Turvaistuimet

Apuaaa ihanaa Maatuska onnea!!! :Heartred:Heartblue voi iik, oot sitten ensimmäinen meistä marrasmammoista jos joku muu ei oo ny jättäny kertomatta.
 
Kiitos! Joo, jää nähtäväksi yllättääkö joku vielä. :)
 
Lukiessani noita vanhempia istuinkeskusteluja tuli mieleeni kun selasin kaikenmaailman testituloksia ja suosituksia ym. turvaistuimista. Toisissa testeissä palkki-istuimet kehuttiin hyväksi, toisessa taas toisenlaiset istuimet. Sitten taas käsitin, että Suomessa olisi suositus se 3-vuotiaaksi saakka selkä menosuuntaan kun taas muualla Euroopassa ei ole ja lapsi taas voi hyvin istua palkki-istuimessa (ja nämäkin tiedot olivat välillä vaikka mitä, että Suomi olisi edellä tai perässä yleisistä suosituksista).
Että ota tässä nyt sitten selvää istuinviidakon keskellä, että mikä on hyvä ja mikä ei ja mikä on turvallista ym. :confused:
 
Maatuska, ihan vain maalaisjärjellä tuo kasvot menosuuntaan on aika mahdoton saada mitään istuinta pienelle turvalliseksi, kun se pää nyt vain on niin iso!

Tuskailin saman asian parissa kenkäohjeissa. Eihän niistä ota mitään selvää, mikä on parasta. Onneksi ei vielä ole ajankohtaista.
 
Maatuska, ihan vain maalaisjärjellä tuo kasvot menosuuntaan on aika mahdoton saada mitään istuinta pienelle turvalliseksi, kun se pää nyt vain on niin iso!

Tuskailin saman asian parissa kenkäohjeissa. Eihän niistä ota mitään selvää, mikä on parasta. Onneksi ei vielä ole ajankohtaista.

Mä oon siirtynyt suoraan stressaamaan kengistä.. :smug:
 
Maatuska, ihan vain maalaisjärjellä tuo kasvot menosuuntaan on aika mahdoton saada mitään istuinta pienelle turvalliseksi, kun se pää nyt vain on niin iso!

Tuskailin saman asian parissa kenkäohjeissa. Eihän niistä ota mitään selvää, mikä on parasta. Onneksi ei vielä ole ajankohtaista.

Juu, no tietenkin maalaisjärkeä voi käyttää. Mutta lähinnä nyt vain pähkäilin sitä kun näitä suosituksia ja testejä on niin monenmoista ettei mistään ota selvää. Kengistä ei onneksi tarvi stressata vielä hetkeen, kun ei tuo typy vielä kävele. :)
 
Hei, auttakaa tumpeloa. Mä olen koittanut kahlata kaiken maailman testejä läpi ja vertailla kohtuuhintaisten istuimien eroja sekä hyviä ja huonoja puolia. Enkä tajua mistään mitään. :bored:

Onko tosiaan niin, että Suomessa tehtävät testit vääristyy esim. sen seikan takia, että jos mahdollisuutena on käyttää istuinta sekä selkä että kasvot menosuuntaan, laskee se automaattisesti pisteitä?

Kun meillähän ei ole omaa autoa, joten isofix ei tule kysymykseen ja istuimen käyttö on melko vähäistä, mutta haluaisin ostaa silti kerralla kunnollisen ja mahdollisimman turvallisen istuimen - ulkonäkö ja kytkemisen helppous/nopeus on täysin toisarvoisia seikkoja, eniten arvostan sivu- ja päätukia, pitkää käyttöikää (tyyliin 2-3 vuotta) sekä säätömahdollisuutta (että lapsen saa istumaan mukavasti JA turvallisesti) - kääntyvyyttä en niinkään.

Katselin alustavasti Britax Römer multi tech kakkosta - onko kellään kokemusta?
 
Meillä on istuin jota voi käyttää vain telakan kanssa - joten ei kokemusta. Ja ystävällä on sellainen istuin että jos haluaa käyttää ilman telakkaa ni pitää laittaa kasvot menosuuntaan. Niin en osaa auttaa minä ainakaan:sad001
 
Ilyana meilä on käytössä nyt tuo britaxin multi-tech 2. Tänää otettii käyttöön tytölle. Tyttöki tuntuu viihtyvän paremmi ku kaukalossa ku näkee paremmin.. aika pystyhän tuo asento tuossa on.

Meilä kävi pieni onnettomuus ja meni kaukalo autovakuutuksen piikkiin uusiks.. ja ku tyttö on nyt sen 6kk ni ostettii suoraan isojen tyttöjen istuin ku ei tuo ois enää kauaa kaukaloon mahtunu.
 
Ilyana meilä on käytössä nyt tuo britaxin multi-tech 2. Tänää otettii käyttöön tytölle. Tyttöki tuntuu viihtyvän paremmi ku kaukalossa ku näkee paremmin.. aika pystyhän tuo asento tuossa on.

Meilä kävi pieni onnettomuus ja meni kaukalo autovakuutuksen piikkiin uusiks.. ja ku tyttö on nyt sen 6kk ni ostettii suoraan isojen tyttöjen istuin ku ei tuo ois enää kauaa kaukaloon mahtunu.

Toivottavasti ei mitään vakavaa sattunut! Onneksi on vakuutukset :-)
 
Mie oon tehny tutkimusta tässä tänään ja meillä päädytään varmaan Britax Römer Multi-tech 2 istuimeen.. oikeestaan vaan siksi, koska se on oikeestaan ainoita jotka saa sekä selkä että kasvot menosuuntaan, eli on mahd pitkäikäinen. Ja siis onhan noita käännettäviä vissiin enemmän, mut oltava turvavyökiinnitys meillä, isofixillä ois paljon laajempi valikoima.. pitääkin tutkia onks meidän autossa isofix.. muistelen, että ei, ja ei siks kyllä vaihdeta nyt autoa
 
Meillä on Besafe izi plus, selkä menosuuntaan 25 kiloon asti, siis todella pitkään. Auton vöillä kiinnitetään, mutta vie aika paljon tilaa, joten ihan pieneen autoon ei sovellu.
 
Mie oon tehny tutkimusta tässä tänään ja meillä päädytään varmaan Britax Römer Multi-tech 2 istuimeen.. oikeestaan vaan siksi, koska se on oikeestaan ainoita jotka saa sekä selkä että kasvot menosuuntaan, eli on mahd pitkäikäinen. Ja siis onhan noita käännettäviä vissiin enemmän, mut oltava turvavyökiinnitys meillä, isofixillä ois paljon laajempi valikoima.. pitääkin tutkia onks meidän autossa isofix.. muistelen, että ei, ja ei siks kyllä vaihdeta nyt autoa

Mä vannotin jo miestä, että jos ko. istuin ostetaan, niin sitä ei muuten sitten asenneta kasvot menosuuntaa ennen kuin tyttö täyttää neljä. Ennemmin sit käytetään koko käyttöikä selkä menosuuntaan-istuimena ja ostetaan sitten suorilteen uusi "isojen tyttöjen" istuin.

Kun yllättävän moni meille sopivan hintaluokan istuin oli suoraan asennettava kasvot menosuuntaan - ja se on kyllä ehdoton hylkäys istuimelle. Mietin tässä kyllä, että mä olen vaan tainnut istua kaksi vuotiasta asti sellaisella korokkeella ja isällä kolmesta kyydissä olleesta lapsesta tasan yhden istuin oli kiinni missään ja sekin kyllä oli naama menosuuntaan asennettuna alusta asti.. ne kaksi muuta turvaistuinta (yksi taisi kaiken hyvän lisäksi olla vaan vaununkoppa auton lattialla..) sitten heilui miten sattui täysin irtonaisina. Han hirveetä tajuta, miten tietämättömiä/välinpitämättömiä omat vanhemmat on olleet. Ja toki montaa asiaa on vasta myöhemmin tutkittu/testattu ja sen jälkeen muutettu säädöksiä..
 
Nii no turvavyöt on tullu pakollisiksikin vasta 80 luvun lopussa takaistuimille joten ei ihme jos turvaistuimetkaan ei oo ollu kovin kaksisia vielä 90-luvullakaan:) en kyllä tiiä millä luvulla oot syntynyt:)
 
Takaisin
Top