Raskaus ja työnteko

Mä olin esikon raskausaikana kotihoidossa töissä missä ei paljoa taukoja pidetty mut onneks pysty pakkaa eväitä laukullisen aina mukaan mitä söi sit pitkin päivää autossa kun vaihto asiakkaalta toiselle :)
 
Mua on väsyttänyt nyt töissä ihan tuhottomasti, meinaan nukahtaa sinne varsinkin ruokailun jälkeen. Onneks muuten on fyysisesti kevyt työ..
 
Mä oon ope. Kesäkuussa olin tekemässä lukkareita ja ottamassa ehtoja, mutta nyt on lomaa tietysti.
Vähän jännittää, miten jaksan sen pätkän töitä syksyllä, kun hommassa ollaan koko ajan liikkeessä ja ajatustyötä on niin paljon. Viime raskaudessa viimeinen kolmannes meni muuten lähes kivuttomasti ja ilman pahoinvointia, mutta yöt muuttui Todella katkonaisiksi. Väsytti päivisin turkasesti ja ajatus katkeili koko ajan. Silloin osui laskettu niin, että pystyin aloittamaan äippäloman suoraan kesäloman perään, niin ei tarvinnut silmät ristissä satuilla oppilaille.
 
Täälläkin yksi kesälomalla oleva ope ilmoittautuu. :) Mulla on syksyllä onneksi työpari, meillä kahdella opella yhteensä reilu 40 oppilasta. Helpottaa huomattavasti työhön menemistä, kun tiedän ettei tartte pärjätä yksin. Jään sopivasti syyslomalla äitiyslomalle eli noin 10 viikkoa pitäisi töissä jaksaa. Sitten vaan pienellä kynnyksellä saikkua jos tuntuu, ettei voimat yksinkertaisesti riitä tai on huonovointinen. :)
 
Mä oon aineenopena pääosin yläkoulussa. Kollegat on pääosin uusia, mutta samaa aineryhmää opettaa muutkin, niin pääsee vähän jakamaan :)
 
Heippa kaikille!
Itse olen töissä kotihoidossa sairaanhoitajana. Tarkoitus olisi vielä marraskuun puoleen väliin asti olla töissä. Kuitenkin nyt jo mietityttää töissä pärjääminen. Autolla ajoa tulee päivittäin noin 80-120km, kestäen suurinpiirtein 2-2,5h pelkästään työajoa (+työmatkat yht 1h). Ajoasentoon ja ryhtiin olen nyt panostanut vielä enemmän kuin normaalisti. Lisäksi kotona osa on huonokuntoisia asiakkaita ja työasennot on kaukana ergonomiasta. Esim haavahoidot ja pesut eivät aina ole työasennoiltaan ihanteelliset vaan sattuvat myös ei raskaana olevilla. Selkä on nyt jo iltaisin kipeä, alavatsasta puhumattakaan. Supistuksia ei vielä onneksi ole ollut mutta liitoskipuja tuntuu olevan. Tänään 18+2, mahakin jo melko suuri joka jossain kohtaa myös alkaa olemaan ongelmana töissä.

Olisiko täällä kohtalotovereita, ja olisiko vinkkejä töissä pärjäämiseen? Tykkään työstäni ja asiakkaistani, joten haluaisin pärjätä töissä mahdollisimman pitkään. Olen kuitenkin realisti ja tiedän ettei sinne marraskuuhun asti pärjää..
 
Itselläni muissa raskauksissa on selkö sanonut sopimuksen irti; ekassa jouduin jäämään töistä pois joskus rv 28 toisessa 24/25. Nyt ollaan pian vk 19 eikä selkä kipuile vielä kovinkaan *kopkop*.. aiempiin auttoin jumppa (nimenomaan raskausajan venytys keskittäen tärkeisiin lihaksiin,neuvolasta saa hyviä ohje lappusia sekä työfyssarilta).. mammajooga oli ihan pelastus sekä uinti.

Mahdollisimman paljon välttää kiertoliikettä,turhia kävelyitä.. kiinnittää huomion oikeisiin liikeratoihin sekä tukivyö saa vähän apuja.. valitettavasti selkävaivoihin auttaa vasta synnytys mutta helpotusta voi saada näillä. Itselläni yliliikkuvat nivelet sekä neljäs nikama rangasta pois linjasta kera eteenpäin työntyvä iso vatsa aiheuttaa kivut.

Kunnon kengät kannattaa myös hommata.
 
Mä olin esikkoa odottaessa töissä myös kotihoidossa ja jouduin jäämään saikun kautta äippälomalle rv 31 kun oli liitoskivut niin kovat et aiheutti supistuksia joka käynnisti ennenaikasen paikkojen kypsymisen et kantsii kyl jäädä sit herkästi saikulle eikä sinnitellä kivuissa. Mulla kans tukivyö oli pakollinen ilman sitä ei ois pystyny kävelee töissä ees niitä lyhyitä matkoja. Autolla pystyin ajaa hyvin viel ennen synnytyksen alkua ajelin kotiin autolla :D
 
Tänään kävin kertomassa työnantajalle raskaudesta. Vähän viimetipassa kun viikkojakin jo 20+6 :smiley-ashamed004

Mulla on kuukausi töitä ennenku alkaa kesäloma ja sen jälkeen reilu kuukausi töitä. Huonoks onneks mut siirretään loman jälkeen vähän raskaampiin hommiin, mutta sanottiim että saikkua vaan, jos siltö tuntuu. Kuitenkin ok suht rakas työ..
 
Tänään kävin kertomassa työnantajalle raskaudesta. Vähän viimetipassa kun viikkojakin jo 20+6 :smiley-ashamed004

Mulla on kuukausi töitä ennenku alkaa kesäloma ja sen jälkeen reilu kuukausi töitä. Huonoks onneks mut siirretään loman jälkeen vähän raskaampiin hommiin, mutta sanottiim että saikkua vaan, jos siltö tuntuu. Kuitenkin ok suht rakas työ..

Koska sulla alkaa äitiysloma? 2kk ennen alkua täytyy ilmoittaa. Nyt kumminkin vasta heinäkuu/elokuun alku :)
 
Mä palasin tänään töihin neljän viikon kesälomalta ja on kyllä yllättävän rankkaa taas outoudestaan. Aamupäivästä supisteli ja maha on kokoajan jotenkin tiellä. Seisomatyö ja kokoajan liikkeessä, päivät 6-8h...
 
Mua on alkanu jännittää, että miten töissä mahtaa sujua ja jaksanko loppuun asti. Paljon liikkumista, mut ennen kaikkea ajatustyötä ja nyt jo tuntuu siltä, että nää mulle epätyypilliset yöheräilyt saa mun pään ihan hataraks.
Supistuksia (harkka) on tullu jo myös. Viimeks alko paljo myöhemmin.
 
Täällä ihan sama homma. Jo pelkät shoppailureissut kaupungilla saa mut uuvuksiin ja kipeäksi plus siihen huonot yöunet kun pitää rampata vessassa jatkuvasti ja selkään koskee joka asennonvaihto. Mulla siis ollut piiiiitkä kesäloma kun oon opettaja ja kohta olis paluu arkeen. Vähän jänskättää miten käy. Kuitenkin haluaisin olla töissä mahdollisimman pitkään, että aika kuluis nopeampaa.
 
Itse en ole töissä syksyllä/talvella, mutta hoidetaan esikoinen kotona ja opiskelen tutkintoon. Vika kurssi loppuisi vasta lasketun ajan jälkeen, joten eipä tarvitse juuri miettiä mitä sitä tekis :D. Eli opiskelen vielä pitkälle äitiysloma-aikaa. Myös opinnot täysimääräisenä ja lapsenhoidon yhdistäminen on aijemminkin tuottanut runsaasti päänvaivaa, sillä ei ole mitään 8-16 tarhaa jossa lapsi olisi. Siinä sitä sit kikkailaan ja tehdään hommia kun toinen on päiväunilla tai yöunilla. Myös se on meidän perheen yhteisestä ajasta pois kun mies tulee töistä ja minä joudun lähtemään kirjastoon. Ei fyysisesti raskasta, mutta vapaa-aika on käytännössä nolla...

Ja juuri tuo miehen kanssa läpsystä vaihto ja niukka vapaa-aika on se mikä rassaa. Lisäksi aina raskaanaollessa ajatukset harhailevat ja opintoihin keskittyminen on kyllä ponnistuksen takana :D
 
Muokattu viimeksi:
Itse en ole töissä syksyllä/talvella, mutta hoidetaan esikoinen kotona ja opiskelen tutkintoon. Vika kurssi loppuisi vasta lasketun ajan jälkeen, joten eipä tarvitse juuri miettiä mitä sitä tekis :D. Eli opiskelen vielä pitkälle äitiysloma-aikaa. Myös opinnot täysimääräisenä ja lapsenhoidon yhdistäminen on aijemminkin tuottanut runsaasti päänvaivaa, sillä ei ole mitään 8-16 tarhaa jossa lapsi olisi. Siinä sitä sit kikkailaan ja tehdään hommia kun toinen on päiväunilla tai yöunilla. Myös se on meidän perheen yhteisestä ajasta pois kun mies tulee töistä ja minä joudun lähtemään kirjastoon. Ei fyysisesti raskasta, mutta vapaa-aika on käytännössä nolla...

Ja juuri tuo miehen kanssa läpsystä vaihto ja niukka vapaa-aika on se mikä rassaa. Lisäksi aina raskaanaollessa ajatukset harhailevat ja opintoihin keskittyminen on kyllä ponnistuksen takana :D


Kyllä mä uskon, että te selviätte!
Minä esikoista odottaessa olin tehnyt jo paljon ennakkoon koulujuttuja ja kursseja. Tyttö syntyi joulukuun lopulla ja marraskuun lopulla jäin koulusta pois ja takaisin menin tammikuun puolivälissä. Kevään aikana muutama kurssi eli tunteja vain parit hassut viikossa. Lapsenlikkana toimi isäntä, koska hän oli lomautettuna. Heinä-elokuun olin viimeisessä työharjoittelussa. Syyskuusta täysimääräisenä opiskelijana viimeiset ja juurikin ne vaativimmat kurssit suoritin. Pientä hampaan pureskelua ja itkusilmässä meiliä laittelin jokusen kerran opettajille marraskuussa, kun piti saada kaikki ajallaan palautettua jotta pystyi joulukuussa valmistumaan. Miehen sisko hoiti tytön kun minä syksyllä olin koulussa, kun tulin kotiin lapsenlikka läks ja minä puursin itse kotona vauvan kanssa koulujuttuja samalla. Mieskin oli aika väsy raksahommista kun kotiin pääs. Sit se helpotti kun todistus oli kourassa, työt alkoi ja samalla tarha. Suoritin opinot puolivuotta normaaliaikaa nopeammin ja olin vuosikurssini ensimmäinen joka valmistui, vaikka sain lapsen opintojen välissä!
 
Mäkin kerroin pomolle viime viikolla koska raskaus alkaa näkyä jo aika selvästi ja osa tosiaan jo huomasi työpaikalla tämän aiemminkin[emoji16]
Kevyttä toimistohommaa teen joten luulis että pystyy toivon mukaan oleen töissä aika loppusuoralle asti [emoji4]
 
Mulla vielä 6vk aikaa kesälomaan. Kyllä sitä lomaa onkin jo odoteltu, kun työpaikan vaihdon vuoksi ollut taas 2v ilman kunnon lomaa. Loman jälkeen vielä kuukaudeksi töihin, voi olla että siinä kohtaa tulee totutteleminen takas kun vajaan kuukauden kasvattelee mahaa kotona:hilarious:.
 
Mulla on aika helppo työ, joten aina oon pystynyt olemaan loppuunasti. Mutta mua ärsyttää, kun edellisessä työpaikassa (sama ala kuin nyt), mun pomo oikein sanoi mulle, että neuvolakäynnit pitää sitten tehdä omalla ajalla. Ja tietenkin uskoin häntä, niin mää aina leimasin itseni ulos, kun piti käydä neuvolassa (meillä siis kellokortti). Ja nytkin mun työkaveri sanoi täällä uudessa paikassa, että kyllä sää varmaan jossain vaiheessa joudut kuitenkin korvaamaan nuo neuvolakäynnit, vaikka ne saa tehä työajalla. En todellakaan korvaa. Ja täällä vieläpä se, että jos kesken työpäivän joudun käymään neuvolassa/labrassa, niin mulla menee 1h20min matkoihin.
 
Takaisin
Top