Synnyttäneet --40+++

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja maria75
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Joo, pakko/kova tahto on paras konsultti ;) ...no, kyllä vauvankin kanssa pääsee kaikenlaista harrastamaan, vähän viitseliäisyyttä ja mielikuvitustakin se vaatii mutta mahdollista on. Osa retkistä hiihdettiin niin, että mies veti ahkiossa esikoista ja minä vauvaa (siis kaksi ahkiota), mutta pari päiväretkeä tehtiin niinkin, että mies veti ahkiossa vauvaa ja esikoinen istui ahkioon sidotussa pulkassa/pilkkiahkiossa. Alamäet piti tietty himmailla, mutta ei sillä kuormalla muuten päässytkään hurjastelemaan... Rinteeseen ei sentään lähdetty vauvan kanssa, vaan ne oli vaunukävelypäiviä jommalle kummalle vanhemmalle ;)

Samalla tavalla esikoinen aikanaan oli mukana hiihtämässä. Suosittelen lämpimästi Fjellpulkenin ahkioita!
Aivan ihanaa, kun teillä pikkutyypit täysillä mukana! :) Ootko sä muuten käyttänyt vauvalle jotain kantorinkkoja? Onko kokemusta? Oon välillä miettinyt sellasta. Mun piti saada esikoinen (vähän alle 3) lopputalvesta vielä laskettelusuksille, mutta se nyt jäi. Murtsikoita (siis ihan semmosia ensisuksia) kokeiltiin pari kertaa ja se meni yllättävän hyvin, olin ihan ihmeissäni. :) Hokkaritkin oli serkulta jo varastossa, mutta sinne meni jäät ennen kuin ehdittiin.

Aivan ihanaa, kun teillä pikkutyypit täysillä mukana! :) Ootko sä muuten käyttänyt vauvalle jotain kantorinkkoja? Onko kokemusta? Oon välillä miettinyt sellasta. Mun piti saada esikoinen (vähän alle 3) lopputalvesta vielä laskettelusuksille, mutta se nyt jäi. Murtsikoita (siis ihan semmosia ensisuksia) kokeiltiin pari kertaa ja se meni yllättävän hyvin, olin ihan ihmeissäni. :) Hokkaritkin oli serkulta jo varastossa, mutta sinne meni jäät ennen kuin ehdittiin.

En ole kokeillut kantorinkkoja (vain rintareppua ja kantoliinaa), mutta kylläkin miettinyt että sellainen voisi olla hyvä. Yhdellä kaverilla oli käytössä sellainen kun heidän poitsu oli pieni, ja yritinkin kysellä vieläkö se löytyisi nurkista ostettavaksi / lainattavaksi, mutta oli ehtinyt jo antaa sen eteenpäin.

Rintarepun kanssa mies hiihti muutaman kilsan lenkin nytkin, mutta onhan se vähän järjetön viritys.

Korvatulehdus tai virtsatieongelmat on myös vaihtoehtoina. Tai pikkulapsilla mikä vaan. Käy lääkärissä jos pahenee tai jatkuu...
Meidän pikkujampalla oli kuumetta pe-la, samoina päivinä kun mulla. Mulla siis nuhakuume eli normaali lenssu, mut vauvalla ei ollut flunssan oireita. Epäilin hampaiden tuloa, mut ei oo vielä läpi. Kuumeilu aikana oli myös jotain mahavaivaa, koska vähän väliä turahti kakkaa (normaalisti 4-10 päivän välein). Meillä muilla ei mitään vatsatautiin viittaavaa ja mun ruokavalio on ennallaan. Eli ei mitään hajua miksi pojalla oli kuumetta (Panadolilla helpotettiin oloa)... Pääasia, että ohi meni ja nyt on taas oma nauravainen itsensä.

En ole kokeillut kantorinkkoja (vain rintareppua ja kantoliinaa), mutta kylläkin miettinyt että sellainen voisi olla hyvä. Yhdellä kaverilla oli käytössä sellainen kun heidän poitsu oli pieni, ja yritinkin kysellä vieläkö se löytyisi nurkista ostettavaksi / lainattavaksi, mutta oli ehtinyt jo antaa sen eteenpäin.

Rintarepun kanssa mies hiihti muutaman kilsan lenkin nytkin, mutta onhan se vähän järjetön viritys.

Me hankittiin matkalle Britax - kantoreppu ja aivan loistava siellä. Samalla sai kädet vapaaksi matkalaukkuja raahatessa, sekä kun tehtiin retket kahteen eri eläintarhaan...Siinä poika tuli mukana, kuin apinan poikanen:laughing002

Onko rintareppu sama, kuin kantoreppu...

Korvatulehdus tai virtsatieongelmat on myös vaihtoehtoina. Tai pikkulapsilla mikä vaan. Käy lääkärissä jos pahenee tai jatkuu...

Miten korvatulehdus enteilee? Olisiko niin kipeä, että itkisi vaan?:rolleyes:

Entä virtsaongelmat? Pissaa tulee ihan normaalisti...

Mitään ei valita, mutta kitisee kyllä - eikä syö!:sad001:sad001:sad001

Pojalla oli matkalla virusflunssa, silloin nenäkin oli tukossa ja vuosi räkää. Kuume oli vain 37.6C. Nyt ei siis mitään nuhan oireita, mutta kuume minusta aika korkea ( 38.0C).

Taidan soittaa heti Neuvolaan, keventää ainakin huolta...

Me hankittiin matkalle Britax - kantoreppu ja aivan loistava siellä. Samalla sai kädet vapaaksi matkalaukkuja raahatessa, sekä kun tehtiin retket kahteen eri eläintarhaan...Siinä poika tuli mukana, kuin apinan poikanen:laughing002

Onko rintareppu sama, kuin kantoreppu...

Joo, kantoreppua tarkoitin (kait), hihnojen risti selässä ja muksu edessä repussa. Meillä on BabyBjörnin joku basic -reppu, hankittu kirpparilta esikoiselle yli kolme vuotta sitten.

Kantoliinaa en ole oppinut vieläkään sitomaan kovin hyvin, joten rintareppu on ollut selkeesti kovemmassa käytössä. Esimerkiksi nyt kun tulin lentokoneella muksujen kanssa lomalta, en olisi yksin saanut mitenkään kulkemaan sekä vauvaa että kahta käsimatkatavaraa, jos ei ipana olisi ollut rintarepussa ja kädet siten vapaana. Mies sai ylhäisessä yksinäisyydessään ajaa auton ja kaiken muun tavaran pohjoisesta kotiin :D

Meidän pikkujampalla oli kuumetta pe-la, samoina päivinä kun mulla. Mulla siis nuhakuume eli normaali lenssu, mut vauvalla ei ollut flunssan oireita. Epäilin hampaiden tuloa, mut ei oo vielä läpi. Kuumeilu aikana oli myös jotain mahavaivaa, koska vähän väliä turahti kakkaa (normaalisti 4-10 päivän välein). Meillä muilla ei mitään vatsatautiin viittaavaa ja mun ruokavalio on ennallaan. Eli ei mitään hajua miksi pojalla oli kuumetta (Panadolilla helpotettiin oloa)... Pääasia, että ohi meni ja nyt on taas oma nauravainen itsensä.

Napu75 :) Täällä siis hampaita ollut jo pitkään, 5kk lähtien ja niitä on ihan kunnon rivistöt. Hampaiden noustessa, hänellä ei ole ollut kuitenkaan kuumetta. Vain ruokahalu on ollut huono...

Kesällä viimeistään, niin ehdit vielä pyrähtää töissäkin :wink

Totta :) Aikataulu on kiireellinen, iän vuoksi. Samaa mieltä on mieskin. Mutta se vaan, että kun nämä vaavit eivät ole tilaustavaraa...Kuka tietää, miten pitkä toimitusaika tulee olemaan:joyful:

Mies myös pohtii, että miten kova homma on pärjätä kahden pienen perässä, kun usein ollaan jo tämän yhdenkin kanssa ihmeissämme... Mua huolestuttaa enemmän raskausaika 44-45v. iässä.

Meillä on kantorinkka. Deuter Kid Comfort 3 ja Mä RAKASTAN sitä! Aivan järjettömän hyvä kantaa! Tukeva, monipuolisin eikä lapsen paino tunnu missään. Rintareput ollu tosi ikäviä tähän asti, tosin kokemusta vaan Manducasta ja Tony Lovesta sillon ihan pikkusena, kun Manduca oli iso vielä.

Käytiin testailee kaupassa muutamia ja huomaa kyllä, että Deuter keskittyy kantamiseen - ja eikös ne HC urheilijat vuorilla ja jäätiköillä aina ota mukaansa Deuteria..? Nyt ymmärrän. Oli ihan eri planeetalla muiden kanssa. Mistään ei paina mikään rauta eikä hihna.

Plus vauvalle tuli mukana nalle <3

Miten korvatulehdus enteilee? Olisiko niin kipeä, että itkisi vaan?:rolleyes:

Entä virtsaongelmat? Pissaa tulee ihan normaalisti...

Mitään ei valita, mutta kitisee kyllä - eikä syö!:sad001:sad001:sad001

Pojalla oli matkalla virusflunssa, silloin nenäkin oli tukossa ja vuosi räkää. Kuume oli vain 37.6C. Nyt ei siis mitään nuhan oireita, mutta kuume minusta aika korkea ( 38.0C).

Taidan soittaa heti Neuvolaan, keventää ainakin huolta...
Korvatulehdukset oireilee monin tavoin. Pelkkää särkyä tai särky + kuume tai kaverin pojalla huomattiin vain aina kuumeesta, sillä ei särkenyt ollenkaan ja oli monta tulehdusta. Virtsatie ongelmia kai on yleensä enempi tytöillä.

Totta :) Aikataulu on kiireellinen, iän vuoksi. Samaa mieltä on mieskin. Mutta se vaan, että kun nämä vaavit eivät ole tilaustavaraa...Kuka tietää, miten pitkä toimitusaika tulee olemaan:joyful:

Mies myös pohtii, että miten kova homma on pärjätä kahden pienen perässä, kun usein ollaan jo tämän yhdenkin kanssa ihmeissämme... Mua huolestuttaa enemmän raskausaika 44-45v. iässä.

No sitä suuremmalla syyllä heti vaan uutta putkeen! Töitä ehtii tekemään vielä 20 vuotta, vauvoja ei. Ja kuten sanoit, "tilausaika" voi olla pidempikin..

Me käytiin eilen klinikalla tytön kanssa näyttäytymässä. Tapasin kaksi hoitanutta lääkäriäni sekä tutun hoitajan. Oli ihana nähdä, miten hekin olivat niin innoissaan ja ihastuneet tähän vuosien työn tulokseen :)!
Meillä ei luomuplussaan taida olla mitään mahkuja (esim. nyt ei ole kiertoa eikä myöskään seksiä sen lisäksi että olen steriili), joten alkionsiirto olis se ainut mahis. Vihon viimeinen yritys edellyttää imetyksen olevan ohi eli ei voida kiirehtiä. Lääkärini sanoi, että nauttikaa nyt tästä. Kaipa hyö meille alkion/alkiot siirtää, vaikka lasissa on sitten 44 vuotta. Yleensä hoitoihin on turha haaveilla yli 43-vuotiaana.

Meillä ei mies halua toista lasta koska pitää itseään vanhana (47) ja lisäksi toisessa raskaudessa voisi olla jo paljon enemmän riskejä sekä mulle että lapselle. En mä tiedä olisinko itsekkään siihen valmis. Raskaus ja synnytys oli kummatkin niin karmeita että en niitä halua kokea uudelleen vaikka toinen lapsi välillä olisikin ihan ok. Ja mun kroppa ts selkä ei välttis kestäis. Sääliksi vaan käy tyttöä kun sillä ei oo sisaruksia tai edes serkkuja.

Meillä ei mies halua toista lasta koska pitää itseään vanhana (47) ja lisäksi toisessa raskaudessa voisi olla jo paljon enemmän riskejä sekä mulle että lapselle. En mä tiedä olisinko itsekkään siihen valmis. Raskaus ja synnytys oli kummatkin niin karmeita että en niitä halua kokea uudelleen vaikka toinen lapsi välillä olisikin ihan ok. Ja mun kroppa ts selkä ei välttis kestäis. Sääliksi vaan käy tyttöä kun sillä ei oo sisaruksia tai edes serkkuja.

Eclipse :) Meillä siis samanikäiset miehet! :) Mun mies nyt vasta kokee olevansa isä iässä - nuorempana ( eli alle 45) ei siis vielä halunnut lapsia.

Sanoin, miehelle, etten ihan hirveesti kaipaa takaisin sinne synnytyssaliin, mutta lapsen takia oon valmis sen viä uudestaan tekemään. Raskaus oli ihanaa aikaa - olin elämäni parhaassa kunnossa :) Vain se loppuaika oli rankka, sillä ei päässyt enää kunnolla käveleen, eikä yöllä voinut ees nukkua yhtään missään asennossa.

Nyt mua huolettaa tosiaan raskaus, kun keskenmenojen riski on suurempi, kuin aiemmin jne.. Ja sitten, onko tuleva raskaus ihan yhtä ihanaa aikaa, kuin ekan kohdalla - raskaudet on kai kaikki vähän erilaisia...Mutta kai ne voi olla samanlaisiakin!?... :rolleyes:

Korvatulehdukset oireilee monin tavoin. Pelkkää särkyä tai särky + kuume tai kaverin pojalla huomattiin vain aina kuumeesta, sillä ei särkenyt ollenkaan ja oli monta tulehdusta. Virtsatie ongelmia kai on yleensä enempi tytöillä.

Soitin Neuvolaan. Siellä ei 38C:n kuume suurta huolta aiheuttanut, sanoivat, että 3päivää voi/ saa seurata kotona ja antaa Panadolia. Mutta jos lapsi ei enää leiki - eikä ole virkeä ja alkaa valittaa kipua, niin sitten heti lääkäriin!

Myös pitää syödä, pissata ja kakata.

Kuumeeseen ei välttämättä ole syytä.

Yksi mahdollinen on tarttuva lasten virusrokko, joka voi säikäyttää, sillä koko lapsi voi peittyä ihottumaan. Tauti on kuitenkin vaaraton.

Korvatulehdusta / virtsatietulehdusta ei epäilty.

Nyt sitten seurataan, miten poika alkaa voida...

Tähti-73, mulla oli myös melko mutkaton raskaus ja sain perustyytyväisen lapsen. Voiko olla yhtä hyvä tuuri, en tiedä :)
Mieheni on 75-vuosimallia, ei ole ikäänsä kokenut ongelmaksi, kovasti toivoo lisää perheenlisäystä. Minua nuo kertyvät vuodet hiukan huolettaa, koska väistämättä suurin vastuu lapsista koituu äidille.
Toivotaan, että pieni potilas toipuu hyvin ja pian :)

Tähti-73, mulla oli myös melko mutkaton raskaus ja sain perustyytyväisen lapsen. Voiko olla yhtä hyvä tuuri, en tiedä :)
Mieheni on 75-vuosimallia, ei ole ikäänsä kokenut ongelmaksi, kovasti toivoo lisää perheenlisäystä. Minua nuo kertyvät vuodet hiukan huolettaa, koska väistämättä suurin vastuu lapsista koituu äidille.
Toivotaan, että pieni potilas toipuu hyvin ja pian :)

Me ollaan miehen kans kumpikin synnytty 1975. Enemmän mies pitää itseään vanhana kuin minä :D :D ...mutta eiköhän meillä nyt ole lapsiluku täynnä. Miehen mielestä me oltiin vanhoja jo kun esikoinen syntyi, ja silloin oli sentään vasta täyttänyt 38 vuotta...

Tosin vielä ei ole mitään ehkäisyä käytössä (vaikka mulla onkin taskussa minipilleriresepti), ja seksiä on - mutta mä en usko että kierto käynnistyy ennen kuin vähennän imetystä reilusti. Toki se on enemmän tai vähemmän toiveajattelua, mutta esikoisenkin kanssa piti käytännössä lopettaa imetys kokonaan (korkeintaan 1-2 krt/vrk) ennen kuin menkat alkoivat.

JOS nyt sattuisi kuitenkin "vahinko", en kokisi niinkään olevani liian vanha, mutta enemmänkin niin, että kaksi on just sopiva lapsiluku meille. Lisäksi tää tokan raskauden loppuaika oli sen verran tuskaista olemista, että en mä välttämättä enää haluaisi raskaanakaan olla... eli varmaan kannattaisi nyt kuitenkin aloittaa niiden minipillerien syöminen :-p

Olin juuri tuon ikäinen ja raskaus meni hyvin, vaikka en ole edes perusterve. Kannattaa kyllä aloittaa heti yritys. Melko pupu olet, jos heti tärppää.

Takaisin