Elokuun höpinät

Ootteko ollu jo tai osallistumassa perhevalmennukseen?

Meillä oli eilen ensimmäinen käynti, aiheena synnytysvalmennus :) kesti 1,5h ja oli kyllä kattava :) nyt minäkin tiiän mitä on spinaalipuudutus tai pudenaalipuudutus ja mitä keinoja on lääkkeettömään kivunlievitykseen :) edellee toivon et pystyis olla ilman lääkkeitä. Kivaku meni kätilö joka piti sitä kertomaan et "älkää sit sen takii jättäkö ottamatta ilokaasuu ku ootte kuullu et se voi aiheuttaa pahaaoloo. Ei välttämättä kaikilla ja yleensä jo kipu aiheuttaa sen pahanolon ja sit moni yhdistää sen siihe ilokaasuun." Mitä!? En ollu tienny. Ja mun äiti ja työkaveriki kerto et niil tuli pahat olot, taidanpa jättää sen ainaki sit väliin ku mielummin kipu ku huono olo! :D mites teillä onko kellää minkälaisii kokemuksii?

Seuraava kerta on lokakuussa ja käsittelee vauvan maailmaa :)

Mä voin omasta kokemuksesta sanoa,että synnytys voi onnistua aivan loistavasti ilman kivunliävityksiäkin...Tosin meitä on niiiiiiiiiiin paljon erilaisia ihmisiä kivunsiato kyvyltään ja kivutkin toki voi olla aivan eri asteisia oikeastikin...
Siitä oletuksesta lähen,ettei tälläkään kertaa tule tarvetta lääkitä mitenkään,mut tiätty olen valmis toisinkin toimimaan jos sitten siltä näyttäisikin...

Ilokaasusta ei ole kuin siskon versio kuultuna ja hällä meni 2ssa ekassa synnytyksessä maha aivan sekaisin eikä enää seuraavissa synnytyksissä ole sitä suostunut ees koittamaan...
 
Esikoisesta kun tulin siaraalaan ja siinä kysyttii heti aluksi mitä mieltä olen kivunlievityksestä niin sanoin, että antakaa vaan kaikki. Ilokaasua kokeilin, ei siitä pahaolo tullut, kun kätilö neuvoi todella hyvin sen käytön. Mutta sen vaikutus ei kauaa riittänyt ja kohta sainkin epiduraalin. Se oli kyllä IHANA!! Kipu oli poissa, mutta supistukset tunsi. Se meni kerralla hyvin kohilleen, eikä sen laitto ollut mitenkään epämukavaa.
Itse olen taas sitä mieltä, että suotta sitä kärsimään tuskissaan kun kerta nykypäivänä on kivunlievitykset olemassa.
 
Mäkin otin esikoisen synnytyksessä kaikki vaan mitä oli saatavilla, ja nyt aion ottaa kans. Sain sillon ilokaasua, epiduraalin ja kohdunkaulan puudutteen. Ilokaasusta ei tullu paha olo :) Hyvin meni tolla kombolla synnytys eikä jääny mitään traumoja.
 
Ei mullakaan tosiaan mtn lääkkeitä vastaan oo,mut evvaa nää mtn järkeä pumpata itteeni täyteen mitään turhaa,koska mä voisin synnyttää vaikka joka päivä JOS synnytys ois edellisten seittemän kaltainen...eikä mun synnytyksessä ees kerettäs oikein mtn antamaan jos vauhti on sitä mitä on ollu...mä tunnen supistuksen ja mä tunnen ponnistustarpeen mutta muhun ei satu...en siis joudu kärvistelemään ihan vaan jotta voin sanoa synnyttäneeni luomusti...
Hammaslääkärissä mä taasen otan puudutteet AINA ja sinne meno ylipäätään on tuskaa...
 
Joo mulla tosiaa toive ajatuksena et vois olla ilman kipulääkkeitä mut oonki jo sanonu ettei oo kiveen kirjotettu ja et vasta tilanteessa sen näkee mihin pystyy :D mut sen tiiän et meil ei äitil ja äidin äidil oikee oo opiaattipohjaset kipulääkkeet käyny et tulee sekavaks ja pahatolot. Ja itel kokemusta ainoostaan särkylääkkeistä ja hammaslääkärin puudutteesta. Ni siks myös mietityttää noi kaikki erilaiset kivunlievitykset lääkkeellisesti :/ mutta eniten haluisin kokea alatiesynnytyksen että ehkä suurin pelko ja harmitus olis jos joutuisikin sektioon.
 
Joo mulla tosiaa toive ajatuksena et vois olla ilman kipulääkkeitä mut oonki jo sanonu ettei oo kiveen kirjotettu ja et vasta tilanteessa sen näkee mihin pystyy :D [...] mutta eniten haluisin kokea alatiesynnytyksen että ehkä suurin pelko ja harmitus olis jos joutuisikin sektioon.

Aika samat aatokset täällä, nyt kun näistä eri vaihtoehdoista hiukan ees lueskellut. Pitää kyllä vielä ehdottomasti tarkemmin perehtyä, ja neuvolassakin jutella.

Mutta tähän aiheeseen liittyen tuli "kiva" lukuvirhe, kun sairaalan sivuja selasin: "Tens-laite, hieronta, fysiopallo, keinutuoli ja SÄHKÖtuoli voivat tuoda helpotusta synnytyksen alkuvaiheessa" :nailbiting::bored::eek:
Tais olla säkkituoli kuitenkin, tai aika ekstrememeininkiä täällä meillä :hilarious:
 
Haha sähkötuoli! :D :D nooh kylhä seki supistuskivut veis pois :wink :D
 
Mua edelleen vähän ahdistaa tämä raskaus, tuntuu pahalta sanoa näin, mut asia nyt vaan on niin. Mä en nauti tästä yhtään, en alussa enkä nytkään. Odotan vaan että tämä olisi jo ohi ja vauva olisi jo kotona. Ei ole mukavaa kun ei voi nauttia tästä ollenkaan. Siksi mulla alkaakin terapia maanantaina, et jaksan loppuun ja vauvan syntymisen jälkeen.
Sit taas musta on mukavaa kun mies silittelee mun mahaa ja aina välillä on hassua kun neiti potkii tai jotain taistelee massussa. Toisinaan taaa ällöttää, jos hän mätkäsee ihan kunnolla :D (olen todella herkkis). En edelleenkään tiedosta täysin et oon raskaana, vaikka ultrissa käyty ja ollaan osteltu vauvalle kaikenlaista. Kai nää olot sitten johtuu synnytyspelosta paljolti ja siitä, että mulla on paniikkihäiriö. Odottelen saavani ensimmäisen ajan pelkopolille ja mä todella TOIVON, että käynnit siellä auttaisi mua.
Ei mulla muuta.
 
Minua kans välillä ahdistaa, mutta ei varmaan ihan samassa määrin tai samat asiat. Mulla ahdistanut lähinnä se kun ihmiset onnittelee (aina päässäni mietin, että älkää onnitelko, vaikka mitä voi vielä sattua). Se ahdistus ehkä pikku hiljaa lievenemään päin, eihän sitä pahinta kannattais koko ajan pelätä. Toinen asia mikä on saanut ahdistuneeksi on se kun siskoni toivat laatikollisen vauvanvaatteita ja olettivat että haluaisin niitä hypistellä ja ihastella. Heidän mieliksi kävin vaatteet läpi, mutta ei kyllä oikein mitään tunteita herättänyt.Tuntuu jotenkin niiiin aikaiselta ja pelottaa onko minussa jotain vikaa.
Muuten olen kyllä nauttinut nyt kun oloni on ollut paljon parempi ja aktiivinen ainakin jo viikon :grin. Ihastelen ja saan ihania onnellisuus aaltoja vauvan liikkeistä:happy:
 
Ootteko ollu jo tai osallistumassa perhevalmennukseen?

Meillä oli eilen ensimmäinen käynti, aiheena synnytysvalmennus :) kesti 1,5h ja oli kyllä kattava :) nyt minäkin tiiän mitä on spinaalipuudutus tai pudenaalipuudutus ja mitä keinoja on lääkkeettömään kivunlievitykseen :) edellee toivon et pystyis olla ilman lääkkeitä. Kivaku meni kätilö joka piti sitä kertomaan et "älkää sit sen takii jättäkö ottamatta ilokaasuu ku ootte kuullu et se voi aiheuttaa pahaaoloo. Ei välttämättä kaikilla ja yleensä jo kipu aiheuttaa sen pahanolon ja sit moni yhdistää sen siihe ilokaasuun." Mitä!? En ollu tienny. Ja mun äiti ja työkaveriki kerto et niil tuli pahat olot, taidanpa jättää sen ainaki sit väliin ku mielummin kipu ku huono olo! :D mites teillä onko kellää minkälaisii kokemuksii?

Seuraava kerta on lokakuussa ja käsittelee vauvan maailmaa :)

Olitteko yksityisellä? Just kysyin neuvolasta tuota, mut ei tääl Turussa ainakaan neuvolasta osattu mitää sanoa. Oli jotain luentoja tulossa, mut alustavasti tuntuivat kyl käsittelevän kaikkea muuta ku synnyttämistä. Tyksiinki pääsee ehkä tutustumaan, tai sitten ei, kysy myöhemmin uudestaan, oli vastaus.
 
Jaa, tossa ku googlaili, ni nehän on siirtyneet kaikki nettiin. Netistä voit lukea jotain artikkeleita ja tutustus virtuaalisesti synnytysosastoon, kyl ollaan kauas asiakkaan kohtaamisesta menty, huoh.
 
Jaa, tossa ku googlaili, ni nehän on siirtyneet kaikki nettiin. Netistä voit lukea jotain artikkeleita ja tutustus virtuaalisesti synnytysosastoon, kyl ollaan kauas asiakkaan kohtaamisesta menty, huoh.

Onpa kurjaa. :sad001 Me oltiin eilen miehen kanssa terveyskeskuksen järkkäämässä valmennuksessa, jossa käsiteltiin synnytystä ja myös perhe-elämää vauvan syntymän jälkeen. Sit keskussairaalalla on myös valmennuksia ja mm. synnytysvalmennuksessa pääsee tutustumaan tiloihin ja kuulemaan enemmän kivunlievitysmahdollisuuksista. Pitäisipä muuten soittaa sinne ja varata paikka valmennuksesta.
 
Meil esikoista odottaessa 2012 käytii neuvolan perhevalmennuksessa. Oli aika turhat käynnit, mut käytiin silti :grin

Samoin silloin päästiin kätilöopistolle tutustumaan! Se oli kiva kokemus, koska sitä synnärille menoa vähä jännitti.

Nyt on tarjolla nettivalmennuksia ja virtuaalinen tutustuminen synnytyssairaalaan:banghead::grin
 
Juu, noi Turunki luennot oli just enemmän jotain perhe- ja vuorovaikutusluentoja. En mä väitä etteikö vois olla hyviä, mut ku toi teoria on jo oman koulutuksen puolesta hallussa ja loppu tulee sit konkretian myötä. Eniten kiinnostaa synttäminen, mitä siellä taphtuu, miten, mitä vaihtoehtoja on tarjolla jne jne. Joo, kyllä, kaiken voi lukea netistä, mut oon kyl niin vanhanaukainen et mieluummin olisin kuullut asiasta ihan livenä.
 
Ootteko saanu nopeesti tietää ne sokerirasitus arvot? Mietin tässä kun täälä istun, että saanko heti tän jälkeen tietää ne luvut?
 
Ootteko saanu nopeesti tietää ne sokerirasitus arvot? Mietin tässä kun täälä istun, että saanko heti tän jälkeen tietää ne luvut?

Ei saa heti, mutta oisko jo seuraavana päivänä valmiit? Näin äkkiä sitä unohtaa :eek::grin Mulla kyllä vkonloppu sotki, että meni vähän pidempään tuloksissa...
EDIT: Ja nythän on kans perjantai! Eli menee alkuviikkoon ainakin.
 
Ootteko saanu nopeesti tietää ne sokerirasitus arvot? Mietin tässä kun täälä istun, että saanko heti tän jälkeen tietää ne luvut?

Mä kävin eilen ja mulle sanottiin, että ei mee kun päivä pari. Mut neuvolasta kuulemma soittelee, jos arvoissa on jotakin häikkää. Eli itse ei tartte muistaa kysellä tulosten perään, ainakaan täällä :)
 
Ootteko saanu nopeesti tietää ne sokerirasitus arvot? Mietin tässä kun täälä istun, että saanko heti tän jälkeen tietää ne luvut?

Mulla oli maanantaina koe ja ti/ke tuli vastaus. Mutta jos oikeen muistan ni jos niissä ei o mitään häikkää ni ei välttämättä tuu mitään ilmotusta.
 
Meki esikkoa odottaessa käytii neuvolan järjestämässä perhevalmennuksessa, mut oli kyl täysi pettymys. Synnärille ei silloin päästy tutustumaan, ku just sinä vuonna oli se sikainfluenssaepidemia. Muuten niitä käyntejä oli joku muutama kerta. Siellä istuttii pöydän ääressä ja kuunneltiin mitä vetäjä sano ja saatiin monisteita tunnin aiheeseen liittyen. Ei päästy kokeilemaan synnytysasentoja/hengitystekniikoita mikä jäi harmittamaan. Samat asiat ois voinu lukea netistä suoraan ilman et ois tarvinu vaivautua yhtään mihkään "tuhlaamaan" aikaa. Jos tääl ois ollu yksityisen valmennuksen mahdollisuus, oisin taatusti sellaseen menny. Ainoo kiva kerta oli se, kun tuore perhe tuli kertomaan miten niillä kaikki lähti alkuun, ja mitä vauva-arki niillä oli.
 
Olitteko yksityisellä? Just kysyin neuvolasta tuota, mut ei tääl Turussa ainakaan neuvolasta osattu mitää sanoa. Oli jotain luentoja tulossa, mut alustavasti tuntuivat kyl käsittelevän kaikkea muuta ku synnyttämistä. Tyksiinki pääsee ehkä tutustumaan, tai sitten ei, kysy myöhemmin uudestaan, oli vastaus.

Eei ku Hyvinkäällä oli sairaalalla luento mihin oli yhdistetty myös porvoon porukkaa. Et aika iso porukka ja ihan vain teoriaa. Aluks esitteliki HUSsin sivut mistä voi käydä lukee lisää tietoo. Täälläkää ei päässy tutustumaan sairaalaan, mut se nyt ei haitannu yhtää :)
 
Takaisin
Top