Milloin ja miten aiotte kertoa raskaudesta muille?

Mulla on lapset 4v 3v ja 1v, joten pelkään suhtautuamista todella paljon, kun jo viimesimmän kanssa alettiin valittaa ettei kannattaisi enempää jne. Tosin en ota itteeni vaikka äitini mitä sanoisikin, koska asiahan ei ole hänen päätettävissään tai häneltä pois millään lailla, mutta en vaan jaksa kun tiedän että sieltä tulee jotain saarnaa yms... Miehen yhdelle siskolle kerrottiin just kun oli meillä kahvilla, hän otti asian ihan hyvin, mutta hän tykkääkin lapsista ja etenkin vauvoista :)

Ymmärrän tän kyllä... Lapsiasiassa luulen että mun äiti ei sanoisi mitään negatiivista vaikka kuinka monta hankkisin, mutta noin muuten siltä suunnalta kyllä herkästi saattaa tulla vähintäänkin huomautuksia vähän joka asiasta... Miten sitä ottaakin niin paljon herkemmin itseensä jos oma äiti jotain huomauttaa? Vaikka kuinka on aikuinen ja itsenäinen nainen olevinaan niin jotenkin sitä silti toisinaan tuntuu vähän taantuvan kiukuttelevan kakaran tasolle kun on äidin kanssa tekemisissä... :rolleyes:

Mutta sympatiaa sinne, ei varmaan oo mitenkään kivaa sekään jos ei voi aidosti iloita asiasta oman äidin kanssa! Tosin samaa mieltä ja ihan oikea asenne että eihän se isoäidin asia ole päättää niiden lastenlasten määrää.
 
Jep, viimeeksi kun kerroin, vastasi vaan pitää vähän sulatella ja viikon päästä vasta onnitteli, huomenna meen käymään siellä ja ajattelin pohjustaa asiaa vähän ja sit lähi päivinä kerron
 
Mimosamama ja Jayy, tsemppiä ja sympatiaa! Työnantajan reaktio oli varmasti puhtaasti töiden järjestelyn näkökulmasta, niin monessa paikassa työt on vain yhden osaamisen/vastuun takana ja sitten kun tapahtuisipa mitä tahansa niin reaktio on lievä paniikki. Henkilötasolla tuskin kukaan töissä on toisen lisääntymistä vastaan, joten onneksi nyt on kyse positiivisesta asiasta eikä pahemmista vaihtoehdoista (onnettomuus, vakava sairaus tms jolloin myös joutuu pois työnantajan käytettävistä ja jopa yhdessä silmän räpäyksessä)! Henkilönä hän ei vain kyennyt heti ajattelemaan asiaa yksilönä yksilön kannalta (jolloin varmasti olisi vain ilahtunut heti asiastasi), vaan hänen työminä iski ensin, älä siis lainkaan koe huonoa omaatuntoa. Sama olisi varmasti ollut edessä kuka vain tahansa hyvin tärkeän osaamisen kollegasi olisi ilmoittanut samaa, ja puhtaasti siitä syystä ettei hän/työnantaja ole varautunut varaosaamisen järjestelyillä jo valmiiksi. Toisaalta voit nähdä, että olet tavallista tärkeämpi henkilö työsi tai osaamisesi puolesta työtiimissäsi, mikä on tietenkin vain hyvä asia!

Jayy, voin vain kuvitella miltä sinusta tuntuu, tsemppiä! Lapsimäärä on jokaisen parin oma asia, eikä siihen olemuilla sanomista. Varsinkin kun kykenette tarjoamaan rakastavan kodin ja välittävät/osallistuvat vanhemmat/aikuiset ihmiset lasten elämään, niin se on tärkeintä mielestäni, jolla on merkitystä kaikkien vauvojen ja lasten ollessa tervetulleita. Omat resurssinne ja jaksaminen siinä on tärkeintä. Ei jonkun pinttyneet mielipiteet lapsimääristä. Toki harmittavaa, että hlö on niin läheinen jolloin jää tunne että tarvittava/odotettu tuki jää puuttumaan. Voisiko hänen kommenteissaan puhua myös hänen omat kokemuksensa, ehkä hän koki oman pikkulapsiajan sinun/lastensa kanssa kovin työlääksi ja väsyttäväksi, jolloin hänellä yhdistyy kommenttiinsa omat kokemukset ja tunteet ensimmäisenä, mitenkään huomioimatta että olet nyt kuitenkin aivan eri ihminen ja eri tavoin kykenevä hoitamaan asioita/arkea, kuin hän oli aikoinaan? Arki ja elämä, parisuhteet ja työnteko on voinut olla silloin aivan toisenlaista ja hänen kokema tukensa tarpeeseen nähdään liian vähäistä tms. Joka tapauksessa, ilman että sinusta/sisaruksista olisi kuitenkaan oikeasti ollut tavallista enempää vaivaa, vaan hänen subjektiivinen kokemus silloisesta pikkulapsiajasta ko.ajassa ja energioilla?

Eikä niiden lasten määrää voi aina edes valita, joskus tapahtuu odottamattomia raskauksia tai kuten nyt itselle kävi, kaksosia odotetaan. Se on ollut jo aivan pöyristyttävää havaita kun keskusteluissa muiden kanssa on selvinnyt että niitä on kaksi (esim varannut pidempää ultra-aikaa, uudet neuvolatädit, verikokeen ottajat sillä kaksosista ei kaikkea voi määrittää tms) niin sieltä tulee joka kerta joku spiikki, jossa ”pyöräytetään silmiä” että no teillä tulee sitten vilskettä/työtä riittämään, riskiraskaus jne. Mitä nyt kellekin tulee ensimmäisenä kahdesta lapsesta samaan aikaan mieleen ja sitten se vaan pullautetaan ulos suusta. Ei nuo nyt vielä haittaa, ehkä siksi ettei maha vielä ole loistanut niin selkeästi enkä ole joutunut sanomaan kuin pakollisissa tilanteissa, mutta kyllä ne kommentit huomaa ja vesittävät tilannetta. Huvittavin oli (toistaiseksi)kun varasin aikaa neuvolaan, niin se ajanvaraaja kommentoi suoraan: Huiiii, kaksi! Ja mietin että tuleekohan tuo oma raja vastaan tässä vielä loppuaikana kun tilanteet lisääntyy... ja miten noihin nyt sitten vastaisi kun toistaiseksi olen mennyt vähän hämilleni, niin täytyy miettiä sloganit valmiiksi ettei tuli kärttyisyydessään lauottua takaisin mitä sattuu (vaikka voisi se olla ihan opettavaista sille henkilölle, varsinkin jos hän virkansa puolesta joutuu kohtaamaan monikkokeissejä). Ja tiedän jo valmiiksi, etten ole henkilö, joka jaksaa yhtään minkään mummojen tai pappojen tai ylipäätään tuntemattomien kadun tallaajien ”iholle” tulevia jutustelu/ihastelu/mitä lie/kohtaamisia että voi, teillä on kaksi vauvaa, onko ne kaksoset, onko ne identtiset.. plaaplaa.. tuolla kylillä liikkuessa sitten kun he ovat syntyneet.. jokainen saa ihastella kauempaa ihan rauhassa jos kokee tarpeelliseksi (niin itsekin noteeraan ihan pikkuvastasyntyneet jos joku niiden kanssa liikkuu ulkona. On ne silti vaan niin söpöjä.)
 
Niin, en siis ole vielä kertonut töissä, on tässä välissä muutama lomapäivä ja kun palaan lomalta, on kerrottava sillä maha alkaa jo iltapäivisin turpoamaan mittoihin, joita ei jemmata, ja että aloittavat sijaisen hakuprosessin. Aiemminkin olisin voinut kertoa mutta on ollut ensinnäkin sulateltavaa että raskaus on alkanut ja kestääkö pidemmälle (lapsettomuushoitoja ja vesiperiä taustalla), sen jälkeen että selviää onko kaikki hyvin (selvittelyissä sattuneet tilanteet lisänneet kestoa kun ei ole selvinnytkään kerralla jne) ja nyt vielä tuntuu parhaalta odottaa rakenneultraa (mikä on onneksi ihan jo kohta). Ja, no tämän mahan on vielä pystynyt jemmamaan eikä vointi ole estänyt menoja. Myöskään esim tulevat isovanhemmat kummaltakaan puolelta ei vielä tiedä, on vaan tuntunut paremmalta pistää ensin omia ajatuksia järjestykseen ennen kuin alkaa huutelemaan asiasta laajemmin.
 
Mä yritän pitää raskauden piilossa töissä siihen asti, että mun koeaika loppuu (mikä olisi rv23 alku). Vielä siis 1.5kk pitäis piilotella. Vähän kyllä epäilen, onnistuuko. Toistaiseksi on siis joo onnistunut, mutta epäilen hyvin vahvasti jatkoa. :grin Ei ne mua varmaan pois olisi potkimassa vaikka jo kertoisinkin, mutta on vaan niin epävarma olo, kun meidän perheen tulot on täysin riippuvaisia mun palkkatuloista ja sit oltaisiin oikeasti pulassa, jos jostakin syystä mut irtisanottaisiin koeajalla ja vanhempainrahakin sitä myötä laskisi reippaasti (olen valmistunut sen verran hiljattain, että ehdottomasti täytyy hakea viime 6kk tulojen perusteella vanhempainraha).
 
Mä sain kerrottua mun äidille tänään, se vaan nauro ja sano että arvas että näin käy koska hänelle eikä mun mummille eikä tädille ole sopineet pillerit,no tällä kertaa onnitteli heti, eikä sen tarvinnut miettiä, nyt ei sit tarviikkaan enää miettiä kelle kertoo jne vaan muille voi kertoa sitä mukaa kun näkee :) huh mikä helpotus!
 
Tänään on mun serkun valmistujaiset, joten siellä varmaan saa tietää sit mun lähimmäiset sukulaiset, jos tajuaa, en halua erikseen siellä mainita asiasta kun kuitenkin on serkun juhlat, mutta jos ne hoksaa tai kysyy niin en aio kieltääkkään, vähän jänskättää, kohta hakemaan lapset tarhakaverin synttäreiltä ja siitä sitte matka kohti serkun valmistujaisia :nailbiting:
 
Sain kuulla tänään just ennen kuin lähdin töistä, että mulle on suunniteltu sellaista työtehtävää kesälle, joka ei välttämättä sovellu raskaana olevalle. Ajattelin pyytää sen siirtämistä jollekin toiselle, mutta joudun siis nyt kertomaan esimiehelle, vaikka on vielä koeaikaa jäljellä useampi viikko.

Tavallaan olen kyllä ihan tyytyväinen koska piilottelu ei olis kauhean helposti enää pidempään onnistunut (nytkin jo vähän epäilytti että huomaako sen jo) ja se tuntuu muutenkin vähän hassulta, kun masu on nyt viime viikkoina tullut kunnolla esiin. Mut jännittää!
:oops:
 
Sain kuulla tänään just ennen kuin lähdin töistä, että mulle on suunniteltu sellaista työtehtävää kesälle, joka ei välttämättä sovellu raskaana olevalle. Ajattelin pyytää sen siirtämistä jollekin toiselle, mutta joudun siis nyt kertomaan esimiehelle, vaikka on vielä koeaikaa jäljellä useampi viikko.

Tavallaan olen kyllä ihan tyytyväinen koska piilottelu ei olis kauhean helposti enää pidempään onnistunut (nytkin jo vähän epäilytti että huomaako sen jo) ja se tuntuu muutenkin vähän hassulta, kun masu on nyt viime viikkoina tullut kunnolla esiin. Mut jännittää!
:oops:
Kerroin esimiehelle. Hyvin meni! :happy: Oli kuulemma huojentunut, kun pelkäsi että mun asia on se, että irtisanoudun ja lähden muualle (meidän töissä on nyt ollut jnkv pulaa tekijöistä viime aikoina). Toki voi olla että tulee jotain yllätyksiä tässä koeajan aikana vielä, mutta en usko. Ja ihana kun ei tarvi jännittää enää että "paljastuu" töissä.
 
Takaisin
Top