Painonhallinta raskaana

Minua stressaa vauvakilot jo etukäteen, sillä en ole koskaan painanut näin paljon kuin nyt raskaaksi tullessani.


Sama täällä. Tai no painoin saman verran sinä aamuna kun lähin kuopusta puskemaan pihalle, siitä on kuukauden päästä 4v aikaa..
 
Mä oon päässy normaalipainoon tässä ihan lähiaikoina, tavoitteena ois max. 10kg mutta en ota mitään ressiä! Ekasta tuli 20 ja toisesta 7, kaikki oon saanu kylläkin pois. Hirvittää vaa tää syömisen määrä ku koko ajan jotain pientä suuhun laittamassa :D
 
Mulle tuli esikoisesta 25 kg, 10 kg jäi laitokselle ja 3 kiloa lähti kotona. Siihen oon jämähtänyt, ylipainoa 25kg. Tässä raskaudessa ei sais tulla noin paljon, joku 15 kg olis ok, mutta tämä ei oo asia, jota jaksaisin ressata.

Nyt ainakin oon herkuttelun saanut kuriin alkukesän "joka päivä karkkia"-tyylistä. Kaikki rasvaiset ruuat ei oikein maistu ja kasvikset on maistunu paremmin, mikä on positiivinen suuntaus.

Kiitos välipalavinkeistä! Tuo pastasalaatti on hyvä idea, pääsee kokeiluu.
 
Mulle positiivinen löytö oli Lidlin proteiinivanukkaat. Maistuu lähinnä Jacky Makupalalta, ja koko 200 g purkissa on vain 146 kcal, 20 g proteiinia. Makeutusaineena asesulfaami k ja aspartaami

Oletko tarkistanut nuo makeutusaineet asesulfaami ja aspartaami vältettävien aineiden listalta? Muistaakseni aspartaami on vältettävien listalla.
 
Mulla on painoindeksin mukaan normipaino, mutta se on mielestäni huono mittari, koska lihas painaa enemmän kuin läski ja mulla taas läskiä on nyt enemmän varmaan kuin lihasta. Kyllä tunnen kropassani etten päässyt ylimääräisestä eroon edellisen raskausen jälkeen. Ei tainnut aika ja energia riittää. Ja nyt ei voi liikaa treenata. Mutta ajattelen niin, että vältän ylimääräisen kerryttämisen, ja kun tämä uusin tulokas on maailmassa, pyrin treenaamaan eritavalla.
 
Oletko tarkistanut nuo makeutusaineet asesulfaami ja aspartaami vältettävien aineiden listalta? Muistaakseni aspartaami on vältettävien listalla.
aspartaami ja asesulfaami-k on viimeisimpien tutkimusten mukaan ihan ok. Syklamaatti ja sakariini on ehdoton ei ja sitä harvoin missään edes käytetään
 
Minkälaista teidän alkuraskauden painonnousu on ollut? Itselläni huomenna rv 8+0 ja kiloja kertyny 3 plussatestistä. Ruokaa syötävä 2h välein, muutoin kamala pahoinvointi! Öisin 2dl marjasmoothieta aamupahoinvoinnin estämiseksi ja päivällä kasvissosekeittoa hirmunälän selättämiseksi jos kaksi lämpöistä ateriaa ja välipalat ei pidä raastavaa ikinälkää poissa.
 
Mulla ei oo vielä noussut yhtään, 8+5, mutta maha kyllä näyttää et olisin puolessa välissä :D
 
Mää oon nyt rv 12+0 ja paino on laskenut pari kiloa normaalista :eek: Mun maha on kyllä kans niin turvonnut varsinkin iltaisin et näyttää kyl et viikkoja olis enemmänkin :D
 
Samassa pysyny 9+2,mutta ei oo varaa paljoa noustakaan,kun melkein 20 kiloa jo ennestään ylimääräistä.Maha on kyl välillä niin turvonnu,et luulis olevan puolessä välissä. :D
 
Mulla nous 3+6 - 5+0 paino 4kg ko lopetin tupakoinnin, sen jälkeen on pysyny samassa ja nyt 9+0. Turvotus on kyllä jäätävä, esikoisesta mulla oli puolivälin jälkeenki pienempi maha :laughing002
 
Kilon verran nyt paino noussut. Liekkö vaa turvotusta vai sitten iha sitä kun joutunu syömään vähän väliä kun nälkä ja ettei tule paha olo. Nyt alkoi hirvittämään painonnousu että tästä se lukema vaan nousee
Sama täällä, kilon oon "lihonut" kesän aikana. Se voi kyllä olla nestettä, turvotusta. Ja nouseehan kuukautisten takiaki paino. Kilo ei siis muutenkaan mua huolettais, koska olen hieman liian laiha nykyisin. Enemmän huolissani olen jos paino alkaa kertyyn "löysänä" uimarenkaana vatsan/jenkkojen kohdalle ja reisiin, mihin se helposti tulee (ja jää...). Mun pitäis vissiin liikkua enemmän, käydä salilla jne treenata. Sählyllä yleensä olen saanut painoa, jostain syystä, mutta sitä en uskalla alkaa harrastaan tässä tilassa. No ei jaksais liikkua eikä oikein ehdikään... Pahinta kuulkaa olis jos menis ultraan (kun ne on suht myöhään) että tutkija sanois: "ei täällä ketään ole, et sinä ole raskaana, vaikka kunnon vatsa on sulle kyllä jo kertyny tämän lyhyen ~raskauden aikana". :O
 
Sama täällä. Tai no painoin saman verran sinä aamuna kun lähin kuopusta puskemaan pihalle, siitä on kuukauden päästä 4v aikaa..

Sama juttu täälläkin... Oon ollu koko aikuisiän tosi hoikka mutta sitten 1,5 vuoden vaikean unettomuuden (+ylikunnon) aikana paino nousi useamman kilon ja en oo ikinä painanut niin paljon kuin ekalla neuvolakäynnillä :sad001 Jos oisin yhtä hoikka ku aiemmin ni ei painonnousu stressasi mutta nyt oon omasta mielestäni jo ihan maksimipainossa niin kiva tässä saada vielä jotain vauvakiloja.. Varsinkin ku pahoinvoinnin takia saanu syödä koko ajan ja vähän rajallista mitä jaksanut/pystynyt kokkaamaan.
 
Menin ihan paniikkiin, kun työt alkoi mulle tuli 1.5kg 4 päivässä!!! Varmaan vaan nestettä kun lähti jo laskemaan enkä syönyt mitenkään eritavalla. Ärsyttää tää painon kanssa säätäminen
 
Mä kävin tänään vaa’alla ja painan -0.5kg vähemmän kuin ennen raskautta... Ei tarvi toistaiseksi pelätä liikakiloja, kun oksentaa about joka päivä
 
Apua! Mulle on tullu painoa kahdessa viikossa 5kg... Painon kanssa on aina ongelmia, välillä enemmän ja välillä vähemmän, ylipainoa kuitenkin aina ollut. Ekassa raskaudessa painoin rv 23 samanverran kun nyt ja nyt on vasta rv 7+5 :D Huomaan kyllä että turvotusta on ainaki tullut, mutta eikai nyt 5 kiloa kuitenkaan sitä pelkästään.. Nyt pelottaa ja ahistaa. En oo yhtään kyl kattonu mitä syön ja milloin syön... Oon vaan syönyt :/
 
Mä käyn just ton takia joka päivä vaa'alla. Koska mullakin ylipainoa ja nyt alussa ainakin yritän pitää samassa. Helposti siis voi seurata omaa syömistä. Toki jos kovin ahdistuu vaa'asta,niin sit ei kannata.
 
Mä ilmoitin neuvolantädille napakasti, että en halua hirveästi kiloja lisää tähän varteen, kun tuota painoa on vuosien varrella kertynyt. Hän antoikin suosiolla jo raskausdiabeetikon ruokavalion ohjeet ja hiilihydraattien vaihtotaulukot, vaikka minulla ei ole sukurasitteena diabetesta ja let's hope selviäisin puhtailla papereilla sokerirasituksista.

Nyt kun kelit on vihdoin viilentyneet normaaliksi kesäsääksi, olen palannut lenkkipolkujen pariin iltaisin. Tosin tällä työtahdilla ja väsymyksellä en ole saanut itseäni ulos kuin kolmesti viikossa, mutta on sekin paremmin kuin ei mitään.

En ole vielä ainakaan alkanut noudattaa tuota neuvolasta saamaani ohjetta orjallisesti, mutta olen järkevöittänyt annoskokoja ja herkuttelua. Paino on tippunut plussauksesta 3 kiloa (kesäpöhö on vasta poissa siis).
 
Mulla tuli esikon kohdalla painoa 23-25kiloa joista se 10 kiloa jäi. Mä just olin alottanut treenaa pt avulla ajatellen että nyt tää kroppa laitetaan kuosiin. No kappas sieltä tulikin plussa tulos. Edelleen yritän käydä salilla säännöllisesti. Että kyllä joo huolestuttaa se painon tuoma tuska kroppaan ja liikkumiseen mikä ei todellakaan ollut helppoa ensimmäisessä
 
Mä en vielä ees tiiä paljonko painan. Puntarilla kävin viimeksi joskus muutama viikko ennen plussausta. Kaivelin aiemman raskauden neuvolakortin ja siinä olleeseen ekaan punnitukseen verrattuna painoin nyt kesällä pari kiloa enemmän. Raskauskilot lähti aikanaan reilun puolen vuoden aikana kun imetin, saa nähdä miten nyt käy. Ekassa raskaudessa paino nousi terkan mukaan just sopivasti ja tietty toivon, et tällä kertaa menis samoin. Viikon päästä tiiän tilanteen kun eka neuvola on.
 
Takaisin
Top