Esikoista odottavat

Sinikka / 26v / LA 29.11 /
Maikkis_ / 33v / LA 30.11. / OYS
Helmi81 / 36v / LA 2.12. / KYS
NindeOut / 27v / LA 2.12. / KYS
Miracle85 / 31v / LA 2.12. / KOKS
Leppälintu / 29v / LA 2.12. /KPKS
Ilmi88 / 29v / LA 4.12. / TAYS
ElinaMariah / 34v / LA 5.12. / TAYS
Tiutti /32 LA 6.12. / OYS
Astriida / 28v / LA 8.12. / KHKS
Saniais / 33v / LA 9.12. / E-KKS
Risunen / 32v / LA 10.12 /HUS
Kardulla / 29v / LA 10.12 / HUS
Hyle-Emo / 26v / LA 12.12. / MKS
Snifu / 29v / LA 13.12.
Martuulia / 31v / LA 13.12. / HUS
Rita29 / 29v / LA 14.12. / HUS
Kruuna / 29v / LA 15.12
Miaaacaroo/ 24v / LA 16.12/ KYS
Berrynen / 33v / LA 17.12. / HUS
Nuukis / 36v / LA 18.12. / K-SKS
Liulil / 26v / LA 21.12. / HUS
Nipanderi / 30v / LA 21.12. / TYKS
ElliinaMoi / 36v / LA 22.12. / P-KKS
Katlera / 24v / LA 25.12. / TAYS
Diann / 27 v / LA 31.12 / OYS
Sirpaleina / 29v / LA 1.1.? / MKS
 
Sinikka / 26v / LA 29.11 /
Maikkis_ / 33v / LA 30.11. / OYS
Helmi81 / 36v / LA 2.12. / KYS
NindeOut / 27v / LA 2.12. / KYS
Miracle85 / 31v / LA 2.12. / KOKS
Leppälintu / 29v / LA 2.12. /KPKS
Ilmi88 / 29v / LA 4.12. / TAYS
ElinaMariah / 34v / LA 5.12. / TAYS
Tiutti /32 LA 6.12. / OYS
Astriida / 28v / LA 8.12. / KHKS
Saniais / 33v / LA 9.12. / E-KKS
Risunen / 32v / LA 10.12 /HUS
Kardulla / 29v / LA 10.12 / HUS
sheer / 23v / LA 11.12. / HUS
Hyle-Emo / 26v / LA 12.12. / MKS
Snifu / 29v / LA 13.12.
Martuulia / 31v / LA 13.12. / HUS
Rita29 / 29v / LA 14.12. / HUS
Kruuna / 29v / LA 15.12
Miaaacaroo/ 24v / LA 16.12/ KYS
Berrynen / 33v / LA 17.12. / HUS
Nuukis / 36v / LA 18.12. / K-SKS
Liulil / 26v / LA 21.12. / HUS
Nipanderi / 30v / LA 21.12. / TYKS
ElliinaMoi / 36v / LA 22.12. / P-KKS
Katlera / 24v / LA 25.12. / TAYS
Diann / 27 v / LA 31.12 / OYS
Sirpaleina / 29v / LA 1.1.? / MKS
 
Sinikka / 26v / LA 29.11 /
Maikkis_ / 33v / LA 30.11. / OYS
Helmi81 / 36v / LA 2.12. / KYS
NindeOut / 27v / LA 2.12. / KYS
Miracle85 / 31v / LA 2.12. / KOKS
Leppälintu / 29v / LA 2.12. /KPKS
Ilmi88 / 29v / LA 4.12. / TAYS
ElinaMariah / 34v / LA 5.12. / TAYS
Tirlis / 27v / LA 5.12. / KSKS
Tiutti /32 LA 6.12. / OYS
Astriida / 28v / LA 8.12. / KHKS
Saniais / 33v / LA 9.12. / E-KKS
Risunen / 32v / LA 10.12 /HUS
Kardulla / 29v / LA 10.12 / HUS
sheer / 23v / LA 11.12. / HUS
Hyle-Emo / 26v / LA 12.12. / MKS
Snifu / 29v / LA 13.12.
Martuulia / 31v / LA 13.12. / HUS
Rita29 / 29v / LA 14.12. / HUS
Kruuna / 29v / LA 15.12
Miaaacaroo/ 24v / LA 16.12/ KYS
Berrynen / 33v / LA 17.12. / HUS
Nuukis / 36v / LA 18.12. / K-SKS
Liulil / 26v / LA 21.12. / HUS
Nipanderi / 30v / LA 21.12. / TYKS
ElliinaMoi / 36v / LA 22.12. / P-KKS
Katlera / 24v / LA 25.12. / TAYS
Diann / 27 v / LA 31.12 / OYS
Sirpaleina / 29v / LA 1.1.? / MKS
 
Sinikka / 26v / LA 29.11 /
Maikkis_ / 33v / LA 30.11. / OYS
Helmi81 / 36v / LA 2.12. / KYS
NindeOut / 27v / LA 2.12. / KYS
Miracle85 / 31v / LA 2.12. / KOKS
Leppälintu / 29v / LA 2.12. /KPKS
Ilmi88 / 29v / LA 4.12. / TAYS
ElinaMariah / 34v / LA 5.12. / TAYS
Tirlis / 27v / LA 5.12. / KSKS
Tiutti /32 LA 6.12. / OYS
Astriida / 28v / LA 8.12. / KHKS
Saniais / 33v / LA 9.12. / E-KKS
Risunen / 32v / LA 10.12 /HUS
Kardulla / 29v / LA 10.12 / HUS
sheer / 23v / LA 11.12. / HUS
Hyle-Emo / 26v / LA 12.12. / MKS
Snifu / 29v / LA 13.12.
Martuulia / 31v / LA 13.12. / HUS
Rita29 / 29v / LA 14.12. / HUS
Kruuna / 29v / LA 15.12
Miaaacaroo/ 24v / LA 16.12/ KYS
Berrynen / 33v / LA 17.12. / HUS
Nuukis / 36v / LA 18.12. / K-SKS
Ämpäri / 37v/ LA 18.12./ HUS
Liulil / 26v / LA 21.12. / HUS
Nipanderi / 30v / LA 21.12. / TYKS
ElliinaMoi / 36v / LA 22.12. / P-KKS
Katlera / 24v / LA 25.12. / TAYS
Diann / 27 v / LA 31.12 / OYS
Sirpaleina / 29v / LA 1.1.? / MKS
 
Millaisilla fiiliksillä muut ensikertalaiset odottavat synnytystä?


Täällä aika vaihtelevat fiilarit. Välillä pelottaa niin ettei unta saa ja välillä odottaa kiinnostuneena tulevaa koitosta.
Synnytysvalmennus lokakuun lopussa. Muutaman synnytysvideon katsonut ja tarinoita lukenut paljon.
Oma vauva vielä perätilassa ja mietityttää kovasti jos ei käännykkään.
 
Mua jännittää ja mietityttää synnytys, mutta suhtaudun siihen luottavaisin mielin. Välillä tulee sellaisia pelonsekaisia ajatuksia esim siitä, kestänkö kipua tai miten pystyn synnyttää. Sektiota en missään nimessä haluaisi. Mä pelkään kaikenmaailman piikkejä ja leikkauksia, ja lääkkeitäkin käytän vain todelliseen tarpeeseen, joten synnytys mietityttää niidenkin takia..

Meillä on synnytysvalmennus 16.10. ja odotan sitä tosi paljon jo. Sen jälkeen näkee, tarvitseeko käydä pelkopolilla juttelemassa. Nyt ei vielä ole tunnu siltä, että pelkopoli olisi tarpeellinen. Sain neuvolasta lainaan kirjan Kun synnytys pelottaa ja sitä oon nyt aloitellut lukemaan. Netistäkin aion katsoa synnytysjuttuja, mutta vasta myöhemmin. Ensiksi ainakin luen tuon kirjan. :)
 
Vähä samanlaiset fiilikset mullakin. Välillä saattaa odottaa ihan innostuneena sitä, miltä tuntuu kun keho on "äärirajoilla." Joskus taas pelottaa ties mitkä asiat (osataanko lähtee fiksuun aikaan sairaalaan, mitä jos vauva ei mahdu pihalle, jos mies ei kestäkään olla mukana...). Mun on ainakin pakko vaan luottaa kätilöihin. Hen.koht. kestän paremmin, jos voin aatella että mun ei tartte päättää mitään, teen vaan mitä käsketään :'D Että jos ne on sitä mieltä, että mun kannattaa ottaa epiduraali niin varmaan otan, vaikka lähtökohtaisesti en sitä haluais.

Mut kiva kuulla, milloin teillä on synnytysvalmennukset. En oo toistaseks vielä onnistunu löytämään omaan aikatauluun sopivaa... Ainut neuvolan tarjoama, aikatauluihin sopiva vaihtoehto on viikkoa ennen laskettua aikaa :'D En aatellu jättää niin myöhään.
 
Sekin muuten on aavistuksen pelottava ajatus, että jos vauva yrittää syntyä jossain muussa ku raivotarjonnassa. Tosin täällä asento vaihtuu vielä usein, nii ei oikein voi vielä kauheesti pohtia, miten päin siellä ollaan.
 
Onneks ei oo yksikään vauva ei ole koskaan sisälle jäänyt :wink siinä meikäläisen lohdullinen ajatus :D
Toistaiseksi ei ole pelkoja tullut itse synnytykseen liittyen. Varmasti tulee sattumaan niin perkuleesti, mutta koska se kuuluu asiaan ja on sen vaivan ja vauvan arvoista ja loppujen lopuksi on aika pieni pyrähdys siihen nähden mitä siitä seuraa etten jaksa olla sen kummemmin huolissani/peloissani asiasta :) uskon että paikalla on ammatti-ihmiset jotka huolehtii ja ohjeistaa kaikessa tarpeellisessa ja pieni saadaan tavalla tai toisella turvallisesti pihalle :)

Pitääkö tuo synnytysvalmennus itse varata jostain vai miten se toimii? Mulle ei ole ainakaan neuvolassa puhuttu mitään siitä?
 
Me saatiin neuvolasta lista, johon oltiin merkitty kaikki syksyn synnytysvalmennukset ynnä muut. Siinä listassa oli sitten jokasen "kurssin" ilmottautumisohjeet.
 
Me saatiin neuvolasta lista alkavista valmennuksista ja puhelinnumero, josta itse varailtiin aika synnytysvalmennukseen. :) Keskussairaalan äitiyspoli järjestää täällä noita valmennuksia oman terveyskeskuksen äitiysneuvolan lisäksi. Ja päästään siellä vierailemaan synnytyssaliinkin. Mikä on huippua! Tietää sit h-hetken tullen mihin mennä ja mitä tehdä.
 
Itseä myös kovasti mietityttää synnytyksestä palautuminen ja kunto sen jälkeen. Pelottaa jos on koko alapää ihan jauhelihaa tai jos joutuu sektioon ja on monta viikkoa tosi kipeä.

Itseä synnytyksessä jotenkin lohduttaa ajatus, että se on maailman luonnollisin tapahtuma ja meidän kroppa on luotu sitä varten.
 
Onneks ei oo yksikään vauva ei ole koskaan sisälle jäänyt :wink siinä meikäläisen lohdullinen ajatus :D
Toistaiseksi ei ole pelkoja tullut itse synnytykseen liittyen. Varmasti tulee sattumaan niin perkuleesti, mutta koska se kuuluu asiaan ja on sen vaivan ja vauvan arvoista ja loppujen lopuksi on aika pieni pyrähdys siihen nähden mitä siitä seuraa etten jaksa olla sen kummemmin huolissani/peloissani asiasta :) uskon että paikalla on ammatti-ihmiset jotka huolehtii ja ohjeistaa kaikessa tarpeellisessa ja pieni saadaan tavalla tai toisella turvallisesti pihalle :)

Pitääkö tuo synnytysvalmennus itse varata jostain vai miten se toimii? Mulle ei ole ainakaan neuvolassa puhuttu mitään siitä?

Paikkakuntakohtaista. Turussa oli kolmena iltana yhtä tyhjän kansaa luentoja ja tyksiin nyt sit pääseeki tutustuu, ku eka ei pitäny, mut ainaki toistaseks kaikki avatut ajat on täynnä. Ja täytyy siis varaa ite. Yksityisel jos olis jotai tarjolla, ni maksua vastaan voi osallistua. Naistalo.fi voi lukea jotai perusjuttui liittyen synnytykseen ja kirjastosta saa kirjoja:)
 
Taitaa toi tuleva vauvanhoito ja etenki imetyksen onnistuminen vähän jännittää:) nään usein unta siitä miten epäonnistun imettämisessä. Just viimeyönäki melkein tapoin mun vauvan nälkään:sad001
 
Mä oon kans nähnyt unia imettämisestä, lähinnä vauva vaan nuolee nänniä eikä tee mitään muuta :D
 
Nyt kun viimeinen kolmannes on alkanu niin välillä iskee sellanen "apua, tää pitää synnyttääkin!" Ei vaan tapahdu niin, että vauva tupsahtais syliin yllättäen :'D jostain syystä en osaa murehtia tota imettämistä, oon ehkä vielä niin keskittynyt miettimään synnytystä.
 
En ainakaan vielä osaa murehtia synnytystä tai sen etenemistä, luotan kyllä Tyksin synnytysosaston henkilökuntaan ja oletan, että he kertovat mitä ja miten homma hoituu. Samassa hospitaalissa itsekkin töissä niin tietää jo paikatkin valmiiksi. Tutustumiskäynnin vielä varasin lokakuun loppuun, kestää noin 1,5 h se kierros. Kivaa =D
 
Mä oon ollut jotenkin tosi levollinen koko synnytysasian kanssa, mutta viime viikolla tuli hetkellinen pelko ja huoli. Konkretisoitui tuo asia, kun kuulin pari viikkoa sitten tapahtuneesta tutun synnytyksestä. Sillä myös esikoinen, ja kaikki oli tapahtunut tosi nopeesti, alkanut vesien menolla ja syntynyt hankalassa asennossa. Just sillä tavoin, kun itse en missään nimessä haluais. Hyvin kaikki oli onneksi mennyt ja vauva aika pienikokoinen, mutta jostain syystä säikähdin tuota. Tää mun on vielä suht iso (ihan varhaisultrasta lähtien ollut sen reilun viikon koossa edellä), ei onneksi kuitenkaan makrosominen tms, mutta pitkähkö. Pelkään, että voisi olla jotain 4kg laskettuna aikana.

Aion puhua tuosta nyt ens kerralla äitipolilla (diabeteskontrollit). Oma toive ois ennalta suunniteltu käynnistys ennen laskettua jos kokoarvio on tuota luokkaa. En sitten tiedä miten sihtautuvat, mutta mä en kyllä voi mitään neljäkiloista pusertaa ulos, että se on sitten sektio toinen vaihtoehto. Tässä nyt on tietty sekin optio, että tulee vähän aikaisessa muutenkin, neuvolasta on arvioitu että supistusten vuoksi hyvin mahdollista. En sit tiiä mihin tuo arvio perustuu, kun eivät ainakaan toistaiseksi ole kohdunsuuta kypsyttäneet yhtään. Mene ja tiedä.
 
Saniais pakko huudella täältä vaikka en odota esikoista. Siis meidän tyttö painoi 3.830kg ja mulla oli tuo sama pelko koon kanssa silloin. Ni neuvolan terkka vaan sanoi, että synnytyksessä se alle 100g ei vaikuta millään siihen, että miten se synnytys menee. Niinkuin voi kuvitella, että se tarjonta ja muut asiat vaikuttaa enemmän. Eli vaikka vauva ois sanotaan 3,5kg ni synnytys voi olla paljon vaikeampi kuin 4kg kanssa jos on vaikka huonossa tarjonnassa. Myös se, että ois 4kg ei tarkoita, että se vaikeiten syntyvä osuus, eli pää, ois yhtään sen isompi kuin jopa kiloa muuten pienemmällä.

Eli jos vauva on vaikka pitkä ja sitä kautta vähän painavampi niin synnytys on todennäköisesti ihan yhtä helppo. Tää on vaan tällainen kun sitä ei koskaan tiedä miten ne menee. Ja käynnistys ei välttämättä ole yhtään sen helpompi. En tässä viitsi ees lähtee pelottelemaan, koska suurin osa synnytyksistä menee ihan hyvin, vaikka koko heittäis vauvojen välillä. Vajaa 4kg on vielä normaalin kokoinen ja jos äidillä (tai vauvan asennolla) ei muuta ”ongelmaa” ole niin luottaisin omalla kohdalla, että se tulee ihan yhtä helposti. Kannattaa toki ottaa puheeksi jos asia mietityttää kovin.
 
Takaisin
Top