Synnytys

Onnea Alpp1s!! Hurjaa, näitä tosiaan alkaa jo tässä tulemaan :).
 
Kiitokset kaikille onnitteluista!! :Heartblue Meijän pikkuisella oli mittaa 44cm ja paino 2370g, viikkoja ehti tulla 34+0. Hänet lasketaan vielä keskoseksi ku täysiaikasuuden raja on 35vk.

Vauva on naistenklinikalla tehohoidossa, keuhkot ei oo vielä ehtiny kypsyä ni saa hiukan apuja hengitykseen ylipainelaitteella. Mutta mitään hätää ei ole :) vaikka onhan se hiukan surkia kahtoa toista letkuissa ja ku ei oo saatu vauvaa sylitellä eikä käsitellä.

Synnytys lähti tosiaan ihan yllättäin käynnistyyn ti iltana 7.11. Aamulla olin ekassa nyyttiryhmä tapaamisessa, koska hiukan jännitti tuleva koitos :D kotona hääräsin ja laitoin vauvan huonetta (juuri ollaan muutettu) ja parit päikkärit taisin myös ottaa ku tuntu että väsytti nii palijo..puoliso oli päivän töissä ja tuli vasta illalla kympin jälkeen kotiin ku oli venettä laittamasa illan talviteloille kaverin kaa..

Kaheksan maissa illalla aloin kiinnittää huomiota supistuksiin ja siihen että oli menkkajomotusta ja alaselkää alkoi myös välillä särkee supisten aikana ja kympin seudulla soittelin äitin kaa ja hän meinas että pitäskö soittaa naistenklinikalle oman mielenrauhan vuoksi. Odottelin puolison kotiin ja sit kerroin hänelle supistuksista ja soitettiin yhentoista maissa. Käskettiin ottaa grammanen panadoli ja mennä sänkyyn pötkölleen ku olin päivän touhunnu ja seurata tunnin ajan vaikutusta ja soittaa uuestaan jos kipeytyy tai jotain muuta..

Tilanne ei helpottanu vaan tunnin aikana supistukset ehti muuttua jo kivuliaiksi ja tuli jonku minuutin välein ja soitettiin uuestaan. Käski meijän lähtiä tulemaan ja sit nopiasti puoliso pakkas mulle jotaki vaatetta mukaan ja tässä vaiheessa vielä aattelin ite että kyllä sieltä hetken päästä takas tullaan, että ne antaa jotaki supistuksia estävää lääkettä :D

Perille ku päästiin yhen jälkeen yöllä meijät otettiin tarkkailuhuoneeseen ja seurattiin vauvan sykettä ja supistuksia. En tiijä kauanko oltiin siinä huoneesa mut sit kävin lääkärin tykönä ja hän teki sisätutkimuksen ja olin avautunu 3cm ja sit kahto ultralla vauvan painoarvion. Mentiin takasi tarkkailuun ja sain kortisonia että vauvan keuhkot kypsyis ja luulin vielä että kohta mennään kotiin ku ne antaa niitä supistuksen estolääkkeitä.. noh, ei menty kotiin vaan siirryttiin synnytysaliin noin neljän aikaan aamulla ja supistukset oli tosi kovia ja tuli tiuhaan.

Synnytysalissa sain ilokaasun heti käyttöön. Ja tosiaan, automatkalla ehin vähä kirjottaa siihen ”toiveita synnytykseen” lappuun kivunlievitystoiveita ja kätilöltä toivoin opastusta eri asentoihin, ne otettiin kyl tosi hyvin huomioon. Varmaan joskus viien maissa kätilö tutki mut ja olin avautunu jo 9cm ja sillo aattelin että täähä hoituukin nopiaa, että ennen ku yövuoro vaihtuu ni meillä on vauva sylissä :) kokeilin kivunlievitykseen tosiaan sitä ilokaasua ja lämmintä suihkua puolisen tuntia ja sit vielä tenslaitetta. Tenslaite tuntu hyvälle jonku aikaa mut sit jossain vaiheessa ei ollu enää hyvä. Ja aquarakkulat mulle laitettiin kans, neki autto oman aikansa.

Homma ei sit oikeen edenny ku vauva ei ollu laskeutunu vielä kunnolla ja kalvotkaan mulla ei puhennu. Eri asennoilla sit koitettiin vauvaa saaha alaspäin..nojasin sänkyyn ja seisoskelin ja istuin jonku ämpärin päällä josaki välisä. Johonki väliin mulle laitettiin pudendaali puudutus emättimeen, en halunnu epiduraalia. Kalvot puhkastiin sit johonki aikaan ja ponnistamaan aloin joskus kympin jälkeen. Oksitosiinitippa mulle laitettiin kans supistusväli alko kasvaa ja ite supistukset alko lyhenee, mut kätilö sit meinas et liekö ehti se oksitosiini ees vaikuttaa. Ponnistusvaihe kesti vajaa tunnin ja klo 11.07 syntyi sitten pieni poika :Heartred

Hyvä mieli jäi synnytyksestä ja mua kuunneltiin ja toiveet otettiin huomioon. :)
 
Mulla todettiin vauvan olevan tällä hetkellä avotarjonnassa. Oon kyllä ilonen, että on edes pää alaspäin mutta toivottavasti kääntyy raivotarjontaan hyvissä ajoin. En nyt tiiä pitäiskö oleskella kaikissa mahdollisisesti asennon vaihtoa edesauttavissa asennoissa... Toisekseen lääkäri epäili että mulla saattais olla funneli, josta en oo koskaan aikasemmin kuullukaan. Mutta ilmeisesti se saattaa johtaa melko vauhdikkaasti etenevään synnytykseen. En oo varma, kun kukaan ei oikeen selittäny sitä. o_O
 
Okei, funneli? Täytyyki ihan uteliaisuudesta vähän googlailla et mikäs se sellanen on:)
 
Voi löytyä helpommin jotain, jos kirjoittaa sen muodossa 'funneling (ilmiö)'. Periaatteessa siis kohdunsisäsuulta lähtee avautumaan sellanen "tunneli" ulospäin (mun mielestä näytti vähä jäätelötötteröltä :hilarious:). Mikäli se mun oma on funneling, niin kohdunkaulan pituus tippuu 1,5 senttiin.
Vaikuttais olevan ongelma enempi noilla varhaisilla viikoilla oleville. Laitetaan vissiin herkästi vuodelepoon tai vastaavaan, jos huomataan funneling varhaisessa vaiheessa. Mutta tää vähä selittää, miksi se lääkäri hoki, ettei estellä synnytystä ja määräs kuitenkin supistuksia estävän piikin :rolleyes:
 
Mulla todettiin vauvan olevan tällä hetkellä avotarjonnassa. Oon kyllä ilonen, että on edes pää alaspäin mutta toivottavasti kääntyy raivotarjontaan hyvissä ajoin. En nyt tiiä pitäiskö oleskella kaikissa mahdollisisesti asennon vaihtoa edesauttavissa asennoissa... Toisekseen lääkäri epäili että mulla saattais olla funneli, josta en oo koskaan aikasemmin kuullukaan. Mutta ilmeisesti se saattaa johtaa melko vauhdikkaasti etenevään synnytykseen. En oo varma, kun kukaan ei oikeen selittäny sitä. o_O

Kannattaa yrittää olla sellasissa asennoissa, joissa vauva saa paremmin tilaa kiertyä oikeaan asentoon. Eli kontillaan ja vähn köyristää selkää siinä. Tai etunojassa jumppapallon päällä tai nojailla selkänojalliseen tuoliin ns. väärinpäin istuen. Lantio auki ja eukumaraa siis. Samoja konsteja voi käyttää vielä synnytyksessäkin jos on vielä silloin avotarjonnassa ja silloin on kait suotavaa (jos pystyy itse vaan olemaan) polvillaan sägyn päätyä vasten nojaten.
 
Minulla eilen aamulla (vk 38+3) lirahti alushousut märiksi kahteen otteeseen. Menin sitten iltapäivällä lapsivesitestiin synnärille ja haileeta positiivista näytti. Synnytys ei ollut kuitenkaan käynnissä mutta lämpöä oli vähän (mulla ei oo ikinä kuumetta ja nytkin siis ihan terve!). Käskettiin lähteä käymään kotona ja illalla uusille käyrille ja verikokeisiin. Siitä sitten taas kotiin (kaikki arvot hyviä).

Puolen yön aikaan lirahti sitten vähän runsaammin (ehkä desi) ja vesi oli selkeästi vihreänruskeaa. Käskivät tulla polille samantien ja kuulemma täältä lähdetään vasta vauvan kanssa kotiin :dummy::love7

Nyt on oltu käyrillä 1,5h välein kun kuulemma tarkkailee vauvan vointia kun tuo veden värihän johtuu siitä että vauvalla on ollut joku ahdinko mistä syystä kakannut... Liikkuu kumminkin tosi hyvin ja kaikki nyt kunnossa. Kunnon supistukset ei tosin ole vieläkään alkanut :dontknow Vettä lurahtelee tasaisin välein.

Äsken kävi lääkäri toteamassa että edelleen vain sormelle auki (ollut jo viikon) mutta kohdunkaula lyhentynyt 1,5cm. Kuitenkin sen verran olematonta edistymistä että kohta antaavat ensimmäisen tabletin, päivällä toisen ja illalla tarvittaessa kolmannen jolla käynnistyy :nailbiting: Nyt ollaan siis jännän äärellä....
 
Takaisin
Top