Raskausajan ruokavalio

siska

Sanavalmis juttuseppä
Heinämammat 2018
Lokakuiset 2023
Ajattelin aloittaa tänne tälläisen keskustelun kun mies ei enää jaksa kuunnella mun valitusta siitä miten kaikki hyvä on nyt viety pois - pientä liioittelua toki ilmassa :hilarious: Lisäksi oon esikoista odottava, ja oon ihan hukassa kaiken maailman juustojen, kalojen, merilevien ja öljysiementen kanssa.. Jotenka keskustelua aiheesta siis!
 
Tää sivu on hyvä:

https://www.evira.fi/elintarvikkeet...en-kayton-rajoitukset/elintarvikerajoitukset/

Näkee nuo suositukset.

Mut tosiaan maitotuotteet pitäs olla pastöroituja... Lakua ja salmiakkia ei suositella

Raa’at, tyhjiö- ja suojakaasupakatut tai itse valmistetut graavisuolatut ja kylmäsavustetut kalatuotteet sekä mädit ja niitä sisältävät ruoat kuten pateet ja sushit ei suositella, listeriariskin vuoksi...

Tuolta listasta ite luin juuri yks päivä nää läpi ja muistuttelin mieleen :D
 
Joo samaa listaa kävin lukemassa :)

Juustoista vähän jäi epäselvä kuva, mut aattelin kysyä neuvolassa. Samoin noista öljysiemenistä ja merilevästä. Lähinnä et millaset määrät on ok. Käytän molempia ruuanlaitossa ja ainakin aamumyslistä löytyy auringonkukansiemeniä kun aloin sitä silmäillä aamutokkurassa.

Ja et koskeeks inkivääri lähinnä luontaistuotelisiä, ja millasena sen käyttö ruuanlaitossa olis ok tai saisko flunssassa vetää inkiväärisitruunateetä. Ruokaakin maustan usein inkiväärillä, plus sitä on monissa sekotuksissa ja tykkään tehdä curryja.
 
Lakritsi on mun paheeni. Mies tietää taas mitä tuoda sairaalaan jos niin pitkälle päästään. Lisäksi joulupöytä paljastaa mut viimeistään ellen ollenkaan koske kaloihin tai maksaruokiin o_O
 
Sama juttu, joulupöydän suhteen :joyful: Meillä oli tarkoitus mennä anopin luokse jouluksi, ja silloin ei vielä oo kerenny np-ultraa olla. Seuraavalla viikolla tulee vasta 12vk täyteen. Paljastun varmasti, jos kalaan/mätiin en koske, tai viiniä ota paria lasillista :p
 
Joo mä kans paljastun kaloista ja mädistä joulupöydässä ja oon aika varma et miehen puolen perheen pöydässä on myös sushia. Syön niitä normaalisti kaksin käsin. Hankalaa :rolleyes:tosin sillon jouluaattona tulee muistaakseni 13 vkoa täyteen niin ehkä olis ultrassa käyty niin vois kertoakin uutisia..
 
Hei mites muuten halloumijuusto. Saiko sitä syyä :nailbiting: Toivottavasti koska syön tällä hetkellä joka pvä halloumia ja kasviksia lounaaks. Mitä mä sit muka syön :D Ja sushia tulee ikävä. Onneks just ennen plussaa ehdittiin syömään sitä haha
 
Eikös halloumi oo ihan sallittu, luulisin? Ja sitähän syödään oikeestaan aina kypsennettynä. Eikös kaikkia juustoja saa kypsennettynä syödä. Esikoisen raskausaikana tuli tehtyä usein pitsaa sinihomejuustolla, kun kuumentamattomana sitä ei saanut syödä ja tietysti teki mieli just sitä mikä oli kielletty. :D
 
Juu kaikki juustot on ok kun on kuumennettu yli 70 astetta. Mut tärkeintä on että pästöröity ja suomalaista.
 
Miul ei oo joulupöydässä ongelmana muu ku et miut tunnetaan suurena punaviinin ystävänä... eli jos en halua vielä sillon jäädä kiinni niin täytyy jotenkin salaa ujuttaa viini miehelle...
 
Tai ostat alkoholitonta punaviiniä. Ok en tiä onko edes hyvää.
Itellä ei joulupöydässä ole ongelmaa kun ainoo jouluruoka mitä syön nii on kinkku.
 
Sitä varmaan jää itsekin kiinni viimeistään jouluupöydässä jos sinne asti saa pidettyä salassa [emoji4]
 
Tai ostat alkoholitonta punaviiniä. Ok en tiä onko edes hyvää.
Itellä ei joulupöydässä ole ongelmaa kun ainoo jouluruoka mitä syön nii on kinkku.

Mummon luona jouluaterialla ois epäilyttävää että kaadan omasta pullosta punkkuu lasiin eikä mummon ostama kelpaakaan :D
 
Jee halloumi syöminen jatkukoon siis :)

Mulla meni tänään iha täysin läpi duunipikkujouluissa että ku imetän vielä öisin nii en juo viiniä.
 
Mie niin paljastun jouluna kun nenän eteen kiikutetaan juustolautanen :angelic: muutenhan mie meinaan porskutella koko ootusajan vhh ruokavaliolla kuten esikoisen kohdallakin, jos mikäli se vaan onnistuu. Tällä hetkellä mulla vaan pysyy sisällä kaikki makea :banghead: ja sen kyllä huomaa kohta. :arghh: saa nähä onko taad neuvolassa kädenvääntöä tästä ruokavaliosta niinkö oli viimeksi :meh:
 
Onko täällä muita kasvissyöjiä? Vinkkejä ja vertaistukea otetaan vastaan. :p

Joulupöydässä viini on suurempi ongelma kuin mikään muu, kun en niistä juustoista välitä ja kalaa en syö. Ajateltiin kyllä kertoa jouluna enivei perheelle mikäli kaikki menee OK.
 
Täällä yksi kasvissyöjä. :) Eipä tässä hirveästi tarvitse ruokavaliota muuttaa. Lähinnä juustoissa rajoituksia. Syön siis maitotuotteita ja kananmunaa. Esikoista odottaessa ei muistaakseni ollut muut siemenet vältettäviä kuin pellavansiemenet. Siemeniä jonkin verran syön niin pitää jättää pois.
 
Mä oon kyllä sitä mieltä, että siementen ja inkiväärin ja yrttiteen poisjättö on aivan humpuukia. Tässä maailmassa on aika monta kiinalaista, joista varmasti yksikään ei jätä yrttiteetään juomatta päivittäin ja niin vaan on sellanen miljardi kaveria tähän maailmaan saatu. Raaka kala on perusteltu, koska kalajalostamot voi käyttää vanhoja kaloja noihin suolattaviin versioihin, joten riski on olemassa. Sushiahan voi syödä jos vaan vegesushia. En usko sen merilevän määrän olevan niin suuri, että ois haittaa. Puhutaan muutamista grammoista. Eri asia jos vetää kaksin käsin suoraan paketista. Siemeniä en kans voi jättää, niistä saa proteiinia ja hyviä rasvoja, ja jos ei ole nikkeliallergiaa, jolla toi homma oli perusteltu, en näe syytä deletoida siemeniä ruokavaliosta. Samoin perustein voidaan lopettaa kaikki vedenjuonti, siinä on mikromuovia! Kai sekin nyt on haitallista... Pitääkin tutustua eri maiden suosituksiin näissä asioissa, koska uskon, et Suomessa saatetaan PIKKUISEN yliholhota. Voin toki olla väärässäkin. Palaan kiukuttelemaan asiasta myöhemmin. :wink
 
Niin ja viini, niin eikös sen alkoholittoman voi kaataa holillisen pulloon ja sanoa et tää on nyt vaan meidän kahden palkinto kuluneesta vuodesta. Sit voi haukkua sen viinin pahaksi, jolla perusteella ei anneta muille, mut koska ei haluta heittää pois, perheen nainen uhrautuu senkin juomaan. Ja voi sitä mummon viiniä varmaan pikkuhuikan maistaa. Juo sitä samaa sitten tuntitolkulla. Päälle voi luiruuttaa sitä holitonta, niin ei muut enää muista, missä vaiheessa on vaihtunut holittomaksi.

Mut se kalapöytä.... Jos huijaisi vetäneensä ed.pv kalaöverit ja ei vaan pysty? Tai tuo jtn paistettua kalaa... Tai huijaa heittäytyneensä hipiksi ja tekee vaikka marinoitua punajuurta, vegeterriiniä, tms. korvaavaa "hittireseptituotetta"..? Lihaton ja kalaton joulukuu?
 
En syö lähes ikinä kalaa, joten joulun syömisistä kukaan tuskin huomaa onneks mitään. Eri asia onkin nyt viikonloppuiset mummin 80v synttärit, miten kieltäytyä kuohuvasta ilman et joku alkaa epäillä :eek:
 
Takaisin
Top