Kehityskeskustelu

Meil päiväunet sujuu, mut illalla nukahtaminen on yhä jäätävän vaikeeta. Menee aina vähintään se puoli tuntia, yleensä yli tunti. Enää hän ei sentään huuda koko aikaa, mutta esim tänään puoli tuntia teki unta, sitten nousi karjumaan. Eri vaiheiden jälkeen nukahti rauhallisesti ite, mut aikaa oli mennyt 1h 15min.

Jos tätä nukuttamista vielä jaksaisikin (ei ee jaksa), on öiset heräämiset järjettömiä. Hän usein nukkuu yön läpi, mutta esim nyt on viikon sisällä kahtena yönä herännyt 4 tunniksi enemmän tai vähemmän huutamaan. Jos hän herää, sen tietää heti et menee vähintään 2,5 tuntia.

Meille tulee tän tiimoilta perhetyöntekijä huomenna käymään. Ehdin su-ma yönä nukkua 3 tuntia, ja yhdistettynä tän uuden raskauden tuomaan väsymykseen, tuli sellanen olo et mä en enää pysty handlaamaan näitä öitä.
Paikalliset mammat ovat kehuneet tätä perhetyöntekijää, joten toivottavasti saadaan siltä jotain ohjeita miten taas opetetaan tuo nukkumaan.
 
Toivottavasti saatte apua Barbieq! Meillä kävi perhetyöntekijä silloin ku mies oli vielä reissutöissä, olihan toi poika sillon paljon vaikeampi tapaus. Nyt en enää koe tarvetta sellaiselle avulle, mieski on ollu lomalla jo tovin ja on vielä vajaa kuukauden.

Eilen oli miehen nukutus -ja "vahti"vuoro. Poitsu nukahti vissii alle vartissa ja nukkuu edellee kello puol 8. Muutaman kerran miehen piti käyä mut nyt tais johtua enemmä esikoisesta kun taas vaihteeks iski flunssan hälle. Mut taitaa siis poika päästä yhille unille, eikä vaikuttanu eilen illalla mitenkää yliväsyltä.
 
Toivottavasti Barbieq saatte avun! :happy:
Ihanaa että järjestyi noin nopeasti perhetyöntekijä paikalle. Ja ymmärrän hyvin ettei kaamean väsymyksen kanssa jaksa. Paljon tsemppiä sinne ja parempia öitä!

Meillä on tehty kai hampaita taas niin yöt olleet rikkonaisemmat. Mutta esimerkiksi eilisen yön nukkui kokonaan 21-06. Pojat herää yleensä isin kanssa 6.00, niin itse saan vielä nukkua 7-7.30 :shy:
Vähän venähti eilen nukkumaanmeno, kun yleensä mennään sänkyyn siinä n 19 ja unessa viimeistään 20.00. Mutta meillä kyllä kuluu aikaa nukutteluun, siitä ei oo päästy. Itse käytän tuon ajan hyödyksi ja koitan meditoida :rolleyes:
 
Meil päiväunet sujuu, mut illalla nukahtaminen on yhä jäätävän vaikeeta. Menee aina vähintään se puoli tuntia, yleensä yli tunti. Enää hän ei sentään huuda koko aikaa, mutta esim tänään puoli tuntia teki unta, sitten nousi karjumaan. Eri vaiheiden jälkeen nukahti rauhallisesti ite, mut aikaa oli mennyt 1h 15min.

Jos tätä nukuttamista vielä jaksaisikin (ei ee jaksa), on öiset heräämiset järjettömiä. Hän usein nukkuu yön läpi, mutta esim nyt on viikon sisällä kahtena yönä herännyt 4 tunniksi enemmän tai vähemmän huutamaan. Jos hän herää, sen tietää heti et menee vähintään 2,5 tuntia.

Meille tulee tän tiimoilta perhetyöntekijä huomenna käymään. Ehdin su-ma yönä nukkua 3 tuntia, ja yhdistettynä tän uuden raskauden tuomaan väsymykseen, tuli sellanen olo et mä en enää pysty handlaamaan näitä öitä.
Paikalliset mammat ovat kehuneet tätä perhetyöntekijää, joten toivottavasti saadaan siltä jotain ohjeita miten taas opetetaan tuo nukkumaan.
Tuo on kyllä rankkaa. Itsellä on kanssa viime aikoina ollut joitain huonosti nukuttua öitä yhdistettynä alkuraskauden väsymykseen. On pakko ollut ottaa välillä päivätorkut että jaksaa. Tosin sitten on jonkin aikaa ihan töttöröö. Nyt alkaa onneksi väsymys jo vähän helpottaa.
 
Ja nyt taas oli iha omaa luokkaansa yö, kuumepotilaan kans. :S kiva jouluna sairastaa :sad001
 
Oi voi Aneska, toivottavasti toipuu edes vähän jouluksi!

Täällä poika oli viime viikon lopulta muutaman päivän kipeänä ja kuumeessa, flunssaa oli. Nyt on pojalla enää yskä ja vuotava nenä vaivoina, muuten on oma touhukas itsensä. Mulla itsellä on ilkeä kuiva, ärsyttävä yskä ollut muutaman päivän, jatkuvasti yskittää vaan ja välillä on nenä tukossa, varsinkin öisin.
 
Voi kurjuus Aneska, niin tympeää viettää Joulua sairastuvalla :sad001 Pikaista paranemista! Ja toivottavasti saisit itsekin levätyksi.

Onneksi Kaari, teidän pojalla flunssa hellittänyt!
Toivottavasti omasikin hellittäisi. :)
Mulla oli myös viikkojen takaisen flunssan jäljiltä tosi pitkään sellainen kuiva yskä. Niin ärsyttävää! Ja etenkin öisin oli kyllä häiritsevä.
 
Piti vielä lisää, että ei täälläkään oikein erikoinen joulufiilis oo kun poden hammassärkyä ja arvon, onko huomenna päivystysreissu viisurin toimesta.
Meille vielä huomenna tulossa sukulaisia ja pitäis jotain tarjoilujakin väsätä.
Joskus nää on hellittänyt ihan itekseen, ja muutenkin hammaslääk. olisi reilu viikon kuluttua, mutta totta kai oireilee ennen lääkäriä ja tietysti pyhien kolkutellessa ovella.
Ehkä vielä sellainen jäätävä särky tohon yötä vasten, niin avot! :mad:
 
Kiitos, Nyt ollaan kaikki enemmä tai vähemmän flunssassa. Mutta tultii mun vanhemmille viettää joulua. Jospa tää tästä.

Hyvää joulua kaikille :)
 
Jeij, poitsu viikon verra nyt ehkä nukkunu jo hyvin. Max 2krt pitäny yössä käyä. Nyt kaks viimestä vasta 6 aikaa aamusta, tänää sit heräs kokonaa sillo. Jospa tää ois pysyvää eikä enää tulis ravauskausia.
 
Hienoa Aneska!

Meillä on nyt toista kuukautta poika nukkunut kokonaisia öitä, joinakin öinä on kyllä herännyt kertaalleen, mutta ei ole välttämättä enää tissiä tarvinnut rauhoittuakseen, hetki sylissä on riittänyt. Enimmäkseen on nukkunut yönsä illasta aamuun ilman heräämisiä :)

Mutta... nyt tosin ihan tässä viikon sisään on ollut hiukan rauhattomia öitä, en tiedä mikä sitten on ollut syynä. Poika saattaa unissaan itkeä ihan kunnollakin, mutta yleensä sitten jatkaa vaan uniaan muutaman minuutin päästä. Päiväkodilla epäilivät lehmänmaidon aiheuttavan pojalle vatsavaivoja. Kotona poika ei juo maitoa, mutta ruoassa sitä välillä on. Koittavat nyt laktoosittomia vaihtoehtoja, pitää kotonakin sitten ruveta tekemään niin, jotta tulos olisi sitten kokeilun jälkeen varmempi.

Taitaa olla niin vaihtelevia kausia pienillä vielä unenkin suhteen, olen itse nyt nauttinut aikalailla tästä, että poika pääsääntöisesti nukkuu yönsä kohtuullisen hyvin. Sehän voi muuttua meilläkin ihan koska vaan taas huonompaan suuntaan. Kehitysvaiheet varmaan vaikutta aikalailla myös. Meillä poika hakee kovasti puhetta tällä hetkellä, ikää reilut 1v 4kk, joten sekin varmaan tulee uniin välillä, höpötteleekin välillä unissaan sillä omalla kielellään, kun oikeita sanoja ei vielä oikein tahdo olla :)
 
Kaupanpa sitä iloa kesti. Kiitos flunssan. Ei montaa hetkee kerkeä terveenä olla ku jo taas sairaana. Ja toki toi poika taas jollai aina tuntuu pahiten olevan tukkosuutta. :sad001
 
Voii itku :sad001 Pikaista paranemista sinne Aneska!
 
Jokos teillä puhutaan? Pirre ei sano vielä mitään. Veikkaan, että isoveljen tavoin aloittaa vasta kun on kaksi täyttänyt. Onneksi ymmärtää tosi hyvin puhetta, niin ei tarvi hätäillä ja huolestua.
 
Meillä tyttö höpöttää jatkuvasti, mutta tunnistettavia sanoja aika vähän. Sellaset päivittäin esiintyvät on ookkaa (ruokaa), puuaa (puuroa), iija (kirja), tätä (vettä) ja mam (maito). Nää hänelle tärkeimmät asiat ilmeisesti, äitiä ja isää meillä kuulee harvemmin. :D
 
Ei ole vielä puhetta, yksittäisiä sanoja poika kyllä käyttää ja ilmeisesti ymmärtääkin niiden merkityksen (täällä, tänne, tämä, kato), ja ymmärtää tosi paljon asioita ja osaa niitä yhdistelläkin. Esim. tuossa yks päivä kirjassa oli oranssi väri teemana, oransseja ruusuja yms. oranssia, ja pojalla sattui olemaan oranssi paita päällä, niin osasi näyttää mulle että paitakin on oranssi :) En ole minäkään huolissani siitä, ettei puhetta vielä tule, kylläpä tuo ehtii vielä hölistä :) Muuten pojalla on kyllä kamalasti asiaa jatkuvasti, vaikkei oikeita sanoja olekaan. Äiti ja isi puuttuu meillä sanavarastosta kokonaan.
 
No, olen höpöttänyt pojalle miltei taukoamatta sen syntymästä lähtien, lukenut kirjoja enemmän ja vähemmän, ja nyt kun poika on kasvanut taaperoksi, niin näyttänyt kirjoista kuvia, selittänyt sanoja yms. todella paljon. Liekö se sitten vaikuttanut pojan oppimiseen ja asioiden hoksaamiseen. Poika itse on kiinnostunut kirjoista aivan valtavasti, kiikuttaa niitä jatkuvasti luettavaksi. Joskus oikeasti kyllästyttää, kun se on ihan jatkuvaa, mutta kyllähän se on hienoa. Päiväkodissakin menee heti kirjahyllylle kun aamulla saa ulkovaatteet pois päältä :)
 
Meidän päivittäiset vakiokeskustelut:

Äiti: Mitä haluat?
Emma: Leipää
Ä: Haluat leipää?
E: Joo joo!

Ä: Äiti kurkkaa vaippaan
E: Kakka!
Ä: Ei oo kakkaa
E: Eioo kakka

Yhtäkkiä kommunikointi on tullut tosi helpoksi, kun hän ilmaisee selvästi mitä haluaa tai ei halua. Hiljattain vasta tajusin, etten voi kysyä enää että "vaihdetaanko vaippa" koska hän vastaa että ei, ja menee pois. En halua opettaa, että hänen mielipide ei kiinnosta vaikka sitä kysyn, joten nyt vaan totean että nyt vaihetaan vaippa. Tuo kun ei oikein oo asia, jossa voi mennä lapsen tahdon mukaan. :joyful:

Yksittäisiä sanoja osaa tosi paljon, mutta myös toistelee sanoja jatkuvasti. Viimeksi eilen laivan tax-freessä toisti pontevasti sanan "kaljaa". :facepalm:
 
Takaisin
Top