Pitkään esikoista toivoneet kuumeilijat

Kuinka kauan yritystä on takana

• 10-12 kk

Äänet: 1 6.3%
  • 1-1,5 v

Äänet: 8 50.0%
  • Yli 1,5 v

Äänet: 7 43.8%

• Kaikki äänestäjät
    16
  • Poll closed .
Mulla on kyllä pieni pelko myös edometrioosista, esimerkiks kuukautisten ensimmäisenä päivänä sattuu aivan hirveesti jos suolessa on tavaraa, ja sit vielä ummettaa niin se ei auta asiaan ollenkaan.. ja aiemmin puhuinki niistä kivuliaista ilmavaivoista, tuntuu siis kirjaimellisesti siltä aina hetkellisesti (kuukautisten ekana päivänä), että joku puukottais alaselkää sisältä päin.. tajusin tässä vasta eilen että mitä jos onkin endometrioosin oireita? Toisaalta ne kivut on vaan menkkojen ekana päivänä..

Lisäks mulla on iskiasta ja ärtyneen suolen oireyhtymä (tai sellaseks sitä on sanottu, suolen toimintahäiriöitä siis).

Toisaalta taas mulla on notkoselkä, mikä voi aiheuttaa iskiaksen, ja noi kivut kuukautisten aikana voi selittyä muillakin tavoilla.. varsinkin kun kestää vaan sen muutaman tunnin ekasta päivästä.. Turha kai miettiä liikaa :D

Deb, oliko niin, et teillä ei ole vielä käytetty mitään hoitoja? Jos näin on, niin uskoisin, että sulle saattais olla suuri apu jo pelkästä keltarauhashormonituesta eli vaikka lugesteronista :) Meillä ei näkynyt plussaa ensimmäiseen 1,5 vuoteen, mut heti ekasta terolut kuurista tärppäs ekan kerran, kun sattui vahingossa just siinä kierrossa tulemaan aikainen ovis jo kp 15 :grin Keskenmenon jälkeen ei taas kuulunut mitään positiivista, kunnes kokeilin ekan kerran lugesteronia ja taas tärppäsi heti :happy: Uskon siis, että mulla ainakin on ollut suuri apu jo pelkästä progesteronituesta, mutta toki vielä sitä pysyvää kyytiläistä kaivattaisiin.

Mä oon miettinyt noita endokipuja ja muita, että onko kellään tietoa, mikä luokitellaan vielä normaaliksi menkkakivuksi ja mikä menee jo yli rajan? Onko särkylääkkeen ottaminen parina päivänä normaalia vai pärjääkö valtaosa naisista helposti ilmankin. Tai vaikka mikä on normaalia vuodon määrää ja mikä liikaa jne? Ei oo tullu pahemmin kavereiden kanssa vertailtua menkkavaivoja :hilarious:

Elisenda gyneillä tuntuu et se ultra on kasvanut kiinni toiseen käteen et kyl se ultraus varmaan onnistuu:grin

Kissankulta tsemppiä! Se pregnyl pitää varmaan pistää vaan kerran? Mä pistin sen keskiviikkona ja ihan ok oli, kysele tarkemmin jos jänskättää. Ootko mitään muita pistoksia käyttänyt aiemmin?

Täällä selvitty ivf punktiosta!! Saalliksi saatiin 12 munasolua johon oon oikeen tyytyväinen:) lääkitys oli hyvä (vähän kuin päiväkännit:woot:) eikä kyllä voi sanoa että varsinaisesti olis sattunut yhtään. Punktion jälkeen sai vielä kahvia ja sämpylää ja keksejä ja suklaata ja hyvin maistu. Nyt on onnellinen olo et on ohi ja saalista saatiin ja maha on vaan vähän kipee jos liikkuu. Maanantaina kuulen päästäänkö alkio siirtämään!

Alina, ollaan joo menty ihan luomuna tähän asti. Luget ei sopis mulle kun oon soija-allergikko, mutta kai niitä jotain vastaavia lääkkeitä löytyy?

Mä lasken "liian" runsaanks vuodoks sen että mulla ekana päivänä tulee tunnin välein regular-tamppooni täyteen ja valuu läpikin, ja noi kivut mitkä tuntuu siltä että puukotettais saattaa olla vähän liian lujia kipuja.. tosin perus aspirin zipp auttaa siihen muutamaks tunniks. Sitäkin oon miettiny et koska aspiriini laajentaa verisuonia jne jne niin jospa mun runsas vuoto johtuu siitä taas sit? Paha sanoo. Isoja tabletteja vaikee niellä, eikä buranasta oo kun se kamalanmakuinen pore mikä tulee ylös jos juon sitä, niin en voi oikeen siihenkään vaihtaa. Miksei burana tee vastaavaa tuotetta kun aspirin zipp? :hilarious: Ja otan tosiaan ekana päivänä vaan tota aspiriinia 2krt päivässä, muuten en tarvii sitä. Toinen mikä voi vaikuttaa niin mulla on vissiin suoli ja kohdunkaula niin lähekkäin, että kun käytän tamppoonia niin se painaa, auttaisko jos vaihtaisin kuukuppiin? Elämän tärkeitä kysymyksiä :grin

Oi Bambi, mä niin toivon että pääsisitte siirtää alkion ja että pysyis matkassa! Seuraan innolla tilannetta! Oliko millasia rauhottavia mitä anto siellä?:grin jos muistat nimee? Itteeni aina pelottaa että jos oon menossa johonki toimenpiteeseen mihin pitää antaa rauhottavia, kun oon paniikkhäiriön takia popsinu niitä 7v tarvittaessa, yhteen väliin oli niin paha että saatoin joutua ottamaan jopa 40mg diapamia päivässä :sorry: nykyään menee paremmin, en joudu edes joka viikko turvautumaan rauhottaviin, mutta siis noussu toleranssi niin korkeelle että pelkään ettei vaikuta tarpeeks mikään esilääkitys.. (tk-lääkäri jolla 7v sitte kävin hakemassa paniikkihäiriö-diagnoosin, määräs suoraan vahvimmat diapamit, vaikka laimeempiki ois riittäny sillon ja siks menny yli kun toleranssit noussu suht nopeestikin..).

Buracaps on hyvä! Mäkin inhoon niellä tabletteja mut ne on aika pieniä eikä maistu pahalle ja nätin värisiäkin:p tuleduskipulääkkeet vähentää menkkavuotoa (vaikka veri vähän ohenee) eli kyllä niitä on hyvä ottaa jos kipua on

Esilääkkeenä diapam 5mg, mulle riitti mainiosti mut en oo joutunu oikeen mitään lääkkeitä koskaan käyttää.. saakohan pyytämällä enemmän? Kipulääkkeenä fentanyyliä suoneen (vähän kuin morfiini) ja oli kyllä tehokasta!

Buracaps on hyvä! Mäkin inhoon niellä tabletteja mut ne on aika pieniä eikä maistu pahalle ja nätin värisiäkin:p tuleduskipulääkkeet vähentää menkkavuotoa (vaikka veri vähän ohenee) eli kyllä niitä on hyvä ottaa jos kipua on

Paitsi että niissäkin saattaa olla soijaa tai soijalesitiiniä. Vaikee allergia kun sitä käytetään lääkkeissäkin.. ja mulla niin paha että pienestäki annoksesta menee hengitystiet tukkoon :sad001

Mulle toi diapam 5mg vaikuttaa samalla tavalla kun nallekarkit :'( tosin toi morfiinia vastaava varmaan laitto pään sulla enemmän pyörälle :D

Bambi, upea saalis! :) Ja hyvä, että lääkitys oli kohdillaan eikä sattunut mitenkään megapaljon! Saanko muuten kysyä, että toi IVF:n hinta, niin sisältääkö se aina vain yhden yrityskerran? Eli jos joutuu uuteen hommaan uudella kierrolla, niin pitääkö se sama summa maksaa uudelleen? Vai pakastetaanko alkioita useampi joita käytetään myöhemmin, jos tarvetta on? Varmaan ihan tyhmiä kysymyksiä, sori, kun en oo perehtyny siihen. Nyt lepoa sulle, ota rauhassa ja toivottavasti maanantaina tulee hyviä uutisia. :)

Deb ja Alina, toi "normaali" kipuilu on hyvä kysymys ja riippuu varmasti vastaajasta... Mulla on usein maha ekana ja/tai tokana vuotopäivänä aika kipeä, mutta en muista, millon viimeks oon ottanu särkylääkkeen sen takia; varmaan monta vuotta sitten, koska haluan välttää särkylääkkeitä (jo kauan ennen vauvayritystä olen vältellyt). Monethan ilmeisesti ottaa lääkkeen, vaikkei kipu nyt aivan sietämätöntä olekaan... Toisaalta miksi kärvistellä, kun apua on olemassa..? Eli ilmeisesti pari tabun ottamista menkkojen aikaan ei ainakaan vielä tee niistä "liian" kipeitä.

Bambi, hieno saalis sulla ja hyvä, että meni mallikkaasti käynti muutenkin! Toi Pregnyl on joo onneksi kertapistos vaan. En ole aiemmin itseäni pistänyt, joten vähän jännittää, mutta hoitaja ohjeisti ja selkeä ohjevihko tuli vielä pistovälineiden mukaan, joten uskon, että onnistuu kyllä. Mutta hyvä tietää, että tukea löytyy täältä tarvittaessa! :happy:

Kissankulta, mulla kokemusta yhdestä Ovitrellesta, ja siinä stressasin mielestäni alkuvalmisteluista enemmän kuin itse pistämisestä. YouTubessa on myös hyviä videoita aiheesta (ihan lääkefirmojen omia, animoitujakin), koin ne myös hyödyllisiksi. :) Jos ens kierrossa saan luvan pistää taas Ovitrellen, niin niitä varmasti menen taas katsomaan. :)

Bambi, onnittelut loistavasta saldosta! Toivottavasti pääsette siirtoon!

Deb, sitä burana poretta ei oo enää markkinoilla. Ibuprofeeni on itse lääkeaineena pahan makuista, siksi noiden muiden lääkemuotojen kehittely on vaikeaa. Löytyy burana 400 mg annosjauhe, mikä on mustaherukan makuinen. Se löytyy usein apteekeista flunssahyllystä, mutta sen voi liuottaa joko kylmään tai kuumaan veteen. Eikä siinä ole mtn flunssalääkkeitä lisänä (kuten esim. Finrexin).

Deb Entä panadol pore? Tai sitten se mikstuura, jota lapset saa? Tai imeskelytabletit?
Mulla runsas vuoto on ollut sitä, että maxi- vai mitä tamponeja ne imukkaimmat onkaan, menee tunnissa. Siksi aina side lisäksi. Kivuista sen verran, että noina kovina vuotopäivinä on julmettu paineen tunne - ei siis varsinaisesti kipu - alavatsalla, niin buranaa oon ottanut. Kuulemma runsaassa vuodossa (normista yli 50ml / kierto) säännöllinen buranakuuri vähentää vuotoa. Vaikka tuntuu hullulta, niin kuulemma toimii.

Bambi onnea hienosta "inkubointituloksesta" :happy: hyvä että sait makoisat mömmöt jottei ollut kurja kokemus :wacky:

Muokattu viimeksi:
Bambi:loistava saalis,vautsi vau!!!!!!! on monta kokeilu kertaa siis toivottavasti jos selviivät pakkasessa ja hedelmöittyvät,pidän peukkuja toki että jo eka siirrosta tärppää!!!

Joo joku kyselikin niin oon aiemmin käytänyt kaksi kiertoa letroja joista ekassa 1tbl ja ei vastetta, tokassa 2tbl ja löytyi johtofolli ja kysta joka sit sabotoi sen johtofollin kasvun,minun hoitohistoria löytyykin tuosta allekirjoituksesta aina hyvin joka tulee tekstin alle. (hyvä apu itsellekin muistaa aina mitä on käynyt milloinkin läpi) mut siis toki saa kysellä.

Minulla endokivut on olleet sitä että makaan lattialla kippurassa ja en todella pärjää ilman lääkkeitä,tai ne auttaa vain hetken, pahimmillaan otin 1g panadolia ja kaksi 600 buranaa ja sama annos heti 4 tunnin päästä ja si taas neljän tunnin päästä(eli koko vuorokausi annokset) ja silti ei kivut hellittänyt välilläkään kuin siedettäväksi,että pystyi hegittämään normisti. (toki tuo kipu oli jo sitä et ois pitäny lähtee sairaalaan, kun meinas taju lähtee ja voinu kävellä, mut oli joulu niin en halunnut)
Nyt taas lasken et on normi kivut kun pärjään panadolilla ja otan vaan silloin tällön.

Frozen yhteen ivf-hintaan kuuluu seurantaultrat (mulla tarvittiin 3), itse punktio ja alkionsiirto. Kaikki hyvät alkiot pakastetasn ja niiden erillinen siirtäminen myöhemmin maksaa erikseen mutta paljon vähemmän kuin tuo ivf. Lääkkeet on tietty erikseen, mulla tuli jo tällä ekalla (ja toiv vikalla) rundilla kelan lääkekatto täyteen, eli loppuvuoden lääkkeet ei maksa juuri mitään jos on kelakorvattavia. Kannattaakin aloittaa mahdollinen ivf hoito siten ettei ihan joulukuussa alota koska sit joutuu maksaa lääkkeet heti uudestaan (se lääkekatto menee kalenterivuosittain):wink

Mä otan ekana vuotopäivänä buranaa pari kertaa ja ehkä kerran seuraavana aamuna. Kysyttäessä vastaan et ei oo menkkakipuja, koen et toi määrä on normaalia ja toisaalta en kauheen kauaa kärvistele ennen lääkkeenottoa eli kynnys ottaa ei oo kauheen korkee. Vuodot mulla aika niukat mut joo on vaikee arvioida et mikä ois liian runsasta:confused:

Helinäkeiju, niinhän tuo joo olikin noin sun Letro-kiertojen kanssa, sori kun joudut toistelee. :) Kävin myös lukemassa ton sun historian tuolta profiilistasi (mulla ei näy allekirjoitukset ainakaan tällä puhelimella, jossa tosin on muisti ihan täys, eli voi johtua siitäkin). Harmi, että sullakin on noita kystia kiusana. Toivottavasti päästään molemmat niistä eroon. :) Nyt kunnon folli ilman kystia sulle ja tärppi ihan vain kotitalletteluin! :)

Bambi, kiitos tiedosta. :) Vaikka vielä nyt mulla kokeillaankin Letroja, olen kuitenkin vähän jo tehnyt laskeskeluja IVF:n suhteen. Ja lääkekatosta myös hyvä tietää, mulla kun ei oo niistä mitään tietoa, koska en oo tähän mennessä elämäni aikana e-pillerien lisäksi juuri mitään reseptilääkkeitä ostanut. Täytyy sitten mahdollinen IVF-homma aloittaa mieluiten viimeistään kesällä, jotta sais siinä säästettyä. Toivotaan nyt, että teillä tämä eka kerta tuo toivotun tuloksen!! :)

Helinäkeiju voi ei :sad001 Toivotaan meille kaikille letroilijoille tässä kierrossa oikein muhkeita folleja ja sitä myöten muhkeita plussia!

Deb voihan endometrioosi olla täysin oireetonkin tai joillakin vähemmän kivulias kuin toisilla.

Alina mä ainaki pidän mun kipuja epänormaaleina. Esim. nyt kahtena edellisenä aamuyönä heränny kipuun, kun illalla ennen nukkumaanmenoa otettujen särkylääkkeiden vaikutus loppunut. Yöksi otan aina panacodia+buranaa että varmasti saa nukuttua. Eli täytyy kierron 1-3 päivinä ottaa lääkettä 6-7h välein ettei kipu pääse missään vaiheessa kunnolla valloilleen. Tai pääsee se kyllä silti, mutta pystyy kuitenkin olemaan töissä ym. Toki ei onneksi joka kierrossa ole yhtä pahat kivut :) Ja tähän liittyy kivut suolistossa ja virtsarakossa + hartiapistokset. Onko sullaki kovia kipuja? Tai muita endon oireita?

Bambi hieno saalis! :happy: Toivottavasti pääsette maanantaina siirtoon ja pikkunen tarttuis lujasti kiinni :smiley-angelic001

ON: Näin sitte unta viime yönä, että oltiin jo ivf-hoidoissa. Liekö enneuni.. Tänään letrojen alotus, jännittävää ku eka kerran on jotaki ihan konkreettista apua käytössä, tuntuu että nyt on edes jonkinlainen mahdollisuus. Harmittaa kyllä ku ei inssiin päästä, yks ainoa viikko vuodesta ku ei voi ottaa töistä vapaata ja mulla sattuu ovis just sinne :shifty: Elikkä täällä kp3/23-28, kipuja edelleen mutta helpottanu huomattavasti jo :)

Triana ja Helinä (ja ilmeisesti myös Alina), tsemppiä kipujen kestämiseen, kuulostaa kyllä kamalalta! Kaikkea täytyykin naisten (tai ainakin joidenkin) kestää... Niin väärin, ettei riitä, että endosta kärsivän (menkka)kivut on hirveitä, mutta että sen lisäks pitää vielä raskautumisen olla niin hemmetin vaikeeta. Ja iso osa kun ei kärsi kummastakaan...

Triana, voi kunpa toi IVF ois kuitenkin tarpeeton teille!! Tosi ikävää, että ovis sattuu just tollaselle työviikolle.

Minulla on myös aika kipeät menkat. Kävin ekan kerran gynellä, kun vedin sellaset 15kpl 500mg panadolia menkkojen ekana päivänä. Mikäli en lääkitse itseäni ajoissa, voi kivut olla todella pahoja (oksennan kivusta ja makaan myttynä lattialla kykenemättä liikkumaan). Yhen päivän kärsin jäätävästä kivusta, mut kyllä se seuraava päivä on myös aika kamala turvotuksen takia. Pysyn elävien kirjoissa menkkojen alun aikaa vain särkylääkkeillä 600mg ibumax ja 1g panadol noin neljä kertaa sen yhen 24h aikana.
Kun menkat alkaa niin aluks mulla on ummetusta, mut särkylääkkeiden takia melko pian suoli tyhnee vauhdilla. En mielestäni vuoda paljoa, mutta kivut sitäkin kovemmat.

Takaisin