Neuvolakuulumiset

Heidimaarit

Vauhtiin päässyt keskustelija
Maalismammat 2018
Moikka! Tänne voi lisäillä neuvolakuulumiset, sitten kun niitä alkaa porukalla olla. Itse kävin jo ensimmäisellä neuvolakäynnillä eilen. Meidän vähän suorituskeskeinen neuvolatäti oli jäämässä lomalle ja halusi itse vielä hoitosuhteen aloittaa. Tällä viikolla myös aika meidän 3veen neuvolaan vielä.

Tuntui, että vuoteen 2014 verrattuna oli kaiken maailman terveystottumuskyselyt lisääntyneet, sekä häkämittaus oli uusi juttu. Eli testailtiin puhalluksella onko tupakoinut. Muuten olikin sitten yksi lääkärikäynti ja yksi ultra vähentynyt aikataulusta edelliseen raskauteen verrattuna.

Itse en sokerirasitukseen vieläkään joutunut. Toki jos pissatesti joskus sen suhteen plussia näyttää niin sitten katsotaan uudestaan. Perus audit kyselyt oli täytettävänä ja tarkkaan käytiin läpi lähisuvun sairauksia. Itse sain lähetteitä labraan tavallisten sikiöseulontojen lisäksi kilpirauhasarvoihin ja foolihapon mittaukseen muiden lääkitysteni vuoksi, jotka nyt tauotin thyroxinia lukuunottamatta.

Synnytysvalmennuksia ei meidän paikkakunnalla oo uudelleensynnyttäjälle, mutta kuulemma sairaalakierrokselle voin mennä kun en aiemmin tällä paikkakunnalla synnyttänyt. Apteekista saa muuten hakea sen vauvan odotus -oppaan ilmaiseksi, jos joku ei vielä tiennyt. :)

Nyt pitäisikin viikko odottaa varhaisultraan, iik! Sain myös äitiyspkl:n ultran yhteyteen lääkäriajan niiden tauottamieni lääkitysten vuoksi, se aika on elokuun lopulla.
 
Tuo häkämittaus tulee varmaankin vain jos on tupakoinut? Meillä ei asiasta nimittäin mitään maininnut ja toisaalta turha kai mun olisi mihinkään puhkua ja puhista kun en ole koskaan tupakoinut :D

Sokerirasitukseen tulee passitus, mutta vasta sitten myöhemmässä vaiheessa raskautta, koska ei riskejä ole - muutoin kuin tuo ikä :D Seuloihin sain lähetteet, vko12 ultraan tulee aika postissa - pitää toivoa, että sattuu sopivaan aikaan, koska voi olla hankala saada siirrettyä..
 
Mulle tuli nakki kumpaankin sokerirasitukseen. Sukurasitetta niin paljon.

Häkämittauksesta ei meilläkään ollu mitään puhetta, muuten samoilla linjoilla kun edelliset :-)
 
Kaikille oli häkämittaus meidän paikkakunnalla, en oo itsekään ikinä polttanut. :)
 
Ilmeisesti on joku kamppanja täällä päin menossa asian suhteen, kun oli jotain facebookryhmääkin tupakasta eroon yrittäville ja jotain kannustinlahjoja viritelty.
 
Jahas, yritin varata tänään neuvolaa, no sehän on kiinni 30.7. saakka :D Eipä siinä sitten, varaan vasta viikolla 7 :D
 
Meillä ei aikaa edes annettu varata ennen kuin menkat on kaks viikkoa myöhässä. Ja eka neuvolakin on vasta viikolla 10. Tänään sen sitten varailin kun ultrassa oli kaikki hyvin eilen. Nyt siis viikot 7+4 ja neuvolapäivänä tasan 10+0, ei siis enää pitkä odotus. Sinällään hyvä näin niin ei tarvitse viikkotolkulla ootella :p
 
Millaisia hemoglobiiniarvoja teiltä mitattiin neuvolakäynnillä? Itselläni oli 114, mikä on minulle normaaleihin arvoihin (noin 125-140) nähden tosi matala. Th ei kuitenkaan nähnyt tarpeelliseksi aloittaa rautakuuria, vaan kertoi, että nt-ultraa varten otettavassa verikokeessa otetaan sitten tarkempi arvo ja katsotaan sen mukaan rautakuurin tarvetta. Tuohon verikokeeseen tosin on vielä monta viikkoa.

Raskausajan anemian raja on näköjään noin 110 ja ei tuo matala arvo varmaan väsymystä ainakaan vähennä... En tiedä, uskaltaako omin luvin alkaa syömään rautakuuria.
 
Kyllähän rautaa voi alkaa syömään vaikkei terkkari sitä tarpeelliseksi vielä nähny. Kannattaa ehottomasti alottaakkin, itellä ainakin laskee hb jossain vaiheessa tosi rajusti ja on pitäny sit kunnon kuurit syyvä rautaa et lähteny palautuu. Ja sen on kyllä huomannu olossakin kun hb alkanut nousta takasi omille lukemille :) käy hakee obsidania apteekista jo tänään :)
 
Mä luin jostain että ei sais itekseen alkaa rautaa syömään , voi saada jonkun rautamyrkytyksen :eek:

Itellä laski esikoisesta hemiglobiini 92 ja epäiltiin anemiaa. Mitkään rautalääkkeet ei auttanu, synnytys sitten autto :D

Viikonpäästä neuvola!!
 
Mulla tais olla 133, vaikka epäilin et olis ollu matalalla. Alhasta hemoglobiinia epäilin ennen plussausta kun oli niin kummallinen olo enkä uskonu et voisin olla raskaana vielä :D
 
Mulla eka neuvola viikon päästä vaikka viikkoja vasta 6+5. Terkka ei suostunut uskomaan että mulla oli kierto sellaset 43pv joten se päätti että oon pitemmällä... :angry1 oon varma ovulaatiosta koska tikutin sen ja testasin vajaa 2vko myöhemmin negan ja siitä pari päivää plussan mutta olkoon kun niin päättivät[emoji23] muutenkin mulla aikasemmin eka neuvola kun esikoinen on keskonen ja raskaus erikoisseurannassa.
 
Mulla eka neuvola viikon päästä vaikka viikkoja vasta 6+5. Terkka ei suostunut uskomaan että mulla oli kierto sellaset 43pv joten se päätti että oon pitemmällä... :angry1 oon varma ovulaatiosta koska tikutin sen ja testasin vajaa 2vko myöhemmin negan ja siitä pari päivää plussan mutta olkoon kun niin päättivät[emoji23] muutenkin mulla aikasemmin eka neuvola kun esikoinen on keskonen ja raskaus erikoisseurannassa.

Minullakin eka neuvola aikaisemmin kun eivät neuvolassa uskoneet mun pitkää kiertoa. Olen ihan varma oviksesta mutta silti haluavat mennä 28 päivän mukaan. 11 päivää eroa lasketuissa ajoissa..
 
Mulla kerkes olla kahet menkat synnytyksen jälkee ja kierto oli sen 42 päivää.. vissii laskettu mullakin 28päivän mukaan.
 
Luultavasti kyllä. En tiä miks suurin osa neivoloista laskee aina ton mukaan. Vaikka ois pidempi kierto. Tai no toisaalta jos osallistuu seuloihin niin ennemmin otetaan sit pari kierrosta ultria kun että ois menny ohi aikarajat.
 
Mullekkin puhelimessa laskivat suoraan 28 kierron mukaan vaikkka oma kierto 32päivää. Eli laskettu ois 8.3. Ton 28 mukaan mut mä pidän ton 32 kierron mukaan la:n eli 12.3.
 
Mullekki laskivat 28 päivän mukaan, toki mulla ei oo imetyksen takia tasanen kierto. Ja selvä ovulaatio ajankohta on selvillä niin sen mukaan ite lasken.
 
Mulla neuvolassa laskivat sen 31-32 kierron mukaan mikä mullan on ollut :)
 
Mistä ihmeestä mä muistan kuulleeni sellaista, että ekan kolmanneksen aikana ei yleensä suositella rautalisää?
 
Takaisin
Top