Oireita

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Kirppu^
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mulla ei oo ees paino noussu, vaan tippunu! Neuvolassa 5.12. punnittu 60kg, pari pvä sitten oli 59kg :D Ja syön kun hevonen. Nytkin ootan miestä vaan sen takia kotiin, että saa ruokaa:grin

Mulla on kans paino laskenut (60->58,5), johtuu kyllä aivan siitä, että en saa pahoinvoinnin takia syötyä tarpeeksi :(

Aivan säikähdin suihkussa käydessä, mun nännit on tummunut tosi paljon!:grin Tissit särkenyt taas koko päivän muutenkin.

Onhan näitä oireita siis, ainakin välissä:p

Täällä ollut etovaa oloa about kuudennelta raskausviikolta, nyt viimeisinä parina viikkona alkanut helpottaa! Olin marras-joulukuussa kipeänä pitkään ja yskä vaivasi reilun kuukauden. Veikkaan että ilman yskää olisin säästynyt melko vähäisellä oksentamisella, mutta ajoittain ruoan jälkeisen yskäkohtauksen seurauksena tulos oli vessan pöntön halailu. Paino on pudonnut kolmisen kiloa ja nyt jämähtänyt, joten luulen että kohtapuoliin se kääntyy takaisin nousuun. Muita oireita etomisen lisäksi ollut hurja väsymys, ajoittaiset rintojen arkuudet ja kohdun kivut (joita erityisesti yöllä kääntyillessä) tms. Tänään rv 12+6.

Jano täälläkin! Ostan kohta jonku tynnyrin minkä saa täyttää ja imeä vaan pillillä :grin

Täällä hirveä jano myös (rv9+6) mutta kun juo paljon vatsassa löllyää ja pahoinvointi pahenee.. mä en voi syödä melkein mitään muuta kuin vaaleata leipää juustolla ja hedelmiä ja hedelmä pilttiä. Välillä perunaa. omenamehua tekee laimennettuna mieli, mutta sekin lisää oksentamista. Mä oon niin väsynyt tähän ruokavalioon. Normisti syön vain kauraleipää kun vehnä turvottaa niin pahasti. Onko muita kun syö näin suppeasti? Väsyttää myös tää pakko syöminen kun jos ei syö niin auta armias mikä olo. Kylmää ensin jäätävästi ja sitten se pahoinvointi ja oksentaminen iskee.

Ai niin piti kysyä että muistaako joku millä viikolla kohtu pullahtaa pois häpyluun alta?

Mitä noi nipt on? Siis mikä testi että näin aikaisin näkee sukupuolen?
Se on äidiltä otettava verikoe. Sikiöstä pääsee äidin verenkiertoon kromosomeja, jotka tutkitaan kromosompoikkeavuuden poissulkemiseksi. Lähes kaikki jollei kaikki sairaanhoitopiirit tarjoavat tämän tutkimuksen jatkotutkimuksena jos jää kiinni nt-seulassa. Muitakin tutkimusindikaatioita on, juuri että edellinen lapsi on mennyt normiseuloista läpi tai verikokeet mennyt pieleen. Tutkimus on kallis (luin jostain että 800e vähintään ) joten sen takia sitä ei varmaan tarjota kaikille. Yksityisellähän tämän voi käydä ottamassa omaan piikkiin. Tuossa tutkitaan myös sukupuolikromosomit, joten jos on halunnut tietää lapsen sukupuolen niin rasti ruutuun ja senkin saa sitten tietää.

Muoks. Piti vielä sanoa, että ihan aukoton ei tämäkään testi ole. Esimerkiksi äidin merkittävä ylipaino tai monisikiöraskaus voivat heikentää/estää näytteen luotettavan tutkimisen.

Se on äidiltä otettava verikoe. Sikiöstä pääsee äidin verenkiertoon kromosomeja, jotka tutkitaan kromosompoikkeavuuden poissulkemiseksi. Lähes kaikki jollei kaikki sairaanhoitopiirit tarjoavat tämän tutkimuksen jatkotutkimuksena jos jää kiinni nt-seulassa. Muitakin tutkimusindikaatioita on, juuri että edellinen lapsi on mennyt normiseuloista läpi tai verikokeet mennyt pieleen. Tutkimus on kallis (luin jostain että 800e vähintään ) joten sen takia sitä ei varmaan tarjota kaikille. Yksityisellähän tämän voi käydä ottamassa omaan piikkiin. Tuossa tutkitaan myös sukupuolikromosomit, joten jos on halunnut tietää lapsen sukupuolen niin rasti ruutuun ja senkin saa sitten tietää.

Muoks. Piti vielä sanoa, että ihan aukoton ei tämäkään testi ole. Esimerkiksi äidin merkittävä ylipaino tai monisikiöraskaus voivat heikentää/estää näytteen luotettavan tutkimisen.

Täällä valitettavasti niptiä ei ilmeisesti julkisella puolella tarjota vaan se on sitten lapsivesipunktio, johon liittyy kuitenkin keskenmenoriski.. Fiksu paikka säästää taas.. :rolleyes:

Arvelinkin, että muutama paikka vois tulla vielä perässä. Eksoten ohjeissa tosiaan puhutaan suoraan punktionäytteestä eikä NIPTistä. Sen sijaan vuoden 2018 erikoissairaanhoidon hinnastossa mainitaan NIPT (on muutes satasen halvempi kuin punktio; eksote 450e) joten vois kuvitella että sielläkin muutos ois tulossa ens vuonna.

Tänään 10+3/4, eikä paljoa oireita. Ne vähäisetkin oireet on häviämässä:hilarious:
Ilmavaivoja ja alavatsalla on tuntemuksia, eipä muuta!

Ai että, ihana uusi oire juuri kun 12 vk tuli täyteen: aurallinen migreeni.:schocked028 onko muilla kokemusta tästä raskausaikana?
Ennen raskautta on ollut vain pari kohtausta mutta nyt selvästi rajumpaa. Toivottavasti ei ihan tavaksi tuu...

Kiitos kattavasta vastauksesta [emoji2]

Humppanen, mulla oli edellisessä raskaudessa migreeniä, mutta auratonta :/ meni ittekseen ohi. Otin toki särkylääkettä mutta ne autto vaan hetkeks. Kävin myös hierojalla ja akupunktiossa, en kummastakaan kokenu apua mutta kannattaahan niitä koittaa?

Takaisin