Kohdun kasvukivut / liitoskivut

Jos harkkasupparin aikaan tulee kipua tms yhteys neuvolaan. Voi olla tulehdus. Harkkari on täysin kivuton
 
Nonii sopivasti kun täällä supistuksista puhutaan.. olin epäilly itellä emätintulehdusta, koska alkuraskaudessa se jo hoidettiin antibiooteilla ja nyt samat oireet. Tän lisäks (tai siitä johtuen) sitten alko kipeät supistukset. Tai no tälläi ensikertalaisena en ees tajunnu alkuun että ne oli niitä, ihmettelin vaan aaltomaisia maha/selkä/reisikipuiluja ja vattan kovettumista. Lisäks iha järkky painon tunne ollu alavatsalla enempi tai vähempi. Onhan niitä kaikenlaisia kipuiluja tottakai ollu koko raskauden ajan enempi tai vähempi ja alkuun pistin noit kipuilut vaan kohdun kasvukipujen ym piikkiin.

Soitin aamulla neuvolaan ja selitin oireiluni ja neuvolasta ne varasi mulle päivystysajan että saadaan tilanne tsekattua ja tulehdukseen kuuri päälle heti. Lääkäri oli kiva, otti asiakseen kyllä hyvin vaikka siinä vaiheessa kun se tutki alapään ni tuntu ettei se tienny ihan tarkkaan mitä se sieltä etti :D se sitten konsultoi keskussairaalan gyneä ja ne pääty siihen että heti uusi antibioottikuuri ja kiireellinen lähete keskussairaalaan, ne haluaa siellä vielä tarkastaa että kaikki on hyvin ja kuuri puree varmasti. Se gyne ja tklääkäri oli oireiden ja tk lääkärin tutkimuksen perusteella sitä mieltä että se tulehdus on ehkä noussu vähän ylemmäs, ei ihan kohtuun asti mutta ilmeisesti saattaa olla kohdunsuulla?(en muista ihan tarkkaan et mitä se sano).

Nyt sit ootan ahdistuneena aikaa sinne sairaalaan, pitäis viikon sisällä tulla kutsu. Huolettaa tosi paljon se tulehdus ja että onko vauvalla kaikki vielä hyvin. Viikko sitten oli neuvola ja siellä ainakin sydänäänet kuulu hienosti. Netistä ku lukee ni pahimmat skenaariot on keskenmeno ja ennenaikanen synnytys. Ei pitäis ehkä googlettaa ihan kaikkee. Tai ainaka lukee niitä, tulee vaan hermoromahdus. Lisäks mulle jäi epäselväksi kohdunsuuntilanne että onks noi supistukset voinu tehdä hallaa jo sinne, onks paikat edelleen kiinni niinku pitääki, en tajunnu kysyä enkä tiä oisko se lääkäri ees osannu vastata siihen. Ja että miten noihin supistuksiin tarvii suhtautua, tarviiko nyt enempi vaan levätä et menee akuutimpi vaihe ohi vai mitä? Onko muilla ollu raskauksien aikana tulehduksia mitkä on aiheuttanu kipeitä supistuksia?
 
Ei ole, mutta ihme ettet saanut mitään ohjeistusta. Tosiaan kaikkea raskasta ja myös seksiä välittäisin. Ja ei pelkästään raskasta vaan ihan turhaa ponnistelua, anna muiden passata nyt edes siihen asti, että saat uuden ajan. Koita levätä mahdollisimman paljon.
 
Lepoa mäki suosittelisin, turhat ponnistelut pois, ja välttäisin myös ummetusta eli jotain kuitulisää jo ennaltaehkäsevästi käyttöön ja reilusti vettä ja ehkä myös karpalo/puolukkamehua, jotta estyy tulehduksen mahdollinen leviäminen virtsateihin.
 
Mulla alkoi eilen illemmalla vähän samantyylinen maha/selkäkipu kun just ennen menkkoja ja pidin lämpötyynyä selässä ja mahassa ja jotenkin sain nukuttua yön yli, mutta nyt aamusta tää kipu on ollut paljon pahempaa.. siis ihan ku olis koko alavatsa ja selkä jossain lihaskrampissa? Onks tää normaalia kasvukipua? Mulla ei oo koko raskauden aikana ollut ku tuon yhden kerran aiemmin kipuja (kirjotin siitä tänne)) ja se kesti päivän ja nyt tää on toinen kerta.. voiks tää olla jotain parempaa ku vaan liitoskipuja :eek:
 
Hmm, no ei se ainakaan tällä hetkellä oo kova? Epäilivät päivystyksestä, että vois olla pissatulehdus.. pitää nyt odotella, että voi soittaa neuvolaan ja kysyä et mihkä pääsee viemään pissanäytteen. Ihan kamalasti sattuu alavatsaan molempiin sivuihin, vaikea kävelläkään :sad001 baby on siis kuitenkin vissiin kunnossa, dopplerilla kuulu hyvin sydän äänet ja sen jälkeen on tuntunut taas potkujakin, että sen puoleen onneks suht luottavainen mieli..
 
Hmm, no ei se ainakaan tällä hetkellä oo kova? Epäilivät päivystyksestä, että vois olla pissatulehdus.. pitää nyt odotella, että voi soittaa neuvolaan ja kysyä et mihkä pääsee viemään pissanäytteen. Ihan kamalasti sattuu alavatsaan molempiin sivuihin, vaikea kävelläkään :sad001 baby on siis kuitenkin vissiin kunnossa, dopplerilla kuulu hyvin sydän äänet ja sen jälkeen on tuntunut taas potkujakin, että sen puoleen onneks suht luottavainen mieli..

Onko sun maha toiminut normaalisti? Kova toimimaton vatsa voi myös aiheuttaa kipuja
 
On maha toiminut ihan normaalisti. Nyt on viety pissanäyte labraan ja huomenna aamulla kuulee neuvolasta oliko siinä jotain.. muutaman tunnin oli jo siedettävää tää kipu kun otti grammasen panadolin, mutta nyt taas kovenee kivut ja sietorajaa koetellaan :sad001 kai tästä on kohta lähdettävä päivystykseen jos ei tuo panadoli enää pure
 
On maha toiminut ihan normaalisti. Nyt on viety pissanäyte labraan ja huomenna aamulla kuulee neuvolasta oliko siinä jotain.. muutaman tunnin oli jo siedettävää tää kipu kun otti grammasen panadolin, mutta nyt taas kovenee kivut ja sietorajaa koetellaan :sad001 kai tästä on kohta lähdettävä päivystykseen jos ei tuo panadoli enää pure

Suosittelen kyllä menenään svo;lle niin pääset kunnon tutkimuksiin ja hoidetaan oikein.
 
Lähde ihmeessä päivystykseen, ei ole normaalia tommonen kipuilu. Syitä voi olla monia mistä johtuu ja kannattaa ottaa heti selvää eikä odotella enempää.
 
Jännä kyllä, nyt näyttää siltä että kivut jäi eiliseen ja ei ollut tulehdusta testien mukaan. Oli kyllä helvetillisiä hetkiä välistä, toivottavasti seuraavan kerran kärsin noin vasta sitten synnytyksessä :D maanantaina onneks rakenneultra ni voivat siellä vielä tsekata et kaikki varmasti ok.
 
Mulla on tänään vihlonut ikävästi vatsan oikeaa sivua. Tuntuu että kipu lähtee aika ylhäältä eikä ehkä kohdussa asti tunnu. Painaessa ei myöskään satu vaan inhottavasti juilii vaan. Mistähän kyse.
 
Mulla oli kans oikealla pahempi, mutta kyl vasemmalleki koski.. pahimmillaan oli tosi kovaa semmosta viiltävää/repivää kipua..
 
Mulla nyt vähän rauhoittunut. Kipu tuntui lähinnä revähdykseltä vaikken tiedä mistä se olis tullut. Toibottavasti oli taas tämmönen hetkellinen kipu vaan.
 
Nyt tuli aamulla eka havaittava harkkasupistus. Olin kylkimakuulla ja totesin että nyt vähän sattuu oudosti ja tuntuu hankalalta. Kokeilin vatsaa ja kohtu oli kova. Vaihdoin asentoa ja helpotti tosi nopeasti.
 
Mulla eilen illalla ja tänä aamuna on tuntunut liikkuessa että häpyluu repeää kappaleiksi :nailbiting:
Totta se ei niin helposti halkea :grin
 
Mulla on nyt muutaman päivän ajan kävelyllä ollessa alakanut pistämään oikealle alavatsaan oikein kunnolla. Juuri sellaista kipua, mitä yleensä tulee vasemmalle kylkeen, kun tarvitsee lisää happea. Ainut vaan että tahdin höllääminen ja hengittely ei juuri auta, helpottaa kunnolla vasta kun makoilee paikoillaan hetken aikaan. Myös vasemmalla on alkanut tuntumaan kipua, tuntemusten perusteella veikkaisin liitoskipua. Taitaa lepääminen olla ainut lääke, mutta tuntuu niin turhauttavalta jos ei kerran koirankaan kanssa pysty edes rauhallisella kävelyllä käymään :depressed:
 
Takaisin
Top