Syyskuun hölinät

Mistä ihmeestä noita tollasia tarhatätejä oikein tulee, kun tosi monilla on tuollasia ruokatraumoja?! :eek: Niissä varhaiskasvatukseen liittyvissä opinnoissa joita ite oon käynyt, ei kyllä ikinä sanottu että lapsen kasvun ja kehityksen kannalta olisi hyvä idea istuttaa lasta pöydässä tasan niin kauan, että se ruoka X menee alas. Vaikka sitten itkun kanssa. :banghead:
 
Tässä pari päivää sitten tunsin kun vauva kääntyi perätilaan, lauantaina alkaa viikko 35. Kolmas lapsi tulossa eikä näin ole ennen käynyt. Harmittaa jos menee sen takia leikkaukseen, ensi viikolla lääkäri, siellä selviää lisää. Onko muilla käynyt samoin koskaan?
 
Täällä todettiin perätila neuvolalääkärillä ultrassa... Ensi viikolla olisi edessä kääntöyritys, toivottavasti ei tarttis sektioon mennä vaikkei kääntö onnistuisikaan, mieluummin synnytän alakautta vaikka perätilassa olisikin... Vielähän tässä voi elätellä toiveita että tyyppi kääntyisikin ihan itsekseen!
 
Onko vauvan vaatteita "pakko" pestä nyt ennen käyttöönottoa. Ne on omilta jäljiltä pestynä laitettu laatikoihin, niin oisko kaamee rikos ottaa vaan sellaisenaan käyttöön.
Ajattelin nyt oikoa vähän käytännön valmisteluissa kun ei ole aikaa eikä energiaa oikein mihinkään.
Tajusin juuri, että kolmen viikon päästä meillä saattaa olla siis vauva! Meillä ei ole mitään valmiiksi laitettuna. Täytyy käydä vakava keskustelu isännän kanssa huomenna ja tehdä suunnitelma miten edetään.
 
Hoosianna, samaa mietin. Heitin sit kuitenki kaikki ulkovaatteita lukuunottamatta 40c lyhytohjelmalle. Tuon lisäks vaipat ja tutit ostettu, kaikki esikoisen kamat tallella mut mitää ei oo otettu esiin.. Sairaalakassissa itelle vasta eväät.
 
Täällä alkaa olla kaikki jo valmiina, voi olla, että pitää ostaa jotain vaatetta vielä. Rintapumppu ja itkuhälytin on myös edelleen hankkimatta, ja muuta pienempää roinaa.

Pesin kyllä kaikki vauvan vaatteet, jotka ollaan saatu, samaten äitiyspakkauksen kaikki vaatteet ja muut pestävät.

Tilipäivää odotellessa tässä nyt sitten, että pääsee jatkamaan hankintoja...
 
Eiku mä päätin, että en pese niitä. Vaatteet on kaikki käytettyjä ja puhtaina säilöttyjä, niin en viitsi peseskellä.
Parhaillaan teen kauppalistaa kiireellisimmistä hankinnoista.
Vauva tarvii harsoja ja jotain nukkumisjärjestelyihin liittyvää välineistöä. Lisäksi kylpypyyhkeitä, mutta siitä selviää kun ostaa tolle taaperolle isojen poikien pyyhkeitä, niin sieltä vapautuu vauvapyyhkeet. Makkariin joku pieni vaatesäilytysjuttu, joku rullavaunukoritsydeemi pitäis saada mahtumaan. Seisomalauta pitäis käydä sovittamassa ja puntaroimassa sen järkevyys, jos käy niin, että tuo meidän taapero ei kävele enää vauvan synnyttyä ja vallattua rattaat. Pitäis varuilta katsastaa jotkut halppis kaksosten kiesit, jos menee homma ihan mahdottomaksi. Ikäero on vähän kiikunkaakun, 2,5 v., niin ei ihan suoraa viitsis niitäkään hankkia, kun on tähän mennessä ollut niin reipas kävelijä.
 
Jos ois kuivausrumpu niin vois laittaa johonki tuuletusohjelmaan. Ite kun kaivelin ekan vanhat puhtaina säilötyt vaatteet tokalle seuraavaa kokoa niin päätin että en jaksa pestä, mutta ne hais vähän ummehtuneelle niin oisin lopulta pessy ellei rumputuuletus ois raikastanu tarpeeks. Sit mietin samaa vauvan vaatteille mutta aloin epäröidä voiks niis olla alkanu kasvaa jotain homeitiöitä tai muita jos eivät oo ollu aivan rutikuivia säilöön laittaessa, ollu vaikka kostee päivä.. tuli sit pestyä. Eihän se ollu ku yks koneellinen.
 
Noi omat oisin voinu kans vaan rummuttaa, mut sain serkulta ison pussillisen vaatteita ja joku haju niihin oli tarttunu (ehkä ihan pesuaine, en tiiä) ni heitin sit koneeseen ja kuivausrumpuun kaikki. Ja kaks koneellista..:bag: en mä välttämättä isompia kokoja ala peseen kun on tosiaan kannellisessa muovilaatikossa kaikki säilöttynä.

Flunssa iski. Nenä tukossa ja ääni menny, jipii...
 
Mitä te muut syötte? :bored: Mulla ei oikein uppois enää mikään ja ei nyt ihan syömättä voi synnytykseen saakka olla.

Esim aamupala, leipää ei enää huvita syödä, ei millään täytteillä. Eilen illalla söin näkkäriä juustolla mikä osoittautui yllättävän hyvän makuiseksi siihen nähden miten vähän sitäkään kiinnosti syödä. Syön aamupalaksi 1,5 dl Lidlin suklaavanukasta (jacky muuttui mun suussa jauhoiseksi :meh:) ja ehkä porkkanaa tai omenaa.

Lounaaksi yritän näykkiä jos on jotain edellispäiväistä, muuten en oikein ees tiedä mitä syön... :bored: ehkä sitten sitä vanukasta taas. Iltaruoka yleensä laitetaan ja sitä koitan syödä mutta kun se on aina naudan jauhelihaa jossain muodossa niin ei vaan jaksais enää.

Illalla tosiaan iskee se loputon nälkä mutta silloinkaan erityisesti ei oikein sitten uskalla syödä kun tuo närästys on tullut iloksemme. Ja kun ei keksi mitä söis. Maitoa ja piimää menee sitten välissä se 3-4 lasia päivässä. Mut eihän toi nyt kovin järkevältä kuulosta näin kirjoitettuna.

Herkkuja syön välillä mutta niitäkään ei mene kovin paljon kun suklaa närästää ja hedelmäkarkit on paskoja. Sipsitkään ei jotenkin innosta ekaa kertaa elämässä. Erilaisia keksejä löytyy kaapista kun on tullut kauhee mieliteko ja sit oon syönyt kaksi ja sitten loput ei uponneetkaan.

Jäätelöä kyllä tekis mieli ihan koko ajan, en tosin sitäkään juuri osta kun ei nekään sitten lopulta maistu :meh: voi paska oikeesti :arghh:
 
Mulla menee kyllä nyt miltei mikä ruoka vaan, herkut maistuis aivan liikaa. Närästys ei vaivaa kuin iltaisin nukkumaan mennessä, mutta Rennie auttaa silloin sen aikaa, että saan unen päästä kiinni. Viime yönä hain pari keksiä joskus kahden aikaan, oli muka ihan tyhjä maha, enkä saanut nukuttua! No, eipä ne keksit auttaneet, valvoin kolmisen tuntia, ja sitten vasta sain nukuttua, mikä lie maanantaistressi iski, vaikkei mihinkään tarvinnut edes lähteä :shifty: Nyt ajattelin mennä kokeilemaan päiväunia, josko saisi nukuttua edes hiukan.

Leipää tulee mussutettua aivan liikaa, kun ei ole tullut hedelmiä tai esim. porkkanoita hankittua kotiin nyt hetkeen. Nektariinit olis kyllä hyviä :P Ja banaanikin maistuu.

Jauhelihassa taitaa mulla olla enää vaan se vika, että mies käyttää siinä AINA grillausmaustetta, ja se ei kyllä maistuis mulle yhtään. Olen siitä kyllä sanonut, mutta kun ei kuulemma osaa maustaa mitenkään muuten sitten :facepalm: Roskaruokahimo on kyllä hieman jo laantunut, onneksi. Mutta kyllä sekin maistuisi ainakin välillä :P
 
Nuppu, auttaiskohan sulla jos yrittäisi erilaisia leipiä eri muodossa? Kun sanoit että se näkkäri maistui, niin ehkä maistuisi myös hapankorppu, tai sitten jos teet leipää vaikka paahdettuna tai lämpiminä leipinä uunissa?

Mä syön yleensä aamupalaksi jotain täysjyvämuroja ja tuoreita marjoja, joko mansikoita, mustikoita tai vadelmia mitä nyt sattuu löytymään ja sitten pari palaa sellasta Real- tyyppistä leipää lämmitettynä. Puolen päivän aikaan menee joku hedelmä, banaani, nektariini, luumu, avokado tms ja leipää jossain muodossa tai pähkinöitä (etenkin cashewet, hasselpähkinät ja pistaasipähkinät on nam! :hungry:) Ruuaksi on viimeaikoina tehnyt mieli jotain suht helppoa, esim uunilohta tai kylmäsavulohikastiketta ja pastaa kun niihin laitan tilliä ja raastettua sitruunankuorta mistä tulee sellanen kiva raikkaus. Tykkään myös höyrytellä erilaisia kasviksia, esim parsakaalia, porkkanoita, kesäkurpitsaa ja syödä niitä sitten esim kanafileiden lisukkeena. Kanaan haen vaihtelua marinoimalla sen vaihtelevilla mauilla, nyt toimii esim hunaja-chili-tuore rosmariini. :)

Mulle tulee kanssa usein olo ettei oikein tekisi mitään mieli, mutta sit kun alan selailemaan keittokirjoja tai erilaisia netin ruokablogeja tai reseptisivuja niin yhtäkkiä tekeekin mieli kaikenlaista. :) kaikki perusmaut jotenkin tökkii nyt, esim makaronilaatikkoa yms ei oo tullut tehtyä aikoihin.
 
Mulla on kans nyt ruokahalu jotenkin huvennut. Tuntuu raskaalta alkaa laittaa mitään ruokaa, kun mikään ei oikein maistukaan. Joten nyt sitten skippailen aterioita.. Tietysti nyt muuttohommat on kans sotkeneet ruokailut ihan täysin, meni pari päivää hirveän pitkillä väleillä, ja sitten syötiin jotain pizzaa tms. roskaruokaa.

Oikeastaan nyt maistuisi vaan Alpron mustikkajugurtti, mutta ei kai silläkään voi ihan loputtomiin elää :rolleyes: Hommasin kaappiin niitä vauvojen smoothie-pusseja, jos nyt välillä edes sellaisen jaksais syödä.
 
Minä söisin melkein mitä vain ja aivan tulee kiukkuiseksi kun ei voi ottaa lisää niin paljon kuin haluaisi. Liikaa jos menee typeryyksissään syömään niin sitten tulee tuskallisen tönkkö ja täysi olo moneksi tunniksi.
 
Mun täytyy tehdä lapsille ruokaa niin samalla syön vähän itsekin, mutta sama vika ettei oikein uppoais. Kesällä teki ihan järkysti mieli jäätelöä mutta nyt ei herkutkaan inspiroi yhtään. Ei mikään sillä tavalla ällötä kuin alkuraskaudessa ettei pystyisi syömään, mutta ei vaan tee mieli.

Sen sijaan iskeny himo tuorekurkkuun, raakaan porkkanaan ja raakaan kukkakaaliin. Kurkkukin pakko syödä kokonaan kun aloittaa.. luumut kans maistuu, siis tuoreet. Ja vihree salaatti sellaisenaan. Tulee vaan semmonen hassu olo et ne on niin hyviä ettei sitä hekumaa about kestä :hilarious: Iltaisin otan Rennietä kun närästää muuten ja Rennie spearmint tekee saman efektin.. tekis mieli syödä koko paketti! Tosi vaikea lopettaa :P
 
Kuuluukohan tuo ruokahaluttomuus vaiheeseen nimittäin sitä on nyt esiintynyt täälläkin. :eek:
Mikään ei maita.. Siis oikeasti mikään!
Nälkäkin usein on kun sitten venytän syömistä ja on väkisin jotain syötävä.
Mulla ei edes herkut maistu. (Silloin on kyllä maailman kirjat sekaisin :joyful:)
 
Ihanaa etten ole ainoa! Kyllä ärsyttää olla nälkäinen kaiket illat mut ei vaan syöminen huvita. Ja tämä ei ole tosiaan semmosta ällötystä kuten alkuraskaudessa vaan ei vaan huvita, ei kiinnosta ei nappaa. Esikoiselle pakko tietty laittaa jotain mut sit kun on jotain saanu tehtyä niin sitä mielellään säästää että riittää esikoiselle moneksi päiväksi eikä tarvis tehdä mitään.

Aattelin et vois yrittää tehdä jotain smoothieta tms, mut sekin voi kyllä jäädä kun pitää sulattaa marjoja ja kaivaa se soseutusvehje esiin jne. Liikaa vaivaa :oops:

Mulla oli esikoisesta tota että joku syötävä maistu niin hyvältä ettei kestä. Muita en muista mut öisin aina vesi maistu ihan sikahyvälle ja sitä teki mieli juoda mukitolkulla. Nyt vesikin inhottaa.. oonkin ostanut nyt makuvissyjä että tulis juotua. Koitan hörpätä tavan vettä mutta sitten kun se vaan alkaa siltä päivältä tökkiä ihan liikaa niin vaihdan vissyyn.
 
Aattelin et vois yrittää tehdä jotain smoothieta tms, mut sekin voi kyllä jäädä kun pitää sulattaa marjoja ja kaivaa se soseutusvehje esiin jne. Liikaa vaivaa :oops:

Tämä oli ihana kommentti! :grin
Koska samaistun tähän täysin. Meillä vieläpä mies pitää aikalailla huolen ruokapolitiikasta ja esikoisen ruokailuista, niin mulla ei tuu sellaista edes että ois pakko syödä.
Toki muistuttaa että hei, et oo syöny tässä ois ruokaa ja sitten närpin väkisin jos närpin..

Ja tuosta himotuksesta niin joskus öisin mun on vaan saatava kylmää maitoa! :p
 
Mä luulen, että mulla tuo liian vähän syöminen johtais siihen, etten kohta söis kuin ehkä yhden voileivän päivää kohti, kokemusta on. Mitä vähemmän syön, sitä vähemmän tekee mieli edes syödä, siis yleensäkään yhtään mitään ruokaa :sad001 Mieluummin sitten syön ehkä vähän liikaa, kuin pikku hiljaa ajautuisin syömään "ei-juuri-mitään". Toivottavasti teillä nyt ruokahalu palaa kuitenkin takaisin pian, ei sitä liian vähällä ruoalla kovin pitkään pärjääkään, kun vauvakin ottaa omansa. Tsemppiä!
 
Takaisin
Top