Avuttomien ensiodottajien tyhmien kysymysten palsta

Koska olen selkeästi taantunut uudelleen kyselyikään, niin lähestynpä viisaampia jälleen (tyhmällä) kysymyksellä.

Mistä johtuu vatsan koon vaihtelu? Joinakin päivinä tuntuu vatsa olevan tiellä kaikessa, ja toisinaan ei sitä meinaa edes paljain silmin nähdä?
Syömisistä/juomisista johtuvaa turvotusta olen epäillyt, mutta voisiko silläkään olla niin suurta vaikutusta? Voisiko kohtu kallistella eteen- ja taaksepäin? Tai lapsen asento kohdussa vaikuttaa asiaan? :woot:
 
Koska olen selkeästi taantunut uudelleen kyselyikään, niin lähestynpä viisaampia jälleen (tyhmällä) kysymyksellä.

Mistä johtuu vatsan koon vaihtelu? Joinakin päivinä tuntuu vatsa olevan tiellä kaikessa, ja toisinaan ei sitä meinaa edes paljain silmin nähdä?
Syömisistä/juomisista johtuvaa turvotusta olen epäillyt, mutta voisiko silläkään olla niin suurta vaikutusta? Voisiko kohtu kallistella eteen- ja taaksepäin? Tai lapsen asento kohdussa vaikuttaa asiaan? :woot:
Näin viidettä odottaessa olen hämmästellyt samaa :rolleyes: en meinaan muista että aikaisemmissa raskauksissa olisi mahan koko muuttunut.
Nyt epäilen että vauvan asento tekee muutoksia, meillä vauva nyt tukevasti istuma-asennossa ja maha selkeästi pienempi kuin silloin kun oli pääalaspäin.
 
Miten te oikein löydätte/tunnette kohdun vatsan päältä tunnustellessa?
Esimerkiksi alkuraskauden aikana vaikka viikoilla 10-12. Joku sanoo välillä tunteneensa sen jo aiemminkin, mutta en vaan tajua miten tunnistaisin sen vatsan päältä kokeilemalla.
 
Miten te oikein löydätte/tunnette kohdun vatsan päältä tunnustellessa?
Esimerkiksi alkuraskauden aikana vaikka viikoilla 10-12. Joku sanoo välillä tunteneensa sen jo aiemminkin, mutta en vaan tajua miten tunnistaisin sen vatsan päältä kokeilemalla.

Itse tunsin alkuraskaudesta kohdun (alavatsaa painellen) tennarimaisena kovempana pattina, kun makasin selälläni ja vedin vatsaa hiukan sisään. Nyttemmin sen tuntee jo ukkokin halatessamme. Tuntuu kuulemma kuin välissämme olisi pieni jalkapallo :grin
 
Hei! Tänne kaipaisin vähän päivitystä, että mitä tavaroita teidän mielestä on pakko ostaa? Itsellä tulee mieleen vaunut, turvakaukalo ja sänky. Toki myös vaatteita ja äitiyspakkauksesta saa mm. hoitoalustan ja tuttipulloja ja harsoja. Muita pakollisia?
 
Äitiyspakkauksesta ei muuten saa tuttipulloja. Niitä voi ostaa vaikka pari varmuuden vuoksi. Itse tarvitsin alussa rintapumppua. Kannattaa ostaa tuttipullot ja rintapumppu samaa merkkiä niin sopivat yhteen. Itselläni oli molemmat Philipsin Avent -merkkiä. Kaikki eivät tosin tarvitse pulloja eivätkä pumppua. Sähköinen pumppu on muuten huomattavasti parempi valinta kuin käsikäyttöinen, joskin kalliimpi. Itselläni eivät ranteet kestäneet käsikäyttöistä.

Jokin paikka vaipanvaihtoa varten kannattaa olla, hoitopöytä tms. Sitten myös vauvalle amme. Kannattaa valita sellaine, jossa on tulppa pohjassa, paljon helpompi tyhjentää.
 
Noiden lisäksi vaippoja on hyvä olla valmiina, sinulle liivinsuojat ja siteitä (yksi pari kestoliivnsuojia tulee äp:ssä, samoin yksi paketti siteitä). Mutta muuten vauvalle nukkumapaikka, vaipanvaihtopaikka, autoilijalle kaukalo ja vaunut ovat varmaan ne ns. pakolliset. Aika vähällä tulee tarvittaessa toimeen. Meillä hoitopöydän virkaa toimittaa pehmeä alusta pyykkikoneen päällä, toiset tykkää vaihtaa sängyllä, sohvalla, lattialla, vaunuissa, mutta mulla ei selkä kestä matalalla kyykistelyä. Pääasia, että tarvittavat välineet ovat käden ulottuvilla :grin Amme meillä oli vain esikoisella, loput on käyneet suihkussa joko kylppärin lavuaarissa tai sylissä ison suihkun alla.
 
Muokattu viimeksi:
Itse olen kanssa paljon miettinyt mitä kaikkea pitää hankkia. Kokeneemmat voisi kertoa millaiset on hyvät vaunut? Itseäni kiinnostaa sellaiset yhdistelmävaunut, missä on myös mahdollisuus napsauttaa turvakaukalo suoraan vaunuihin kiinni. Varmasti kätevät kun menee autolla paikasta a paikkaan b. :bookworm:

Millaisia ja minkä kokoisia vaatteita kannattaa alkuun hankkia ja paljon?
 
Kannattaa hankkia kokoja 50, 56 ja 62 ainakin. Ellei näytä siltä että on tulossa erityisen iso (jolloin 50 ei sovi) tai pieni jolloin pienempääkin voi tarvita (lähinnä siis keskoset). Vauva kasvaa sen verran nopeasti että jos on vain pienintä kokoa saa lähteä heti vaatekaupoille. Ja öh, en nyt muista kuinka paljon niitä tarvitsi. Riippuu kanssa kuinka usein haluaa pyykätä. Alle kymmenellä ei pärjää varsinkaan jos sattuu tulemaan puklaileva vauva.

Pakollisia musta harsot, vaipat, vaatteet, nukkumapaikka ja ehdottomasti muovi lakanan alle on se paikka sitten pinnis tai vanhempien sänky, vaipanvaihtopaikka (on se sitten hoitotaso, hoitopöytä tai alusta sängyn päällä), rattaat ja turvakaukalo. Usein sanotaan että kannattaa hankkia tuttipulloja ja korviketta varmuuden vuoksi. Meillä meni korvikkeet lopulta roskiin ja tuttipullot on yhä paketissa. Sanoisin että jos maito ei nouse ne voi laittaa vaikka miehen hakemaan ennen kotiutumista. Pumppuakaan me ei ikinä hankittu. Koin helpommaksi imettää kuin pumpata, säilyttää, lämmittää ja antaa tuttipullosta maitoa. Näissä on niin monta oikeaa tapaa. :)
 
Samaa mieltä että monet tavarat voi hankkia jälkeen päin. Meidänkin esikoiselle ostettu korvike meni roskiin, pulloja käytettiin sitten muutaman kuukauden iästä pumpatulle maidolle (tai oikeammin maidonkerääjiin valuneelle maidolle). Harsot ja vaipat joo, mutta myös vanulappuja ja pumpulipuikkoja vastasyntyneen puhdistamiseen, pyyhkeitä kuivaamiseen etenkin pyllypesun jälkeen. Joku hoitotaso ja nukkumapaikka, pinnis ei ole tarpeen jos kaavailee perhepetiä (meidän kakkonen ei juuri pinniksessä ole ekaan 7kk nukkunut). Kaikki eivät käytä myöskään vaunuja vaan kantavat liinassa tai repussa, eli joku "vauvan kuljetusmenetelmä" on syytä olla. Ja kyllä, patjansuojus ehdottomasti vauvan alle (lähinnä suojaamaan maitovalumilta/pukluilta ja satunnaisilta falskauksilta).

Aika vähällä sitä pärjää. Itse en ostanut yhtään kokoa 50, käärin mieluummin hihoja koon 56 vaatteista. Kokoa 62 ja 68 saa sitten lahjaksi ja voi hankkia tarpeen mukaan myöhemminkin, niitä menee jo enemmän. Itse sain paljon vaatteita kavereilta, koin että niitä on jo ihan liikaa :)
 
Joku kysyi vaunuista.
Meillä on Britax B-motion 3 plus-rattaat, niihin erillinen, kannettava vaunukoppa sekä Primo-kaukalo.

Rattaat on kevyet, mutta jämäkät ja kulkee hyvin mm. lumessa. Ainoa miinus tähän mennessä on, et kun vauva istuu rattaissa, niitä ei saa käännettyä niin, et hän istuisi kasvot työntäjään.

Mut tosi näppärä on se, kun kaukalon saa kiinni ratasosaan :)
 
Olen viikolla 10+ 2. Voinko puhua että olen viikolla 10 vai 11? Ei ymmärrä... Viikolla 8+5 lääkäri löysi sydänäänet ja kaikki oli kunnossa. Silti minua jännittää että tulee keskenmeno. Onko tämä todennäköistä? Saanko juoda kahvia? Entäs erikoiskahveja?
 
Monet asiat voi toki hankkia myöhemmin, mutta on eri juttu kannattaako sitten hormonihöyryissä vauva kainalossa lähteä ostoksille (tai odotella viikkoja verkkokaupan paketteja..). Näistä syistä me haluttiin hankkia kaikki tarpeellinen hyvissä ajoin ennakkoon :) ihan kaikkea ei ehditty koska vauva syntyi hieman etuajassa. Meillä aivan must-tarpeelliset oli:
- yhdistelmävaunut (helpottaa tosi paljon myös alussa, koska yleensä vauvat nukkuvat vaunuissa hyvin). Meillä Bugaboo. Suosittelen!
- pinnasänky. Haluttiin alusta alkaen ottaa käyttöön, vaikka välillä nukkuukin nykyään meidän kanssa. Ihan pienen vauvan kanssa en itse uskaltanut perhepetiä.
- joku asia, mihin vauvan voi laskea alas: esim leikkimatto tai sitteri. Meillä toimii leikkimatto. Helpottaa arkea huomattavasti ja nykyään ihan lempipaikka vauvalle muutenkin
- pienet vauvanvaatteet 50-56cm . Äp-vaatteet oli suurin osa isoja/ei sopivia ellei kyseessä iso vauva. Bodyissä hankkikaa VAIN kietaisumalleja!:)
- vaippoja paria eri pienintä kokoa
- tutti varmuuden vuoksi (nukuttamiseen), korvikkeet yms voi minusta hankkia kaupasta myöhemmin. Samoin toki kaupasta löytyy tutteja ja tuttipulloja
- amme. Ei toimi kaikilla, mutta alusta saakka on jotenkin peseydyttävä, meillä tykätään kylpemisestä :) jotkut sitten käy suihkussa.
- hoitoalusta (ei välttämättä tarvi hoitotasoa, meillä on myös sellainen ja en ehkä olisi ilman pärjännyt) ja pieniä pyyhkeitä peppupesua varten.
- myös rintareppu toimii jollain, meillä vain alussa. Hyödyllisempänä pidän leikkimattoa/sitteriä. riippuu toki paljon vauvasta.
 
Tuttia ei suositella annettavaksi ekaan pariin viikkoon eikä se mikään välttämättömyys ole sittenkään. Voihan se helpottaa nukutusta mutta kaikki vauvat eivät sitä hyväksy kuitenkaan.

Meidän lapsille ei tuttia koskaan ostettu, ei vain tullut tarvetta, hyvin ovat nukkuneet silti :)

Muuten komppaan yo. listaa. Lisään siihen edelleen vanulaput ja -puikot vastasyntyneen puhdistamiseen. Niitä tarvitaan jo ennen kuin ulkoilut ja kylvyt ym ovat mahdollisia. Ihan pienelle joku kantoliina on kyllä kiva, meidän nyytit liinaili jo synnärillä rengasliinassa.
 
Eikä kannata ostaa ihan kaikkea uutena vaan tutkailla paikallisia fb -kirppari-roskalavaryhmiä. Ainakin meilläpäin on tosi vilkas lastenkirppari -fbryhmä. Itse asiassa oon ainakin viis kertaa hakenu eräältä perheenäidiltä tavaraa.
 
Uskaltaako katuruokaa syödä? Siis tietenkin sellaista missä itsessään ei ole mitään kiellettyä. Jos se on kypsä ja näyttää hyvältä.
 
Kannattaa arvioida itse. Sinänsä katuruoka ainakaan Suomessa ei poikkea ravintoloista, koska samat hygieniasäännöt ovat molemmissa, ja ihan yhtälailla saattaa ravintolakin laiminlyödä hygieniaa. Katso miten siellä huolehditaan puhtaudesta ja katso, että saat ruokaa suoraan grillistä/uunista/tms.

Olen kertaalleen ulkomailla todennut jättäväni katukeittiön väliin ja mennyt sen sijaan taksilla paikkakunnan ainoaan mäkkäriin (jossa ruoat maksoivat moninkertaisesti verrattuna kavereiden valitsemaan katukeittiöön). Ja kuinka ollakaan, kaverit oksensivat sen jälkeen vuorokauden, minä olin ainoa, joka ei sairastunut.
 
Takaisin
Top