Nt-ultra

Tällä viikolla oli nt-ultra missä kaikki hyvin. Moneen kertaan mittaili, kun aina sai 4 tai 5 päivää enemmän ikää kuin oletus oli. Viidestä päivästä lähtevät täällä laskettua aikaa muutamaan, joten päätyi siihen että pidetään ennallaan eli 26.12 (taidan muuten olla listalla laskurista katsomani arvion 24.12 mukaisesti mutta haitanneeko tuo). Joka tapauksessa aion nyt itse laskea viikkoja todellisen koon mukaan jolloin tänään on 13+0. Jos tämä syntyy vajaa viikon aiemmin kuten esikoinen niin tavoitteena jouluksi kotiin :wink
 
Hippunen2: mä en auennut esikoisen synnytyksessä kuin 4cm ja se päättyi kiireelliseen sektioon.
Ne tekee mulle synnytystapa-arvion ja kuvaavat kai (en oo varma) mun lantion et onko rakenteellisesti mulla ees mahdollista synnyttää.

Mun tädillä (4 lasta) on vika ettei aukea kuin pari senttiä, niin kaikki ollut sektioita.

Mulla oli sama esikoisesta että tyssäs 5cm. Halusin suunnitellun koska esikolla oli liian lyhyt napanuora
 
Itelläni oli vauvanalku 3 päivää isompi kuin menkoista laskettuna, mutta laskettua aikaa ei lähetty muuttamaan. Ja istukka oli sivussa, en tajunnut toki kysyä kummalla puolella se majailee. Muistaakseni tyttö oli kans viikon isompi mutta silloinkaan ei lähetty aikaa muuttamaan. En tiä kuinka paljon pitää heittää, että lähtevät aikoja muuttamaan. Laskettua aikaa muutettiin kyllä silloin kun esikoinen oli aikanaan noin 2 viikkoa pienempi koska ovulaatio oli tapahtunut ilmeisesti juuri ennen menkkoja, siksi testikin näytti plussaa paljon myöhemmin. Että minun kohdallani voisi sanoa, että "varmoja päiviä" ei ole olemassakaan. :D
 
Tietääkseni se on 5pv mitä täytyy la:n heittää, jotta sitä muutetaan. En tiedä sitten miksei sulla Maatuska ole sitä muutettu silloin kun on viikolla heittänyt.
 
Hippunen2 sanoi:
Halusin suunnitellun koska esikolla oli liian lyhyt napanuora

Minä en ainakaan tuolla määritelmällä sais kun napanuora oli 147cm :D melkeen yhtä pitkä ku minäkin :D
 
Minä en ainakaan tuolla määritelmällä sais kun napanuora oli 147cm :D melkeen yhtä pitkä ku minäkin :D

Ei se ainoa syy miksi sen halusin mutta iso bointti siihen miksi en uskalla yrittää edes alakautta kun toinen meinas kuolla eikä napanuoran pituutta voi ultrissa selvittää.
 
Minä en ainakaan tuolla määritelmällä sais kun napanuora oli 147cm :D melkeen yhtä pitkä ku minäkin :D

Mulla kans tuota luokkaa ja sen takia oli päässy kiertymään 2x kaulan ympäri, eikä sitä huomattu kun vasta sit kun pää oli ulkona kun käyrille en enää kerenny. Käyrillähän se ois näkyny kun raukka meinas tukehtuu, onneks tuli vauhdilla ulos :)
 
Ei se ainoa syy miksi sen halusin mutta iso bointti siihen miksi en uskalla yrittää edes alakautta kun toinen meinas kuolla eikä napanuoran pituutta voi ultrissa selvittää.
Juu en toki tarkoittanut asiaa noin, miten sen ehkä ymmärsi, tuli vain mieleen että itsellä olis ollu napanuoraa vaikka muille jakaa..
Mulla kans tuota luokkaa ja sen takia oli päässy kiertymään 2x kaulan ympäri, eikä sitä huomattu kun vasta sit kun pää oli ulkona kun käyrille en enää kerenny. Käyrillähän se ois näkyny kun raukka meinas tukehtuu, onneks tuli vauhdilla ulos :)
Meillä ei ollu mitenkään edes kiertyny vauvan ympärille, ainakaan niin että olisi kiristänyt.
 
Onkohan istukan sijainnilla vaikutusta siihen kiertyykö napanuora kaulan ympärille? Nyt eka kerta ku istukka tuol edessä alhaalla, niin alkanu mielikuvitus laukkaamaan kaikkien skenaarioiden kanssa. Tai voiko se luiskahtaa helpommin, jos vauva ei ole kiinnittyny synnytyksen käynnistyessä.
 
En osaa sanoa onko sijainnilla merkitystä, esikosta istukka oli edessä mut ei alhaalla.
 
Onkohan istukan sijainnilla vaikutusta siihen kiertyykö napanuora kaulan ympärille? Nyt eka kerta ku istukka tuol edessä alhaalla, niin alkanu mielikuvitus laukkaamaan kaikkien skenaarioiden kanssa. Tai voiko se luiskahtaa helpommin, jos vauva ei ole kiinnittyny synnytyksen käynnistyessä.

Ei käytännössä vaikuta kumpaankaan, tosin en usko että asiaa myöskään on kovin paljon tutkittu. :) Mutta ei siihen tosiaan esim synnytyksen hoidossa kiinnitetä huomiota ollenkaan, missä istukka sijaitsee, ellei tule verenvuotoa tai tiedetä että on ihan kunnolla etinen istukka. Ja kohdun kasvaessa istukka myös yleensä nousee sieltä alhaalta ylemmäksi, eli tässä vaiheessa istukan paikka ei ole vielä kiveen hakattu.

Napanuoran kiertyminen vauvan kaulan ympärille ei muuten ole vaarallista niin kauan kuin vauva on kohdussa, vastoin yleistä luuloa. Kiristyminen tapahtuu konkreettisesti vasta siinä vaiheessa kun lapsi on juuri syntymässä. Lähes aina vauvan voi pujotella napanuorasta vapaaksi vasta hänen synnyttyä kokonaan. :Heartred
 
Napanuorassa kulkee kuitenkin tavara paineella, niin ei se kireälle silmukalle/solmulle kohdussa mene. Sama kuin vesiletkun kanssa.
 
Vähä olin/muut oli epäilly et ois pidemmällä.. jännä et mulla oli yhdet täysin normaalit menkat siinä jo näköjään raskauden aikana..
Välillä yllättää.. näinkinpäin :)
Mulls ehti olee viel raskautumisen jälkee kahdet normi kuukautiset +nämä jälki vuotelut. Tuli iyelle pikkasen yllätyksenä raskaus. Mulla kun ei oireita nytkään ole.....
 
Joskus se voi valitettavasti mennä pahasti tiukkaan kohdussakin :sad001 Sukulaisen äidillä kuoli vauva kohtuun kun oli napanuora hirttänyt verenkierron toiseen jalkaan, oli siis pahassa solmussa reiden ympärillä ja jalka mennyt kuolioon. Ja on siis todella harvinaista että niin voi käydä.
 
Ekassa raskaudessa vauva jäi jumiin synnytyskanavaan, imukupilla ulos sinisenä, elvytettiin ja imuroitiin hengitystiet ja happikaappiin. Eikä ollu napanuora kiertynyt minnekään. Ei tullut mitään vaurioita.
Tokassa raskaudessa vauva jäi jumiin synnytyskanavaan, imukupilla autettiin, oli vauvalla syntyessä napanuora 2x kaulan ympäri ja istukka takana. Kun pää syntyi niin kieputtivat vain nuoran pois ja jatkettiin hommia. Ja oli tosi hyväkuntoinen syntyessään.
Että ei se napanuoran kiertyminen aina tarkoita että vauva on suuressa hengenvaarassa. :)
 
Takaisin
Top