Avuttomien ensiodottajien tyhmien kysymysten palsta

Minulla on vastannut hyvin. Toki se oma kokokin voi muuttua raskauden aikana. Onhan se eri tilanne, tuleeko painoa 6kg vai 30kg raskauden aikana..
 
Mulla ei oo vastannut, mutta se johtuu ehkä suureksi osaksi omasta mukavuudenhalusta eli en halua että mikään kiristää yhtään :D tää pätee ainakin alaosiin. Riippuu myös paljon vaatteesta.

Oon aina ollut XS-S (enemmän ehkä XS), äitiyssukkiksista ostin ensin S-kokoa. Menivät alkuraskaudessa päälle mutta tosi epämukavat/kireät. Toisen kolmanneksen käytin Lindexin M-kokoisia ja ne meni kärvistellen ehkä yhden illan tai päivän, sit halusin ne pois :D sen sijaan H&M:n löysissä äitiysolohousuissa S on ollut hyvä!

Liiveissä/topeissa oon ollut aina S/36 ja raskauden aikana S on ollut kokoajan liian pieni (äitiysliivit/topit). Eli M/38 on ollut tässä sopiva.

Äitiysmekoista (Asokselta) tilasin M (UK12) ja se on ollut hyvä. Aiempi Asos-koko on ollut aina S (UK10).

Kiloja on tullut n. 8 kg ja lähtöBMI oli vähän alle 20 eli ei sekään selitä tätä vaatekoon vaihtumista.
 
Yläosan suhteen vaikuttaa paljon kuinka paljon rinnat kasvaa ja se taitaa olla tosi yksilöllistä. Toisilla ei kai hirveästi. Itselläni kasvoi kuppikoko neljä kokoa (ja palautui imetyksen päätyttyä kaksi kokoa). Liivit ei mene siis lainkaan yks yhteen vanhan koon kanssa vaan just niiden mittojen mukaan mihin on kasvanut.
 
Mistä tietää, mikä on oma koko äitiysvaatteissa, vai vastaako ne omaa nykyistä kokoa?

Hennesillä esimerkiksi mama-puolella on info, että ekalla kolmanneksella oma koko, toisella yksi isompi ja kolmannella kolmanneksella kalsi kokoa omaa isompi. Tiedä sitten pitääkö kutinsa? Itsellä ollut aina omaa kokoa.
 
Varmasti tosi yksilöllistä minkä kokoiset äitiysvaatteet sopii. Voisin kuvitella, että painon noustessa kokokin muuttuu. Itsellä ei raskausaikana tullut juuri painoa ja käytin loppuun asti omaa kokoa vastaavia äitiysvaatteita.
 
Riippuu jos oot pienikokonen alkujaanki ja kiloja tulee nii täytyy siirtyä isompiin kokoihin nopeammin mutta mulla L/14 kokosena ei ollu tarvetta ostaa kun parit housut kun normihousuissa maha ei mahtunu. Muuten koko ei oikeastaan muuttunu ja tuli reilu +10kg
 
Minkälainen vuoto on alkuraskaudessa normaalia? Mulla on tullut muutamina päivinä vähän ruskeaa ja vaaleanpunaista vuotoa, sellaista limaista. Ymmärtääkseni myös kirkkaa punainen veri ei aina kerro keskenmenosta..? Onko muilla kokemuksia? Pelkään keskenmenoa, joka kerta kun menen vessaan:sad001nyt rv 7.
 
Toinen kysymys tuli myös mieleen.. miten foolihapon käyttö, olen lukenut, että siitä on hyötyä vain rv 12 asti ja sen jälkeen ei enää suositella foolihappolisää.. mutta onko siitä jotain haittaa? Käytän raskaus- ja imetysajan monivitamiinivalmistetta, jossa on foolihappolisä, niin voiko sitä turvallisesti käyttää koko raskauden ajan?
 
Tuskin foolihaposta on haittaa. Ainakin mulle määrättiin sit isommalla annoksella rv17 lähtien. Tosin itsellä korkea verenpaine raskauden aikana ja lääkitys siihen. Foolihapon sanotaan kyll ehkäisevän keskenmenoja. Ja niitä raskausajan monivitamiineja voi kyllä turvallisesti käyttää koko raskauden
 
Minkälainen vuoto on alkuraskaudessa normaalia? Mulla on tullut muutamina päivinä vähän ruskeaa ja vaaleanpunaista vuotoa, sellaista limaista. Ymmärtääkseni myös kirkkaa punainen veri ei aina kerro keskenmenosta..? Onko muilla kokemuksia? Pelkään keskenmenoa, joka kerta kun menen vessaan:sad001nyt rv 7.

Lievä vuoto on normaalia vaikka olisi punaistakin. Jos on voimakasta vuotoa ja kipuja se tarkoittaa todennäköisesti keskenmenoa. Valitettavasti näiden kanssa ei ole mikään varmaa. Joskus voi tulla vain tuhrua ja olla keskenmeno, joskus voi vuotaa paljonkin ja raskaus silti jatkua. Todennäköisemmin kuitenkin kaikki hyvin. :)
 
Minkälainen vuoto on alkuraskaudessa normaalia? Mulla on tullut muutamina päivinä vähän ruskeaa ja vaaleanpunaista vuotoa, sellaista limaista. Ymmärtääkseni myös kirkkaa punainen veri ei aina kerro keskenmenosta..? Onko muilla kokemuksia? Pelkään keskenmenoa, joka kerta kun menen vessaan:sad001nyt rv 7.

Mullakin tuli veristä vuotoa raskausviikoilla 4 ja 9. Ekana vuotopäivänä ihan kirkkaanpunaista verta, joka sitten muutamassa päivässä muuttui ruskeaksi ja lopulta loppui. Varsinkin ekalla kerralla säikähdin ihan helvetisti ja olin ihan varma että se oli siinä, mutta niinpä sitä vaan nyt körryytellään 18. raskausviikolla. :shy: Ei kannata liikaa etukäteen murehtia.
 
Mulla vuosi tässä raskaudessa rv 6-9 päivittäin pinkkiä ja/tai ruskeaa vuotoa. Neuvolassa ultrattiin 7+ ja silloin löytyi viikkoja vastaava vauvan alku sykkeen kanssa. Nyt menossa 19+5 ja vauva voi hyvin. Nt-ultrassa löytyi pieni hematooma kohdusta joka oli tuon alkuraskauden vuodon aiheuttanut. Myös kolmannessa raskaudessa vuosin vanhaa verta 4-6 viikoilla toisinaan, terve tyttö katselee tuossa telkkaria :) Vuoto ei siis välttämättä tarkoita mitään, mutta itse kävisin tarkistuttamassa neuvolassa/äitipolilla tilanteen.
Foolihappoa syön mammavitamiineissa edelleen. Ei siitä haittaakaan ole :)
 
Rv 18+3 menossa ja lähdin normaalisti kävelylle ja yhtäkkiä tuntui kuin alavatsasta olisi jotain pudonnut pois. Tuli ontto tai jopa tyhjä olo. Ei kipuja, vuotoja, eikä epämiellyttäviä tuntemuksia, vain ontto/paineinen tunne. Mistähän voisi johtua? :nailbiting:
 
Rv 18+3 menossa ja lähdin normaalisti kävelylle ja yhtäkkiä tuntui kuin alavatsasta olisi jotain pudonnut pois. Tuli ontto tai jopa tyhjä olo. Ei kipuja, vuotoja, eikä epämiellyttäviä tuntemuksia, vain ontto/paineinen tunne. Mistähän voisi johtua? :nailbiting:

Onko sulla ollut vielä harjoitussupistuksia? Menikö kohtu kovaksi, pystyitkö sitä tsekkaamaan? Mulla ne tuntui ekassa raskaudessa vähän kuvailemasi kaltaiselta. :)
 
Onko sulla ollut vielä harjoitussupistuksia? Menikö kohtu kovaksi, pystyitkö sitä tsekkaamaan? Mulla ne tuntui ekassa raskaudessa vähän kuvailemasi kaltaiselta. :)

Ei ole vielä ilmeisesti ollut harjoitussupistuksia kun tällainen tunne tuli ensimmäistä kertaa :confused: Enkä päässyt kohtua koittamaan, kun oli niin paksu toppatakki päällä.
Tunne kesti hetken, mutta kun jatkoin kävelyä niin se tasaantui ja katosi.
 
Ei ole vielä ilmeisesti ollut harjoitussupistuksia kun tällainen tunne tuli ensimmäistä kertaa :confused: Enkä päässyt kohtua koittamaan, kun oli niin paksu toppatakki päällä.
Tunne kesti hetken, mutta kun jatkoin kävelyä niin se tasaantui ja katosi.

Okei, tämä on vain arvelua, mutta voisi hyvin olla niitä. Jos toistuu, niin sittenhän voi kokeilla onko kohtu kovettunut. Jos ovat kivuttomia, niin ei yleensä tarvitse reagoida mitenkään. Paitsi jos niitä nyt aivan alvariinsa alkaa tulla niin sitten voi olla aiheellista tsekata, etteivät pehmittele paikkoja liian varhaisessa vaiheessa. :)
 
Okei, tämä on vain arvelua, mutta voisi hyvin olla niitä. Jos toistuu, niin sittenhän voi kokeilla onko kohtu kovettunut. Jos ovat kivuttomia, niin ei yleensä tarvitse reagoida mitenkään. Paitsi jos niitä nyt aivan alvariinsa alkaa tulla niin sitten voi olla aiheellista tsekata, etteivät pehmittele paikkoja liian varhaisessa vaiheessa. :)

Selvä, seuraillaan tilannetta. Ja kiitos vastauksesta :happy:
 
Takaisin
Top