt.

Yöksi mun äiti tuli, kun vauva oli reilun 2viikkoa. Oli siis sovittu, et hän tulee kaveriksi, kun mies palaa isyysvapaan jälkeen töihin.

Jos on mahdollista, niin suosittelen lämpimästi perhehuonetta synnäriltä. Oli ihanaa, kun isäkin oli alusta asti kaikessa mukana. :)

Mä en ainakaan muista olleeni mustasukkainen, jos joku on halunnut sylitellä/hoitaa vauvaa. Tyytyväinen vaan, et lapsella on läheisiä aikuisia ympärillä muitakin kuin minä ja mies. Kerran muistan, mut se oli ihan nyt vasta (lapsi on jo 10kk), et piti itsellä ”siepata” lapsi syliteltäväksi, ku viihtyi liian kauan (mun mielestä) mummo-puolensa kanssa :hilarious: Ja siinäkin oon erilainen, kuin Chimichanga, et mulle on ok, jos joku huushollaa meillä. Mun äiti varsinki päikkäriaikaan saattaa siivota tai tehä ruokaa tms eikä se mua haittaa.

Mut ehottomasti, Chimichanga, teillä on oikeus olla keskenään alussa, niin kauan kuin teistä tuntuu hyvälle! Anopin on vaan se hyväksyttävä. Pistä miehesi sanomaan tämä, niin jos uskois paremmin?
 
Mä en ottaisi yövieraita niin pian. Etenkin esikoisen kanssa kaikki on vielä niin uutta ja opettelua riittää esim. imetyksen kanssa, että en kaipaisi siihen ketään "kyttäämään".
 
Silloin on hyvä aika ottaa yövieraita kun teistä tuntuu siltä. :) Jos ajatus siitä ahdistaa niin anoppi saa oman rauhan toivetta kunnioittaa. Oma anoppinikin aikoi tulle meille useammaksi yöksi "auttamaan" heti vauvan syntymän jälkeen. Loukkaantui ystävällisestä Ei:stä niin kovin ettei sitten näkynyt ennen kuin vuoden päästä. Hän siis oli jo silloin fyysisesti niin huonossa kunnossa ettei hänestä todellista apua olisi juurikaan tullut. Eikä oikein tulla toimeen keskenämme pidempää aikaa kerralla, niin että hän olisi ollut vain rasite. Enkä edes olisi halunnut omaakaan äitiäni tai yhtään ketään ainakaan kuukauteen meille yöksi, kun haluttiin olla ja opetella vauva-arkea ihan oman perheen kesken.
 
Kauhea stressi keskenmenosta, nyt olisi rv 6+4, ja eilisestä asti aina silloin tällöin tullut pyyhkiessä verta, onko ihan normaalia?
 
Kauhea stressi keskenmenosta, nyt olisi rv 6+4, ja eilisestä asti aina silloin tällöin tullut pyyhkiessä verta, onko ihan normaalia?
Jos pyyhkiessä tulee paperiin verta, ei se vielä ole keskenmeno. Minulla tuli esikoisen raskaudessa useinkin pyyhkiessä verta paperiin. Syytä sille ei löytynyt, lääkäri sanoi vain, että raskaana limakalvot ovat herkemmät.

Toki kannattaa käydä varhaisultrassa tarkistamassa onko kaikki kunnossa, jotta saa ainakin vähäksi aikaa rauhaa hermoilleen.
 
En synnytä vielä pitkään aikaan, mutta aloin jo stressata kun anoppi haluaa tulla kylään kaukaa viikoksi pian syntymän jälkeen. Milloin olisi viisasta ottaa vastaan yövieraita? Ajattelin ehkä vähintään kaks kolme viikkoa olla ja levätä ja joka haluaa kylään niin tulee käymään, mutta yökylävieraat jo ahdistaa. Se on niin intensiivistä kun ylimääräistä porukkaa on koko ajan! Ja vauvan kanssa on ensi viikot meneillään. Mitä ootte mieltä? Ei ole anoppia vastaan mitään, mutta hiukan kyllä ahdistaa ajatus kun oon vauvassa sit kiinni, väsynyt, hormonihöyryt ja en tykkää muiden siivoamisesta yms. hääräämisestä omassa asunnossani :bored: ei kuitenkaan ihan olla paita ja peppu anopin kanssa. Mustasukkaisuus taitaa jo nousta pintaan :grin onko se sellasta aluksi että haluaa vaan omia vauvan eikä antaa muiden liikaa helliä? Olenko hullu jos otan yövietaita jo kolmannella viikolla?

Kuten muutki on sanonu, niin riippuu monesta asiasta ja teet niinku itsestä hyvältä tuntuu. Esikoisen syntymän jälkeen anoppi ja miehen sisko tuli kahden viikon päästä meille 4-5 päiväksi. Oli ihana, kun oli ihmisiä laittamassa ruokaa ja siivoamassa eikä ite tarvinu huolehtia niistä ollenkaan, vaikka synnytys oliki menny hyvin ja olin fyysisesti hyvässä kunnossa. Oli se silti vähä raskasta se sosiaalinen puoli ja jälkikäteen ajateltuna ite ois kaivannu vielä sitä omaa aikaa ennen vieraita.
 
Jos pyyhkiessä tulee paperiin verta, ei se vielä ole keskenmeno. Minulla tuli esikoisen raskaudessa useinkin pyyhkiessä verta paperiin. Syytä sille ei löytynyt, lääkäri sanoi vain, että raskaana limakalvot ovat herkemmät.

Toki kannattaa käydä varhaisultrassa tarkistamassa onko kaikki kunnossa, jotta saa ainakin vähäksi aikaa rauhaa hermoilleen.


Tuon viestin jälkeen alkanut kipuilemaan maha, ja veri on vähän hyytelömäistä.. :/
 
Tuon viestin jälkeen alkanut kipuilemaan maha, ja veri on vähän hyytelömäistä.. :/
Harmi! Voi se tosiaan keskenmenokin olla. Sinänsä keskenmenolle ei mahda mitään, joten ainoa mitä voi tehdä on vain odotella ja katsoa miten käy. Tsemppiä! :Heartred

Täällä foorumilla on myös aihealue keskenmenosta, jos haluat lukea muiden kirjoittamia kokemuksia. https://forum.vau.fi/forums/enkeleiden-vanhemmat.136/
 
Tuon viestin jälkeen alkanut kipuilemaan maha, ja veri on vähän hyytelömäistä.. :/

Itse ainakin pääsin vastaavilla oireilla aikoinaan keskenmenoraskaudessa päivystykseen josta lähetteellä naistentautienpäivysyykseen, jossa ultrattiin kohtu ja tarkistettiin tilanne. Mulla vuoto oli yhtä runsasta kuin kuukautiset ja kivut myös samanlaisia keskenmenossa. Mutta tollaset vuodothan on tosi usein myös ihan ”normaaleja” alkuraskaudessa eikä aina kerro keskenmenosta. :)

Ootkin varmaan jo soittanut lääkäriin, mutta jos et ole ja tilanne on pysyny ennallaan niin puhelin vaan rohkeasti kouraan! :) sen takia päivystyksen puhelinneuvonnat on olemassa, että he osaavat siellä auttaa ja ohjeistaa. :)
 
Vinkkejä hankintoihin kaivataan! Meille siis tulossa esikoinen marraskuussa, joten toppahaalarin osto taitaa olla edessä. Minkä kokoista kannattaisi ostaa? 56? Äitiyspakkauksen haalari kun on kokoa 68-70 tms., ja se taitaa olla aika auttamattoman iso..

Toisena ongelmana vaunut! Halutaan ehdottomasti ostaa käytetyt vaunut, koska ei koeta järkeväksi ostaa uusia. Lapsiakin kun on tällä tietoa tulossa vain tämä yksi. :) tarkoituksena olisi löytää siis hyvät yhdistelmävaunut, joilla pääsisi säässä kuin säässä eteenpäin, oli sitten tiet talvella aurattu tai ei, tulipa vettä tai räntää tai olipa alla asfaltti tai soratie. Toiveena olisi päästä myös metsäteille ja kärrypoluille. Varmaankin siis kääntyvät etupyörät on ainakin nounou, ellei oli lukittavissa? Mitä muuta kannattaisi ottaa huomioon? Varmaan käydään kyllä muiden ostosten ohessa myös liikkeessä katselemassa eri malleja vaikka käytettynä hankitaankin, mutta olisi kiva kuulla kokemuspohjaisia vinkkejä :)
 
Minä en noin pienelle ostaisi haalaria, eihän sitä kuitenkaan maassa pidetä. Meidän syyskuinen kerrospukeutui mm. merinovillaan ja sitten matkusti lämpöpussissa niin turvakaukalossa, kantoliinassa kuin vaunuissakin. Huomattavasti kätevämpää etenkin liikkuessa kun vyöt saa pussin alle eikä haalarin päälle missä ne voi jäädä löysäksi. Tarvittaessa lapsen saa myös äitiyspakkauksen haalariin ikään kuin makuupussiin - kun tuon ikäisenä ei tosiaan tarvitse vielä päästä liikkumaan.

Meillä on toiminert ora-jetin yhdistelmävaunut joissa on lukittavat etupyörät. Niillä on menty loskaisilla metsäteillä vallan vaivatta. Plussaa myös kotimaisuudesta :)
 
Vinkkejä hankintoihin kaivataan! Meille siis tulossa esikoinen marraskuussa, joten toppahaalarin osto taitaa olla edessä. Minkä kokoista kannattaisi ostaa? 56? Äitiyspakkauksen haalari kun on kokoa 68-70 tms., ja se taitaa olla aika auttamattoman iso..

Toisena ongelmana vaunut! Halutaan ehdottomasti ostaa käytetyt vaunut, koska ei koeta järkeväksi ostaa uusia. Lapsiakin kun on tällä tietoa tulossa vain tämä yksi. :) tarkoituksena olisi löytää siis hyvät yhdistelmävaunut, joilla pääsisi säässä kuin säässä eteenpäin, oli sitten tiet talvella aurattu tai ei, tulipa vettä tai räntää tai olipa alla asfaltti tai soratie. Toiveena olisi päästä myös metsäteille ja kärrypoluille. Varmaankin siis kääntyvät etupyörät on ainakin nounou, ellei oli lukittavissa? Mitä muuta kannattaisi ottaa huomioon? Varmaan käydään kyllä muiden ostosten ohessa myös liikkeessä katselemassa eri malleja vaikka käytettynä hankitaankin, mutta olisi kiva kuulla kokemuspohjaisia vinkkejä :)

Meilläkin oli marrasvauva, oli ihan kiva viettää synkkä ja pimeä talvi sohvan nurkassa imettäen. :)

Mä hankin innostuksissani useita haalareita kirppikseltä, kun en enää edes muistanut, mitä kaikkea kotona jo oli. Toppahaalaria vastasyntynyt ei edes tarvitse, ellet aio kantaa liinassa tai repussa. Meillä oli käytössä sellainen nallehaalari, jonka alla oli sisävaatteet. Lisäksi vielä äitiyspakkauksen makuupussi, niin hyvin tarkeni. Meidän poika oli niin kuumaverinen, että pipokin oli päässä vain kovimmilla pakkasilla, muuten riitti haalarin huppu.

Vauva kasvaa niin kovaa vauhtia, että koko 56 jää nopeasti pieneksi. Lisäksi vähän reilumpi haalari on helpompi pukea päälle, joten koko 62 saattaisi olla hyvä. Meillä se äitiyspakkauksen toppapuku oli käytössä vasta seuraavana talvena vähän aikaa, kunnes jäi pieneksi.

Yhdistelmävaunuissa kannattaa tosiaan miettiä, mitä itse tarvitsee. Metsälenkillä kaipaa eri ominaisuuksia kuin ostarilla. Itse olen kokenut jykevät renkaat, heittoaisan ja kantopussin ihan ehdottomiksi. Kuin myös taittoaisan, koska kuljetaan välillä bussilla. Löysin Torista hyvät Teutoniat käytettynä, ne eivät ole pettäneet edes juurakoissa jytyyttäessä. :grin
 
Unohdin sanoa, että lämpöpussi kaukaloon on tosi kätevä! Se kun on valmiina kaukalossa, niin ei tarvitse kuin sujauttaa vauva sinne sisävaatteissa, pipo päähän ja menoksi. Turvavyötkin saa napakammin kiinni kuin paksun toppahaalarin kanssa.
 
Vähän riippuu siitäkin, miten teillä asutaan ja miten liikutaan. Ja talven säästä.

Jos esim. vaunuttelu ja kävely on ensisijainen liikkumisen muoto ja ulkona talvella -30 astetta pakkasta, niin silloin pelkkä kaukalopussi ei tosiaankaan riitä, vaan lämmintä vaatetta on oltava monessa kerroksessa. Mutta tosiaan jos lähikaupassakin aina käydään autolla ja auto on nopeasti lämmin, eikä pakkastakaan juuri ole, niin aika turhaksi haalarit jäävät.

Meillä vaunut ovat ensisijainen liikkumismuoto, ja kirppikseltä ostin esikoiselle ohuen untuvahaalarin kokoa 62. Koska se oli ohut ja sisällä untuvaa, se meni hyvin kasaan ja toimi vastasyntyneellä myös autokaukalossa, silloin harvoin kun autolla mentiin. Vaunuissa oli toki sitten enemmän kerroksia sen alla ja päällä.
 
Kiitos kommentoinneistanne tuonne mun yökyläilykysymykseen perjantaina.. Taisin olla aika stressaantunut asiasta. Samana iltana vielä itkin etukäteen stressiä ja flunssaa kun tuntui niin pahalta toisten vierailu vaikka sitä se ei tosiasiassa ole. Osaan hyvin etukäteen tehdä asioista tosi raskaita ja monimutkaisia. Onhan vielä yli 4kk synnytykseen. Sitten kun asia oikeasti ajankohtainen niin katsotaan sitten sitä.. Ei kuitenkaan ekalla viikolla se on varma. Onhan se eka lapsenlapsi tosi tärkeä, ymmärrän että silloin haluavat tulla kun vauva on ihan pieni. Kyllä mua jännittää miten sit kyttäillään ja miten niitä ohjeita tulee ja miten saatan olla tosi mustasukkainen vauvasta, mihin vetää rajat jne. mutta on miljoona hyvää asiaa myös kun vieraita tulee. Kuitenkin appivanhempiin tottuminen vie oman aikansa ja he kuuluvat vauvan elämään yhtä lailla kun omatkin vanhempani. Tiedän että tätä vauvaa odotetaan ihan innoissaan ja on se kova paikka kun eivät asu ihan naapurissa :/
 
@Suski75 ja @Towanda kiitti vastauksista! :) juu, vastasyntyneen haalari jää varmasti todella nopeasti pieneksi; siksi senkin meinaan ostaa käytettynä. Jotain lämpöpussiakin olen miettinyt, ite tosiaan liikun ulkona ihan säässä kuin säässä, täysin riippumatta lämpötiloista tai taivaalta tulevasta tavarasta :grin Tietty olen varautunut siihen, että ihan niissä kovimmissa pakkasissa saattaa joutua liikkumista ja ulkoilua rajoittamaan vauvan kanssa.
Ehkä siis kokeillaan 62 haalaria, jos on liian iso niin saahan niitä aina lisää hankittua. :) eihän sitä tosiaan vielä edes tiedä kuinka iso/pieni kaveri sieltä on tulossa.
 
Nuo pienten haalarit saa myös aika hyvin kirppiksellä myytyä samaan hintaan kuin kirppikseltä ostikin, koska lyhyen käyttöiän vuoksi ne eivät kulu juuri lainkaan. Ja tosiaan meillä oli kovilla pakkasilla sekä lämpöpussi että untuvahaalari vaunuissa, ne eivät sulje toisiaan pois.
 
Takaisin
Top