Synnytys

Joululaulut ei tullu myöskään ekana mieleen, mutta nyt voisin kyllä kuvitella, että Raskasta joulua saattais hyvinkin toimia! :wink
 
Mä varmaan kuuntelen iha vaan radiota niin kuin kaksi edellistä kertaakin :)
Mietin kyllä että tekisi soittolistan spotifyhin, mutta sitte pitäs raahata joku kaiutin mukaan synnytyssaliin ja se taas söis puhelimesta akkua mahottomasti.
 
En kyllä kaivannut esikon kanssa mitää musaa, eikä nytkään mielessä käynyt.
Kotona esikosta olin n.3h ennen sairaalaan lähtöä. Tämän ajan käppäilin eteisessä, olin saunassa ja suihkussa. Saunassa oli kamalaa istua ja suihkussa ei tiennyt olisiko suihkuttanut selkäpuolta vai mahapuolta supistuksen aikana, molempia jos ois pystynyt samalla niin ois hyvä. Sairaalassa sit olin pallon päällä, mutta nopeesti sain epiduraalin ja sit ei saanutkaan liikkua. No sairaalassa kerkisin olemaan sen 3h ja tyttö synty.
 
Mulla toimi viimeeks kotona parhaiten kun istuin jumppapallon päällä suihkussa, toimi lopulta niin hyvin kipuihin et meinas syntyy eteiseen :D Sitä ennen pidin kaurapusseja alavatsan ja alaselän päällä joka auttoi siiheks kunnes oli siirryttävä suihkuun :)
 
Onko tossa mitään rajoitteita vai saako pitää niin kuumaa vettä/kaurapussia massun päällä kun tuntuu hyvältä. Ettei mitään vaaraa vauvalle? Ja saako musiikkia kuunnella muutenkin kuin korvalapuilla synnärillä :D
 
Onko tossa mitään rajoitteita vai saako pitää niin kuumaa vettä/kaurapussia massun päällä kun tuntuu hyvältä. Ettei mitään vaaraa vauvalle? Ja saako musiikkia kuunnella muutenkin kuin korvalapuilla synnärillä :D

Saa kuunnella :) Meiän synnärillä on ainakin ihan levysoitin käytettävissä, johon voi tuoda omat levyt tai laittaa radion auki. Ponnistusvaiheeseen on sitte aina käsketty sammuttamaan se.
 
OYSissa on semmoset riparadiot synnytyssaleissa, ja siellä myös ponnistusvaiheen alkaessa pitänyt sammuttaa jotta keskittyminen on varmasti siinä itse asiassa ja äiti kuulee kätilöiden ohjeet :)
 
Ja ihohan kanssa tottuu siihen lämpöön pikkuhiljaa, huomaa hyvin esim. käsin tiskatessa tai jos ottaa kuuman pitkän suihkun :)
 
Mua alkaa tosissaan kauhistuttaa synnytys! Yöllä kun herää vessaan, rupee ponnistusvaihe pyörimään mielessä:sad001 tulee edellisen synnytyksen muistot mieleen ja alkaa miettiä, onko taas yhtä kamalaa vai ehkä kamalampaa... saanko semmoisen kätilön (ja lääkärin) joka oikeasti haluaa hoitaa kipujani hyvin?
Epiduraalin ja tipan laittamiset alkaa pelottaa. Tällä kertaa on suunniteltu, että saisin pudendaalin ja neulojen pisteleminen alapäähän ei vaikuta yhtään kivalta. Oon kyllä 100% valmis sen ottamaan, jos se auttaa ponnistuskipuun.
Supistuksetkin pikkuisen jännittää! Yks päivä vähän supisteli kun oli ollut liian rankka päivä. Siinä mietti että miten niitä pitkiä ja voimakkaita supistuksia oikeen kestikään :angelic:
 
Hei nyt ihan tyhmä kysymys, nimimerkillä esikoista odottava :woot: Synnytys lähenee, klup, rupesin pakkaan sairaalakassia, okei. No mut nyt sit mietin, että mitä kotiinlähtövaatetta tälläselle mahd. joulukuun alussa syntyvälle vauvelille pitäis pakata? Meillä on turvakaukalossa Wallaboon lämpöpussukka (milestäni aika lämpimän oloinen). Lähinnä siis mietin, että riittääköhän sinne alle body + housut ja sitten vaikka fleecehaalari (toki tumput, sukat, lämmin pipo + aluslakki myös) Vai olisko syytä vielä esim laittaa vanuhaalari matkaan? Toppahaalari on mielestäni tässä kohtaa liiottelua.. :oops:
 
Hei nyt ihan tyhmä kysymys, nimimerkillä esikoista odottava :woot: Synnytys lähenee, klup, rupesin pakkaan sairaalakassia, okei. No mut nyt sit mietin, että mitä kotiinlähtövaatetta tälläselle mahd. joulukuun alussa syntyvälle vauvelille pitäis pakata? Meillä on turvakaukalossa Wallaboon lämpöpussukka (milestäni aika lämpimän oloinen). Lähinnä siis mietin, että riittääköhän sinne alle body + housut ja sitten vaikka fleecehaalari (toki tumput, sukat, lämmin pipo + aluslakki myös) Vai olisko syytä vielä esim laittaa vanuhaalari matkaan? Toppahaalari on mielestäni tässä kohtaa liiottelua.. :oops:

Jos vauva on kaukalossa erillisessä pussissa ja kuljette autolla niin varmaan riittää nuo, mutta itse laittaisin villapukua varmuuden vuoksi fleecen alle :) ja jos on tosi kylmä niin mieshän voi tullessaan tuoda vielä vanupuvun :) mutta autossa on kuitenkin nopeaan lämmin :) mutta riippuu tosiaan paljon ulkona olevasta lämpötilasta. Vaatii kuitenkin eri varusteet +5c ja -20c :)
 
Toisaalta en pukis sille päälle niin paljoa, siis ihan tuota kaikkea, koska suositellaan että eihän kaukalossa/istuimessa sais olla ees ni paljoo vaatetta et ois turvallinen. Ennemmin joku peitto siihen vöiden päälle tms..

Riippuu tietty tosiaan lämpötilastaki..
 
Hei nyt ihan tyhmä kysymys, nimimerkillä esikoista odottava :woot: Synnytys lähenee, klup, rupesin pakkaan sairaalakassia, okei. No mut nyt sit mietin, että mitä kotiinlähtövaatetta tälläselle mahd. joulukuun alussa syntyvälle vauvelille pitäis pakata? Meillä on turvakaukalossa Wallaboon lämpöpussukka (milestäni aika lämpimän oloinen). Lähinnä siis mietin, että riittääköhän sinne alle body + housut ja sitten vaikka fleecehaalari (toki tumput, sukat, lämmin pipo + aluslakki myös) Vai olisko syytä vielä esim laittaa vanuhaalari matkaan? Toppahaalari on mielestäni tässä kohtaa liiottelua.. :oops:

No mulla ollut sama ongelma :joyful: Mutta sit ajattelin just body + housujen päälle laitaa vaan paksun fleecepuvun, ja sit otan fleecehuovan mukaan. Meillä on kuitenkin yli tunnin ajomatka sairaalasta kotiin, ja ajateltiin että autossa tulee kuitenkin lämmin etten rupee vuoraamaan sitä lasta kaikenlaisilla toppapuvuilla.
 
Hei nyt ihan tyhmä kysymys, nimimerkillä esikoista odottava :woot: Synnytys lähenee, klup, rupesin pakkaan sairaalakassia, okei. No mut nyt sit mietin, että mitä kotiinlähtövaatetta tälläselle mahd. joulukuun alussa syntyvälle vauvelille pitäis pakata? Meillä on turvakaukalossa Wallaboon lämpöpussukka (milestäni aika lämpimän oloinen). Lähinnä siis mietin, että riittääköhän sinne alle body + housut ja sitten vaikka fleecehaalari (toki tumput, sukat, lämmin pipo + aluslakki myös) Vai olisko syytä vielä esim laittaa vanuhaalari matkaan? Toppahaalari on mielestäni tässä kohtaa liiottelua.. :oops:

Itse pakkaan villahaalarin koska lämpöpussi kaukalossa. Villasukat,lapaset ja toppa tossut ja lapaset päälle :) villapipo.

Toppahaalaria ei muutenkaa suositella kaukaloon saati sitte vasta syntyneelle ku hukkuu muutenkin kaukaloon :)
 
Mä laitan wallaboon alle varmaan perus body, sukkikset, leggarit, merinovillahaalarin, tumput ja kypärämyssyn plus jonku hatun.. tai näin kaavailin ainakin. En aatellu laittaa toppaa
 
Voihan mies käydä lämmittämässä auton etukäteen esim ajelemalla :)
Aattelin että vauvalle laitetaan body, potkuhousut, tumput, villasukat tai toppatossut, kypärämyssy +pipo, villatakki+housut ja päälle pikku villapeitto. Katotaan nyt, onko lämpötila +7 vai -7 :grin sitten tarvittaessa enemmän tai vähemmän päälle, esim äp makuupussi.
Haluisin istua taakse, jos onnistuu (tikkien kanssa en kyllä pääse kiipeemään) ja seurata vauvan lämpötilaa. Epäilen, että vauva pikemminkin paahtuu kun palelee 40min matkalla, varsinkin jos tulee siskoonsa
 
Kiitos vastauksista ja hauskaa että muutkin miettineet samaa :) varmaan siis otan vielä jonkun lisäpeiton/huovan, jonka voi sit tarvittaessa laittaa lisälämpöä tuomaan vauvalla. Ja joo, niinhän se menee, ettei mitään paksua haalaria edes suositella turvakaukaloon laitettavaksi.
 
Mä just pakkailin torstaina vauvalle kaukaloon vaatteet valmiiksi, täälläkin mennään kaukalopussilla ja otan vanupuvunkin hollille.

Mukaan lähtee muistin mukaan:
Sukkahousut
Body
Potkupuku
Villatakki
Sukat + villasukat
Kevyet tumput + lisätumput
Kypärälakki + päällyslakki (söpö missä on korvat :Heartred:grin)
Vanupuku
Kaukalopussi
Virkattu peitto + harso

Tuosta pitäisi olla helppo jättää sitten tarvittaessa päälimmäisiä pois, meilläkin on tunnin matka kotiin joten auto kyllä lämpiää, mutta koskaan ei voi tietää jääkö syystä X välille niin mieluummin kannan sitten ylimääräistä mukana :happy:
 
Just neuvolassa juttelin tuoreen äidin kanssa kun oli löytänyt jostain niin kauniin kaukalopussin. Hän sanoi että pussi on paljon parempi kuin toppapuku mm siksi että vyöt saa laitettua tarpeeksi tiukalle ja siinä kohtaa kun auto alkaa lämmetä, on se pussi helppo avata sen verran ettei vauva läkähdy :)

Noilla, mielestäni erittäin hyvillä, perusteluilla meikäläinen taitaa taipua siihen kaukalopussiin. Alle vaan perus body, housut, pitkähihainen, villapuku ja tietty myssyt ja tumput käsiin ja jalkoihin. Meillä tosin matka ei ole juuri minkäänlainen kotio, mutta saapahan harjoiteltua :P
 
Takaisin
Top