Tammikuiset 2019

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Vaiana
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mä olen aina ollut enemmänkin alipainoinen, 173cm pituutta ja painoa noin 57kg... nyt oon kyllä niin turvonnut mahasta, että varmaan on tullut jo lisää! En vaan omista vaakaa... mikä on ehkä nyt ihan hyvä :angelic: Luulen vaan, että tätä raskautta ei kauan peitellä kun kaikki ylimääräinen näkyy heti, iltaisin tää turvotuskin näkyy jo kilometrin päähän :confused:
Nyt vähän kyllä hirvittää, jos joutuu oikeasti alkaa miettimään ruokavalioita enemmän, kun oon aina tottunut syömään lähes mitä vaan, eikä mikään ole kertynyt ympärille :oops:

Onkohan se tää ikä vai ihan yleisesti raskauksien erilaisuus. Ihan hillitön pahoinvointi. Alkaa joka pv aika tasan klo 10. En onneks oo oksentanut. 10 vuotta sitten kun odotin poikaa niin pienikin paha olo hävis kun lopetin karkin ja suklaan syönnin. 8 vuotta sitten kun odotin tyttöä pystyin syömään vähän suklaatakin ja oli vaan sellaista pientä huonoa oloa.

Mulla paino ennen raskautta 64 kg, nyt pompannut jo 67 kiloon ja pituutta 168 cm. Eli normaalipainoinen toistaiseksi olen. :D Mutta olin itse huolissani kun tuli tuo kolme kiloa niin nopeasti, mutta neuvolassa sanoi vaan, että ihan normaalia ja että alussa monesti tuleekin muutama kilo jo heti.

Ja mulla kans on noita sydämen tykyttelyjä, ja pulssi nousee herkästi. Ilmeisesti kuitenkin ihan normaalia.

Mulla pituutta 174 ja paino oli joskus ennen plussaa n.96kg. Sen jälkeen en vaa'alla ole käynytkää. Ekassa raskaudessa lähtöpaino 85 kg ja lisää tuli 25 kg. Tokassa raskaudessa 93 kg + 9 kg. Toivoisin että pysyis alle sadassa kilossa ja tippuis sit synnytyksen jälkeen lähelle normaali lukemia. Aiemmilla kerroilla on imetyksen myötä lähtenyt esikoista puoli vuotta imettäessä 25 kg ja nuorempaa vuoden imettäessä melkein 30 kg. Jotenkin sitä on vaan aina vauvavuoden jälkeen kilot hiipineet takaisin n. 5kg/vuosi.

Kärsiikö joku muukin sydämentykytyksestä/muljahteluista? Tuntuu,että nyt tykyttää koko ajan,ja voimat loppuu jo yläkertaan portaita kiivetessä. Tosi inhottava vaiva. Tämä tolkuton väsymys ja huonot yöunet ei varmaan tätkään asiaa yhtään helpota.
Jotain hehkutettavaakin olisi: Tämä viikko on muuten ollut pahoivoinnin osalta parempi,kuin edeltäjänsä :grin

Muljahtelua ja jopa rytmihäiriöitä täälläkin. Inhottava vaiva kun muutenkin jo hengästyttää normaalia helpommin.

Heräsin kolmelta vessaan eikä enää sit nukutakaan! :D On tää raskausaika ihmeellistä, kun aiheuttaa samaan aikaan unettomuutta ja väsymystä.

Saako udella miksi sokerirasitus x2? Tiedän, että joudun myös, mutta eikö yks riittäis ;) Se on niin karseeta se litku :D

Mulla ei ole ylipainoa, mutta kun isällä kakkostyypin diabetes niin kahteen kertaan joudun minäkin menemään sokerirasitukseen. Täytyy vaan kestää, ajattelen että se on noitten pikkuisten parhaaksi. Mies jo onneksi lupasi lähteä kaveriksi.

Mä olen aina ollut enemmänkin alipainoinen, 173cm pituutta ja painoa noin 57kg... nyt oon kyllä niin turvonnut mahasta, että varmaan on tullut jo lisää! En vaan omista vaakaa... mikä on ehkä nyt ihan hyvä :angelic: Luulen vaan, että tätä raskautta ei kauan peitellä kun kaikki ylimääräinen näkyy heti, iltaisin tää turvotuskin näkyy jo kilometrin päähän :confused:
Nyt vähän kyllä hirvittää, jos joutuu oikeasti alkaa miettimään ruokavalioita enemmän, kun oon aina tottunut syömään lähes mitä vaan, eikä mikään ole kertynyt ympärille :oops:

Mulla ihan sama! Olen aika hoikka, 49kg ja 162cm pitkä. Illalla turvottaa paljon ja maha on pieni pallo. Niinku olisin jo kohta puolessa välissä. :joyful: muuten se ei haittaa, mutta kohta alkaa jännittää, että lapset arvaa. Ja kaikki housut puristaa. Pitää pian lähteä kaupoille.

Onko kenelläkään kokemusta tukisukista/-housuista raskausaikana? Mulla verisuonet pullottaa jaloissa jo siihen malliin että vähän pelottaa tuleekohan suonikohjuja. :bored:

LUOJANKIITOS! käytiin varhaisultrassa yksityisellä viikon kestäneen ruskean vuodon takia. Olin melkein varma että kaikki ei ole hyvin, kun edellinen km muistutteli takaraivossa ja vuoto on samanlaista kun silloin. Kuitenkin ultrassa näkyi pienen pieni sydän sykkimässä ja vielä viikkoa vanhempi mitä luultiin!!! Olen siis nyt 6+4 ja niin helpottunut olo!! Ihana lomanaloitus :Heartbigred:Heartbigred

Kaipa mäkin uskaltaudun nyt tänne, vaikka viikkoja on vasta 5+4 . Laskettu aika olisi 28.1. Ensimmäinen neuvola toki on vasta juhannuksen jälkeen. Kyseessä meille toinen, ennestään on 5 v (vm-12) poika. Oon itse 33v.

Ekassa raskaudessa kerrytin varmaan +30 kiloa painoa, ja kauhistuttaa että taas käy niin. Onneksi en kuitenkaan saanut radia.... mähän vaan söin söin ja söin, ja turposin aivan älyttömästi, koko ajan oli nälkä. Muita raskausoireita tai vaivoja ei sitten ollutkaan. Eikä ole nytkään Kävin silloin pitkän kamppailun painon alaspäin saamiseksi, eikä se koskaan tullutkaan takas samoihin lukuihin. Mulla on vieläpä nyt todella raskas ja stressaava kevät takana, ja huomaan että sen ansiosta paino hiipi ylöspäin juuri ennen plussausta. Imetys ei viimeksi vienyt mitään, vaikka imetin kaikkiaan noin 10 kk. Nyt olen tiukentanut ruokavaliota ja pyrin liikkumaan joka päivä, ja siihen että paino ei nouse yhtään ennen ekaa neuvolaa (bmi on nyt pari kiloa ylipainon puolella).

Mä ilmotin suoraan neuvolan tädille että en sokerirasitukseen mene. Ei ole mitään perusteluja sille. Eriasia jos alan paisumaan ku pullataikina mutta...

Suosittelen kyllä rasituskoetta joka tapauksessa, ihan sekä sun että lapsen terveyden kannalta. Raskaudenaikainen diabetes voi olla jopa hengenvaarallinen tila, lapsi voi myös kasvaa ns. liian suureksi. Eikä pelkkä äidin paino kerro mitään, myös täysin normaalipainoinen voi saada radin, riippuu miten sun haima reagoi ja toimiiko insuliinin tuotanto. Se koe on lopulta pieni vaiva riskeihin nähden vaikka epämiellyttävä onkin.

Helpottaakohan tää väsymys missään vaiheessa? Tänään 9+3 ja koko ajan väsyttää ja on tosi uupunut olo. Töissä on jotenkin ihan tosi vaikeeta olla kun haluais vaan nukkua ja illalla jo ärsyttää että huomenna pitää taas mennä töihin. Itse työssä ei siis vikaa, mutta kun on niin voimaton olo. :D

Onks ihan normaalia että viikolla 10 on maha niin isosti turvoksissa että porukka tulee onnittelemaan?
Näkyyks teidän muiden turvotus selkeesti?

Onks ihan normaalia että viikolla 10 on maha niin isosti turvoksissa että porukka tulee onnittelemaan?

Mulla ainakin näkyy mahaturvotus tosi selvästi, mutta ei oo onneks vielä onniteltu! :D

Suosittelen kyllä rasituskoetta joka tapauksessa, ihan sekä sun että lapsen terveyden kannalta. Raskaudenaikainen diabetes voi olla jopa hengenvaarallinen tila, lapsi voi myös kasvaa ns. liian suureksi. Eikä pelkkä äidin paino kerro mitään, myös täysin normaalipainoinen voi saada radin, riippuu miten sun haima reagoi ja toimiiko insuliinin tuotanto. Se koe on lopulta pieni vaiva riskeihin nähden vaikka epämiellyttävä onkin.

Ehdottomasti sillä mullekin tuli täysin yllätyksenä radi, ei ylipainoa eikä diabetesta perheessä mutta niin se vaan napsahti. Ja sain kyllä sitten tosi hyvää hoitoa! Eli ei koskaan tiedä... Ja hoitamattomana voi olla juuri vaarallieet seuraukset

Mulla oli ekassa raskaudessa insuliinihoitoinen radi, joten sitä odotellessa... Mulla ei kyllä ollut sitä ongelmaa, että olisi tullut isokokoinen lapsi radin takia. Ennemminkin oli aika pienenlainen. Tosin epäilen, että istukassa saattoi olla jotain häikkää niin ei kasvanut kunnolla ja syntyi sitten vähän etuajassakin.

Mulla on kyllä kans maha turvonnut selvästi ja vasta rv 7+1. Pitää tarkkaan katsoa mitä laittaa päälleen, jos ei halua heti paljastua. Monet housut ei enää mahdu vyötäröltä kiinni..

Joo kyllä se sokerirasitus kannattaa vaikka se onki todella ällöttävää. Mulla ei itellä oo ikinä ollu sokerien kaa ongelmaa. Ylipainoa toki on. Esikoisesta napsahti radi, paastoarvo oli mulla 5,5 ja radin raja on 5,3.. Muissa arvoissa ei ollu mitää ongelmaa.. Loppuraskauden sitte mittailin sokereita kotona ja niissä ei ollu ikinä mitään. Eli sain ruokavaliolla hoidettua.. Vaikka en mä kyl oikeesti ees kattonu juurikaa et mitä suuhuni pistin [emoji85][emoji87]

Aivan järkyttävä turvotus 5+ viikolta lähtien. Sama oli esikoisen kohdalla, laski sitten vähän joskus 11 viikolla pariksi viikoksi ennen kun vauvamaha pullahti esille. Oon yrittänyt valita nyt löysiä paitoja ja matalalla resorilla olevat äippähousut on jo käytössä.

No nyt se myrkyn lykkäs. Kävin eilen kilpirauhasarvokontrollissa,kun alkukeväästä TSH oli aivan viiterajan alapuolella,ja joitain liikatoiminnan oireita oli jo silloin+kilpirauhanen todettiin suurentuneeksi. Nyt TSH oli 0,022 ja toinen arvo lähellä ylärajaa. Raskaus saattaa laskea TSH:ta ja 1.kolmanneksen viitearvo on 0,1. Nyt mä täällä sitten kehittelen päässäni kauhuskenaarioita,miten tässä käy. Vastaukset näin siis omanehiläisestä eikä lääkäri niitä tietenkään ole pe-iltana nähnyt. Hikoilu,rytmihäiriötuntemukset,tosi voimakas pahoivointi ja väsymys... On sekä raskausoireita että kilpirauhasen liikatoiminnan oireita. Huoh,tämäkin vielä.:anyone

Takaisin