Turvaistuimet

Mieskin innostui tutkailemaan noita istuimia. Hintahaarukka meillä sen verran matala, että jäi kaksi vaihtoehtoa oikeestaan. Tuo aiemmin mainitsemani Britax Römer Multi-tech 2 ja sit toinen, joka todnäk ostetaan, on Britax Dualfix, eli siinä on jalusta jossa istuin pyörähtää 360 astetta.
Ja siihen päädytään varmaan myös siksi, että se on ikäluokkaan 0-4v (0kg - 18kg) että sisarusta ajatellen hänet saisi tuohon istuimeen sit suoraan ja tälle esikoiselle ostettas sit uusi nokka eteenpäin istuin. Ja täähän oli siis miehen suusta, et siihen sais pienenkin vauvan. Nostaisikohan se vauvakuume miehellä päätään vaikka 10kk päästä.. :rolleyes: Ois aika sopiva..
 
Muokattu viimeksi:
Toivottavasti ei mitään vakavaa sattunut! Onneksi on vakuutukset :-)

Joo ei onneks tullu henkilövahinkoja.. auto kärsi sen verra et läks lunastukseen.. kesken ajon irtos rengas ja se äkkipysähdys oli sen verra kova et mä vaadin et kaukalo pitää uusia.. vakuutusyhtiössä oltii sitä mieltä eka et joo kaukalo voidaa korvata mut ei kai isofix-telakkaa tarvii vaihtaa. Lopulta sit suostuvat senki vaihtoon ku perustelin kunnolla.
 
Mieskin innostui tutkailemaan noita istuimia. Hintahaarukka meillä sen verran matala, että jäi kaksi vaihtoehtoa oikeestaan. Tuo aiemmin mainitsemani Britax Römer Multi-tech 2 ja sit toinen, joka todnäk ostetaan, on Britax Dualfix, eli siinä on jalusta jossa istuin pyörähtää 360 astetta.
Ja siihen päädytään varmaan myös siksi, että se on ikäluokkaan 0-4v (0kg - 18kg) että sisarusta ajatellen hänet saisi tuohon istuimeen sit suoraan ja tälle esikoiselle ostettas sit uusi nokka eteenpäin istuin. Ja täähän oli siis miehen suusta, et siihen sais pienenkin vauvan. Nostaisikohan se vauvakuume miehellä päätään vaikka 10kk päästä.. :rolleyes: Ois aika sopiva..

No jos ny alkais touhuilee nii sehän vois pian 10kk päästä olla nyytti sylissä ja miehellä soppelisti vauvakuume :wacky:
 
Me ostetaan klippanin turvaistuin telakkoineen kaverilta. Heillä ollu käytössä 2 vuotta toisessa autossa. Sen saa kumminki päin autoon ja mahto olla 0-36 kg raja. Toisellaki kaverilla on tuo ja hyväksi todettu. Selvisin siis vain pienellä perehtymisellä :smiley-ashamed005
 
Mä kyllä aattelin käyttää tota kaukaloa vielä pitkälle syksyyn! Muidenkin kohdalla siirrytty toiseen istuimeen siinä vuoden iän paikkeilla. Talvihaalarin kanssa voi toki tulla ongelmia jo aikaisemmin tän kanssa, nuo kaksi isompaa ovat kesän lapsia ja silloin on vielä hyvin mahtunut kaukaloon. Meillä on ehkä isompi ongelma se, että mahdutaanko vielä samaan autoon kun turvakaukalosta luovutaan. Nyt murut istuvat kaikki takapenkillä, mut mahtuuko sinne kolme turvaistuinta vierekkäin? Täytyy alkaa tehdä testailuja :) mä en halua alkaa matkustaa takapenkillä. Siis jos yhden lapsen joutuu laittaa etupenkille.
 
Ihan mielenkiinnosta kyselen, kuinka yleistä Suomessa on että lapsi istuu etupenkillä? Mä nimittäin vähän hämmennyin Suomen-lomalla kun näin monta turvakaukaloa ja pienehköä lasta etupenkillä, kun täällä jenkeissä on aika selkeä sääntö, että lapset matkustaa takapenkillä 12:een ikävuoteen asti. Enkä ainakaan täällä meidän huudeilla ole törmännyt etupenkkilapsiin juurikaan. Varsinkin turvakaukaloa varotettiin laittamasta eteen, vaikka kuinka olis airbagit pois päältä. Meillä olis kyllä autonvaihto edessä, jos tulis kolmas lapsi (ei tule), keskelle jää nyt semmoinen kaistale, että mä mahdun siihen istumaan silläkin puolivinossa ja siltikin lantio kinnaa telakoiden reunoihin. Ei millään menisi kolmas istuin.
 
No mielestäni ei täällä kovinkaan enää autoissa edes voi laittaa turvakaukaloa tai turvaistuinta etupenkille kun on se airbag lähes kaikissa autoissa eessä. Korjatkaapa taas jos oon väärässä.
 
Joissain autoissa saa ihan napin painalluksella etupenkin airbagin pois päältä. Silloin saa kaiketi istuimen laittaa eteen mutta eihän se suositeltavaa oo..
 
Kun kävin autokoulun kakkos vaiheen muutama vuosi sitten niin autokoulun opettaja sanoi että suurin riski ei ole airbag vaan se että etupenkki on ensinnäkin aika isompi riski jos tulee onnettomuus, toinen suuri riski on, että jos istuin on edessä, niin kuka hoitaa ajaessa lasta? Kuski. Niin helppo ja nopea on laittaa esim. Tutti suuhun tai vilkaista onko kaikki hyvin, ja silloin luonnollisesti kuskin huomio herpaantuu. Tämän autokoulun opettaja nosti vahvana tekijänä esille. Ja
 
Mun mielestä on aika harvinaista laittaa lapsia etupenkille, muutaman kerran olen nähnyt näin olevan. Meillä ostettiin just sen takia 7-paikkainen iso auto, että kolme lasta menee helposti takapenkille ja ketään ei tarvitse laittaa etepenkille. Apukuskin paikalta saa kyllä airbagin helposti pois päältä mutta mun mielestä se on muutenkin turvaton paikka. Pitkällä matkalla toinen vanhempi istuu takapenkillä ja yksi lapsista pääsee ns kolmannelle penkkiriville. Muuten meillä ei ole noita kahta lisäpaikkaa käytössä.

Kaukalolla mennään syksyyn saakka, kaukalossa on edelleen reilusti tilaa pojalle. Seuraava istuin on kyllä odottamassa.
 
En oo varmaan koskaan nähny etupenkillä pientä lasta, ei tietty hirveesti tuu autojen sisään kurkittua, mut silti. Turvatyynyn saa laitettua pois monesta autosta, silti en selkä menosuuntaan istuinta tai turvakaukaloa etupenkille laittaisi kun on olemassa riski että turvatyyny silti laukeaa kolaritilanteessa. Aina voi vaihtaa isompaan autoon jos tarvii saada lapsia lisää takapenkille, eikä vaihto tarkoita että kalliimpaan kun löytyyhän niitä eri ikäsiä ja eri hintaluokan autoja mihin vaihtaa.

Meillä on esikoinen ollu pari pidempää reissua nyt etupenkillä kun tuo marraskuinen tyttö on huono matkustaja niin kaipaa viihdytystä takapenkillä, muuten pysähdeltäis joka bussipysäkillä pidemmällä matkalla. Etupenkki säädetty taakse ja palkki-istuin siinä. Esikoista siis ei huomioida kuskin toimesta vaan minä olen takapenkiltä ojentanu evästä, vesipulloo, tablettia jossa pyörii joku lasten ohjelma yms. Muuten lapset matkustaa meillä takapenkillä.

Lisäys: ja tuo poikkeusjärjestely meillä vaan sen pari reissua kun tyttö koko ajan parempi matkustamaan niin kohta viihtyvät lapset keskenään takapenkillä.
 
Mä oon huomannu et etenkin toisen kulttuurin ihmiset kuljettaa pieniäkin lapsia autossa ilman turvaistuinta ja jopa ilman turvavyötä :sad001 hyvin lähtee joku 3v ku tykin suusta jos tulee kolari.. mut sielä ne autossa hyppii taka-ja etupenkillä,usein ovat polvillaan selkä menosuuntaan varsinki edessä..

Myös vanhemmissa autoissa oon nähny(ihan suomalaisiakin) lapsia etupenkillä,niissä ku ei ole sitä airbagia ollenkaa. Toisaalta välillä oon miettiny et kui helppo ois jos lapsen sais etupenkille,varsinki jos mennää kaksin vaik mummilaan(reilu 60km suuntaasa)..mut en ala riskeeraamaan kuitenkaan :)
 
Mä oon huomannu et etenkin toisen kulttuurin ihmiset kuljettaa pieniäkin lapsia autossa ilman turvaistuinta ja jopa ilman turvavyötä :sad001 hyvin lähtee joku 3v ku tykin suusta jos tulee kolari.. mut sielä ne autossa hyppii taka-ja etupenkillä,usein ovat polvillaan selkä menosuuntaan varsinki edessä..
Saman olen huomannut, tiedän erään isän, joka antoi päiväkoti-ikäisen tyttönsä matkustaa autossa etupenkillä ilman turvaistuinta tai turvavyötä. :sad001

Me ostettiin tänään sukulaiselta Britaxin multi tech -istuin. Saa selkä menosuuntaan ja on 3 vuotta vanha. Maksettiin 120e, ehkä vähän liikaa käytetystä, mutta on ainakin luotettava taho jolta ostettiin. 100 prossan varmuus siitä, että on kolaroimaton ja todellakin vain 3 vuotta vanha. 2v saa käyttää tuota istuinta nyt sitten. Vauvan kaukalon ja tuon istuimen väliin jää enemmän tilaa kuin 2veen vanhan istuimen + kaukalon väliin (Recaro on se vanha istuin). Ja on ainakin selkä menosuuntaan nyt sitten. Aiemmilla istuimilla poika on saanut aika lytyssä istua istuinten keskellä, mutta nyt on sitten paremmin tilaa ihan Norjankin reissua ajatellen. Luultavasti minä istun suurimman osan automatkoista reissussa takana, jotta saan hoidettua tyttöjä siinä helposti. Poitsu on niin iso jo että saa matkustaa etupenkillä.

Tämähän ei nyt välttämättä ratkaissut vauvan tulevaa turvaistuinasiaa. :D Kyllä tekisi mieli antaa vauvalle tuo Britaxin istuin sitten kun sen aika on, ja isosiskolleen Recaro takaisin käyttöön. Mutta kun se Recaro on niin mahdottoman leveä. :arghh: Ei mahdu veli sitten keskelle.

Ja siis meillä on ongelma ollut aina Recaron kanssa se, että 2v ottaa kädet pois niistä vöistä. Niin että vyö on vain lantion kohdalla. Toivoin, että unohtaisi moisen tavan uuden istuimen myötä, mutta ei. Kädet lähti taas heti pois. Yritämme aina sanoa, että kun ei niitä käsiä saa pois sieltä ottaa. Tyttö ei usko. Ei varmaan ole mikään istuin tuolla tyylillä turvallinen, oli se sitten selkä menosuuntaan tai ei. Jos jollakin on kokemusta tai vinkkejä tähän ongelmaan niin kuulisin mielelläni. Ei auta kireät vyöt, tyttö saa kädet pois silti. Sama pyöränistuimessa.
 
Täällä anoppi ehdotti kans, että josko turvakaukalon laittaisi etupenkille.. jotenkin outo ehdotus, kun takapenkillä istui yksi 5v. sellaisella korotusistuimella - jotenkin olisi voinut kuvitella, että sen istuttaisi ennemmin eteen kuin vauvan. Jännästi en suostunut..
 
Nooh, me ostettiin käytettynä gracon joku istuin. Eipä saanut mitenkään kunnolla asennettua selkä menosuuntaan. Liian leveä ja repsikkaan ei olis mahtunut enää kukaan kun penkki piti niin eteen laittaa ja ärsyynnyin koko tuoliin. Myin pois.
Esikoisella oli sellainen istuin aikanaan, yli 10v sitten. Liekö käytetty sitten vain kasvot menosuuntaan. Toki eri autokin. Eipä silloin ollut kotona edes nettiä josta lukea suosituksia ja mielipiteitä.
Noh, nyt saatiin edullisesti käytettynä Besafe izi jotain. Se on nyt kasvot menosuuntaan. Sen saa kallistettua hyvin ja vyöt on napakat. Ei siinä istua napota niin kun esim syöttötuolissa kun on siis kallistettu. Päätä/niskaa kun mietin.
Meillä tuo vauva inhosi kaukalossa oloa. Yhtä huutoa vaikka mitä keksi.
Tänään testattiin toi uus istuin naama menosuuntaan. Ei huutoa....
Keskimmäiset pojat ei pituutensa takia kovin pitkään aikanaan mahtunu selkä menosuuntaan olemaan, klippanin istuimet oli silloin. Jotkut vastasyntyneestä -18kg mutta reippaasti ennen 18kg joutui kyllä vaihtamaan, en vaan muista enää minkälaiseen mut naama menosuuntaan oleviin. Että näin. Simppeli oli tämä besafe asentaa mutta en todella ala aina irrottaa kyllä saa vyötä säätää kuitenkin ja helppouden nimissä saa istuin tönöttää autossa.... että toiseen autoon joku istuin täytyy hankkia. Olikohan joku britaxin two way mitä mietin ellei hyvää tarjousta isofix kiinnitteisestä ilmaannu mutta 400-500€ emme istuimeen laita.
Minun mielestä se ei ole välinpitämättömyyttä eikä turvallisuudesta tinkimistä jos etsii käytettynä, tarjousta, edullista. Kuitenkin sentään käyttää turvaistuinta. Ja ajaa asiallisesti.
Oon nähnyt ulkomailla jotain ihan muuta......
 
Sori kaikille, saako tulla huutelemaan muualta... Ei näitä turvaistuin -ketjuja montaa löytynyt.

Sattui silmään tuo Besafen istuimesta puhuminen. Ollaan siis meinattu ostaa Besafe Izi Comfort x3 -istuin.

Onko muilla kuin ellami;lla auttanut matkustusinhoon kaukalosta istuimeen vaihtaminen?? Meillä vauva ei tykkää matkustaa eikä olla kopassa, tosin on koliikkivauva. Joten ajateltiin, jos edes autoilu sujuisi istuimen kanssa vähän miellyttävämmin. Meinattiin vaihtaa heti 9 kg tultua täyteen, tosin kaukalossa pituudessakin on enää yksi pykälä säätövaraa isommalle..

Kyselen vaan, että jos muillakaan ei tää oo auttanut, niin yritetään mennä sit vielä kaukalolla niin pitkään kun mahtuu.

Toivottavasti kukaan ei loukkaannu, kun näin röyhkeesti tänne tungin :oops:
 
Takaisin
Top