Neuvolakuulumiset

Oliko sulla alkuun mittailut jne? Itse nyt mitannut reilun viikon ilman yhtään ylityksiä, mutta en tiedä tuloksia kun neuvolan hoitaja oli taas sitten pois kun piti katsoa nämä arvot ja jatko. En ainakaan meinannut säännöllisesti mittailla päivittäin kun arvot järjestäen hyvät.

Joko sait ohjeet neuvolasta?Luulishan tuota ettei nyt päivittäiseksi seurannaksi tartteis ryhtyä, kun arvot kunnossa...
 
Jännää vaihtelua ohjeissa, mulla on kokopäiväseuranta kerran kahteen viikkoon ja siinä välissä 4 aamu arvoa o.O riippuukohan noi jotenkin siitä rasituksesta että mikä arvo menee yli ja miten paljon vai mistä nää erilaiset ohjeet tulee?
 
Jännää vaihtelua ohjeissa, mulla on kokopäiväseuranta kerran kahteen viikkoon ja siinä välissä 4 aamu arvoa o.O riippuukohan noi jotenkin siitä rasituksesta että mikä arvo menee yli ja miten paljon vai mistä nää erilaiset ohjeet tulee?

Voihan se olla. Mulla oli 2h arvo rajalla (kaikki muut alle) ja kysyin torstaina et jos arvot nyt koko ajan hyvät, et pitääkö koko loppu raskaus noin tiheästi seurata ja meinas et joo. Mutta ei toi 2-3krt/vk koko päivä oo paha. Ajattelin kuitenki noita paastoarvoja ihan huvikseen seurata nyt alkuun tiheämpään vaikkei tarvis olisikaan :)
 
Mulla ei ollu koko sokerirasitustestiä nyt tässä raskaudessa lainkaan, kun osui jotenkin ikä ja kaikki semmoiseen "lokeroon" nyt että katsottiin että riskitekijät on minimaaliset. Vissiin jos vaikka 30 ois ehtiny täyttää niin ois joutunu.

Ihan kunnossa kaikki on vissiin neuvolassa ollu. Mietityttää kyllä kun on niin vähän liikkuva vauva, että onkohan tää enää ihan normaalia... Siis hengissä on, sykkeet kuunneltiin just, ja jotain kuitenkin aina tuntuu, muttei oikeestaan potkuja lainkaan vaan ainoastaan kevyttä "muljuilua" ylhäällä. No, ehkä tää on vaan rauhallinen niinku esikoinenkin oli vauvana, tyyliin nukkui täysiä öitä 1 kk ikäisestä (siis iha absurdia joo tiiän, ei todellakaan siihen millään tavoin "opetettu") ja köllötteli onnellisena leikkimatolla itekseen 2 kk eteenpäin eikä huutoitkenyt lainkaan... Sanoin sitä jo raskausaikana "laiskaksi vauvaksi" ja se korreloitu syntymän jälkeen siis kyllä. No, saapa nähdä, tää on vielä esikoistakin laiskempi liikkumaan..
 
Muokattu viimeksi:
Mulla meni rasituksessa tunnin raja yli ja kahentunnin oli just siinä rajalla.

Mittaan kahessa viikossa aina ensin 4 aamua, sit taas 4aamua jonka jälkeen yhtenä päivänä kokopäivän arvot ja sit viel yks aamupaasto. Jos ymmärsitte :D
 
Joko sait ohjeet neuvolasta?Luulishan tuota ettei nyt päivittäiseksi seurannaksi tartteis ryhtyä, kun arvot kunnossa...

Sovittiin, että oma hoitaja soittaa mulle ens viikolla. Mut siis sen verran itse jo tein, etten nyt jaksa mittailla vaan jatkan sitten taas ens viikolla jos tarvis. Ja tosiaan vaikka sitten muutaman kerran viikossa.
 
Eilen neuvola, ei radia :Heartred Onko teillä yleensä paljonkin kysymyksiä neuvolan tädeille ku me ei koskaan osata kysellä mitään? Lähinnä sit menee niin että th kertoo ja me vaan kuunnellaan tai hän joutuu kaivelemaan meistä tietoja.
 
Eilen neuvola, ei radia :Heartred Onko teillä yleensä paljonkin kysymyksiä neuvolan tädeille ku me ei koskaan osata kysellä mitään? Lähinnä sit menee niin että th kertoo ja me vaan kuunnellaan tai hän joutuu kaivelemaan meistä tietoja.

Välillä kysellään paljonkin, jos on kertynyt mieleen kysymyksiä. Näin loppua kohden tuntuu ensikertalaisen pää täyttyvän kysymyksistä :)
 
Mullakaan ei ole oikeastaan koskaan mitään kysymyksiä vaikka oon ensikertalainen. Otan itse yleensä selvää kaikesta samantien mitä mieleen juolahtaa, kun muuten unohtaisin sit kysyä neuvolassa niistä. Joskus oon saattanut kysyä neuvolassa uudestaan jostain mistä oon jo itte lukenu mut harvemmin
 
Mullakaan ei ole oikeastaan koskaan mitään kysymyksiä vaikka oon ensikertalainen. Otan itse yleensä selvää kaikesta samantien mitä mieleen juolahtaa, kun muuten unohtaisin sit kysyä neuvolassa niistä. Joskus oon saattanut kysyä neuvolassa uudestaan jostain mistä oon jo itte lukenu mut harvemmin

Juuri näin meilläkin! :D Pääasia että kuunnellaan sydänäänet ja todetaan kaiken olevan ok.
 
Tosi harvoin kysytään mitään. Oon sanonukki miehelle että välillä ihan hävettää jotenkin kun koskaan ei oo mitään kysyttävää, eikä ollu esikoisen aikaankaan :D
 
Enpä muuten muista et ois tullu mitään nyt äitiysneuvolassa kysyttyä. Se on semmosta tuttavallista jutustelua yleisesti kuulumisista kun on ollut sama terkka koko esikoisen äitiys- ja lastenneuvolan ajan. Et ei silleen hiljaa tuu oltua kun tulee taukoomatta höpötettyä kaikkea työkiireistä koiriin ja esikon pottailuihin. :D
 
Tänään neuvolalääkäri meni sitten paljastamaan ihan tuosta vaan vauvan sukupuolen.. sitten oli silleen, että "tiesittehän te..?" Mä olin, että "ei kyllä tiedetty.." Ei olla haluttu kenestäkään tietää. Ärsyttävää ajattelemattomuutta häneltä! No, ei voi mitään.

Kohdussa kaikki on hyvin ja kuulemma paikat vielä siinä kunnossa, että lääkärin mielestä ei tule syntymään ainakaan etuajassa.. no, sama lääkäri sanoi edellisessä raskaudessa, että paikat on jo sellaiset, että varmasti syntyy etuajassa.. ja 12 päiväähän se raskaus sitten meni yli.

Ihottuma ja älytön kutina vaivaa. Toivottavasti lääkärin määräämät lääkkeet auttaa. Labrassa käyty taas.
 
Tänään neuvolalääkäri meni sitten paljastamaan ihan tuosta vaan vauvan sukupuolen.. sitten oli silleen, että "tiesittehän te..?" Mä olin, että "ei kyllä tiedetty.." Ei olla haluttu kenestäkään tietää. Ärsyttävää ajattelemattomuutta häneltä! No, ei voi mitään.

Kohdussa kaikki on hyvin ja kuulemma paikat vielä siinä kunnossa, että lääkärin mielestä ei tule syntymään ainakaan etuajassa.. no, sama lääkäri sanoi edellisessä raskaudessa, että paikat on jo sellaiset, että varmasti syntyy etuajassa.. ja 12 päiväähän se raskaus sitten meni yli.

Ihottuma ja älytön kutina vaivaa. Toivottavasti lääkärin määräämät lääkkeet auttaa. Labrassa käyty taas.

Voi kurjuus, miten ajattelematonta lekurilta :sad001
 
No joo, olipa ikävä moka lääkärillä. :sad001
Mutta hyvä että kaikki ollut kunnossa ultrassa.
 
Laskin huvikseni kun odotin 2014 esikoista niin neuvola käntejä oli yhteensä 16, josta 3 lääkäri käyntejä. Nyt tämän toisen kanssa oli tänään tokavika neuvola ennen synnytystä ja kertoja on 6 joista 1 lääkäri käynti alku raskaudesta. Loppuraskauden lääkäriä en saanut omasta neuvolasta joten terveyden hoitaja oli sitä mieltä että kun raskaus on normaalisti edennyt en tarvitsekkaan sitä. Seuraavalla kerralla 3 päivää ennen laskettua aikaa voidaan tarkistaa ultralla vielä että onko pää kiinnittynyt. Eli tässä odotuksessa käyntejä tulee 7. Onko tämä ihan normaalia?
 
Laskin huvikseni kun odotin 2014 esikoista niin neuvola käntejä oli yhteensä 16, josta 3 lääkäri käyntejä. Nyt tämän toisen kanssa oli tänään tokavika neuvola ennen synnytystä ja kertoja on 6 joista 1 lääkäri käynti alku raskaudesta. Loppuraskauden lääkäriä en saanut omasta neuvolasta joten terveyden hoitaja oli sitä mieltä että kun raskaus on normaalisti edennyt en tarvitsekkaan sitä. Seuraavalla kerralla 3 päivää ennen laskettua aikaa voidaan tarkistaa ultralla vielä että onko pää kiinnittynyt. Eli tässä odotuksessa käyntejä tulee 7. Onko tämä ihan normaalia?

Täällä esikoinen tulossa ja laskin, että sellaisia rutiinikäyntejä neuvolassa on ollut 5 kpl, lääkärikäyntejä 2 kpl + niskaturvotus- ja rakenneultrat. Lisäksi varattiin tämän päivän käynnillä lasketulle päivälle neuvola - saa nähdä, jääkö käymättä. Eli ei täälläkään kovin montaa kertaa käydä neuvolassa. Kuitenkin koen, että ihan riittävästi on tilannetta seurattu ja lääkäriin/terkkarille on päässyt, jos on jotain vaivaa ollut.
 
Esikoisen kanssa ei ollut kuin 1 ylimääräinen käynti, tarkistus raskausmyrkytyksen varalta. Oli onneksi väärä hälyytys. Yhtään ei kyllä haittaa että käyntejä on ollut näin paljon vähemmän nyt. Mietin vain että miten paljon vaihtelee rutiini käynnit neuvola kohtaisesti.
 
Takaisin
Top