Synnyttäneet --40+++

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja maria75
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Ei näy päällepäin. Vuorovaikutukseni on erilaista, mielipiteet, asenne, elämäntapa jne. Lapsena se ilmeni eri tavalla. Oma opettaja suhtautui siihen niin luontevasti, että luokkakaverit eivät koskaan pitäneet omituisuuttani pahana. Tosin muiden mielipiteet minusta eivät koskaan ole olleet minulle tärkeitä. Olisin luultavasti ollut vaikea kiusattava, kun en provosoidu mistään. Turpiin kyllä olisin lyönyt, jos joku olisi satuttanut. Olin luokan pienin, mutta voimaa kuin pienessä kylässä.

Aikuisena ollaan muisteltu kavereiden kanssa, miten he neuvoivat sijaisia, miten minun kanssani tulee toimia.

Yölento :) Vaikutat hyvin tasapainoiselta henkilöltä, jolla on varmat mielipiteet :) Olet luultavasti ollut lapsena ikäistäsi kypsempi ja koulussa sinua on kohdeltu reilulla tavalla...

Tällaisia vaikutelmia tulkitsen viestistäsi :)

Koko lapsuuden lapsi tarvitsee turvallisen läheisen aikuisen kiintymyssuhteen. Kyllä sen puuttuminen jollain tavalla varmasti vaikuttaa. Mutta koska ihminen on niin monimutkainen ja yksilöllinen selviytymisessään, ei sellaisesta turvattomuuden tunteesta tai hoidon laiminlyönnistä lapsuudessa aiheudu jotain samaa ennakoitavissa olevaa asiaa. Jotkut selviytyvät hyvin ja joillekin tulee koko elämäksi ongelmia.
Ja tarkoitin myös sitä, että lapset tai nuoret saattavat kiusata tai käyttäytyä huonosti tms., vaikka kodissa olisi kaikki hyvin ja heitä kasvatettaisiin ja rakastettaisiin. Sitä juuri tarkoitin sillä, että vaikka kuinka lujasti päättäisi, ettei oma lapsi joudu vaikkapa hankaluuksiin tai esim.kiusaa toista, voi hän silti niin tehdä. Toista ihmistä ei voi kontrolloida. Lapsillakin on oma tahto. Jotenkin nöyrästi siihenkin on vaan suhtauduttava. Parhaansa vaan yritettävä.

Catlin :) Ihan varmasti on puljaamista kasvatuksessa ja kun ajattelee, että lapselle tulee niitä omia kavereita ja menoja, niin miten pysyä kärryillä kaikesta, kun se oma yksityisyyskin on, eikä kaikkea haluta kertoa vanhemmille...
Haasteita siis tiedossa!:smiley-angelic002

Pitääkin alkaa testailemaan uusia reseptejä. Tän vuoden alusta alotti uus gluteeniton leivonta lehti ja kaikki mitä oon tähän mennessä ehtiny kokeilla niin ovat olleet todella hyviä. Täs pitäs kyllä olla painon pudotus projekti menossa, mutta tippuu sit hitaammin. :rolleyes:
Eclipse :) Oletko kokeillut leipoa kakkua perunajauhoista? Tulee muuten kuohkea, sulavan pehmeä rakenteinen, suussa sulava :) Vehnäjauhoista rakenne on karkea. Leivon sellaisen ison kakun pojan 1-v. synttäreille!:Heartpink

Tein miehen synttäreillekin ja hän sanoi, että on paras kakku mitä on syönyt :) Olinko vähän otettu, kun anoppi oli paikalla myös oman kakkunsa kanssa. Kertoisko joku, mitä tuumaisitte, jos anoppi on aina leipomassa kakkua ja ilman mitään sopimusta asiasta, niin kantaa sen mukanaan 250km ja pistää pöytään tarjolle? Joku sanoisi, hienoa - ole iloinen!:joyful: Hihh...en vaan osaa olla, kun ei olla ikinä sovittu, että on aina tupla-kakut... Antais jo periksi. Kukaan ei syö kakkua niin paljon.

Meillä pojan synttärit Äitienpäivän aikaan...Samoin anopin synttärit. Heillä vierekkäiset synttäripäivät:arghh:... Anoppi jo kysyi lupaa yhteissynttäreille. Sanoin - juu sopiihan se sitten joskus. Hänen on turha alkaa järjestellä yhteissynttäreitä pojan 1v. synttäreiden kanssa. Koen olevani etuoikeutettu pitämään pojalle ihan omat synttärit, kun on ensimmäisen lapseni ensimmäiset synttärit!:joyful:
:smiley-angelic008

Last edited by a moderator:
Eclipse :) Oletko kokeillut leipoa kakkua perunajauhoista? Tulee muuten kuohkea, sulavan pehmeä rakenteinen, suussa sulava :) Vehnäjauhoista rakenne on karkea. Leivon sellaisen ison kakun pojan 1-v. synttäreille!:Heartpink

Tein miehen synttäreillekin ja hän sanoi, että on paras kakku mitä on syönyt :) Olinko vähän otettu, kun anoppi oli paikalla myös oman kakkunsa kanssa. Kertoisko joku, mitä tuumaisitte, jos anoppi on aina leipomassa kakkua ja ilman mitään sopimusta asiasta, niin kantaa sen mukanaan 250km ja pistää pöytään tarjolle? Joku sanoisi, hienoa - ole iloinen!:joyful: Hihh...en vaan osaa olla, kun ei olla ikinä sovittu, että on aina tupla-kakut... Antais jo periksi. Kukaan ei syö kakkua niin paljon.

Meillä pojan synttärit Äitienpäivän aikaan...Samoin anopin synttärit. Heillä vierekkäiset synttäripäivät:arghh:... Anoppi jo kysyi lupaa yhteissynttäreille. Sanoin - juu sopiihan se sitten joskus. Hänen on turha alkaa järjestellä yhteissynttäreitä pojan 1v. synttäreiden kanssa. Koen olevani etuoikeutettu pitämään pojalle ihan omat synttärit, kun on ensimmäisen lapseni ensimmäiset synttärit!:joyful:
:smiley-angelic008
Juu siis mulla on hyvä kakkuresepti kyllä olemassa. Siihen tulee puoliksi perunajauhoja ja glut. jauhoja. Enemmän mun pitää muita leipomuksia harjoitella.
Meillä myös anoppi väsää kakkua ym paljon vaikka on myös terveysintoilija. Ei ole ylipainoinen jne. Oli kokki ammatiltaan joten pöperöt on aina hyviä kun siellä käydään. Jotenkin tuo täytekakkujen väsääminen on vanhempien ihmisten vakio mässy. Toi esim jouluna meille kakun vaikka olin suunnitellu tekeväni muuta jälkkäriksi. Jätin sit omat tekemättä. Ens jouluna teen kyllä omat ruuat. Tän ekan yhteisen joulun annoin mennä perinteisten ruokien merkeissä. Huvittavaa oli et joulupäivän aamuna miehen kanssa katsottiin telkkaria sängyssä ja kuolattiin Jamie Oliverin joulumenulle. Ens vuonna aion tehä niitä ite. Ei enää perinteisiä laatikoita ym shaibaa mistä kummallakin tulee vaan maha kipeäksi. Syököön isovanhemmat jos syö tai tehköön ruokaa kotona.

Ja tietenkin teet sellaiset synttärit kuin haluat lapselle. Mutta muista että on ne synttärit kuitenkin tärkeitä isovanhemmillekin joten sano anopille et tekee vaihteen vuoksi vaikka pipareita. Et sellaisien tekemiseen sulla ei oo aikaa ym. Niin saa isovanhemmatkin tuntea itsensä tärkeiksi.

Juu siis mulla on hyvä kakkuresepti kyllä olemassa. Siihen tulee puoliksi perunajauhoja ja glut. jauhoja. Enemmän mun pitää muita leipomuksia harjoitella.
Meillä myös anoppi väsää kakkua ym paljon vaikka on myös terveysintoilija. Ei ole ylipainoinen jne. Oli kokki ammatiltaan joten pöperöt on aina hyviä kun siellä käydään. Jotenkin tuo täytekakkujen väsääminen on vanhempien ihmisten vakio mässy. Toi esim jouluna meille kakun vaikka olin suunnitellu tekeväni muuta jälkkäriksi. Jätin sit omat tekemättä. Ens jouluna teen kyllä omat ruuat. Tän ekan yhteisen joulun annoin mennä perinteisten ruokien merkeissä. Huvittavaa oli et joulupäivän aamuna miehen kanssa katsottiin telkkaria sängyssä ja kuolattiin Jamie Oliverin joulumenulle. Ens vuonna aion tehä niitä ite. Ei enää perinteisiä laatikoita ym shaibaa mistä kummallakin tulee vaan maha kipeäksi. Syököön isovanhemmat jos syö tai tehköön ruokaa kotona.

Ja tietenkin teet sellaiset synttärit kuin haluat lapselle. Mutta muista että on ne synttärit kuitenkin tärkeitä isovanhemmillekin joten sano anopille et tekee vaihteen vuoksi vaikka pipareita. Et sellaisien tekemiseen sulla ei oo aikaa ym. Niin saa isovanhemmatkin tuntea itsensä tärkeiksi.

Eclipse :) Hyvä ehdotus! Tosin tämä kun väsää aina muutakin, kuin sen kakun...on vaikka mitä moccaleivoksia...

Kakun tekee, vaikka kieltäisin! Hänen mielestään tarjottavaa ei riitä, ellei hän itse kanna osuuttaan pöytään. Tämä on nähty pojan serkuilla! Siellä on suorastaan joka vuosi "tappelu" siitä, kumpi mummo saa tehdä lapsenlasten kakun, koska siellä äiti ei osaa -eikä sitä leivo...

Meillä on eri peli, Äiti tekee, eli mummojen kakkuja ei meillä tarvita:wink:joyful:

Hitto noita anopeita, eikö siis riitä, että aikoinaan järjestivät omille lapsilleen synttäreitä..

Eclipse :) Miksi tuntuu siltä, että jotkut luulet saavansa aikaa hyvän yllätyksen leipomalla kakun muille?:rolleyes:

Jos nyt omalle "rakastetulle" tekee kakun on se ihan eri juttu ja silloin se idea saattaa jopa toimia :) Sen sijaan, jos on anopin roolissa - ehkä kannataisi harkita, eikä suinpäin tehdä kakkuja vuodesta toiseen... :singing:

Jos meille tulee anopilta kakku pojan synttäreille, heitän roskiin, jollei kukaan sitä syö... Anopitkin saisi ajatella, että on miniän aliarvioimista, että pitää omin luvin raahata kakkuja ties monenko sadan kilsan takaa:wink Kaikki kun ei oo uusavuttomia ja ehkä haluaakin itse leipoa kakkunsa omalle lapselle. On eri asia, ellei osaa tai halua, silloin saatu apu on mitä hienoin asia:p

Miehellä on vauvakuume, sanoi tänään tuleekohan toinen:eek:... Niin, ikää 44v...vielä ei olla ees yritetty. Ensin syksyllä töihin ja sitten yritystä kehiin...

Palsta on hiljainen, saisiko Maria75, "kisutettua", ( Sirpan sanoin) väen tänne? :rolleyes: Missä Sirpa, Miiuli77, Marituuli, Tähtipölyä ja muut....

Ois ees kiva sanoo heipat, jos ei enää kuulla.

Maltoinpas! Tänään poikanen (tasan 5kk) sai ekat bataattinsa. Naama kääntyi hymyyn tuon tuosta ja enemmänkin olisi mennyt kuin se lusikankärjellinen (tai no, pikkulusikallinen). Tekniikassa on tietenkin vielä opettelemista, kieli kolasi osan ulos. Mutta jee (ja snif), tästä se lähtee.

Meilläkin typykkä täyttää tänään 5 kk! Sen kunniaksi kääntyi vatsalleen aamulla :)

Eilen huomasin, että meillä jää vauvanvaatteita kokonaan käyttämättä kun ovat ehtineet käydä pieneksi ennen kuin hoksasin ottaa käyttöön / löysin kaapin perukoilta. Tällä hetkellä menee koko 74, jotkut niistäkin (mallista riippuen) liian lyhyitä selästä... tyttö tuntuu kasvavan hurjan nopeasti, tai sitten mä oon vaan unohtanut miten nopeasti esikoinen kasvoi... Ensi viikolla 5 kk neuvola, jossa tsekataan mitat.

Eilen ipana sai myös ekan kerran korviketta (NAN1) kun oli mutsilla hoidossa käydessäni yhtiökokouksessa. En vaan yksinkertaisesti jaksanut pumpata tytölle eväitä mukaan... enkä taida jaksaa jatkossakaan, kun NAN oli kerran kelvannut ihan hyvin ja koko purkillinen meni hymyssä suin.

Enpä olis pari kuukautta sitten uskonut, että jaksan kuitenkin täysimettää tännekin asti tai että vasta nyt eilen tarjottiin ohella korvikettakin... Mä oon kyllä tosi imetysmyönteinen ja imetys sujuu hyvin (jopa paremmin kuin esikoisen kanssa), mutta jotenkin välillä tuntuu ahdistavalta kun ipana on "niin kiinni mun tississä". Onhan se ihanaakin, mutta jotenkin niin sitovaa ja velvoittavaa - en mä osaa tarkkaan määritellä. Tavallaan kyllä lomalla oli hirveän kätevää kun eväät oli koko ajan messissä, mm. imetin hiihtoretkillä kodassa kun isäntä paistoi makkaraa, tyttö oli tyytyväisenä mukana monen tunnin hiihtoreissuissa. Toisaalta kun lähdettiin miehen kanssa moottorikelkkaretkelle, oli hirveä huoli että eväät riittää siksi aikaa ja miten mun tissit jaksaa sen monen tunnin imettämättömyyden :D

Tavallaan kyllä lomalla oli hirveän kätevää kun eväät oli koko ajan messissä, mm. imetin hiihtoretkillä kodassa kun isäntä paistoi makkaraa, tyttö oli tyytyväisenä mukana monen tunnin hiihtoreissuissa. Toisaalta kun lähdettiin miehen kanssa moottorikelkkaretkelle, oli hirveä huoli että eväät riittää siksi aikaa ja miten mun tissit jaksaa sen monen tunnin imettämättömyyden :D

Kimaira :) Sä oot aika vauhtimimmi, hiihtoretkellä noin pieni mukana:joyful:

Imetit kodassa:p

Edelleenkin meillä asuu minivauva :rolleyes: Meillä menee edelleen 68cm vaatteet. HM legginsejä on jouduttu laittamaan pois, mutta se ei johdu pituudesta vaan siitä että puristavat reisistä. Tyttö on kuitenkin massaa kerännyt noin 8,5kg itse mitattuna. Pituus oli 8kk neuvolassa 64,5cm. Ja ehkä nyt ollaan sitten 66-67cm 10kk kohdalla. Veikkaan et 1v synttäreiksi siirrytään 74cm vaatteisiin. Tosin jos se väite pitää paikkansa että ihminen on 2 vuotiaana puolet pituudestaan niin mennään ihan oikeaa vauhtia. Tytöstä pitäisi aikuisena tulla 155-160cm pitkä. Itse olen myös 158cm nysä. o_O

Eclipsellä on "minivauva", joka seuraa ehkä äitinsä mittaa. Mä luulen, että hyvällä "tuurilla" tää meidän pimu seuraa meikäläisen mittaa :) näillä näkymin tulee olemaan aikalailla itseni mittainen 2-vuotiaana ja lopputuloksena vois olla 175-177 cm. Meillä onkin jännää, kun puolet vauvan geeneistä on tuntemattomalta :) Meillä on neuvola ensi tiistaina ja tällä hetkellä tyttö on noin 65cm ja 6,5kg (4kk ja muutama pvä), kotona mitaten...
Meillä tuli se kääntyminen muutama viikko sitten ja eilen palattiin aiheeseen toden teolla pienen tauon jälkeen.
Sosetarvikkeita on odottamassa, vaan en ole pitänyt kiirettä :)

Täällä ollaan sit kuumeessa, tasan 38c

Ei nuhaa....

Voiko olla hampaista ?:eek:

Äiti on nyt huolissaan:sad010

Kimaira :) Sä oot aika vauhtimimmi, hiihtoretkellä noin pieni mukana:joyful:

Imetit kodassa:p

Joo, pakko/kova tahto on paras konsultti ;) ...no, kyllä vauvankin kanssa pääsee kaikenlaista harrastamaan, vähän viitseliäisyyttä ja mielikuvitustakin se vaatii mutta mahdollista on. Osa retkistä hiihdettiin niin, että mies veti ahkiossa esikoista ja minä vauvaa (siis kaksi ahkiota), mutta pari päiväretkeä tehtiin niinkin, että mies veti ahkiossa vauvaa ja esikoinen istui ahkioon sidotussa pulkassa/pilkkiahkiossa. Alamäet piti tietty himmailla, mutta ei sillä kuormalla muuten päässytkään hurjastelemaan... Rinteeseen ei sentään lähdetty vauvan kanssa, vaan ne oli vaunukävelypäiviä jommalle kummalle vanhemmalle ;)

Samalla tavalla esikoinen aikanaan oli mukana hiihtämässä. Suosittelen lämpimästi Fjellpulkenin ahkioita!

Takaisin