Neuvolakuulumiset

Tänään tuli käytyä ekassa neuvolassa tämän toisen tulokkaan kanssa. Pissanäyte, hmg ja verenpaineet testattiin ja täyteltiin äitiyskorttia. 8+5 oli neuvolan mukaan viikot ja la 8.3. Kotona kuulin sydänäänet toblerilla ekan kerran
 
HUS:ssa ja kävin maanantaina neuvolassa! Ei siis kestäny kauaa ton ajan tulla :)
 
HUS:ssa ja kävin maanantaina neuvolassa! Ei siis kestäny kauaa ton ajan tulla :)

Okei :happy: mä kävin keskiviikkona ja mulle sanottiin et ultra ois sit Kätilöopiston sairaalassa..
Varmaan mullekkin tulee aika sit ens viikolla :shy:
 
Huiiiih. Ihka eka ensimmäinen neuvola takana! Sydänäänetki sai pienen etsinnän jälkeen kuulla :love7
Muuten olikin yhtä lippulappusta käynti. Huomenna sitten verta vuodattamaan labraan heti aamusta. Ja todellakin saa vuodattaa kun päätettiin osallistua kahteen ylimääräiseen alueelliseen tutkimukseen seulontojen lisäksi. Ja pissinäytteen jättäs samalla. Siinä onkin tekemistä kun neljä tuntia pidättelee.. Pitää varmaan keskellä yötä ottaa, jos nykyisen rytmiin on luottaminen :grin Tulevilla kerroilla se otetaankin sitten neuvolan yhteydessä niin vähän helpompaa..
 
Mulla kanssa ihkaeka neuvola oli tänään! Jeejee. Huomenna 8+0. Niin jänskätti mennä, mutta mitä vielä. Lähinnä vaan lärpäteltiin, eipä edes ihan kauheasti kysellyt mitään kun vissiin niistä mun esitietolapuista näki että ei suuremmin mitään huolenaiheita. Olin varautunut siihen että kasvissyönnistä tulee jotain sanomista, mutta hB 137 niin sanoi vaan että syö just niinkun tähänkin asti. :happy: Lisäksi vähän jänskätti kertoa että kotona on kuusi kissaa (neljä sisäkissoja), koira ja kaksi akvaariota, mutta neuvolatädillä itselläänkin kolme kissaa niin tykkäsi vaan että ainakin muksu altistuu sitten normaaleille pöpöille yms heti saman tien. :grin

Nyt tosiaan höpöttelyn lisäksi vaan täyteltiin äitiyskorttia, punnitsi mut, mittasi verenpaineen ja otti tuon hB. Parin viikon kuluttua labraan verikokeisiin, sinne pitää viedä se pissanäyte ja tosiaan neljä tuntia ennen sitä pissanäytteen ottamista pitäis jollain ilveellä pidätellä. o_O Sitten jatkossa joka neuvolassa kuulemma otetaan pissanäyte, sillä sticksillä mitataan mitä nyt sitte mitataan. Ultraan tulee kutsu postissa, ja jahka toivottavasti pahoinvointi helpottaa niin sokerirasitustestiin pitäis mennä ku mummulla oli diabetes... Sitäpä odotan innolla että jos vieläkin kaikki makea ällöttää niin kiva olla ensin 12h syömättä ja sitten yrittää yökkimättä niellä se sokerilitku. :eek:
 
Jännä kyl toi sokerirasitus, munki isoisällä, isotädillä ja heidän isällään oli diabetes mut tuumasivat neuvolassa ettei mulla oo riskiä ni ei tarvinnu mennä rasitukseen vielä. Kyllähän se siel myöhemmin taas varmasti odottaa mut jos sit toisille riittää et suvussa on yks jolla on ja joutuu siks ylimääräiseen rasitukseen? o_O
 
Mäki ootan kauhulla jos siihen sokerirasitukseen joutuu.. ei vielä ainakaan ollu mitään puhetta. Viime kerralla vuos sittenhän mulla jäi se kesken, 11h syömättä ja se litku viel meni alas... mut tuli kyl sit nopeesti ylöski ja siihen sit tyssäs. Ja mulle viel sillon sanottiin ettei muka koskaan oo kellää käyny et oksentas sen litkun. :eek:
 
Hyyy nyt alko itteäkin jänskätä toi sokerirasitus. Mulle lävähti ne kumpikin, kun lähipiirissä diabeetikoita enemmän ja vähemmän. Toiv en ykää sitä lientä ulos, muutenkin oon vähän herkkis kun pitää tyhjään mahaan jotain kiskoa, hyihyi. 2vkoa enää armonaikaa :nailbiting::dead:
 
Mä taas meinasin sokerirasituksessa pyörtyä, kun yön paaston jälkeen oli niin huono olo. Oli eka verikoe otettu ja litku juotu ja oottelin toista näytteenottoa, kun yhtäkkiä alkoi huimata. Just silloin tuli onneksi ulos asiakas, niin pääsin nopeasti sanomaan että huimaa. Loppuajan sain makoilla, niin helpotti. Jospa ensi kerralla pääsis suoraan pötköttää. Muuten siinä sokerirasituksessa ei ollut mitään erikoista. Litkunkin sain ihan hyvin alas, vaikka eihän se mitään herkkua ollut.
 
Itsekään en kieltämättä kyllä odota sokerirasitusta innolla, onneksi se tulee vasta sitten myöhemmin kun ei riskiä sen suhteen liiemmälti ole.. Mies kylläkin sanoi, että oli ainakin hänellä hoitunut yllättävän kivuttomasti kun aikanaan joutui sen läpi käymään..
 
Voi ei, sain labra-ajan varattua vasta klo 9.40.:/ mitenhän jaksan paastota, kun nytkin tulee niin herkästi huono olo aamulla ja syönnin jälkeen helpottaa. Jännittää muutenkin, kun pitää esikoisen kanssa sinne mennä, että mitä jos se ei jaksa ees sitä pientä hetkeä kun näytteitä otetaan. Videot pyörimään varmaan puhelimesta sen ajaksi. Pitää ottaa sinne eväät sitten matkaan, jospa keksii jotain mitä saa alas, kun tällä hetkellä maistuu vain mikrossa lämmitetty paahtoleipä.:D ja jotku hedelmät ja tietyt jugurtit. Jospa tämä ruokahaluttomuus ois sillon jo helpottanut, kun vasta 18.8. ois aika.
 
En tiedä vaikuttaako oma ikä ja/tai paino jotenkin siihen laitetaanko siihen sokerirasituskokeeseen...? Ite kumminkin 34 täyttänyt ja nippanappa etten oo alipainoinen niin ehkä ne sen takia laittaa vaikkei olekaan kuin tuo mummun (äidinäiti) diabetes taustalla? Ja kun ei aiempia raskauksia niin ei tiedä miten kroppa tässä kohtaa käyttäytyy. Tai sitten tosiaan tässäkin vaan on niin isoja eroja käytännöissä eri paikkojen välillä...

Itse asiassa ihan jännä nähdä että muuttuuko systeemit kun mulla muutto edessä. Tai siis muutto jo hoidettu mutta virallisesti tulen vaihtamaan osoitteen vasta kohtapuoliin toiselle paikkakunnalle. Niin miten täällä sitten hommat menee. Nyt kun eilinen neuvola tietty oli siellä missä virallisesti olen kirjoilla, mutta varmaan jo jatko täällä minne miehen luo muutin. Onneksi sentään synnytys ja ultrat on kumminkin tuolla vanhassa kotipitäjässä kun täällä kunnassa ei synnytellä ollenkaan.

Mua kanssa kyllä niin hirvittää se sokerirasituskoe. Tai siis ei se ite koe, ja onhan mulla suoliston tähystyskin tehty niin ällöjen litkujen juominen on tullut tutuksi, mutta että varmaan rupeaa huippaamaan ja tulee IHAN HIRVEÄ olo. Ja mulla on taipumusta huimaukseen ja joskus jopa pyörtymiseen kun on matalahko verenpaine. Pakko ehkä pyytää mukaan mies tai joku kaveri joka voi sitten käydä henkilökunnalle huikkaamassa jos nyykähdän sinne käytävälle. :rolleyes:
 
Mä jouduin viime raskaudessa siksi, että olin yli 25-vuotias. Normaalipainoinen olen, eikä esim omilla vanhemmilla ole diabetesta.
Suurimmalta osalta se siis otetaan, mun mielestä alle 25-vuotiailta normaalipainoisilta ensisynnyttäjiltä ilman sukurasitetta ei oteta.
 
Mä oon ymmärränyt taas että kaikille ensisynnytäjille tulee sokerirasitus 24-28 viikon mailla ja jos on jotakin lisäriskejä sit on myös aikasemmin (yhteensä tulee kaksi kerta?). Mut se voi taas olla että siellä neuvolassa missä viimeks kävin oli sillei...
 
Mulla ei ollu sokerirasitusta esikoisen raskaudes ja olin sillon 21. Tokas raskaudes oli ja olin sillon 22 ja käsittääkseni oli sen takia koska oli jääny painoo edellisest raskaudest liikaa. Nyt oon 24 ja painoo muutama kilo liikaa niin enköhän taas joudu.
 
Mun ei oo tarvinu käydä kun kahden ekan kanssa. Sitten kun odotin kolmatta sanottiin neuvolasta että se on muuttunut ja vain riskiryhmään kuuluvat rasitukseen joutuu. Tästä on nyt siis se kolme vuotta aikaa. Oletan etten joudu nytkään vaikka ikää on 34, mutta ei ylipainoa eikä sukurasitetta. Ja lisäksi lapset on ollut ihan normaalikokoisia ellei jopa pienemmästä päästä.
 
Munkaan ei tarvinnu ekassa 22vuotiaana käydä eikä nyt 24 vuotiaana vaikka painoo jäi ekata raskaudesta joku 6-7kg.
 
Täälläkin taitaa kaikki yli 25-vuotiaat ensisynnyttäjät joutua kertaalleen sokerirasitukseen, jos on riskiä niin pitää käydä jo aikaisemmilla viikoilla..
 
Takaisin
Top