Synnyttäneet --40+++

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja maria75
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Tähti-73, onhan ikävää, jos anoppisi ei jätä kommentoimatta painoasi.
Mä en välittäis kuulla kommentteja kumpaankaan suuntaan.
Meillä oli viime lauantaina ristiäiset, joten viralliset muodollisuudet on hoidettu :) tänään on migreenin tapaista, varmaan stressi hellittää... Tulevana viikonloppuna kavereiden pojan kastajaiset, lähetään yökyläilemään tytön kanssa. Meinasin tavarat pakata äp-laatikkoon, missä tyttö nukkuu :D Isi on ties missä metsällä ja perheemme kokoontuu sinne juhlille.

Eka reissupäivä tytön kanssa pulkassa ja kaikki menny paremmin kuin hyvin. Aamulla lähdettiin matkaan vasta kun tyttö oli saanut leikkiä itseään väsyksiin ja nukkuikin lähes koko automatkan. Shoppailun lomassa otti rattaissa seuraavat tirsat niin jaksoi olla todella reipas kun käytiin serkkujen kanssa ravintolassa syömässä. Oli tytön eka ravintolakäynti. Jaksoi istua lähes koko ajan syöttötuolissa leikkien tutilla ja helistimellä. Tuttia ei siis vieläkään syö, mutta käyttää sitä puruleluna. Stokkan herkusta haettiin iltapalaa ja silloin alkoi olla väsy. Hotellihuoneessa lasagnea nassuun, leikkiä ja nyt nukkuu jo tissillä. Varattiin myös pinnasänky huoneeseen vaikka varmaan suurimman osan yöstä tulee nukkumaan meidän vieressä. Lähinnä toivon et nukkuis tunnin verran sängyssä et päästään iskän kanssa saunaan. Hemmotelin itseäni synttärilahjalla ja varasin meille saunallisen hotellihuoneen. :eek::grin

Toivolla oli tänään 1-vuotisneuvola. Pituus oli 69,5 cm ja paino 8410 g. Pituutta oli tullut vain 1,2 cm, mutta painoa melkein 500 g. Meillä on pituuskontrolli 3 kk päästä. 3 rokotettakin saatiin ja ripulin takia pitäisi jatkaa korvikkeen juontia ainakin tämä viikko.

No, huhh..huhhh!! Meillä ei mitään tuollaisia, onkohan teidän th ihan ok...

Meillä th lopetti, mutta ei ollut mitään tuollaisia missään vaiheessa. Mitä kenenkään nukkuminen vaikuttaa mihinkään?:rolleyes:
Meillä oli ekan kohdalla jossain vaiheessa tuo voimavarakysely, mutta ei mun mielestä tämän toisen kohdalla. Mun mielestä se oli sellainen "harmiton" ja ihan hyvä tietysti kartoittaakin vanhempien jaksamista ja siihen vaikuttavia seikkoja. Kyllähän nuo kaikki kysymykset nukkumisesta, työtilanteesta ja taloudesta ym merkittävästi voivat voimavaroihin vaikuttaa. Ehkä siinä voi tulla esiin asioita, joihin voi saada tukea hyvissä ajoin. :)

Meillä oli ekan kohdalla jossain vaiheessa tuo voimavarakysely, mutta ei mun mielestä tämän toisen kohdalla. Mun mielestä se oli sellainen "harmiton" ja ihan hyvä tietysti kartoittaakin vanhempien jaksamista ja siihen vaikuttavia seikkoja. Kyllähän nuo kaikki kysymykset nukkumisesta, työtilanteesta ja taloudesta ym merkittävästi voivat voimavaroihin vaikuttaa. Ehkä siinä voi tulla esiin asioita, joihin voi saada tukea hyvissä ajoin. :)

Joo, kyllä se harmiton silleen on ja takuulla tarpeen ainakin joskus, jos esim herättää miettimään jotain juttuja, joiden merkitystä tai "pielessä oloa" ei ole tullut ajatelleeksi, tai ohjaa vanhemmat keskustelemaan tärkeistä asioista...

Meidän neuvolassa tuntuu kyl jatkuvasti et on vähän lomakkeet haussa ja muutenkin välillä käytännöt hukassa. Ei se mua haittaa - kuitenkin toka lapsi eikä erityisempiä huolen aiheita, mutta jos olis eka skidi tai olisin muuten hukassa tai huolissani jostain, niin tuolta ei kyllä kokis saavansa tarvittavaa neuvoa ja tukea. Th on sellainen vanhempi rouvashenkilö joka suoraan sanottuna tuntuu vaan haluavan rupatella mukavia ja parantaa maailmaa, mut ei se kovin "särmä" ole. Mietin yks päivä et oliskohan sillä ees munaa puuttua johonkin vakavampaan jos esim selkeesti näyttäis et asiakkaalla on jotain isompaa ongelmaa vaikkapa päihteiden tai väkivallan kanssa...
Tai sit se on tollanen leppoisa täti vaan mulle kun ei me siellä oikeastaan käydä kuin mittausten ja rokotusten takia.

Meillähän oli ihan erilaiset vastaukset miehen kanssa parisuhteeseen ja perhe-elämään liittyvissä kysymyksissä. Neuvolassa niistä puhuin, mut miehen kanssa ei keskusteltu mitään. Niin tyypillistä meille. Selkeä tilaisuus ja tarve olisi, mutta... :oops:

Meillähän oli ihan erilaiset vastaukset miehen kanssa parisuhteeseen ja perhe-elämään liittyvissä kysymyksissä. Neuvolassa niistä puhuin, mut miehen kanssa ei keskusteltu mitään. Niin tyypillistä meille. Selkeä tilaisuus ja tarve olisi, mutta... :oops:

Napu75 :) Jospa te täydennätte toisianne, eikös niin vastakohdista sanota:joyful:

Meillä siis ei ollut mitään lomakkeita täytettävänä.

Mies tosin ihmetteli, miksi jotain YT-uhkaa neuvolassa kysellään. Mitään uhkaa ei ole, mutta nykypäivänä kaikki saattaa muuttua "silmänräpäyksessä" ilman uhkia, vaikka hänelläkin lähes 20vuoden mittainen saman työnantajan työsuhde. Siellä on moni saanut yllättäin lähtöpassit, mies on kuitenkin saanut pitää paikkansa, mutta hommissa on pitänyt kehittyä kaiken aikaa. Hänen pomo on sanonut, että jollei työntekijä kehity, hänestä ei ole silloin enää hyötyä, vaan saa lähteä.

Maailma on muuttunut ja jos ei halua tuntea uhkia, on sopeuduttava elämään jatkuvassa muutoksessa.

Napu, toi on hankala tilanne kun tietää et asiat on pielessä ja jotain muutosta pitäisi tapahtua mutta ei uskalla tehdä aloitetta. Voi olla että esim ulkopuolisen keskusteluavun kanssa saisi asiat puhuttua halki ja päästäisiin "samalle sivulle" ja suhdetta voisi alkaa rakentaa uudestaan. Mutta siinä on aina se riski että jompikumpi toteaa ettei enää halua/jaksa yrittää vaan ottaa mieluummin eron. :( Mun eka avioliitto oli loppuvuodet sellaista et asuttiin saman katon alla mut elettiin aika erillään kuitenkin, hän ei edes touhunut paljoa lasten kanssa, mä olin kuin yh. Ja itse asiassa kun mies muutti pois mulla oli enemmän rahaa käytettävänä kun sain tukia!

Kyllähän nuo kaikki kysymykset nukkumisesta, työtilanteesta ja taloudesta ym merkittävästi voivat voimavaroihin vaikuttaa. Ehkä siinä voi tulla esiin asioita, joihin voi saada tukea hyvissä ajoin. :)

Myy75 :) Mitä Neuvola voi tehdä, jos työpaikka menee alta? Voihan ne ohjata jonnekkin saamaan keskusteluapua, jotta voi purkaa ajatuksia, mutta sen suurempaa apua tuohon tilanteeseen ei ole, eikä Neuvola voi vaikuttaa kenenkään taloustilanteeseen...

Ehkäpä näillä lomakkeilla seulotaan mahdollisia "riski" asiakkaita, että kenen lapsen kohdalla vanhemmilla menee huonommin, kuin toisilla jne.... Sama parisuhteen kohdalla....:rolleyes:

Mulla ei ole sellaista luottoa Neuvolaa kohtaan, että jos vaikka jäisin yhtäkkiä työttömäksi, niin sieltä en tasan apua lähtisi etsimään. Itse se on omat tilanteet ratkaistava tässä maailmassa. Tietty on niitä, jotka eivät tätä käsitä, eivätkä pärjää ilman "holhousta".

Kirjoitan ajatukset hyvässä hengessä, enkä tarkoita, että Myy75 olisi väärässä. Joskus on vaan ravisteltava näkemyksiä...:p

Napu, toi on hankala tilanne kun tietää et asiat on pielessä ja jotain muutosta pitäisi tapahtua mutta ei uskalla tehdä aloitetta. Voi olla että esim ulkopuolisen keskusteluavun kanssa saisi asiat puhuttua halki ja päästäisiin "samalle sivulle" ja suhdetta voisi alkaa rakentaa uudestaan. Mutta siinä on aina se riski että jompikumpi toteaa ettei enää halua/jaksa yrittää vaan ottaa mieluummin eron. :( Mun eka avioliitto oli loppuvuodet sellaista et asuttiin saman katon alla mut elettiin aika erillään kuitenkin, hän ei edes touhunut paljoa lasten kanssa, mä olin kuin yh. Ja itse asiassa kun mies muutti pois mulla oli enemmän rahaa käytettävänä kun sain tukia!

Janna75 :) Mä oon sitä mieltä, että parisuhdeasioita ei voi ratkaista missään terapioissa/ ulkopuolisen avulla. Mulla ei ole kokemusta, mutta tiedän, että meillä se ei ainakaan toimisi. Usein noilla keinoilla tekohengitetään suhdetta ja näillä konsulteilla on markkinarako...

Napu75 :) Mun ehdotus on edelleen sama, kuin joku kk sitten. Tee jotain räväyttävää ja ravistele mies hereille!!:singing::joyful: Täältä käsin minusta ei vaikuta siltä, että teillä on varsinaisesti ongelmaa, vaan suhde on urautunut ja polkee paikallaan....

Miehet etenkin tuppaa kyllästymään, jos joka päivä elämä on vaan yhtä ja samaa:wink

Myy75 :) Mitä Neuvola voi tehdä, jos työpaikka menee alta? Voihan ne ohjata jonnekkin saamaan keskusteluapua, jotta voi purkaa ajatuksia, mutta sen suurempaa apua tuohon tilanteeseen ei ole, eikä Neuvola voi vaikuttaa kenenkään taloustilanteeseen...

Ehkäpä näillä lomakkeilla seulotaan mahdollisia "riski" asiakkaita, että kenen lapsen kohdalla vanhemmilla menee huonommin, kuin toisilla jne.... Sama parisuhteen kohdalla....:rolleyes:

Mulla ei ole sellaista luottoa Neuvolaa kohtaan, että jos vaikka jäisin yhtäkkiä työttömäksi, niin sieltä en tasan apua lähtisi etsimään. Itse se on omat tilanteet ratkaistava tässä maailmassa. Tietty on niitä, jotka eivät tätä käsitä, eivätkä pärjää ilman "holhousta".

Kirjoitan ajatukset hyvässä hengessä, enkä tarkoita, että Myy75 olisi väärässä. Joskus on vaan ravisteltava näkemyksiä...:p
Juu, eiköhän tässä kaikki hyvässä hengessä kirjoita näkemyksiään :) En tietenkään tarkoittanutkaan sitä noin suoraviivaisesti, että neuvola voisi auttaa esim heikossa taloustilanteessa tai jos työpaikka menee alta - puhuin enemmänkin tällaisesta välillisestä vaikuttamisesta ja mahdollisen avun tarjoamisesta esim edellä mainittujen seikkojen vaikuttamisesta jaksamiseen. Eli jos perheessä on kovasti erilaista painetta kuten nyt vaikka taloushuolia, työttömyyttä tai parisuhdeongelmia, niin ne voivat ahdistaa mieltä ja vaikuttaa jaksamiseen ihan normaali perhearjessa tai vaikka lapsen kanssa valvoessa. Sitähän kyselyssäkin varmasti yritetään kartoittaa. Neuvolan kautta on saatavissa erilaista ammattitaitoista apua ongelmatilanteissa, voi esim saada koti- tai hoitoapua, jos tarvetta on. Eli ei toki terveydenhoitaja ole se ainoa apu ja neuvolan apu voikin parhaimmillaan olla tukea vaikeissa tilanteissa (kuten työttömyyden aiheuttamat paineet ja stressi), vaikkei se poistakaan itse työttömyyttä. Esimerkkinä esim se, että itsekin olen käynyt juttelemassa neuvolapsykologin kanssa, kun olen kaivannut ammattilaisen kanssa keskustelua. Ja voin vain suositella, koska erittäin ammattitaitoinen henkilö oli kyseessä ja erittäin tyytyväinen olin palveluun.

Minusta nuo neuvolan voimavarakyselyt on ehkä tärkeintä antia yhteiskunnallisesti. Painon ja pituuden osaa mitata kuka tahansa. Välttämättä perhe ei itse oivalla, miten kuormittava tilanne on. Saatetaan ajatella, että kaikilla lapsiperheillä on yhtä rankkaa tai nolottaa hakea apua. Kun nuo kyselyt tehdään kaikille, ei kenellekään tule ajatusta, että heihin ei luoteta kasvattajina.
Jos kyselyn perusteella huoli herää, voidaan neuvoa ja ohjata, miten kannattaa toimia ja mistä voi saada apua. Nukkuminen on erityisen tärkeää, sillä väsyneenä ongelmat näyttäytyvät suurempina mitä ovat ja ratkaisumalleja näkee vähemmän. Lisäksi unihäiriöt voivat pitkittyä. Esimerkiksi siskoni on nukkunut huonosti yli 20 vuotta, kun esikoinen valvotti eikä sen jälkeen ole oppinut nukkumaan. Silloin ei muuten ollut voimavarakyselyitä.
Parisuhteen hyväksi ulkopuolinen ei aina voi tehdä mitään, mutta usein terapeutti pystyy ohjaamaan puolisoiden keskustelua oikeaan suuntaan sen sijaan, että vellotaan siinä mitä toinen joskus sanoi tai mitä toinen ei koskaan tee.
Nykyisin voi saada myös kotiin apua jo ennen kuin koko perhe on täysin uupunut ja lastensuojelun tarpeessa.

Se on surullista, jos neuvolan työntekijä ei hyvistä välineistä huolimatta osaa puuttua tai ohjata. Onneksi hyviä työntekijöitä on enemmistö.

Ehkä Neuvola ei sitten nähnyt tarpeelliseksi teettää meille sitä voimavarakyselyä, kun sellaista ei ollut....:meh::p

Tai sitten jäi noiden muutosten jalkoihin...

Nykyisin voi saada myös kotiin apua jo ennen kuin koko perhe on täysin uupunut ja lastensuojelun tarpeessa.

Se on surullista, jos neuvolan työntekijä ei hyvistä välineistä huolimatta osaa puuttua tai ohjata. Onneksi hyviä työntekijöitä on enemmistö.

Tuo on ehdottomasti hyvä, että voi saada kotiin apua :) Sitä ei vaan riittävästi mainosteta, ollaanko siitä tietoisia. Ennen vanhaan se oli arkipäivää, että oli kotiapulainen tai lastenhoitaja. Nykyään ajatellaan, että pitää selviytyä yksin ja usein isovanhemmatkaan ei asu lähellä, kuten aiemmin usein asuttiin jopa saman katon alla.

Liian helposti luullaan, että heti on kyseessä lastensuojelun tarve, jos kotiin tulee esim. joku Neuvolasta auttamaan tai katsomaan, muutoin kun sen yhden kerran, kun vauva tuli sairaalasta kotiin...

Erilaista apua voi tarvita, eikä se aina ole vaan sitä henkistä apua :)

Ehkä Neuvola ei sitten nähnyt tarpeelliseksi teettää meille sitä voimavarakyselyä, kun sellaista ei ollut....:meh::p

Onhan noissa eri kaupunkien / neuvoloiden käytännöissäkin huikeita eroja. Helsingissä tosiaan eka nla-käynti vauvan synnyttyä oli kotona, mutta ei nyt Espoossa. Voimavarakyselyitä täyteltiin kyllä kummassakin...

Ja varmaan aika paljon on kiinni ihan siitä omasta th:stakin.

Onhan noissa eri kaupunkien / neuvoloiden käytännöissäkin huikeita eroja. Helsingissä tosiaan eka nla-käynti vauvan synnyttyä oli kotona, mutta ei nyt Espoossa. Voimavarakyselyitä täyteltiin kyllä kummassakin...

Voihan se olla, että se on meillä vasta edessä :) Joku täällä mainitsi, että 1,5v. iän kohdalla olisi, vai muistanko väärin...

Esikoisen kanssa oli kotikäynti mutta nyt toisen kanssa ei Helsingissäkään (tai ainakaan Etelä-Helsingissä) ollut kotikäyntiä vaan ihan neuvolaan mentiin.

Ulkopuolinen keskusteluapu voi auttaa puolisoita näkemään asiat myös toisen kannalta. Kun eletään omaa arkea helposti kuvittelee että puoliso näkee asiat samalla tavalla kuin minä, asummehan saman katon alla ja elämme tätä samaa arkea. Ja jos puolisolta kysyy jostakin epäkohdasta hän voi ottaa sen heti syytöksenä, aloittaa riidan tai vaan häipyö ovet paukkuen. Eikä asia siitä parane. Mutta jos ulkopuolinen esittää saman kysymyksen ymmärtää puolisokin ettei tämä henkilö voi tietää millaista meillä on ja miten minä ja toinen toimimme eri tilanteissa, eli hänelle pitää asia selostaa. Ja silloin saadaan vastaus kysymykseen. Sitten toinen voi kertoa miten hän näkee asian tai miksi hän kaipaisi muutosta juuri siinä asiassa. Kun istutaan terapeutin kanssa molemmat tietää siihen varatun ajan ja se aika istutaan siellä ja jutellaan. Silloin ei tarvii samalla miettiä et miks ton tarvii just nyt ruveta tivaamaan asioita kun mulla olis vaikka mitä muutakin tekemistä. Voi keskittyä vain siihen keskusteluun.
Ja kuten muutkin täällä jo vastaili niin eihän se, että neuvola on kiinnostunut mahdollisesta yt-uhasta tarkoita sitä et neuvola sit alkais etsiä sulle uutta työpaikkaa. Mutta pitkän tai toistuvan yt-uhan alla eläminen kyllä rasittaa elämää ja tarkoittaa usein myös sitä että ellei menetä työpaikkaa työtaakka lisääntyy kun jonkunhan on tehtävä niiden irtisanottujen työt! Ja kyllä rasitteet työpaikalla usein kannetaan mukaan kotiin ja sit riippuu siitä miten ne osataan käsitellä puolison kanssa, kertooko uupunut olostaan, helpottaako puoliso oloa vai alkaako riita siitä ettei toinen jaksakaan auttaa kotitöissä ja lasten kanssa kuten ennen on tehnyt. Kaikki tämä vaikuttaa koko kodin ilmapiiriin ja sitä myöden lapsiin ja siitä neuvola on kiinnostunut.

Esikoisen kanssa oli kotikäynti mutta nyt toisen kanssa ei Helsingissäkään (tai ainakaan Etelä-Helsingissä) ollut kotikäyntiä vaan ihan neuvolaan mentiin.

Meillä th kävi vain kerran ihan heti, kun poika pääsi sairaalasta kotiin :) Toisen kerran olisi tullut, mutta ei sitten tullutkaan, kun sanoin, että kyllä meille sopii tulla... Sittemmin ei puhunut enää aiheesta, eikä voimavarakyselyä ollut:wideyed::rolleyes:

Me tultiin äsken passikuvasta, poika oli todella tyyni, hyvät kuvat tuli:grin

No, poika oli huvittunut ja kiinnostunut valokuvauslaitteista ja olisi halunnut vetää johdoista:laughing021.... Valokuvaaja nimitti poikaa filmitähdeksi ja sanoi, että ompas teillä poika hyväntuulinen kaveri:cool01 Nyt sitten vaan poliisilaitokselle tunnistusta varten, poika, sekä äiti:happy:

Teillä on keskitytty enemmän potkuhousujen kokolappuihin ja maissinaksuihin :D Ehkä uusi th tuo uudet tuulet!

Takaisin