Huhtikuiset 2019 ♡

Jos kaikkia kolmanneksia ajatellaan saman mittaisina, niin raskauden kestäessä normaalisti max 42 viikkoa, tulee yhden kolmanneksen mitaksi 14 viikkoa :) Täysiaikainen raskaus kuitenkin kestää 37+0-41+6 viikkoa, että melko samahan tuo on, että heittääkö parilla viikolla sinne tai tänne. Ainakin yleisesti pidetään 12+0 jälkeen ensimmäisen etapin olevan takana kun ollaan turvallisemmilla viikoilla.

Näissä tosiaan on eroavaisuuksia..

"Raskausviikon 13. alussa sikiö on 10 viikon ikäinen. Raskauden ensimmäinen kolmannes on nyt takana, ja moni odottaja huokaisee tämän merkkipaalun kohdalla helpotuksesta – suurin osa keskenmenoista tapahtuu raskauden ensimmäisen kolmanneksen aikana, joten herkin aika on nyt ohi. 13. raskausviikosta puhutaan, kun raskaus on kestänyt 12 viikosta ja 0 päivästä 12 viikkoon ja 6 päivään (12+0 – 12+6)."

Eikös silloin toinen kolmannes ala raskausviikkona 12+0?

Tuon samaisen ajatuksen mukaan mä oon ainakin elänyt. Viikko enää, niin riskit olis vähäisemmät.

Mäkin sain tänään varattua ajan ultraan, se olis 9.10. Vielä on tovi odoteltavana sitten. Todennäköisesti tulee mentyä tällä kertaa sitten yksin ultraan, kun jonkun täytyy olla esikoisen kanssa. Isovanhemmat on vähintään 400km päässä ja muut tukiverkot tietty päiväsaikaan töissä.

Onnittelut ultrakuulumisista niille jotka sielä ovat jo käyneet. :happy:

Kirjoittelu vähän jäänyt kun ei oikein mitään ihmeellistä ole tapahtunut. Lukemassa kyllä olen käynyt. Oksettava olo jatkuu samana, huonoa oloa, mutta ei ole tarvinnut oksentaa. Väsyttää eikä jaksais mitään.
default_sleep.png
Uusi juttu on päänsärky.
default_wacko.png
Nytkin jomottelee mukavasti päätä.

Viikon verran pitäis vielä odotella ultraa, ensi tiistaina olisi.
default_smile.png

11+2

Mä kävin tänään (12+3) sokerirasituksessa :grumpy:
Se on kyllä karmivaa litkua, mitä siellä pitää juoda! Ihme kyllä, mutta ei tullut ollenkaan huono olo, pelkästään heikotti aika paljon se paastoaminen. Nyt vaan odotellaan tuloksia, vaikka oikeastaan jo tiedän "tuomion". Radi kun oli jo edellisessä raskaudessa.

Nyt on taas kiusana kova päänsärky, huah. Voipi johtua siitä paastosta, aika herkästi reagoin syömättömyyteen.

Mullakin olisi pitänyt edellisessä raskaudessa olleen radin takia mennä jo lähiviikkoina rasitukseen, mutta sitä siirrettiin suosiolla jonnekkin viikoille 15-16 tämän oksentelun takia. Se on kyllä tympee.. ja kun tietää että siihen joutuu vielä monesti tässä raskauden aikana niin tympäsee vielä enemmän :'( :D

Mullakin olisi pitänyt edellisessä raskaudessa olleen radin takia mennä jo lähiviikkoina rasitukseen, mutta sitä siirrettiin suosiolla jonnekkin viikoille 15-16 tämän oksentelun takia. Se on kyllä tympee.. ja kun tietää että siihen joutuu vielä monesti tässä raskauden aikana niin tympäsee vielä enemmän :'( :D

Tuli hutilyöntinä se tyhmä arvio :oops:

Sokerirasitus on kyllä tympeä. Varsinkin pahoinvoivana.
Mä selviän tästä raskaudesta ilman, ellei pissasta jossain vaiheessa oo glukoosi plussalla. Kävin tänään labrassa otattamassa ne seulontanäytteet, sai odotella 1,5h. Hitusen meinaa hermo kiristyä itsellä. Ihme ja kumma mukana ollut lapsi jakso odotella kumman hienosti, on kyllä tänään niin vaisuna, että alan epäillä olevan tulossa kipeeksi. Yritin varata aikaa labraan, mutta eka vapaa aika olis ollut tarjolla vasta 4 vrk sen jälkeen kun pitää näytteet olla otettuna, plaah.

Ihme kyllä mulla ei varattu aikaa alkuraskauden sokerirasitukseen, vaikka niin odotin :wideyed: Mulla BMI on kuitenkin 31, mutta toisaalta diabetestä suvussa ei ole. Jännittää jo valmiiksi se puolessa välin raskautta oleva rasitus (ja todennäköinen radi-diagnoosi), vaikka ymmärrän sen kyllä vauvan ja äidin parhaana.

Huomenna ois mulla labrassa selontanäytteiden otto. Samalla otetaan myös neuvolassa pyydetyt verikokeet.

Mä kävin tänään (12+3) sokerirasituksessa :grumpy:
Se on kyllä karmivaa litkua, mitä siellä pitää juoda! Ihme kyllä, mutta ei tullut ollenkaan huono olo, pelkästään heikotti aika paljon se paastoaminen. Nyt vaan odotellaan tuloksia, vaikka oikeastaan jo tiedän "tuomion". Radi kun oli jo edellisessä raskaudessa.

Ei kai edellisen raskauden radi automaattisesti tarkoita, että ois seuraavassakin? :O tai näin mulle sanottiin, kun neuvolassa asiasta kysyin. Mulla oli siis myös.

En tiedä, oonko joku ihmeellinen poikkeus, koska mä en pidä sitä sokerilientä mitenkään pahana. Helposti sain sen kulautettua viimeksi. Nyt pitäs tosiaan saada varattua se rasitusaika, kun pahoinvointi on vähentynyt.

Kuinka kauan teillä on mennyt verikokeiden tulosten saamisessa? Mulla oli viikko sitten kokeet, enkä ole vielä saanut ainakaan hcg tuloksia.. :wideyed:

Täälläkin sokerirasitus tulee vasta jossain puolessa välissä raskautta.

Mä joudun esikoista odottaessa sokerirasitukseen jo heti raskauden alussa. Silloin oli painoakin reilusti enemmän, mut selvisin kuitenkin ilman radia. Nyt hurjan painonpudotuksen myötä sokerirasitukseen vasta puolivälissä, ja tää tuntuu ihan uskomattomalle et pääsen sinne asti ilman sitä :grin minunkaan mielestä se litku ei ollu pahaa, kun sai juoda jääkaappikylmänä :) mut ymmärrän kyllä jos pahoinvointia, niin ei varmasti herkkua ole :nailbiting:

Mä en kyllä pääsis kotiovesta ulos ilman aamupalaa, ihan jäätävä migreeni tulee jos en syö kellontarkasti ja sit jos jostain syystä pääsisin labraan asti ja saisin litkun pysymään alhaalla, niin olisin varmaan tunnin sisään tajuttomana hypoglykemian vuoksi :’D Eipä ole onneksi tarvetta sokerirasitukselle tässäkään raskaudessa, jos pissasta jostain syystä sokeria löytys niin varmaan sit kotona mittailisin sokerit...

Mä ihmettelen kun multa ei ole vielä kyselty mistään lähisukulaisten sairauksista, vaikka en mä oo itsekään kyllä muistanut niistä mitään mainita neuvolassa... Mulla meinaan aika suurikin sukurasite tuohon radiin (äidillä sekä siskolla molemmilla ollut kaikissa raskauksissa vaikka molemmat normaalipainoisia) joten kuvittelin että sit automaattisesti joutuisin sokerirasitukseen jo tässä alkuraskaudessa kun ensimmäistä odotan :confused004 Vaikka ei sillä, en usko että tällä oksentelulla se sokeriliemi pysyisikään sisällä...

Mä ihmettelen kun multa ei ole vielä kyselty mistään lähisukulaisten sairauksista, vaikka en mä oo itsekään kyllä muistanut niistä mitään mainita neuvolassa... Mulla meinaan aika suurikin sukurasite tuohon radiin (äidillä sekä siskolla molemmilla ollut kaikissa raskauksissa vaikka molemmat normaalipainoisia) joten kuvittelin että sit automaattisesti joutuisin sokerirasitukseen jo tässä alkuraskaudessa kun ensimmäistä odotan :confused004 Vaikka ei sillä, en usko että tällä oksentelulla se sokeriliemi pysyisikään sisällä...
Eikö sun ole pitänyt täyttää mitään esitietolomaketta neuvolaan? Meillä kysyttiin siinä sähköisessä lomakkeessa kaikki mahdollinen ja käytiin vielä yksi kerrallaan läpi ekassa neuvolassa. Kyllähän sitä sokerirasitukseen joutuu, jos yksikin kriteereistä täyttyy(ylipaino, aiempi radi, lähisukulaisen db2, yli 25-vuotias ensisynnyttäjä, pissassa sokeria).

Täälläkin olisi normaalisti sokerirasitus vasta puolivälissä, mutta historian takia mulla jo nyt. Ja siis olen käynyt rasituksessa noin kuukausi ennen raskautta, jolloin paastoarvo oli ihan rajalla, eli tiedän kyllä nyt mikä on tuomio. Kun raskaana oleville viitearvot on alhaisemmat.
Mutta mulla ei viimeksi ainakaan ollut vikaa missään muussa kuin siinä paastoarvossa, ruokailun jälkeiset arvot oli aina ok kun ite mittasin. Ja paastoarvoon oli vaikea vaikuttaa ite mitenkään, pistin iltaisin insuliinia ja sillä se saatiin "kuntoon". Ei mua siis mitenkään ahdista tai harmita radi, se on helppo hoitaa ja kiva vaan, kun pääsee äippäpolin seurantaan ja ylimääräisiin ultriin :)

Kuinka kauan teillä on mennyt verikokeiden tulosten saamisessa? Mulla oli viikko sitten kokeet, enkä ole vielä saanut ainakaan hcg tuloksia.. :wideyed:

Täälläkin sokerirasitus tulee vasta jossain puolessa välissä raskautta.
Niistä verikokeiden tuloksista ei ainakaan mulle ilmoitettu mitenkään erikseen, vaan kävin ihan vain omatoimisesti katsomassa ne Omakannasta. Samoin seulontojen tuloksesta tuli kotiin vain lappu, että tulos on normaali ja aihetta jatkotutkimuksille ei ole ja ne riskiluvut kävin sitten taas itse katsomassa Omakannasta.

Takaisin