Konkareilta vinkkejä esikoista odottaville

Monella paikkakunnalla toimii myös monikkoperheille tarkoitettuja yhdistyksiä ja perhekerhoja, niistä voisi saada paljon käytännönvinkkejä? :)
 
Perhevalmennukset on niin erilaisia eri paikoissa että niistä saatu hyöty kyllä vaihtelee. Paljon riippuu myös valmennuksen vetäjästä. Esikoista odottaessa käytiin parissa valmennuksessa ja mies vaan haukotteli siellä koko ajan. Nykyään äidit tietää niin paljon että harvoin sieltä valmennuksesta mitään maata mullistavaa uutta tulee.
 
Tämä nyt tulee esikoista odottavalta, mutta ainakaan meillä perhevalmennus ei tuonut mulle mitään uutta. Jätettiin viimeinen (lapsenhoito) kokonaan väliin, kun on noita vauvoja hoitanut kumpikin aikasemminkin. Ja sairaalassa kyllä neuvotaan jotain alkujuttuja, vaipanvaihdot, kylvetyksen yms.

Meillä oli erikseen synnytysvalmennus, jossa päästiin tutustumaan synnytysosaston tiloihin, se oli hyvä.

Ja vauvan ensimmäinen neuvola on hoitajan kotikäynti, että eiköhän selvitä.
 
Ihan OT, mutta sanonpa kuitenkin, kun näitä joskus jotkut murehtii: vauvan ensimmäisen neuvolan ei ole pakko olla kotikäynti, vaan neuvolaan voi kyllä ilmoittaa, että mieluummin itse käy neuvolassa paikanpäällä. :)
 
Me käytiin neuvolassa, kun täti ei oikein olisi ehtinyt käymään meillä. Olisi kuitenkin tullut, jos olis ehdottomasti niin toivottu.
 
Komppaan siihen, että perhevalmennukset ovat tosiaan erilaisia eri paikkakunnilla - minulle henkilökohtaisesti ei tuonut paljoakaan uutta, olin ottanut jo selvää asioista lukemalla lehtiä, foorumeita ja juttelemalla toisten äitien kanssa, mutta miehelle osa oli kyllä uutta, kun ei tosiaan ollut perehtynyt asiaan kuten minä...mutta oli myös asioita, jotka meidän mielestä oli niin itsestäänselvyyksiä...ainakin meille.

Mielestäni kotikäynti oli aivan ihana, kun itse olin aivan jännittynyt uuden tulokkaan kanssa ja kun oli vielä niin pieni jne. Meillä onneksi on ollut mahtava tuo äitiys ja lasten neuvolan tädit :thumleft
 
Meillä oli perhevalmennus jaettu neljään osaan, ehkä hyödyllisin niistä oli psykologin pitämä osuus jossa käsiteltiin muuttuvaa parisuhdetta ja tuntemuksia. Hyödyllinen siis siksi, että se auttoi miestä ymmärtämään mun hormooni-oikutteluja paremmin :grin
Synnytyksestä kertova osio oli mulle turha, ei tuonut mitään uutta, kun olin ahkerasti etukäteen lueskellut siitä jo netistä ja kirjoista ja kuullut ihmisiltä siitä. Siis kivunlievityksistä jne.
Niin kuin ei myöskään imetys-osio, eikä vauvanhoito-osiokaan oikeastaan tuoneet kauheasti uutta.
 
Itse en kokenut valmennusta millään tavalla hyödylliseksi. Menin sinne lähinnä tavatakseni muita odottavia perheitä, silloin ei uudella paikkakunnalla ollut vielä ketään tuttuja. No, eipä sieltä kavereita tullut... Täällä ei päässyt edes sairaalaan tutustumaan silloin johtuen nasunuhasta, joka oli ainoa jota odotin.

Imettämättömyys. Laita tosiaan synnytystoivelistaan jo maininta asiasta. Saat varmasti sairaalasta sitten lääkkeet estämään maidon nousua (jollet sitten halua vauvallesi pumpata maitoa...). Itse olen sitä mieltä, että kaikkea pitää kokeilla ennenkuin voi sanoa, ettei taho. Mutta imetys on oma valintasi. Äläkä kuuntele niitä jotka sanoo sinun olevan muka huonompi sen takia ettet imetä. Itse sain kuulla moitteita kun lopetin imettämisen vauvan ollessa 10kk! Olin niiiiiin huono ja itsekäs kun en sinne vuoden ikään rintaruokkinut. Lapsi heräsi 6 kuukauden iästä alkaen n. 10 kertaa yössä syömään. Hyvänä yönä. Pullon ja korvikkeen antaminen pelasti mun mielenterveyden.
 
Minulla taas ei ole vielä edes vuosikas vauva ja pitkään on jo kyselty, vieläkö imetät. Arvostelua ja neuvoja riittää kyllä joka asiassa ja joka lähtöön, mut teette vaan kaikki, niin kuin itse parhaaksi näätte ja omia vaistoja seuraten :)
 
Meillä muuten hiukan tosiaan tutustuttiin pariskuntiin noilla perhevalmennuskerroilla.
Vimpalla kerralla yksi tuleva mamma keräsi kaikkien muiden koko nimet ja perusti facebookiin meidän oman mammaryhmän ja kutsui muut sinne. Pelkät äidit siis. Siellä ollaan välillä aina jutusteltu, ja oli meillä alkukesästä yksi yhteistapaaminenkin pariskunnittain, yksi pariskunta oli jo vauvansa saanut, muut vielä odottivat :)
Nyt kaavaillaan tapaamista vauvojen kanssa.

Niin että kyllä meillä ainakin perhevalmennus avitti myös sosiaalisessa verkostoitumisessa.
 
Jorvissa kyllä pakotettiin "imettämään" joka välissä, vaikka maito ei noussut ollenkaan. Repivät lapsen isän sylistäkin kun imetystä oli pakko yrittää vartin välein milloin missäkin asennossa.( Pienipainoisuudesta johtuen lapsi sai kuitenkin myös lisämaitoa pullosta) Jos ei halua imettää, täytyy olla todella tiukkana.

Itse olisin halunnut, mutta kun maito ei yli kuukaudessakaan ollut noussut kunnolla( ohjaajallakin käytiin) niin eipä siitä mitään tullut.
 
Moikka. Olisiko jollekkin sattunut käymään näin mutta kaikki silti hyvin? Kävin siis ultraäänessä ja rv on 8+4.. Diagnoosi oli sikiön pää/vartalosuhde jnkv poikkeava,alaraajat vartalossa kiinni,odemi ei ole poissuljettu. Kamala pelko ja jännitys. Kontrolli viikon päästä! Muuten näkyi syke ja mitat olivat oikeat.
 
Kuinka pitkään teillä on ollut yhtäjaksoisesti vuotoa niin, että raskaus on kuitenkin päättynyt normaalisti ja onnellisesti?
 
Miten on saako hiuksia tai oikeastaan tyveä värjätä raskausaikana? Onkohan jotain haittaa? Jäätävä tyvikasvu:confused3
 
Miten on saako hiuksia tai oikeastaan tyveä värjätä raskausaikana? Onkohan jotain haittaa? Jäätävä tyvikasvu:confused3

Vanha kysmys mut vastailenpa kuitenki :D En kyllä osaa sanoa faktatietoa hiustenvärjäyksen haitoista, mut tosi paljonhan ihmiset hiuksiaan raskausaikanakin värjää ja terveitä lapsia ne kait saa :) Toki kannattaa kysellä kampaajanki mielipidettä ja onhan värejäki erilaisia ja sellasia jotka ei imeydy niin syvälle hiusjuureen tai jotain ja on vähemmän haitallisia..
 
Suositus on korkeintaan raitoja ottaa, mutta kyllähän ne aineet haisevat siinäkin ja huonoa tekevät sikiölle, vaikkeivat yhtä paljon imeydy ihon kautta. Jos varman päälle haluaa pelata, niin ei värjäile raskauden eikä imetyksen aikana. Se on huono peruste, että kyllä ne muutkin.
 
Vaikka nämä konkarineuvot onkin jo muutaman vuoden takaisia, niin hyviä vinkkejä :)

Hiusten värjäämisestä. Jokainen tekee tyylillään, mutta onhan noita yliherkkyys reaktioita ja muita ollut paljonkin viime aikoina mediassa niin kannattaa tarkkaan miettiä riskit ja hyödyt. Mulla oli tätä esikon yritystä niin pitkään (2,5v), että kerkesin kasvattaa oman värin ulos ja nyt ei tarvi tyvikasvuista välittää saati kärvistellä siitä kamalasta hajusta :) negatiivisena puolena, näin 35-vuotiaana, jokunen harmaa on jo bongattu o_O :grin
 
Takaisin
Top