Turvaistuimet

Soppe, en tarkoittanut vastata ainoastaan sinulle ja ainoastaan yhteen viestiin, vaan ihan yleisesti kaikille. Tuntuu, että tekstini tulkitaan vihamieliseksi, vaikka ihan vain faktoista on kyse. En minäkään tiedä, miten isoksi tämä vauva kasvaa ja missä vaiheessa. Toivottavasti mahtuu mahdollisimman pitkään selkä menosuuntaan olevaan istuimeen, jota ei siis vielä ole edes ostettu. Meillä mies tekee turvallisuusvertailut. Olen antanut ohjeeksi valita sen, mikä on kaikkein turvallisin.

Olen itsekin alkanu pikku hiljaa katselemaa noita seuraavia turvaistuimia. Haluan kyllä pitää mahdollisimman pitkään selkämenosuuntaan, mutta valitettavasti mei autossa on aika ahdas takapenkkitila että sitä ei tiedä mahtuuko kuinka hyvin. Tai kyllähän se istuin varmasti mahtuu mutta sit etupenkillä istuja joutuu istumaan tosi huonossa asennossa. Mutta pitää vertailla noit istuimia ja etsiä sellane mikä menis kumminkin päin.

Jewell, meillä on myös Skodassa ihan sikapienet takatilat. Nyt jo laittaa ihan vaan kaukalon isofixillä kiinni, on edessä istuva polvet kurkussa... Jos tyttö kasvaa pitkäksi, ei tuohon autoon kauaa mahdu selkä menosuuntaan. Tai sitten edessä ei istu kukaan. Nyt tuo kaukalon paikka on kuskin takana, koska takapenkin joutuu irrottamaan, että kaukalon saa napautettua kiinni. Omaan autooni kaukalo menee paremmin, mutta lasissa 450.000 km. Voi olla, etten enää pitkään sillä aja, vaikka haluaisinkin :)
Suoraan sanottuna, itsestä tuntuu ihan mahdottomalta, että muutaman vuoden välein täytyy laittaa satoja euroja kiinni erilaisiin istuimiin, joiden jälleenmyyntiarvo on marginaalinen tai nolla. Noh, onhan tässä aikaa muutama kk vielä hyväksyä tämäkin rahareikä.

Mies haluaisi istuimen itsensä taakse, eli kuskin puolelle.
Minä oon kyllä sen verran lyhkänen, että minä apukuskin puolella mahdun kyllä pieneenkin tilaan jos sen istuimen laittaiskin sille puolelle taakse. Kunhan mieskin pääsee istuinta autoon asettelemaan niin varmaan tajuaa itsekin, että pakko melken apparin taakse se pistää.

Kun ajaa lapsen kanssa kaksin, niin kuskin puolella istuin on aika mahdoton. Meillä on nyt peili takapenkin niskatuessa repsikan puolella, missä myös kaukalo on. Siten näkee vähän edes, miten vauva pärjää.

Tuon seuraavan istuimen olisi tarkoitus olla pitkäikäinen. Siksi sen valintaan kannattaa käyttää aikaa ja vaivaa ja samasta syystä se voi maksaa vähän enemmän. Meillä aikuisen mahtumisessa ei ole ongelmia. Minun jalkani mahtuvat mihin tahansa ja tietenkin matkustan takapenkillä, kun mies ajaa. Toisella autolla ei ole vauvaa vielä kuljetettu ja tarve siihen tulee vasta kun lähden töihin reilun kahden vuoden kuluttua.

Meillä taas auto on ostettu sen mukaan että sinne taakse mahtuu hyvin kolme lasta istuimineen. Itseasiassa meillä on 7-paikkainen auto mutta nuo kaksi paikkaa on vaan tarpeen tullen käytössä. Istuimet ja auto on ostettu sen mukaan että pärjätään niillä moooonta vuotta.

Kolmen, ja jo kahden, lapsen kanssa se onkin oltava jo auto sen kokoinen ja mukainen, että kaikki mahtuu kyytiin. Yhden lapsen kanssa mahtuu oikeestaan mihin vaan rissiin :grin
Meillä kaks koiraakin kulkee yleensä mukana, mut pieniä kun ovat ni takakontissa kulkevat yleensä. (Avokonttiautoissa/farkuissa tietysti, ei umpikontissa :hilarious:)
Nykyisenään auton kriteerit ovatkin yleensä avokonttinen/farkku, ilmastointi ja pieni kulutus. Meillä nyt mazda3 ja se on pieni auto, mutta yllättävän iso sisältä kuitenkin. Turvaistuin on kumminkin varsin niukin naukin mahtuva, ja en usko et kuskin taakse mahtuu. Minä harvoin ajan meidän autolla kun mies sillä on koko ajan jossain menossa, ajelen vanhempieni autolla jos tarvitsen jollain ajaa. Harvoin tarvitsen.

Joo, ei ole meidän autokanta vielä päivittynyt "perheelliseksi", koska perheenlisäystä ollaan odotettu se 11 vuotta. Nyt katsotaan, jääkö tämä tyttö ainoaksi vai tuleeko lisää, ennenkuin haluan tehdä jopa kahden auton vaihdon.

Tilattiin turvaistuin Saksasta, windeln nimisestä verkkokaupasta. Toimitus luvattiin 5 arkipäivään ja tänään viidentenä päivänä tuli turvaistuin kotiovelle! :) Tietysti paketti tuli tutkittua tarkkaan ettei oo miten sattuu käsitelty, oli siisti eikä mitään naarmuja/kolhuja. Varmuuden vuoksi kyllä maksettiin paypalin kautta mutta luotettava liike oli! Ei voi muuta kun kehua! Postikulut Suomeen oli 11€. Ja säästö reilu 100€ suomen hintaan! :)

"Selkä menosuuntaan turvavöiden tulee tulla suoraan olkapään kohdalta, tai vähän alta. Kasvot menosuuntaan tulee olla olkapäänkorkeudella tai vähän yli."

Lastenturvan sivuilta. Lähinnä IQ:n mietintöihin liittyy tuo kohta.

Meillä tulee olemaan molemmilla lapsilla Britaxin Multitech 2. Tällä hetkellä esikoinen 3v istuu siinä selkämenosuuntaan. Ei olla täysin tyytyväisiä oltu (aina tapellaan vöiden säädön kanssa..) mutta ovat turvallisia ja hinta oli sopiva.

Muilla kokemuksia ko. istuimesta?

Kiitos tiedosta Eea :) Meiän pojalla ne turvaistuimet vyöt lähti joku sentti hartioiden tason alapuolelta, eli saattais vielä pari kuukautta mennä selkä menosuuntaan kerta se ei haittaa jos ne on jonkun verran hartioita alempana. Täytyy tarkistaa ennen kun seuraavan kerran joutuu pitkää matkaa (suuremmilla nopeuksilla) ajamaan josko vielä vois kääntää selkä menosuuntaan. Poika on viihtyny tosi hyvin nyt kasvot menosuuntaan palkin kanssa ni menkööt noin. On näin kaupunkiajossa turvallisempi vaihtoehto kun minähän olen täydellinen kuski niin silloin on olemassa vain peräänajon riski :wink Kerran on jo meiän perään ajettu sironan kanssa ja silloin poika oli väärin perin (eli selkä menosuuntaan), ja sai meistä sen kovimman tällin :sad001

Eiköhän kaikki suomen kaupoissa, etenkin lastentarvikeliikkeissä, myytävät istuimet ole turvallisia. Eihän niitä saisi edes myydä jos ei toimisi niin kun pitää.
Meidän on kai ostettava kaksi istuinta, että on molempiin autoihin... harvemmin minä autoilen, mutta jos tuleekin joku tarve ja just on mies töissä sillä autolla millä yleensä ajellaan... Mieluummin minä kai, tämä nyt on vielä mietinnässä, niin ostan lastentarvikkeesta edullisemman kuin käytetyn. En tiedä. Isofix kiinniitteinen tuntuisi hyvältä vaihtoehdolta... olen jo monta ressiä saanut kylkä näistä istuimista :D

Ellami, mitenkä olisi jos vaan tilaa riittää ni kantaa istuimen aina sisälle. Siten ei tarviisi kuin yhden jos ajelet harvemmin.. Onhan siinä toki hommaa aina raijata istuin sisään ja autoon.

Mekin tehtii just tollee että kannettiin istuin sisälle aina, telakka oli kiinni omassa autossa mutta turvakaukalon pysyyy yleensä kiinnittää myös perinteisellä tavalla ni sit vaan jos tulee muulla autolla ajeltua/ toisten kyydissä mentyä niin pärjää yhellä kaukalolla:)

Minä en kyllä luota enää siihen et lastentarvike liikkeissä myydään turvallisia juttuja. Sen hyppykiikkujutun jälkeen. Neuvola ns vähän ku kielsi hyppykiikun käytön et ei oo enää nykyään hyväksi lapselle siinä olla (niin ku oli puhe jossai toisessa ketjussa jo) mut ko liikkeet niitä ihan myy hyväuskoisille. Eihän sitä toki oo laissa kielletty käytettävän mutta ehkä niiden myynti kannattaisi lopettaa.

Hyppykiikun käyttökin riippuu iästä ja siitä miten paljon kerrallaan kannattaa pitää, siks sitä ei varmaan suoraan kielletäkään..

Fysioterapeutti ei suosittele hyppykiikkua. Meillä oli vauva ja vanhempi ryhmässä vierailulla fyssari. Hyppykiikku, kävelytuoli ja bumbo, ei suositellut. Mutta, ei lyhyistä ajoista oo haittaa.

Mietin kans että jos ostaa yhden uuden hyvän turvaistuimen. Eilen taas selailin ja tutkin hintoja jollyroomista ja at lastenturvasta. Täällä päin ennen oli iso hyvä lastentarvikeliike ja kiva myyjä/paikan pitäjä. Mut se liike muutti ja on rippeet enää jäljellä ja myyjäkin ihan eri ja vaikutti aika tietämättömälle kun kävin kerran. Turvakaukalon telakka on siinä autoss mitä useimmiten käytetään ja kaukalon oon pari kertaa toiseen autoon laittanut vöillä kiinni. Josko nyt kesä menis vielä kaukalolla. Lapsen koon puolesta menee kyllä.

Meillä on nyt menossa turvaistuinruletti. Esikoinen siirtyi vihdoin turvavyöistuimeen (5-vuotias, painaa vasta 17kg), joten vauva pääsee seuraavaan istuimeensa kunhan palataan Suomen-reissulta. En jaksa kohta enää kantaa häntä kaukalossa, joten mielelläni vaihdan istuimen, siinä isommassa on jotenkin helpompi säätää vöitä. Me ollaan oltu Maxi Cosi -uskovaisia, ne on sopineet hyvin meidän autoihin ja lapsille.

Täällä on ollut mietinnässä se kaukalosta seuraava malli, koska kesän aikana tulee pakosta sellainen hankintaan. Ei vain tietoakaan mikä olisi hyvä kun kokemuksiani lukiessa kaikista kaksisuuntaisista istuimista on sekä puolesta että vastaan kommentteja. :wacky:
Juuri joulun alla vaihdoin autoa ja kaippa se on siirryttävä farmarista tila-autoon. Ei tää meidän poppoo mahu muuten kyyttiin ku nytkin on ollut ahdasta ja jos hyvin käy niin henkilömääräkin on loppuvuodesta sellainen että ei mahdu autoon enää hyvällä tahdollakaan.

Takaisin