Synnytys

Kyllä mäkin toivon että ennen laskettua syntys, mutta ei missään nimessä ennen 38+ viikkoja. Enemmän mua hirvittää ajatus että toinen on vielä niin pieni eikä valmis syntymään ja joudutaan olemaan pitkään sairaalassa, kuin se että painoa ois +4000g...

Toivon myös että synnytys käynnistyisi luonnollisesti eikä käynnistystä tarvittais.
Esikoisen synnytys käynnistettiin ja kuopuksen synnytys käynnistyi itsestään, oli paljon mukavampi kotona kävellä ja käydä suihkussa supistusten alkaessa, kuin maata sairaalassa sängyssä ja kiemurrella.

molemmat tytöt on syntynyt 39+0 ja olleet n. 3000g/48-49cm.
 
Mulla kans jostai syystä semmonen tunne että tulis aiemmin kuin mitä laskettuaika on. En edes tiedä miksi on semmonen fiilis..
 
Mä toivon että tää syntyis mahdollisimman lähellä laskettua aikaa, yli ei tarvis kovin montaa päivää mennä kun sitten todennäköisesti painaa yli 4,5kg ja polikliininen synnytys peruuntuisi. Tosin mistä sitä tietää miten päin tää päättää syntyä, jos vaikka haluaaki olla perätilassa. Tällä hetkellä viihtyy parhaiten poikittain, mutta vielä on runsaasti tilaa käätyäkin. Nyt rv 28+3. Jqa jos oiskin perätilassa tulossa niin silloinkin toivon mukaan on alle 4kg, niin tulee todennäkösemmin lupa alatiesynnytykselle. Sektio hirvittää jo pelkästää ajatuksena ihan liikaa.
 
No sepä, kun ei oikein tiedä minkä kokonen on mm päänympärys :/. Jos oiskin sit vaan pitkä, niin sieltä kai se tulis siinä missä pienempikin. Huolettaa vaan, mutta pitää jutella lääkärin kans. En haluu siihen tilanteeseen, että onkin sit tosi iso ja että ois voitu ongelmat estää jos ois reagoitu ajoissa.

Voithan pyytää magneettikuvaa jos epäilyttää. :) Näkee vauvan suhteen ja lantioon.
 
Mä panikoin esikoisestakin jo tuota kokoa ja ihan reilu tyttö sieltä tulikin (yli 4200/53cm) :/ nyt oltiin 4dssä ja mittauksissa saatiin viikkoa isompi päänympärys!!!! Eli jos on samankokoinen kuin esikoinen, mutta isommalla päällä, niin ei kiitos!!! :sad001
 
Mä panikoin esikoisestakin jo tuota kokoa ja ihan reilu tyttö sieltä tulikin (yli 4200/53cm) :/ nyt oltiin 4dssä ja mittauksissa saatiin viikkoa isompi päänympärys!!!! Eli jos on samankokoinen kuin esikoinen, mutta isommalla päällä, niin ei kiitos!!! :sad001

Mikä viikko sulla on meneillään?
Mulla esikoinen oli 4,2 kiloa, 50cm, pää 36cm, paksu tapaus. Uusi vauva kasvaa keskikäyrän yläpuolella (ylläri,ylläri), mutta on sopusuhtainen. On jopa mahdollisuus, että olisi pienempi syntyessään kuin esikoinen oli. Eikä nyt 5 kiloinen ainakaan :) joka tapauksessa iso ja pitkä vauva tulee helpommin ulos kuin paksu. Kumpa tämä ei kovin kasvattaisi masua...täytyy tsempata ruokavalion kanssa.
Pelkopolilla kätilö sanoi, että toinen synnytys on yleensä helpompi ja jos on reilumman vauvan jo synnyttänyt, niin kyllä sieltä isompikin mahtuu tulemaan.
Tsemppiä :)
 
Mikä viikko sulla on meneillään?
Mulla esikoinen oli 4,2 kiloa, 50cm, pää 36cm, paksu tapaus. Uusi vauva kasvaa keskikäyrän yläpuolella (ylläri,ylläri), mutta on sopusuhtainen. On jopa mahdollisuus, että olisi pienempi syntyessään kuin esikoinen oli. Eikä nyt 5 kiloinen ainakaan :) joka tapauksessa iso ja pitkä vauva tulee helpommin ulos kuin paksu. Kumpa tämä ei kovin kasvattaisi masua...täytyy tsempata ruokavalion kanssa.
Pelkopolilla kätilö sanoi, että toinen synnytys on yleensä helpompi ja jos on reilumman vauvan jo synnyttänyt, niin kyllä sieltä isompikin mahtuu tulemaan.
Tsemppiä :)

Nyt vko 31+2. Mulla oli viimeksi maha isompi kuin vastaavalla viikolla esikoisesta. Sisko on synnyttänyt jättivauvoja (yli 5kg) ja hänenkin keskimmäisen painoarvio oli vko ennen syntymää ~4kg ja viikon päästä ulos tuli 5,5kg!!! Meen loppuviikosta pelkopolille myös ja meinaan alkaa hössöttämään tuosta koko asiasta ihan heti!!! :) Mä en oo saanut mitään lopullista painoarviota tälle tyypille vielä. 4d:ssä, missä oltiin... ehkä 4vkoa sitten, painoa oli tyypillä vähän yli kilo. Sehän ei nyt vielä kerro mitään lopullisesta painosta. :/
 
Ite luulen että tämäkään ei tule ulos kovin helpolla. Viime raskaudessa pari viikkoa ennen laskettua irtosi limatulppa, vuosin verta päivittäin, oli välillä lupaavia supistuksia, otti kipeää ja ties mitä. Eikä lähtenyt tulemaan vaikka lapsivedetkin lopulta lorahteli. Sairaalassa sitten vähän avitettiin yhellä tabletilla käynnistymistä.
Esikko lähti käyntiin supistuksilla, lopulta kesken kaiken loppui supistukset ja synnytys hoidettiin lääkkeellisesti loppuun, toka ei suostunut tulemaan ulos vaikka lapsivedet lorahteli ja se sitten käynnistettiin.
Että uskon tositilanteeseen sitten vasta kun vauva on melkein pihalla. :D
 
Toivon kovasti että saisin tämän puskea pihalle käynnistämättä, että saisin ns. luonnollisenkin synnytyksen kokea. Toivottavasti ei mene hirveästi yli, ettei mene joulu laitoksella :wtf:
 
Nyt vko 31+2. Mulla oli viimeksi maha isompi kuin vastaavalla viikolla esikoisesta. Sisko on synnyttänyt jättivauvoja (yli 5kg) ja hänenkin keskimmäisen painoarvio oli vko ennen syntymää ~4kg ja viikon päästä ulos tuli 5,5kg!!! Meen loppuviikosta pelkopolille myös ja meinaan alkaa hössöttämään tuosta koko asiasta ihan heti!!! :) Mä en oo saanut mitään lopullista painoarviota tälle tyypille vielä. 4d:ssä, missä oltiin... ehkä 4vkoa sitten, painoa oli tyypillä vähän yli kilo. Sehän ei nyt vielä kerro mitään lopullisesta painosta. :/

Jos pääsisit pelkopolin kautta useaan arvioon. Sarjassa tehdyillä arvioilla saa paremman kuvan todellisesta koosta. Ja viimeinen katottais joskus rv 38 :)
Isoja vauva ei tosin kannata hirmu helposti käynnistää, kun ne tarttisi voimakkaat supistukset syntyäkseen ja luonnolliset supparit on tehokkaammat kuin lääkkeellä aiheutetut... onneksi toinen vauva tulee yleensä helpommin ja nopemmin ulos.
Toivotaan, että vauvasi olisi sopusuhtainen :)!

Mua helpottaa tietää, että tuskimpa tästä mitään jättiläistä tulee. Varmasti tulee ulos ihan ok, kun esikoisesta ponnistus kesti 15min, vaikka ponnistus aloitettiin heti kun olin täysin auki eikä mulla ollut tarvetta ponnistaa = oli vaikeaa, kun ei yhtään tajunnut,mitä pitää tehdä. Ja kätilö siinä vieressä, että sattuu vaan kauemmin,jos en uskalla ponnistaa!
Kipu mua eniten siinä nyt pelottaa.. pelkopolilla suunniteltiin, että laitetaan pudendaali tai muuta puudutetta ja odotetaan, että ponnistustarve tulee.
Lääkäri vesitti luottamuksen tuohon:arghh: totesi, että uudelleensynnyttäjällä voi mennä niin nopsasti, ettei ponnistukseen ehdi saamaan mitään. Että vauva voi syntyä 3 supistuksella (no ehkä sen aikaa sitä kipua kestäisi).
Miehelle olen painottanut, että huolehtii, että saan ponnistukseen edes ilokaasun ja etten joudu ponnistamaan jalat gynetuilla tai pitämään sukista kiinni.
Jos synnytys etenee nopsaan, voin joutua lähtemään yksin synnyttämään:sorry: lapsen hoitopaikkaan on 30 min matkaa ja jos sieltä ei päästä heti hakemaan/mies joutuu viemään lapsen,niin täytyy ehkä ottaa taksi. Tai jos synnytys alkaa työpäivän aikana ja mies on jossakin kauempana. Jos anoppi ei pääse silloin pian paikalle niin täytyy yrittää laittaa lapsi naapuriin :eek: toivottavasti synnytys alkaisi taas veren tihkumisella, niin olisi enemmän aikaa valmistautua!
 
Joo mä oon 158,5cm ja mies 186cm, kumpikin ollaan oltu ihan tavallisen kokosia syntyessä. Silti esikoinen oli 54cm ja syntyikin vasta RV 41+6 :D... Mulla onneksi on synnytystapa-arvio tässä raskaudessa, niin katellaan sitä kokoa tarkemmin siellä.
 
Mä varmaan kyl pyydän synnytystapa-arviota joka tapauksessa, niin se jo varmasti huojentaa mieltä. Oon ite ollu tosi pieni syntyessäni (just ja just 2,5kg ja täysiaikanen), että olishan tässä ollu mahollista myös ihan toisenlainen kehitys. Eipä näistä ikinä tiedä.

Kattelun omakannasta noita painoarvioita, ja ei ne nyt niiiiin hurjilta sit näyttäneetkään kun painokäyrälle laittoi. Rv 28+6 oli arvio 1420 (viimesin minkä löysin), niin aika lähellä keskikäyräähän tuo näyttäs kokonaisuutena olevan. Reisiluu tosiaan pitkä, pään ympärys about keskikäyrällä/pikkasen yli, mahan ympärys keskikäyrällä ja pään leveys ihan vähän alle keskikäyrän. Oon _saattanu_ lietsoo itelleni tässä nyt ihan turhaa paniikkia.
 
Mulla kanssa toiveissa, että lähtisi itse syntymään, kunhan täysiaikaisuus 37+0 täynnä... Käynnistykseen en haluaisi välttämättä, vaikka se viimeksi meni ihan hyvin, haluaisin vaan kokea ne luonnolliset supistukset. Viimeksi kun oksitosiini pisti ne paukkaamaan niin, ettei niiden välissä juuri mitään taukoa ollut. Epiduraalia odottaessa en enää pystynyt ilokaasua ajoittamaan, kun koko ajan sattui niin kauheasti. Mulla se ponnistusvaihe oli kanssa se kivoin vaihe, hyvinkin seesteinen, keskittynyt ja suht kivuton. Kesti 33min. että voisi ensi kerralla kyllä silti mennä nopeamminkin... Toisaalta ei tullut repeämiä, eikä tarvinnut leikata, vaikka vauva oli 4,410kg, että ihan hyvä, että ehti rauhassa paikat venyä. Katsotaan nyt kuinka meikän käy, nyt jo oli alkanut kohdunsuulla tapahtua (tänään rv 29+5), vielä vauva kulki keskikäyrällä, mutta eiköhän tämänkin paino lähde lopussa nousemaan, niin ei tarvitsisi ihan loppuun saakka mennäkään.
 
Oisko teillä vinkkiä hyvästä rentoutusmusiikista, jonka voisi laittaa synnytyksen taustalle soimaan?
En ole sattunut löytämään sopivaa cd:tä enkä youtubestakaan mitään mahtavaa. Paras musiikki olisi varmaan sellainen, missä on kaunista musiikkia ja sen päälle/taustalla esim meren ääniä, kellon kilinää, jne. Kauneushoitoloissa on aina niin kaunista rentoutusmusiikkia taustalla :wideyed: rentoutuscd:t tuntuu olevan joko pelkkää eläinten ääntelyä (valaat, linnut) tai klassista musiikkia ilman lisämausteita. Toistaseksi olen törmännyt vaan pelottavaan new age musaan :sorry: vaikka nuorempana mulla on ollut pari tosi kivaa ja kaunista new age-levyä!
Onko joku saanut apua kipuihin rentoutumisesta?
 
Mun mielestä youtubesta pitäs löytyä ihan meditaatio musiikkiakin. Oon itse joskus ainakin sieltä kuunnellut rentoutus- ja meditaatio-mielessä :)
 
Mulla kans toive, että tää syntyis ennen laskettuaikaa mut kumminki et olis täysiaikainen, ku laskettuaika on vaa viikkoo ennen jouluaattoo ni ei huvittais olla sitä sairaalassa sit ku olis tärkeetä olla perheen kanssa yhdessä♡
 
Oisko teillä vinkkiä hyvästä rentoutusmusiikista, jonka voisi laittaa synnytyksen taustalle soimaan?
En ole sattunut löytämään sopivaa cd:tä enkä youtubestakaan mitään mahtavaa. Paras musiikki olisi varmaan sellainen, missä on kaunista musiikkia ja sen päälle/taustalla esim meren ääniä, kellon kilinää, jne. Kauneushoitoloissa on aina niin kaunista rentoutusmusiikkia taustalla :wideyed: rentoutuscd:t tuntuu olevan joko pelkkää eläinten ääntelyä (valaat, linnut) tai klassista musiikkia ilman lisämausteita. Toistaseksi olen törmännyt vaan pelottavaan new age musaan :sorry: vaikka nuorempana mulla on ollut pari tosi kivaa ja kaunista new age-levyä!
Onko joku saanut apua kipuihin rentoutumisesta?

Tarviiko sen olla juurikin rentoutus musiikkia? Mikä on sellanen musiikkilaji tai bändi, joka saa sut hyvälle tuulelle, parantaa mielialaa ja sitä kautta rentouttaa? Mä en ite vois synnytykseen ottaa just noita virallisia rentoutusmusiikkeja ku niitten kans tulisin luultavasti hulluksi (muutenhan niitäkin tykkään kuunnella). Mulla toimii paremmin oman musiikkimaun mukainen musiikki ja synnärillä juurikin sitten parhaiten toiminu menevämmät/vauhdikkaammat kappaleet. Niiden avulla on ollut paljon helpompi sietää kipua kun pystyy keskittymään siihen "oikeesti hyvään biisiin" :grin Jotkuthan tykkää ja kokee helpommaksi jammailla supistusten aikana tai niiden välissä kuin että keskittyisivät suoraan rentoutukseen jonkin joogamantran tyyppisen perässä. Pääasia on, että ei jämähdä täysin paikoilleen, silloin kipu muuttuu nopeammin sietämättömäksi kuin liikkeessä.
 
Tarviiko sen olla juurikin rentoutus musiikkia? Mikä on sellanen musiikkilaji tai bändi, joka saa sut hyvälle tuulelle, parantaa mielialaa ja sitä kautta rentouttaa? Mä en ite vois synnytykseen ottaa just noita virallisia rentoutusmusiikkeja ku niitten kans tulisin luultavasti hulluksi (muutenhan niitäkin tykkään kuunnella). Mulla toimii paremmin oman musiikkimaun mukainen musiikki ja synnärillä juurikin sitten parhaiten toiminu menevämmät/vauhdikkaammat kappaleet. Niiden avulla on ollut paljon helpompi sietää kipua kun pystyy keskittymään siihen "oikeesti hyvään biisiin" :grin Jotkuthan tykkää ja kokee helpommaksi jammailla supistusten aikana tai niiden välissä kuin että keskittyisivät suoraan rentoutukseen jonkin joogamantran tyyppisen perässä. Pääasia on, että ei jämähdä täysin paikoilleen, silloin kipu muuttuu nopeammin sietämättömäksi kuin liikkeessä.

Joululaulut :grin ei muuta kun jouluradio soimaan!
Esikoisen synnytyksessä taidettiin kuunnella aamulypsyn podcastia :hilarious: sen minkä ehdittiin, olin niin paljon suihkussa. Ilokaasun kanssa jutut meni välillä ihan ohi ja radio sammutettiin epiduraalin laiton ajaksi, ja kiinni se sitten jäikin.

Mä en vanno liikkumisen nimeen vaan suihkun! :p Kotona aluksi olin polvillani ja nojasin sohvaan supistusten aikana, se tuntui helpottavan. Luin kirjaa taukojen aikana. Aika pian menin suihkuun. Suihku alaselkään oli kyllä paras lääkkeetön kivunlievityskeino!
Tietty ajomatka ja käyrän otto oli tosi ikäviä, kun joutui olemaan paikallaan.

Aion kuitenkin varalle etsiä jotakin rentoutusmusaa, jos se vaikka auttaisi. Jos jää kuuntelematta, niin ei haittaa
 
Joululaulut on hyvä :) Mä en ite oo ees älynny suihkua kokeilla, ekoissa kahdessa kävin kyllä ammeessa ja siitä tykkäsin, mut kolmannen kanssa ei ehitty sinne asti ollenkaan. Muuten oon kyllä huomannu et suihku alaselässä tuntuu aika hyvälle jos on yhtään alaselässä kipuja ja jännitystiloja.
 
Mua niin naurattaa nuo joululaulut kun voin kuvitella jonku "hei tonttu-ukot hyppikää" laulun raikaavan :D Ei toimi ehkä mulle :D
 
Takaisin
Top