Hankinnat

Meillä suunnitelmissa pinnasänky sivuvaununa ja sinne unipesä :)
 
Joo toki unipesän voi laittaa suoraan pinnasänkyyn eikä kehtoja tarvii.
Meille tulee kyllä kehto tilan takia. Saa sitten myöhemmin siirtyä esikoisen pinnasänkyyn. Ja siis tuo on keinuteltava ja pyörillä oleva malli, että saa sitten sitä luokiteltua jos haluaa.
 
Meillä rottinkinen perintösänky pyörillä 60- luvulta ensisänkynä :) ja siitä sitten siirretään pinnasänkyyn kun tää jää laitojen puolesta pieneksi :)
 
ootteko kuullut uudesta nukutussysteemistä? Neuvolassa eilen puhuivat ekaa kertaa, kun sellaisen kätilöt ovat luoneet.
Perhepeti on totaali ei, jopa unipesän kanssa. Häkkisänky ilman reunasuojia, tyynyä, peittoa ja unilelua. Näin vähennetään kuulemma kätkytkuolemia....
 
Oho, no en oo kyl kuullutkaan. Kuulostaa aika radikaalilta. Selälleen nukuttaminen ja ilman tyynyä oon kuullu juu...
 
Joo ja ilman peittoja ja rättejä. Mutta en mä nyt tästä lähtis keulimaan. Ja jos meillä ois tapana nukkua perhepedissä niin jatkaisin sitä ihan hyvillä mielin.
 
Niin minäkin tokaisin, että nyt tämä ohjeistus on kuultu, eriasia tuleeko täytäntöön. Neuvolantäti kans ihmetteli noin radikaalia päätöstä. Meillä esikko nukkui pääosin häkkisängyssä, mutta kyllä meillä oli peitto ja reunapehmusteet. Ja joskus imettäessä nukahdettiin molemmat yhteiseen sänkyyn.
 
Mun mielestä lapsi kuuluu lähelle äitiä, joissain tutkimuksissa vierihoidon (vieressä nukkumisen) on todettu jopa vähentävän kätkytkuoleman riskiä. Mutta silloinkin on tarkkaa että vanhempi ei saa olla päihtynyt eikä tupakoida eikä käyttää sellasia lääkityksiä jotka syventää unta. Patjan pitää olla tukevä eikä pehmeä ja tyynyjä ei tietenkään saa olla sänky täynnä. Jos vauvalla on peitto, sen pitää olla oma peitto, eikä jaettu vanhemman kanssa. Meillä tulevakin vauva tulee nukkumaan perhepedissä niin kuin on muutkin tehnyt. E arvostele muiden nukuttamistapoja, ymmärrän kyllä senkin että laitetaan heti pinnikseen ja omaan huoneeseen, meitä kun on erilaisia vanhempia ja vauvoja. Mutta aika kylmälle tuo uusi ajatus kuulostaa :/
Ja mitä kätkykuolemaan tulee, vieläkään ei ole pystytty täysin yksimielisesti selittämään mistä se johtuu. Teorioita on valtavasti, mutta mikään ei ole pätenyt jokasen menehtyneen kohdalla.
 
Jossaki viitattiin käytetyn patjan pieneliöihin kätkytkuolemien yhteydessä, ja senki suhteen luotan nyt täysin omaan nukutusratkaisuuni :D Postista on tulossa mulle upouus futonpatja ku edellinen meni miehelle, ja sen päällä on sitte vasta pyykätty merinovillasuojus. Tyynyjä en käytä itsekään, ja vauvalle unipussi peiton tilalta. Taapero nukkuu pinnis-sivuvaunussa toisella puolella. Itse en tupakoi enkä pyöri ja herään helposti.

Minustaki on aina tuntunu että on vaan yksinkertaisesti hirveän luontevaa että vauva nukkuu äidin lähellä, ja olihan ne yöimetykset ekan kanssa hirveän helppoja. Ku vauva alkaa kääntyilemään niin tissi suuhun ja vähän aikaa horroksessa siinä kyljellään. Ku lopettaa syömisen niin käyttää kyljen päällä kohollaan röyhtäsemässä, ja siittä takasin päänpäähän nukkumaan. Uni jatkuu itelläki helpommin ku ei tartte nousta, käsiä vähän liikutella vaan :P
 
Unipussi oli kyllä hyvä ratkaisu ainakin esikoisen kohdalla. Ei tarvitse touhuta sen peiton kanssa, mikä ei muutaman kk päästä pysy päällä kuitenkaan. :)
 
Meil on nyt yks unipussi jonka kirppikseltä löysin ja sit kuopukselle ostin swaddle up 50/50 pussukan, josta tykkäsin tosi paljon. Toi kirppikseltä ostettu unipussi vähän mietityttää kun on tosi paksu ja meillä on varsin lämmintä. Mut sen näkee sitte kuinka vilunen tai hikinen tulokas on. Kuopus ei käytä tosiaan ollenkaan peittoa, ei pysy hetkeäkään päällä vaan potkii saman tien pois.
 
Nyt ostin
4d962503c00105076e9336652aaae3ee
kaukalopussin mitä oon jo pitkään himoinnut :)
 
Onkos toi mistä ostettu? Mie huomasin just tänään et oon edellisten pussin laittanu kiertoon ja nyt pitää hommata uusi. Turhamainen minä haluaisi sieltä vaniljajotain kaupasta sen pussin, käytännöllinen minä taas käytettynä kuhan jonkun vain .
 
Lumo toi on pikku vaniljasta ostettu, olihan se kallis mut onneks saa kohta veron palautukset :)
 
No mie aattelinkin et tutun näköinen (veljen vauvalla samanlainen) oon paljon noita nyt kattellu, mutta moni on tarkoitettu pelkästään vainuihin. Meillä kun aina lähdetään autolla jonnekin (lähin ruokakauppakin 45km) ja asutaan täällä kohtuu kylmällä alueella, niin oli kyllä tosi kätevä aikaisemmille lapsille. Vaunuihin en niinkään tarvitse...
 
No mie aattelinkin et tutun näköinen (veljen vauvalla samanlainen) oon paljon noita nyt kattellu, mutta moni on tarkoitettu pelkästään vainuihin. Meillä kun aina lähdetään autolla jonnekin (lähin ruokakauppakin 45km) ja asutaan täällä kohtuu kylmällä alueella, niin oli kyllä tosi kätevä aikaisemmille lapsille. Vaunuihin en niinkään tarvitse...

Tästä on olemassa kaukalopussi ja vaunupussi :) meillä on pelkkä kaukalomalli, kun vaunuihin on sitten kunnon toppapussi.

Tätä myy myös noomi.fi ja at-lastenturva :)
 
Minä tilasin lastentarvikkeelta kaukalopussin ja nyt himoitsen toista vaunuihin kun näin eilen petit cherie toppapusseja hyvässä alessa... :D
 
Takaisin
Top