Turvaistuimet

Tiiimpuu

Piirimestaruustason postaaja
Marrasmammat 2016
Ajoissa olen nyt liikkeellä mutta meille on appivanhemmat luvanneet ostaa seuraavan istuimen tytölle autoon. Olisiko siis teillä mitään suosituksia/ näkemyksiä millainen istuin voisi olla :-D
 
Ite tuossa vähä mietin voisiko cybexin pallas m-fix istuin olla meille sopiva :-) jos on kokemuksia niin kuuntelen mielelläni.
 
Muokattu viimeksi:
Meilläkin on isovanhemmat lupautuneet osallistua turvaistuimen hankintaan ja mä olen itse ihastunut Recaron turvaistuimiin. Sellainen meille varmasti myös tulee :)
 
Cybex Sirona on kyllä ollut loistava käytössä! :) Nyt keväällä siirretään poika sironaan ja tytölle ostetaan Cybex Pallas m-fix.
Vielä harkinnassa uskaltaisko tilata Saksasta, säästäis n.110€ :eek:
 
Meillä kans esikoisella Cybex Sirona ja on ollu ihan huippu :) En vaihtais mistään hinnasta pois sitä ominaisuutta että istuin kääntyy ovelle päin. Voin nimittäin kertoa että rimpuileva taapero on erittäin vaikea saada köytettyä istuimeen joka on käännetty oven suuntaan, ni en haluis ees kokeilla samaa istuimeen joka ei käänny.

Omasta mukavuudesta maksan mielelläni, ja tietenkii siitä että lapsella on testivoittaja istuin. Selkä menosuuntaan niin pitkään kun mahdollista. Palkki istuinta en pienelle ekaks turvaistuimeks huolis.

Sellanen huomio muuten että jos on yläkäyrän lapsi pituudessa ja odotettavissa nopea pituuskasvu niin kannattaa tarkkaan harkita istuinvalinta. Meillä tällä hetkellä hankinnassa uusi istuin 2v2kk esikoiselle kun ei enää mahu Sironaan, pitkä selkä pojalla ja vyöt jo ylimmässä asennossa. Silti Sironaa suosittelen, mutta jos on pitkä lapsi tulossa niin välttyäkseen toisen turvaistuimen hankinnalta kannattaa valita joku istuin johon mahtuu pidempi lapsi.
 
Cybex sirona m i-size istuin, todella hyvä ollut, hyvä jalkatila eikä vie apukuskin istumatilaa, siis tarkoitan ettei tarvitse hirveän edessä pitää penkkiä.
 
Maxi-Cosin istuimien puolesta mä taas liputan, meillä vauvan seuraava istuin tulee olemaan Maxi-Cosin two way pearl. Se oli käytössä jo keskimmäisellä kaukalon jälkeen. Cybex Sirona varmaan myös hyvä kun oli meillä toisena vaihtoehtona :grin

Aikoinaan kävin kovasti Autoliiton turvaistuintestejä läpi. Ja yksi Britaxin istuin meillä on varaistuimena kun saatiin se miehen siskolta ja en kyllä tykkää eli ainakaan tuon istuimen perusteella Britaxia en tule suosimaan.
 
Voih tämäkin vaiva. Kun näin ekan lapsen kohdalla kaikki on uutta jne nii ompa kiva että toiset tajuaa aloittaa näitä ketjuja :grin seuraan sujuvasti teidän kommentteja. Kertoisko joku viel perusjutut turvaistuimista (pitää vissii olla selkä menosuuntaan, milloin ois aikaisintaan mahd vaihtaa istuimeen, mitä merkkejä on ja suosittelette, jne)? Kaikki toki löytyid netistä mut oispa kiva lukee ne asiat kaikki samasta paikasta :grin
 
Lisään aikaisempaan kommenttiini että meillä oli kylläkin ensimmäinen istuin cybexin aton istuin, josta sitten seuraava oli tuo mainitsemani sirona...:)
 
Joissakin istuimissa (ainakii Sironassa) mahdollisuus pitää lasta ihan vastasyntyneestä asti, kaukalo vaan alkuun tietenkin kätevä kun siinä saa vauvan kannettua autosta pois ilman että tarvitsee irrottaa istuimesta.

Meillä varmaan tämäkin lapsi siirtyy turvaistuimeen kun osaa itse istua, lapsen voi kantaa pois autosta ja saa määränpäässä laskettua johonkin istumaan niin kaukalolla ei tee enää mitään. Toki jos on helposti autossa nukahtava niin kaukalo silloin hyvä jos vaan siihen mahtuu, ei tarvitse herätellä nukkuvaa lasta siirtoa varten. Ja isoja lapsia kun on niin kaukalo jää varmaan tälläkin ajoissa pieneksi.
 
Me tilattiin miehen kanssa jo istuin tytölle. 9-36kg ja kasvot menosuuntaan. Oliko se, että 10kk aikaisintaan sai olla kasvot eteenpäin? Vaikkakin mielelläään vissiin pari vuotiaaksi pidettäisiin kasvot taaksepäin, ja meinasinkin tuota turvakaukaloa käyttää niin kauan kuin mahdollista.
Halpismerkki kyllä istuin on.. olisin halunnut tuon Cybexin jonkunlaisen istuimen, mut mies kävi inttämään, että halvempikin riittää. Tuosta ei ole edes turvallisuustestejä missään, tosin saman valmistajan muista tuoleista on ja ei ne ainakaan ihan heikoimpia ole ollut. Ei kyllä parhaitakaan.
Merkki siis OSANN. Vielähän tässä on aikaa vaikka myydä se pois ja ostaa toinen jos siltä näyttää. Tuo vaikutti kyllä hyvältä kuvauksen perusteella ja säätyy hyvin.

Meillä ei ole isofixiä autossa ja suurin osa niistä turvaistuimista joissa sai selän menosuuntaan oli isofix.. ärh. Minä kyllä saatan ostaa vielä toisen istuimen ja jättää tuon kakkosistuimeksi. Tai sit myydä. Millähän miehen päähän sais turvallisuutta taottua.
 
Muokattu viimeksi:
Mileim netistä löytyy videoita missä testattu istuimia kasvot menosuuntaan ja toistepäin. Siis kolaritilanteessa. Turvallisuudessa ei kannata säästää. Ei sitä voi ikinä tietää osuuko kolari omalle kohdalle, vaikka olisi kuinka hyvä ajamaan.
 
Meillä 2v esikoinen on ikäsekseen pitkä poika, on kasvanut jo yli selkä menosuuntaan istuimestaan (cybex sirona) 2v2kk iässä. Nyt on kovasti pohdittu mitä seuraavaksi... Käännettiin istuin toisin perin ja otettiin palkki käyttöön. Palkki-istuin kaiken jären mukaan selkä menosuuntaan istuimen jälkeen seuraavaks turvallisin vaihtoehto kaupunkiajossa, mutta nyt mie en sit uskalla lähtee pitempää matkaa (isommat nopeudet) ajamaan :confused: Palkki-istuin kun ei ole turvallinen jos auto pyörähtää katon kautta ympäri (ei vaarana kaupungissa).

Lastentarvikkeesta kyselin ni heillä ei ainakaa ole isompaa selkä menosuuntaan istuinta. Myyjän mielestä turvavyöistuin olisi parempi vaihtoehto tässä tilanteessa kuin palkki istuin... Eli palkkia vastustaa moni istuimia myyvä, itekkii olen vastaan mutta just nyt ei muuta vaihtoehtoa. Eli jos joku palkki-istuinta miettii seuraavaksi istuimeksi niin miettikää vielä uudestaan. Ja vielä muistutan että jos geeneissä löytyy pituutta niin kannattaa ettiä jostai sellainen selkä menosuuntaan istuin johon mahtuu pitkä lapsi, koska jo 2 vuotias voi olla liian iso turvaistuimeen...

Tämä tilanne saatta olla jollakin edessä vasta parin vuoden päästä, mutta pitkän sepustukseni kuitenkin kirjoitin.
 
Hmm ja just kun kattelin noita palkki-istuimia, eli tota Cybex Pallas Fixiä.. jätetään tuo toinen istuin minun vanhempien autoon istuimeksi, kunhan on tyttö sit lähempänä sitä 3v ni istuttaa mummin autossa sit siinä.

Meillä on pieni auto ja istuinta jonka saa selkä menosuuntaan pitäs melkein saada mallata autoon.. mut eipä tässä kaupungissa oo mitä mallata. Meinattiin et tuo Cybex ois ollu niin hyvä, et on se palkkikin turvana sit kun laittaa nokan näyttämään eteen päin.. mut eipä kyllä tietysti tavotteena oo katon kautta ympäri mennä.
Miksi siis se palkki-istuin ei sellaisessa kolarissa ole hyvä? :O
 
  • Tykkään
Reaktiot: Eea
Meillä 2v esikoinen on ikäsekseen pitkä poika, on kasvanut jo yli selkä menosuuntaan istuimestaan (cybex sirona) 2v2kk iässä. Nyt on kovasti pohdittu mitä seuraavaksi... Käännettiin istuin toisin perin ja otettiin palkki käyttöön. Palkki-istuin kaiken jären mukaan selkä menosuuntaan istuimen jälkeen seuraavaks turvallisin vaihtoehto kaupunkiajossa, mutta nyt mie en sit uskalla lähtee pitempää matkaa (isommat nopeudet) ajamaan :confused: Palkki-istuin kun ei ole turvallinen jos auto pyörähtää katon kautta ympäri (ei vaarana kaupungissa).

Lastentarvikkeesta kyselin ni heillä ei ainakaa ole isompaa selkä menosuuntaan istuinta. Myyjän mielestä turvavyöistuin olisi parempi vaihtoehto tässä tilanteessa kuin palkki istuin... Eli palkkia vastustaa moni istuimia myyvä, itekkii olen vastaan mutta just nyt ei muuta vaihtoehtoa. Eli jos joku palkki-istuinta miettii seuraavaksi istuimeksi niin miettikää vielä uudestaan. Ja vielä muistutan että jos geeneissä löytyy pituutta niin kannattaa ettiä jostai sellainen selkä menosuuntaan istuin johon mahtuu pitkä lapsi, koska jo 2 vuotias voi olla liian iso turvaistuimeen...

Tämä tilanne saatta olla jollakin edessä vasta parin vuoden päästä, mutta pitkän sepustukseni kuitenkin kirjoitin.

Toi sirona on ainakin meillä juuri sen takia että jalkatila näytti isolta, ja oon lukenu että lapsen on turvallisempi istua jalat koukussa jopa, kuin kääntää kasvot menosuuntaan liian aikasin:)
 
Takaisin
Top