Konkareilta vinkkejä esikoista odottaville

Hei konkarit, mulla painaa mieltä että pitääkö olla huolissaan jos viikolla 19+ menee pari päivää ettei tunne vauvan liikkeitä? Edellisen viikon aikana tunsin niin paljon kaikenlaista vipellystä, mutta nyt jo kaks vuorokautta edellisistä tuntemuksista; neuvolasta en saanut terkkaria kiinni et oisin kysynyt...
 
Hei konkarit, mulla painaa mieltä että pitääkö olla huolissaan jos viikolla 19+ menee pari päivää ettei tunne vauvan liikkeitä? Edellisen viikon aikana tunsin niin paljon kaikenlaista vipellystä, mutta nyt jo kaks vuorokautta edellisistä tuntemuksista; neuvolasta en saanut terkkaria kiinni et oisin kysynyt...
Mulla oli just sama tilanne. Vauva oli ilmeisesti kääntynyt niin, että liikkeet kohdistuivat istukkaan, jossa ei ole tuntoa. Pari päivää meni ja sen jälkeen alkoi taas tuntua paremmin kuin hyvin.
 
Hei konkarit, mulla painaa mieltä että pitääkö olla huolissaan jos viikolla 19+ menee pari päivää ettei tunne vauvan liikkeitä? Edellisen viikon aikana tunsin niin paljon kaikenlaista vipellystä, mutta nyt jo kaks vuorokautta edellisistä tuntemuksista; neuvolasta en saanut terkkaria kiinni et oisin kysynyt...

Juu ei todellakaan pidä olla huolissaan :) säännöllisiä ja päivittäin tulevia liikkeitä pitäis tulla 25+ viikoilla ja liikelaskentaa suorittaa vasta rv 30->. Edessä oleva istukkakin(jos semmonen on) vaimentaa liikkeitä tosi paljon.
Terveisin 6 vauvaa odottava 5 äiti:wink
 
Juu ei todellakaan pidä olla huolissaan :) säännöllisiä ja päivittäin tulevia liikkeitä pitäis tulla 25+ viikoilla ja liikelaskentaa suorittaa vasta rv 30->. Edessä oleva istukkakin(jos semmonen on) vaimentaa liikkeitä tosi paljon.
Terveisin 6 vauvaa odottava 5 äiti:wink

Kiitos tästä tiedosta! Odotan esikoista ja olen rv18+1 enkä ole vielä tuntenut liikkeitä vaikka olen koittanut kuulostella. Nt-ultrassa oli oikein eläväinen tapaus, ni olen sikäli hiukan huolissani. Parisen viikkoa sitten neuvolassa kuunneltiin sydänääniä ja olivat ok, seuraavana vasta rakenneultra huhtikuun alussa, ni tässä pitäs tämä maaliskuu kärvistellä, jos en tingi neuvolaan sydänääniä kuuntelemaan, jos en ala niitä liikkeitä tuntemaan ennen kun siis saa ultrassa "todisteita" että elossa ollaan.
 
Kiitos tästä tiedosta! Odotan esikoista ja olen rv18+1 enkä ole vielä tuntenut liikkeitä vaikka olen koittanut kuulostella. Nt-ultrassa oli oikein eläväinen tapaus, ni olen sikäli hiukan huolissani. Parisen viikkoa sitten neuvolassa kuunneltiin sydänääniä ja olivat ok, seuraavana vasta rakenneultra huhtikuun alussa, ni tässä pitäs tämä maaliskuu kärvistellä, jos en tingi neuvolaan sydänääniä kuuntelemaan, jos en ala niitä liikkeitä tuntemaan ennen kun siis saa ultrassa "todisteita" että elossa ollaan.

Mulla alkoi tuntui ihan pienenpieniä kuplintoja vasta kun viikkoja oli tasan 20+0, sitä ennen ei tuntunut yhtään mitään. Nyt viikkoja 24+3 ja vieläkin liikkeet on tosi vaimeita putputuksia, eivätkä tunnu eikä näy ulospäin. Ja tätäkin otusta hirmu eläväiseksi ja liikkuvaiseksi sanottu kaikissa ultrissa. :joyful: Tosi yksilöllistä tuntuu olevan, just viime viikolla perhevalmennuksessa yksi odottava mamma kertoi miten on tuntenut liikkeet jo 14. raskausviikolta lähtien ihan selvästi, ja sitten itsellä on näin 10 viikkoa myöhemminkin vielä ihan pikkupulputuksia vaan.
 
Mä odotan kaksosia viikoilla 20+1 enkä ole tuntenut liikkeitä, kuin parina päivänä vasta. Esikosesta tunsin liikkeitä ekaa kertaa vasta rv 22+.
En luksu olisi yhtään huolissani! :)
 
- pidä vauvaa sylissä. Kohta se on niin painava, ettei jaksa pitää, sitten se on jo niin pitkä, ja kohta se on niin iso ettei välitäkään niitä haleista ja sylistä. Mulle "valitettiin" ja "huomauteltiin" kun vauva oli ihan pieni (alle 3kk) että kun pidän sitä niiiiiin paljon sylissä. Hmm. Ei sitä voi lattiallakaan koko aikaa pitää ja mun mielestä se oli vaan ihanaa, iltapäivän Netflix maraton kun vauva torkkui sylissä ja havahtui välillä syömään tissiä. Ihan mahtavaa. Toki oli lattialla ja sitterissäkin, mutta mä vaan halusin pitää sitä sylissä, höpötellä ja lauleskella sille.

- jos imetät sängyssä, laita omalle kohdalle lakanan alle kosteussulkukangas tai niitä "kertakäyttöisiä" vaipanvaihtoalustoja. Sitä maitoa menee muuten petariin / patjaan ja kohta siellä on hyvät homekasvustot. Vauvan lakanan alle kannattaa sellainen laittaa myös (äitiyspakkauksessa tulee yksi).

Teet niinkuin itse parhaaksi näet. Aina löytyy joku joka vinkuu, mutta SINÄ tunnet vauvasi parhaiten.
 
Ei ole kyseisestä paikasta kokemusta, mutta ainakin pizzassa olevan juuston luulisi olevan turvallista. Se kuitenkin paistetaan ja voisin kuvitella ettei missään paisteta huonosti.
 
Ei ole kyseisestä paikasta kokemusta, mutta ainakin pizzassa olevan juuston luulisi olevan turvallista. Se kuitenkin paistetaan ja voisin kuvitella ettei missään paisteta huonosti.


Tätä pohdin mutta joskus valmistusajaksi ilmoitettiin 8min maksusta niin huomioiden pitsan tekemiseen menevän ajan jää paistoaika varsin lyhyeksi.. Onhan se juusto toki sulanutta mutta kuinka kuumaksi ehtii niin se jäi mietityttämään kun houkuttaisi tuo Pannupizza...
 
Kun juusto kuplii, niin se on riittävästi lämmennyt. Ja kyllähän uunituoreessa pizzassa suu kärähtää, niin luulis että pöpötkin on jo tuhoutuneet :grin
 
On kyllä tosiaan aika lyhyt paistoaika. :confused: Oletko syönyt paikassa aiemmin? Onko pizza ollut siellä kunnolla kuumaa? Varminta olisi syödä sellaista pitsaa missä ei ole pehmeitä juustoja (esim mozzarellaa tai homejuustoa). Listeria ei elä kovissa juustoissa.
 
On kyllä tosiaan aika lyhyt paistoaika. :confused: Oletko syönyt paikassa aiemmin? Onko pizza ollut siellä kunnolla kuumaa? Varminta olisi syödä sellaista pitsaa missä ei ole pehmeitä juustoja (esim mozzarellaa tai homejuustoa). Listeria ei elä kovissa juustoissa.

Viimeksi otin mukaan joten silloin ehti toki matkalla jäähtyä. Mutta on se tietääkseni uunista tullesta ihan kuumaa. En toisaalta ole ikinä yrittänyt puhaltamatta suuhun tunkea Kysäsin nyt kuitenkin ja sanoivat että mozzarella raaste on pastöroitu. Joten olettaisin kuuma + pastörointi combon toimivan vaikka uunissa olisikin todella lyhen hetken
 
Oikeat pizzauunit on yli 300 asteisia ja ohutpohjainen pizza paistuu tälläisessä uunissa kolmessa minuutissa, jolloin myös juusto kuunneltu siellä kiehuvaksi. Pannupizza kestää paistua n. 5 minuuttia. Usein pizzajuustona käytetään mozzarellaraastetta, joka on pastöroitua, niinkuin Suomessa melki kaikki tollanen juusto.
 
Miten lidl milbona kermaviili, mahtaako keneltäkään löytyä kaapista, onko pastöroitu?Meille tarjoiltiin kylässä eilen ja selvisi jälkikäteen että olikin käyttänyt lidlin kermaviiliä..
 
Ei löydy kaapista, mutta tuotteet ovat kotimaisia ja ainakin joskus tulivat valion riihimäen meijeristä, joten huoletta käyttäisin. Suomessa kermaviilit ovat pastöroituja.
 
Takaisin
Top