Synnyttäneet --40+++

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja maria75
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Me tultiin lääkäristä.

Mitään ei löytynyt, vaan totesi, että on tarttuvaa flunssaa. Määräsi nestemäistä buranaa, on tehokkaampaa, kuin Panadol.

Kuume oli lääkärissä 38C ja silloin poika oli saanut täyden annoksen Panadolia. Eli kuume lienee ilman lääkettä siellä 39C:n kieppeillä:sad001:arghh:

Kysyin, kuinka korkeaksi kuume saa nousta kotona, hän ei oikein vastannut suoraan, mutta sanoi, että pitää antaa kuumelääkettä vaan ja seuraavat 3 päivää saa olla kotona, tilannetta seuraten.

Poika ei siis syö, eikä juo:sad001 Pitäisi ainakin juoda, ellei syö...etenkin kuumeessa.

Hedelmäsosetta suostuu vähän syömään, onhan siinä edes vähän nestettä.

Sanoin lääkärille, että on esikoinen, niin kyllä on ihan hukassa, silloin kun lapsi tulee kipeäksi:sad001

Nyt vaikuttaa olevan tuota liikkeellä. Meilläkin oli pari- kolme päivää kuumetta. Ei muuta. Nyt kuumeen jälkeen nuha ja kröhä. Tällasta samanlaista kuulin muskarissa monella olleen.

Nyt vaikuttaa olevan tuota liikkeellä. Meilläkin oli pari- kolme päivää kuumetta. Ei muuta. Nyt kuumeen jälkeen nuha ja kröhä. Tällasta samanlaista kuulin muskarissa monella olleen.

Catlin :) Ilmeisesti on liikkeellä. Meillä vain lähinnä on kuume, mutta ei muuta. Yskii ihan satunnaisesti.

Buranalla virkistyi ihan silmissä ja täytyy melkein sitoo paikalleen, kun on heti niin vauhdikas meneen. Kipeä kuitenkin, vaikka kuume vaan poissa.

Me tultiin lääkäristä.

Mitään ei löytynyt, vaan totesi, että on tarttuvaa flunssaa. Määräsi nestemäistä buranaa, on tehokkaampaa, kuin Panadol.

Kuume oli lääkärissä 38C ja silloin poika oli saanut täyden annoksen Panadolia. Eli kuume lienee ilman lääkettä siellä 39C:n kieppeillä:sad001:arghh:

Kysyin, kuinka korkeaksi kuume saa nousta kotona, hän ei oikein vastannut suoraan, mutta sanoi, että pitää antaa kuumelääkettä vaan ja seuraavat 3 päivää saa olla kotona, tilannetta seuraten.

Poika ei siis syö, eikä juo:sad001 Pitäisi ainakin juoda, ellei syö...etenkin kuumeessa.

Hedelmäsosetta suostuu vähän syömään, onhan siinä edes vähän nestettä.

Sanoin lääkärille, että on esikoinen, niin kyllä on ihan hukassa, silloin kun lapsi tulee kipeäksi:sad001
Kyllähän sitä oman lapsen kohdalla aina huolet painavat, kun pieni on kipeänä. Flunssailu ja kuumeilukin on kuitenkin melko tavallista, jos se yhtään lohduttaa. Kivaahan se ei ole kenellekään. Itse nykyään saatan suht kovaakin kuumetta hoitaa kotona panadolilla ja buranalla esim niin, että jos ei kolmantena päivänä ala laskea, niin sitten käytän lääkärissä. Lapsillehan nousee yleisesti kuume korkeammalle kuin aikuisella, vaikka hurjalta välillä tuntuu, kun huitelee lähellä 40 astetta. Mutta lääkäristä tulee käytännössä aina samat kommentit.

Toki pitää tarkkailla tarkasti sitä, että lapsi saa ainakin riittävästi nestettä. Eli maitoa, vettä (itse oon antanut esim lääkeruiskulla, jos ei muuten) ja myös esim just niitä soseita. Pisua pitäis tulla vaippaan ja ihan energiattomaksi ei saisi mennä - että ei jaksaisi leikkiä, vaan vain nukkuisi. Ja tietysti, jos koko ajan itkisi kovaa kipuitkua, niin se myös. Ne ovat tietty hälytysmerkkejä. Muutaman kerran olen sairauksien yhteydessä ollut itse huolissani lähes totaalisesta syömättömyydestä ja kysynyt lääkäriltä, niin kuulemma useammankaan päivän lähes syömättömyys ei vielä varsinaisesti ole vaarallista, kunhan juo nesteitä eri muodossa. Ja itse annan kuumeessa kyllä lääkkeitä tavallisesti sen päiväannoksen, ettei kuume ihan niin paljon seilaisi ylös alas.

Paranemista pienelle ja voimia äidille!

Kyllähän sitä oman lapsen kohdalla aina huolet painavat, kun pieni on kipeänä. Flunssailu ja kuumeilukin on kuitenkin melko tavallista, jos se yhtään lohduttaa. Kivaahan se ei ole kenellekään. Itse nykyään saatan suht kovaakin kuumetta hoitaa kotona panadolilla ja buranalla esim niin, että jos ei kolmantena päivänä ala laskea, niin sitten käytän lääkärissä. Lapsillehan nousee yleisesti kuume korkeammalle kuin aikuisella, vaikka hurjalta välillä tuntuu, kun huitelee lähellä 40 astetta. Mutta lääkäristä tulee käytännössä aina samat kommentit.

Toki pitää tarkkailla tarkasti sitä, että lapsi saa ainakin riittävästi nestettä. Eli maitoa, vettä (itse oon antanut esim lääkeruiskulla, jos ei muuten) ja myös esim just niitä soseita. Pisua pitäis tulla vaippaan ja ihan energiattomaksi ei saisi mennä - että ei jaksaisi leikkiä, vaan vain nukkuisi. Ja tietysti, jos koko ajan itkisi kovaa kipuitkua, niin se myös. Ne ovat tietty hälytysmerkkejä. Muutaman kerran olen sairauksien yhteydessä ollut itse huolissani lähes totaalisesta syömättömyydestä ja kysynyt lääkäriltä, niin kuulemma useammankaan päivän lähes syömättömyys ei vielä varsinaisesti ole vaarallista, kunhan juo nesteitä eri muodossa. Ja itse annan kuumeessa kyllä lääkkeitä tavallisesti sen päiväannoksen, ettei kuume ihan niin paljon seilaisi ylös alas.

Paranemista pienelle ja voimia äidille!

Kiitos Myy75 :) Oot ihana:Heartred Itkukipua oli aamuyöllä, jonka vuoksi lähdettiin heti 08 lääkäriin. Panadolista huolimatta siis itki ja parkui aamuyöllä ainakin tunnin. Yöllä oltiin jo hereillä klo 02, söi velliä :) Sen jälkeen ei syönyt vaan itki klo 05 lähtien. Äiti siis tosi väsynyt, kun ei nukkunut oikein ollenkaan, ehkä 2-3tuntia.. Mutta pojan vointi on huolestuttavin:sad001 Kuume on nyt 39C.

Noista kipulääkkeistä tuli mieleen, että ennen lomaa terkkari vahvisti mulle, että tehokkain kivunlievitys on ottaa sekä Buranaa että Panadolia. Niissä on eri vaikutusmekanismi: burana on tulehduskipulääke, panadol vaikuttaa aivojen kipukeskukseen. Periaatteessa kumpaakin voi syödä päällekkäin, eli esim. vauvalle voi antaa sekä buranaa että panadolia, jos vaikuttaa tosi kivulloiselta. Ei kuitenkaan enempää mitä on tuo vuorokausimaksimi ohjeissa. Lisäksi ihmisissä on eroja - toisille tosiaan burana on tehokkaamman tuntuinen kuin panadol, mutta yleisesti ottaen panadol on suositeltavampi koska buranan säännöllisessä käytössä on kai enemmän riskejä...

En ole lääkäri, mutta näin. Onkohan Miiuli vielä linjoilla, voisi vahvistaa?

Noista kipulääkkeistä tuli mieleen, että ennen lomaa terkkari vahvisti mulle, että tehokkain kivunlievitys on ottaa sekä Buranaa että Panadolia. Niissä on eri vaikutusmekanismi: burana on tulehduskipulääke, panadol vaikuttaa aivojen kipukeskukseen. Periaatteessa kumpaakin voi syödä päällekkäin, eli esim. vauvalle voi antaa sekä buranaa että panadolia, jos vaikuttaa tosi kivulloiselta. Ei kuitenkaan enempää mitä on tuo vuorokausimaksimi ohjeissa. Lisäksi ihmisissä on eroja - toisille tosiaan burana on tehokkaamman tuntuinen kuin panadol, mutta yleisesti ottaen panadol on suositeltavampi koska buranan säännöllisessä käytössä on kai enemmän riskejä...

Kimaira :) Tämä lääkäri ehdotti vuorotella molempia ( Panadol ja Burana), jotta paras teho :)

Miiuli77, kaivataan...Onko linjoilla?:rolleyes:

Poika nukahti, kuume ties mitä??!?:banghead:

Äiti puolikuollut väsymyksestä:sad001:sad010

Toivottavasti kohta alkais tilanne helpottaan...

Kyllä saa antaa panadolin ja buranan päällekkäin. Panadol yksin ei ole kovin tehokas. Hyvä yhdistelmä on myös pronaxen(resepti) ja panadol,varsinkin laskemaan kuumetta.
Kuumeiselle lapselle olis hyvä saada mahd paljon nesteitä, vaikka lääkeruiskulla suuhun tai ihan mikä kikkakolmonen tahansa ja usein usein usein.
Ja vaikka pahalta tuntuu niin ihan vaippasillaan vaan, liika jos pukee niin keho kerää vaan lämpöä.

Tsemppiä!

Kyllä saa antaa panadolin ja buranan päällekkäin. Panadol yksin ei ole kovin tehokas. Hyvä yhdistelmä on myös pronaxen(resepti) ja panadol,varsinkin laskemaan kuumetta.
Kuumeiselle lapselle olis hyvä saada mahd paljon nesteitä, vaikka lääkeruiskulla suuhun tai ihan mikä kikkakolmonen tahansa ja usein usein usein.
Ja vaikka pahalta tuntuu niin ihan vaippasillaan vaan, liika jos pukee niin keho kerää vaan lämpöä.

Tsemppiä!

Justmom10 :) Kiitos, että palasit! Täällä ollaan niin pulassa, koska poika ei juo mitään:sad001

Lisäksi oon kai pukenut häntä liikaa, jottei palelisi, kun on kuumeessa:wideyed: Itse palelen kuumeisena, joten ajattelin vauvallakin olevan kylmä...:sad002 Siis, että vaatteet pois, kuumeessa... Entä yöksi, ei kai voi nukkua vai vaipassa?

Last edited by a moderator:
Mulla tää palstailu on jäänyt lukemisen tasolle, ihan aavistuksen on ollut kiirus viime viikkoina.:)
Perheeseemme kuuluu nimittäin nykyään omien 10kk tytön ja pojan 2v3kk lisäksi 3krt/vk 13kk ikäiset kaksospojat. Vilskettä, hauskoja ja vaarallisia tilanteita riittää kun vauhtia ja meteliä löytyy pienen kylän verran.
Kaikki kolme vaippapyllyä kävelevät enemmän tai vähemmän vantterasti yleensä eri suuntiin, niin on tällä mammalla arvioimista, kenet pelastan ensin.:wink

Mun ystävättären mies joutui jokunen aika sitten hyvin vakavaan onnettomuuteen ja taistelee sairaalassa hengestään, heille kuuluu nämä 13kk ikäiset veijarit ja koska pariskunta on meidän lailla ulkomaalaisia, ei turvaverkkoja niin paljoa ole. Päätimme siis mieheni kanssa tarjota poikien äidille mahdollisuutta hengittää aina välillä vähän syvempään ja tarjoutua ottamaan pojat meille.

Antoisaa on ollut mutta en mä kyllä juurikaan ehdi niinä päivinä kuin kaikki neljä pikkuista ovat meillä, niin muuta tekemään kuin puhaltelemaan pipejä pois, pesemään peppuja ja kuorimaan omppuja. Näkisittepä meidän kun lähdetään puistoon:laughing001, tyttö keikkuu vatsarepussa, kaksoset meidän tuplakärryissä ja taapero tepsuttaa perässä.
Ihan niin kiire mulla ei kuitenkaan ole, etten ehtisi ripsiväriä ja hiuksia laittamaan.:wink

Vau miten hieno apukeino kamalassa tilanteessa!! Kunnioitan todella paljon!! Onni on noin ihanat ystävät <3
Toivottavasti mies selviää!

Kyllä tää aika vaan menee nopeesti. Tyttö täyttää tänään jo 10kk. Johan täs pitää alkaa kohta suunnittelemaan 1v juhlia. Ainakin jos aikoo tilata sinne jotain. Juhlat nyt on lähinnä vielä isovanhemmille ja muille tutuille. Synttärisankari on varmaan tyytyväinen kun saa maissinaksuja ja leikitetään :hilarious:
Pitääkin alkaa testailemaan uusia reseptejä. Tän vuoden alusta alotti uus gluteeniton leivonta lehti ja kaikki mitä oon tähän mennessä ehtiny kokeilla niin ovat olleet todella hyviä. Täs pitäs kyllä olla painon pudotus projekti menossa, mutta tippuu sit hitaammin. :rolleyes:

Mites teidän muiden kirppisshoppailu? Lähteekö koskaan ns lapasesta? :eek: :shy:
Kävin just tytön vaatteet läpi ja totesin et mul on esim 20kpl 74cm bodyja oottamassa tai 14kpl pitkähihasia paitoja 80cm koossa jne jne jne. Eli tytöllä on vaatteita vaikka kahdelle ipanalle jakaa noin 3 vuotiaaksi asti. Tosin nyky ruokailulla vaatteita saa vaihtaa usein ja se asia tuskin paranee vaan pahenee lähivuosina kun opettelee syömään itse. Mulla on itellä nyt kirppispöytä vielä 2 viikkoa, mut sit pitää kyl pistää itteni kirppiskieltoon vähäksi aikaa. Tai käydä muilla kuin lapsikirppiksillä. Harvoin mä mitään ittelleni löydän. Viimeks ostin höyrykattilan. :wacky:

Ootko tytölle antanut viljoja? Meillä todettiin keliakiageeni positiivisena ja ois helpompaa jos todettais vaan keliakia kun nyt pitää seurailla puhkeeko vai ei. Oon antanut hirssiä ja riisiä..kvinoa ei käynyt. Seuraavaksi pitäs varmaan testata kauraa.

Mulla on tosi huonosti menny kirpparilla nyt kaupaks..lastenvaatekirpparilla oli erikseen ja nyt sekakirpparilla hyllypaikka. Hyviä löytöjä oon kyllä ite tehnyt ja Turun seudulla on hyvin kirppareita + facebookin ja tori.fi

Juu siis mulla on hyvä kakkuresepti kyllä olemassa. Siihen tulee puoliksi perunajauhoja ja glut. jauhoja. Enemmän mun pitää muita leipomuksia harjoitella.
Meillä myös anoppi väsää kakkua ym paljon vaikka on myös terveysintoilija. Ei ole ylipainoinen jne. Oli kokki ammatiltaan joten pöperöt on aina hyviä kun siellä käydään. Jotenkin tuo täytekakkujen väsääminen on vanhempien ihmisten vakio mässy. Toi esim jouluna meille kakun vaikka olin suunnitellu tekeväni muuta jälkkäriksi. Jätin sit omat tekemättä. Ens jouluna teen kyllä omat ruuat. Tän ekan yhteisen joulun annoin mennä perinteisten ruokien merkeissä. Huvittavaa oli et joulupäivän aamuna miehen kanssa katsottiin telkkaria sängyssä ja kuolattiin Jamie Oliverin joulumenulle. Ens vuonna aion tehä niitä ite. Ei enää perinteisiä laatikoita ym shaibaa mistä kummallakin tulee vaan maha kipeäksi. Syököön isovanhemmat jos syö tai tehköön ruokaa kotona.

Ja tietenkin teet sellaiset synttärit kuin haluat lapselle. Mutta muista että on ne synttärit kuitenkin tärkeitä isovanhemmillekin joten sano anopille et tekee vaihteen vuoksi vaikka pipareita. Et sellaisien tekemiseen sulla ei oo aikaa ym. Niin saa isovanhemmatkin tuntea itsensä tärkeiksi.

Onko sun glut kakkuresepti salainen vai saisko sen? Mä epäonnistun niissä joka toinen kerta kun ei oo varmaa reseptiä. Ristiäisten aamuna totesin että uuden reseptin mukaan tehty kakkupohja oli ihan hanurista ja kauheella kiireellä väsäsin uutta...

Eclipsellä on "minivauva", joka seuraa ehkä äitinsä mittaa. Mä luulen, että hyvällä "tuurilla" tää meidän pimu seuraa meikäläisen mittaa :) näillä näkymin tulee olemaan aikalailla itseni mittainen 2-vuotiaana ja lopputuloksena vois olla 175-177 cm. Meillä onkin jännää, kun puolet vauvan geeneistä on tuntemattomalta :) Meillä on neuvola ensi tiistaina ja tällä hetkellä tyttö on noin 65cm ja 6,5kg (4kk ja muutama pvä), kotona mitaten...
Meillä tuli se kääntyminen muutama viikko sitten ja eilen palattiin aiheeseen toden teolla pienen tauon jälkeen.
Sosetarvikkeita on odottamassa, vaan en ole pitänyt kiirettä :)

Meidän tyttö kans seuraa mun geenejä..8kk neuvolassa 74cm ja vajaa 10kg [emoji3] Oon ite aina ollut isomman kokonen mutten mitenkään ylilihava. Pituutta on 176.

Tähti meillä kans liikkeellä kuumetta mut lääkäri sanoi että johtuu hampaista. Kaks ekaa puhkes ja neiti oli pari pv kuumeessa eikä lähes viikkoon oo nyt syönyt kun tosi vähän. Syli ja tissi auttaa. Tissiä kaivaa paidan sisästä kokoajan. Tänään sain menee sileetä kaupan sosetta ja illalla puuron. Ollaan voiton puolella..ja ikäviä yskänpuuskia tulee.

Ootko tytölle antanut viljoja? Meillä todettiin keliakiageeni positiivisena ja ois helpompaa jos todettais vaan keliakia kun nyt pitää seurailla puhkeeko vai ei. Oon antanut hirssiä ja riisiä..kvinoa ei käynyt. Seuraavaksi pitäs varmaan testata kauraa.

Mulla on tosi huonosti menny kirpparilla nyt kaupaks..lastenvaatekirpparilla oli erikseen ja nyt sekakirpparilla hyllypaikka. Hyviä löytöjä oon kyllä ite tehnyt ja Turun seudulla on hyvin kirppareita + facebookin ja tori.fi
juu annan aamupuuron (lähes aina kauraa) ja max kerran viikossa jonkun pastaruuan. En syötä muuten viljaa, esim iltapalaksi on smoothie, ei puuroa. Tyttöä ei oo testattu tms mutta ei ole syytä, kun ei oo vatsa- tai iho-ongelmia. Mä meen sen uuden tutkimuksen mukaan, joka suosittelee pitämään gluteiinin alle 5g päivässä alle 2 vuotiaana, jos on epäily, että on keliakiageenit tms. Ilman pätevää syytä viljoja kun ei pidä jättää kokonaan pois ja tarha ja koululaitos kyllä pitää siitä huolen et viljoja saa liikaakin. Onpahan maha tottunut niihin kun ei siis oireile. Mäkin sairastuin vasta n. 20 vuotiaana.
Mun pitäs mennä testeihin nyt uudestaan. Ihotautilääkäri oli sitä mieltä, että mulle on saattanut puhjeta ihokeliakia. Aikasemmat testit 10v sitten ei antanu selvää vastausta ja päädyttiin viljaintoleranssiin, koska mulle ei sovi sellaisetkaan glut tuotteet joissa on puhdasta kauraa tai vehnätärkkelystä.

juu annan aamupuuron (lähes aina kauraa) ja max kerran viikossa jonkun pastaruuan. En syötä muuten viljaa, esim iltapalaksi on smoothie, ei puuroa. Tyttöä ei oo testattu tms mutta ei ole syytä, kun ei oo vatsa- tai iho-ongelmia. Mä meen sen uuden tutkimuksen mukaan, joka suosittelee pitämään gluteiinin alle 5g päivässä alle 2 vuotiaana, jos on epäily, että on keliakiageenit tms. Ilman pätevää syytä viljoja kun ei pidä jättää kokonaan pois ja tarha ja koululaitos kyllä pitää siitä huolen et viljoja saa liikaakin. Onpahan maha tottunut niihin kun ei siis oireile. Mäkin sairastuin vasta n. 20 vuotiaana.
Mun pitäs mennä testeihin nyt uudestaan. Ihotautilääkäri oli sitä mieltä, että mulle on saattanut puhjeta ihokeliakia. Aikasemmat testit 10v sitten ei antanu selvää vastausta ja päädyttiin viljaintoleranssiin, koska mulle ei sovi sellaisetkaan glut tuotteet joissa on puhdasta kauraa tai vehnätärkkelystä.

Hei hyvä vinkki toi alle 5g. Mäkin voisin tuolla mennä tytön kanssa. Mä en kestä myöskään vehnätärkkelystä enkä puhdasta kauraa. Saiskin kaurapuuroa nam.

Onko sun glut kakkuresepti salainen vai saisko sen? Mä epäonnistun niissä joka toinen kerta kun ei oo varmaa reseptiä. Ristiäisten aamuna totesin että uuden reseptin mukaan tehty kakkupohja oli ihan hanurista ja kauheella kiireellä väsäsin uutta...
Ihan samalla tavalla kuin vehnäjauhoillakin eli lasitaktiikalla.
Tarvitaan siis kolme samallaista lasia. ja jokaiseen tarkasti yhtä paljon tavaraa.
lasi 1: kakun koon mukaan kananmunia, yleensä 4
lasi 2: sokeria
lasi 3: puoliksi perunajauhoja ja semperin finmixiä + 2tl leivinjauhetta.
175 astetta ja 40min

Ohje oli alunperin kinuskikissan.

Mites teidän muiden kirppisshoppailu? Lähteekö koskaan ns lapasesta? :eek: :shy:
Kävin just tytön vaatteet läpi ja totesin et mul on esim 20kpl 74cm bodyja oottamassa tai 14kpl pitkähihasia paitoja 80cm koossa jne jne jne. Eli tytöllä on vaatteita vaikka kahdelle ipanalle jakaa noin 3 vuotiaaksi asti. Tosin nyky ruokailulla vaatteita saa vaihtaa usein ja se asia tuskin paranee vaan pahenee lähivuosina kun opettelee syömään itse. Mulla on itellä nyt kirppispöytä vielä 2 viikkoa, mut sit pitää kyl pistää itteni kirppiskieltoon vähäksi aikaa. Tai käydä muilla kuin lapsikirppiksillä. Harvoin mä mitään ittelleni löydän. Viimeks ostin höyrykattilan. :wacky:

Juu lähtee täysin lapasesta mun kirppisshoppailut! XD
Mulla on ihan levottomat setit nyt 74-86 kokoja ja muutama 92 taitaa olla kans. Kivijalkakirppiksillä en kauheesti käy, haluaisin käydä enemmän - tosin sit ostaisin taas enemmän kans, eli ei kannata mennä :P Nettikirpparit on mun akilleen kantapää. Ostan yleensä sillee yhdeltä tyypiltä enemmän, en yksittäisiä ellei oo ihan lähellä. Mies on alkanu jo hermostua ku "on nii paljo kamaa"... No laitoin toki myyntiin nyt "isoja juttuja" toriin monta ja vaatteita ehkä sit huutonettiin setteinä jahka kerkeää. Välillä menee hermo täysin noissa FB-kirppiksissä, tuntuu että ihmisten ÄO menee kuolemaan sinne...........

Minkälaiset lelut ois ny hyviä1 vee aikoihin? Että voisin tukea kehitystä tms. Millä teidän tintit ja tanelit leikkii?

Takaisin