Neuvolakuulumiset

Mä eilen sain lähetteen labraan jossa se aika oli aika tarkka. Seulonnasta kyse. Mut muut kaikki ultrat ym. varaan sitte itse vasta myöhemmille päiville ja ehkä ehtii ennen toista neuvolaa. Sokerirasitus tulee myös vasta myöhemmin eikä sillä ehkä niin päivän päälle. Aika hassulta tuntuu tuon seulonnan kanssa, ehkä siitä tosiaan kannattaa soittaa ja kysyä. Ei siinä olisi jotain väärinymmärrystä voinut sattua? No tyhmää tietty anyways.
 
Kiitos vielä kaikille :happy: Soittelin tilanteesta, ja sain nyt puhelinnumeroita mistä varata itse ne labrat, seulat ja ultran, jotta kerkeävät ajallaan. Niin asiat saatiin rullaamaan eteenpäin, vaikka ekaa neuvolaa saa vielä odottaa. Ainut mikä enää huolestuttaa, jos tuo viikon päästä oleva käynti peruuntuu. Siellä ollut kuulemma pitkää poissoloa, ja ei voitu varmaksi sanoa onko tilanne sama vielä ensi viikolla... Varasuunnitelmaakin kyselin, mutta sellaista ei ole, eli jos käynti taas peruuntuu poissaolon vuoksi, niin ei ole muutakaan paikkaa mihin päästä. Toivotaan ettei niin käy. Onneksi näistä muista tutkimuksista ei tarvitse nyt enää menettää yöunia, vaan saan itse varaille ne jo ennakkoon :)
 
Kertut hyvö että asia etenee! Edelleen kehotan ottamaan yhteyttä neuvolan esimieheen jos aika nyt peruuntuu tai siirtyy kovin pitkälle. Neuvolakäynnit pitää pystyä kunnassa järjestämään kaikille. Aika käsittämätön tilanne :sad001
 
Ja jos nyt et jostain syystä ehdi verikokeisiin, niin ainakin täällä meillä pääsee ultran jälkeen toisen raskauskolmanneksen seerumiseulontaan rv 15+0-16+6. Mut jospa sä nyt pääset noihin ensi viikolla.:)
 
Kiitos vielä kaikille :happy: Soittelin tilanteesta, ja sain nyt puhelinnumeroita mistä varata itse ne labrat, seulat ja ultran, jotta kerkeävät ajallaan. Niin asiat saatiin rullaamaan eteenpäin, vaikka ekaa neuvolaa saa vielä odottaa. Ainut mikä enää huolestuttaa, jos tuo viikon päästä oleva käynti peruuntuu. Siellä ollut kuulemma pitkää poissoloa, ja ei voitu varmaksi sanoa onko tilanne sama vielä ensi viikolla... Varasuunnitelmaakin kyselin, mutta sellaista ei ole, eli jos käynti taas peruuntuu poissaolon vuoksi, niin ei ole muutakaan paikkaa mihin päästä. Toivotaan ettei niin käy. Onneksi näistä muista tutkimuksista ei tarvitse nyt enää menettää yöunia, vaan saan itse varaille ne jo ennakkoon :)

Kertrut: kuulostaapa inhottavalta tilanne, jos sua helpottais ja haluaisit niin voisin ottaa sulle vaikka kuvat niistä lippulappusista mitä saatiin ekalla käynnillä jos haluat itse tutustua etukäteen? Oli ainakin ravintosuositukset ja jumppaohjeet jne. Täällä kai voi yksityisviestillä laittaa kuvia? Meillä toki toinen lapsi tulossa mutta muistelen et sisällöltään aika samanlainen käynti ku ekalla kerralla.
 
Niin ja ootko netistä katsonut ne THL:n viralliset ruokasuositukset?:) sieltä mä aina tarkistan jos joku mietityttää että saako syödä.
 
Saako yksityisviestillä laittaa kuvia? En löydanyt semmosta paikka :D mun puolesta vois tähänki laittaa, niissäkin saatta olla erisyyksiä paikkakunnitain :D
 
Näytti ainakin et pystyis lataamaan tiedostoja mukaan yksityisviestiin :) toki voin ne tännekin laittaa mut luulis et aikalailla samoja olis useimmilla?
 
Kertrut: kuulostaapa inhottavalta tilanne, jos sua helpottais ja haluaisit niin voisin ottaa sulle vaikka kuvat niistä lippulappusista mitä saatiin ekalla käynnillä jos haluat itse tutustua etukäteen? Oli ainakin ravintosuositukset ja jumppaohjeet jne. Täällä kai voi yksityisviestillä laittaa kuvia? Meillä toki toinen lapsi tulossa mutta muistelen et sisällöltään aika samanlainen käynti ku ekalla kerralla.
Saitteko siis jotain jumppaohjeita neuvolasta?
 
Joo ainakin lantionpohjanlihasten harjoitteluun oli ohjeet, en sen tarkemmin ehtinyt selata.
 
Näytti ainakin et pystyis lataamaan tiedostoja mukaan yksityisviestiin :) toki voin ne tännekin laittaa mut luulis et aikalailla samoja olis useimmilla?

Olisi tosi mukavaa jos voisit laittaa, ihanaa!

Noista jumppaohjeistakaan en ollut tietoinen, joten kaiken otan kiitollisena vastaan :) Joo THL:n sivuilta oon ne ruokarajoitukset katsonut. Kyllä sitten pitää ainakin johonkin olla yhteydessä jos käynti taas perutaan. Ei voi tietää sitten kyllä hyvää tuleville raskausviikoillekaan...
 
Olisi tosi mukavaa jos voisit laittaa, ihanaa!

Noista jumppaohjeistakaan en ollut tietoinen, joten kaiken otan kiitollisena vastaan :) Joo THL:n sivuilta oon ne ruokarajoitukset katsonut. Kyllä sitten pitää ainakin johonkin olla yhteydessä jos käynti taas perutaan. Ei voi tietää sitten kyllä hyvää tuleville raskausviikoillekaan...

Jos yhtään lohduttaa, niin ne neuvola käynnit ei välttämättä ole kummoisia alkuun. Enemmän saa ajankohtaista tietoa asianmukaisilta nettisivuilta. Mulla oli eka käynti pelkästään tietojen päivittelyä ja neuvolakortin täyttöä. Terkkari kertoi muutamat muutokset mitä thl.n suosituksiin on tullut parissa vuodessa, mutta sanoi että en varmaan tarvi papereita mukaan, kun osaan tarkistaa netistä jos joku mietityttää. Ainut mitä nyt keksin, mikä sulta jää puuttumaan kun eka neuvola viivästyy, niin ei oo merkintää verenpaineista ja painoa alku viikoilta sun tiedoissa. Kaiken muun tiedon saa kyllä myöhemminkin. Ja sydänääniä ja muita tärkeitä mittailuja tehdään vasta vähän myöhemmässä vaiheessa sitten.
Tärkeimmät alkuraskauden ajat on varmastikkin just nämä seulonta ajat ja ultra, niin hyvä että olet saanut ne asiat eteenpäin. Ikävältä kuulostaa tuo neuvolan tilanne, mutta otat sinne vaan yhteyttä aina kun on tarvetta ja jos joku akuutti hätä tulee niin varmaan terveyskeskuksestakin saa apua. Mutta onhan se tärkeää että suhde neuvolaan pelaa, niin on edes jotain ammattilaisia tukena raskaus aikana.
Hyvä että olet tutustunut alkuun niihin raskausajan ravintosuosituksiin, niin varmistut siltä ettet voi omilla syömisillään saada mitään vahinkoa aikaiseksi. Istukka kuitenkin suodattaa jonkin verran myrkkyjä ja muita, niin eipä ne kaikki suoraan vauvaan mene ja ei taida kovin yleistä olla että syömisillään olisi aiheuttanut vahinkoa. Mutta tietty epätietoisuus/epävarmuus aiheuttaa huolia ja kaikkea käy mielessä.
Mulle muuten terkkari suositteli tutustumaan naistentalon sivuihin, en ollut koskaan kuullutkaan sellaisista, niin laitan tähän perään linkin, jos haluat lueskella sieltä jotain. Kuitenkin varmaan luotettavat sivut, kun niitä neuvolasta on suositeltu.
https://www.terveyskyla.fi/naistalo/raskaus-ja-synnytys
 
Kiitos Marisssa! Hyvältä vaikutti tuo linkki, siellä paljon tietoa myöhempiinkin vaiheisiin :happy:

Hmm no tuo verenpaine ja paino sellaiset, jotka varmasti joutuvatkin seurannan puolelle heti kun neuvolaan astun... Ruokarajoituksista pidän varmaan liikaakin huolta, en syö jos yhtään epäilyttää :wink
 
Täällä laskettu 21pvä ja eka neuvola oli maanantaina viikolla 8+5. Oli kyllä todella tarkka käynti ja kattavasti selvittelin terveystietoja, vaikka ne pystyi kopioimaan edellisestä raskaudesta, josta aikaa vuosi.. mummolleni oli 2. Tyypin diabetes ja sukurasitteen vuoksi 1 sokerirasitus pitäisi antaa. Edellisessä raskaudessa oksensin molemmilla kerroilla, kun sitä litkua yritin juoda eikä siitä tullut mitään.. joten jännityksellä odottaen.. meillä oli vaihtunut terkka uuteen, nuorempaan ja tositosi tarkkaan kaikki käytiin läpi. Hyvin ne oli kyllä päässyt jo unohtumaankin, mutta 2h tuntui silti hurjalle ajalle neuvolassa.. täällä pissa stiksataan itse heti ensi käynnistä lähtien, poislukien lääkärikäynti. Hemoglobiini oli 110 ja se katsotaan uusiksi seulontakokeiden yhteydessä, jonka jälkeen lääkäri sitten päättää raudan aloituksesta.. on kyllä ihan just niin väsynyt olokin, kun tolla arvolla saattaa kuvitella.
 
Muokattu viimeksi:
Tänään ensikäynti neuvola 8+5 viikolla. Mukava nuori terkkarihan tuolla oli vastassa. Seulontatutkimuksilla siis edetään normiprotokollan mukaisesti eli verikokeey nyt parin viikon sisällä ja itse nt-ultraan tylee sitten tuonne sairaalaan kutsua viikolle 12. Seuraavaa neuvolaa lykättiin yhteistuumin viikoille 15+. Täti kyllä ohjas ottamaan yhteyttä jos sydänääniä jo ennen tuota halutaan kuulla. Sain jo ohjeet hiukkasen aiemmin sitten synnyttämään lähteä kuin aiemmilla kerroilla :angelic: On kuulemma hiukan tiukka aikataulu jos sairaalaan tuppaa 2-3 tuntia ennen lapsen maailmaan tuloa... Pari ekaa tuli sillä aikataululla, kun tää mamma ei halunnut sairaalassa kupeksia...
 
Eka neuvola oli viime viikolla. Mies lähti myös mukaan, mikä oli ihana juttu. Neuvolakäynti kesti 1,5h paljon kaikkia kyselyitä ja papereita piti täyttää. Esitteitä pino kotiin. Hb ja verenpaine otettiin ja lähete laitettiin verikokeisiin mihin ite varattava aika. Eka ultra aika tulee kotiin. Sokerirasitukseen pitäis mennä 2 kertaa painon takia mutta kieltäydyin tästä ekasta ainakin. Lupasin harkita sitten 20+ viikoilla. Seuraava aika joskus 13+ viikoilla.
 
Ei kai kukaan kieltäydy sokerirasituksesta jos sellaiseen on syitä mennä...

Ite jouduin viimeksi (v.2015),kun olin yli 25- vuotias niin sillä kriteerillä.
Nyt kuitenkin th oli sitä mieltä, että kun ei ole riskitekijöitä (lihavuus, sukurasite, aiemmat radit yms) niin ei ehkä tarttisi mennä.

Neuvolassa käytiin viime viikolla ja katottiin pissa ja paino sekä RR. Kaikki ok!
 
Kyllähän kaikista tutkimuksista saa kieltäytyä, Suomessa ei pakkohoideta. Eri juttu sit tietenkin että kannattaako se, pieni epämukavuus ja ikävyys kuitenkin pientä verrattuna siihen jos onkin radi josta ei sitten tiedetä...
 
Takaisin
Top