Raskausoireet

Harjoitussupistuksia ei ole ollut, mutta nyt vajaan viikon saikun jälkeen jännittää palata töihin. Ajoittain on ollu hyvä ja energinen olo - sain perjantaina jopa siivottua lähes koko asunnon, mitä oon lykänny jo toista kuukautta.
Työni on henkisesti aika kuormittavaa, enkä tiedä mitä siitä taas tulee. Yritän uskotella itselleni olevani täysin työkykyinen, kun en mä kotonakaan haluaisi kokoajan olla.. mutta katsotaan..
 
Minäkin täällä juuri flunssaisena mietin että onko sitä missä vaiheessa järkevä takaisin töihin mennä. Flunssa alkoi siis viime viikolla ja kituutin perjantainkin vielä töissä vaikka silloin alkoi olla jo melko räkäinen. Eilinen meni sitten kotona ihan nuhapeikkona, kuumetta ei ole missään vaiheessa ollut joten en osannut jäädä saikulle. Asiakaspalvelutyössä ei oikein hotsita mennä puolikuntoisena, varsinkin kun vakkariasiakkailta saa kommenttia että menehän kotiin sairastamaan. En kyllä ole saanut vielä raskausonnitteluja asiakkailta, että se on tainnut vielä säkkimäisillä työvaatteilla piiloon jäädä.

Jotenkin ottaa aivoon kun tämä raskaus tuntuu alentavan tuota vastustuskykyä, olen ollut jo kerran kunnon vatsataudissa ja siitä melkein viikon saikulla ja sitten saan töistä (kiitos asiakaspalvelutyön) kaikki flunssat.

RvaW käyhän töissä ihan päivä kerrallaan, käyt kokeilemassa ja jos on liian kuormittavaa niin pyydät sairaslomaa. Noissa henkisesti raskaissa töissä alkaa helposti kärsimään jo yöunet ja siitä ei tykkää vauvakaan. Ja saikulla kotona olosta; keksitkö mitään vapaaehtoistyötä jota voisit tehdä kun olet saikulla, voisin kuvitella että jokin sellanen on ihan ok, jos kotona meenaa pää hajota... en kyllä keksi mitä se voisi olla... mummoja käyttämään päivälenkillä jossakin hoitolaitoksessa?

Raskausoireita yleisesti olen huomannut: koko ajan on pissahätä, nälkä ja jano, keho ei täysin ymmärrä että vatsa ei ottaisi vastaan ruokaa ihan koko ajan, alkaa jo välillä närästellä. Nukkua saa ylettömästi, en sinänsä ole alkuraskauden jälkeen enää väsynyt ollut iltaisin, mutta unta riittää pitkälle aamuun. Pahoinvointia ei ole ollut enää moneen viikkoon, kerran vain oksensinkin, mutta viikoilla 6-9 oli sellasta öllötystä.
 
Mä olin töissä kesällä muutaman kuukauden ja siitä oli pakko olla kuukausi saikulla kun Olin niin huonossa kunnossa. Ekasta en ollut ihan niin surkeena. Edelleen oksennan päivittäin mut parempi olo muuten.
Mä johonkin jo Olin kirjoittavani et tullu kans harkkasupistuksia ja yks ihan kipeä. Tiistaina on neuvola, pitää mainita.
 
Kyllä oli erikoisia oireita sunnuntai-iltana ihan yhtäkkiä. Luin sängyssä kirjaa ja nousin siitä ylös niin alkaa painamaan rintojen alle ihan karmean kovaa, lisäksi nousee tuskanhiki ja tulee huimaava yklöttävä olo. Tekisi mieli laittaa pää polvien väliin että huimaus lakkaa mutta pallea ei anna mennä alas. Oksentamisen yritystä mietin myös mutta en toteuttanut. Istuskelin sitten rauhaksiin vartin niin kyllä se lopulta rauhoittui. Verenpainemittaria ei ole kotona, olisi ollut mielenkiintoista tietää missä paineet menee. En sitten tiedä olisiko se vaan närästystä ollut, ne oireet ovat tässä flunssan jälkitautina nostaneet päätään. Mutta oli kyllä loppuillan melko höntti olo.
 
Huh edelleen väsynyt ja nuutunut olo, tekisi vain mieli nukkua. Koskahan se seesteinen ja energinen keskiraskaus alkaa? :confused: Nyt 19+3
 
Oon onnistunu olemaan tän viikon töissä ja siitä kovin onnellinen. Tänään väsymys kuitenkin tuli taas isona aaltona ja oksentelu jatkui. Onneksi huomenna vapaapäivä.

Ärsyttää, kun väsymys ei lähde nukkumalla. Onko kenelläkään mitään vinkkejä väsymyksen kanssa elämiseen?

Mymmelii: Oon odotellu samaa. Miehen kanssa naurahdettiin jopa kun neuvolassa kysyttiin "Oletko päässyt jo nauttimaan raskaudesta"
 
RvaW; oivoi, oksentelu väsymyksen päälle ei kuullosta yhtään kivalta :sad001 tsemppiä! Mulla ei-niin-hyvä ratkaisu väsymykseen on välillä ollut suklaa, tuleepahan edes hetkellisesti parempi olo :confused:
 
Mulla ei-niin-hyvä ratkaisu väsymykseen on välillä ollut suklaa, tuleepahan edes hetkellisesti parempi olo :confused:

Ah suklaa! Pitääpä kokeilla josko toimis omaan ruokavalioon. :D
Näin pahoinvoivana mua ärsyttää se, miten ihmiset jotenkin jaksaa muistuttaa siitä, miten pitäis syödä ihan hirveen terveellisesti. Ei ihan ensimmäisenä oo mielessä kun väsyttää ja tuntuu et monet päivät menee vaan sillain selviytyessä. Enkä mä toisaalta syö mitenkään super epäterveellisesti..
 
Mä en tie oliko vaan ohimenevää muutenkin, mut mulla oli ekassa kolmanneksessa joskus 8-9 viikon paikkeilla kovaa väsymystä. Saatoin ottaa päiväunet tai no, mä vaan nukahdin niille. Mut niiden jälkeen se huonovointisuus oli paljon kovempaa. Sit siinä oli jotain hektisempää menoa ja illalla ei ollut mahdollisuus nukkua. Oli paljon parempi olo kun ei nukkunut. En tiedä onnistuisko sulta RvaW kokeilla tuota? En tosin nyt tiedä nukutko kun väsyttää vai onko väsymyksesi semmosta "yleistä tahmaista" oloa.
 
Sireeninkukka: niin ehdotat, ettei nukkuis niin paljoa?
Toki varsinkin silloin kun on menoa, niin pystyy kyl päivän skarppaamaan ja on parempi olo, mut ainakin itelläni se kyl kostautuu.. esim tää viikko on ollu pitkiä työpäiviä jotka on mennyt innostuessa ja aikaisin nukkumaan mennessä (ei oikein ole ehtinyt päiväunia nukkua ennen yöunta), mut kai se väsymys sit tänään kulminoitu kun tuli taas huono olo.
Toki oon vapaapäivinä huomannu, ettei se pelkkä makoilu ja nukkuminen sitä oloa ainakaan paranna!
Aluks ajattelin et "kyllä kunhan vaan löydän oikean rytmin syömiselle".. mut ei sekään tunnu toimivan.
Argh. Pää hajoo. (Pahoittelut valituksesta)
 
Mäkin oksentelen edelleen. 15+5 tänään. Esikoisesta oksensin 20+ viikolle asti, hetken oli pois ja palas sit loppua kohden. Tosin se pahin on jo ohi. Sillon oisin voinu murhata jokaisen joka sanoi et auttaa kun syö kahden tunnin välein :D
 
RvaW, juu jotenkin yritin muotoilla et jos on väsymystä ja pahoinvointia et oisko tää sellane mitä pystyis kokeilee? Mulla itellä oli ainaki paljon huonompi olo kun olin nukkunu ylimääräisiä unia. Mut sinänsä mulla kuulostaa olleen helpompaa väsymyksen ja pahoinvoinnin suhteen, et en tie onko ihan hölmö neuvo :confused: jaksamista sulle, ja Sintulle!!
 
Sireeninkukka: Ei ollu tarkoitus olla tyly. Olen vain niin väsynyt.. Pahoittelut!
Olet varmasti kyllä oikeassa. Ei tuo ainainen nukkuminen oloa ainakana ole helpottanut.

Tsemppiä myös sulle!
 
Kiitti :) lohdutuksena et synnytykseen ainakin Mulla loppui viimeks kaikki olot niinku seinään. Sit tietty alkoi imetyshormonit :D mut moni ihmetteli et miten oon niin pirteenä nopeesti, oli niin hyvä olo pitkästä aikaa, toivottavasti nyt sama efekti!
 
Hah, eipä juu ole mulla ainakaan ollut terveellisistä ruuista mitään hyötyä pahoinvoinnin kanssa! Salaatti ainakin tulee ylös, jos syön sitä pelkästään esim lounaaksi. Kyllä mä niin julistin kaverille plussattuani, että tällä kertaa syön terveellisemmin ja syön paljon kotiruokaa. Pah, väsymyksestä ja oksentelusta tulee niin helposti kierre, ettei siitä ihan noin vaan pääse irti ja että se alkaa käymään myös nopeasti henkisen puolen päälle. En ole tainnut saada muuta "järkevää" kommenttia muilta ihmisiltä kuin, että päivä kerrallaan ja kyllä se synnytys sieltä tulee. Hyvin harvoin kukaan ymmärtää, miltä koko raskauden kestävä oksentelu tuntuu.
 
Mulle on tullut kovat vatsakivut nyt rv 17.
Kuinkahan paljon on normaalia? En oikein osaa edes selittää millä tavalla sattuu. Kun esim kävelee niin alkaa vihlomaan pitkin mahaa ja täytyy alkaa kävelemään vähän kyyryssä. Koko maha jotenkin arka sillon kun noita tulee eli monesti päivässä. Levossa ei niinkään.

Viikonloppuna oli aivan tajuttomat kivut kun rakko ei päässytkään enää yön jälkeen tyhjenemään. 7 h yritin sitä vessassa saada tulemaan josta loput 2 h alkoi tulemaan noin 15 min välein järkyttäviä supistuksia ja itkua vääntäen sai olla. Tuntu että kuolen siihen! Ei auttanut kun lähtee sairaalaan ja katetriin, että sai rakon tyhjäksi. Melkeen litra sieltä sitten tulikin, eli ei ihme kun sattui.:happy:
Mutta tosta alkoi noi mahakivut enkä tiedä yhtään mitä ne vois olla, mutta vaikea uskoa normaaliksi! :confused:
 
Baby: soita ihmeessä neuvolaan/terveyskeskukseen/päivystykseen. Parempi selvittää, kun jäädä kärsimään!
 
Hui mikä kokemus Baby. Kyl mäkin lähtisin selvittämään tuota. Jos sut on hiljattain katetroitu niin tulehduskin olisi hyvä poissulkea.
Toivottavasti selviää mikä on ja saat avun!
 
Takaisin
Top