Kielletyt ruoka-aineet

Siis eikö meetvurstiakaan saa syödä :woot: just vedin suoraan paketista.
 
Mua on seisovissa pöydissä (siis esim kouluruokalat ym) huolettanu ne salaatit myös... Etenkin juuresraasteet kun niistähän välillä tullu listeria epidemioita. Ja toinen pakastekasvikset (herneet tms) kun nehän ois kuumennettava ja kaveri joskus näki niissä jäähileitä! Eli ilmeisesti oli vain sulatettu eikä kuumennettu....
Ja sitten kun ne salaatit seisoo siinä mahdollisesti parinakin päivänä...

Mä syön töissä päivittäin "koulu ruokaa". Salaateista nypin maissit ym aina pois. Muuten oon aika huoletta syönyt. Joka päivä aina uusi salaatti kuitenkin.
 
Mä syön töissä päivittäin "koulu ruokaa". Salaateista nypin maissit ym aina pois. Muuten oon aika huoletta syönyt. Joka päivä aina uusi salaatti kuitenkin.

Juuh kyllä mäkin oon syöny silti. Sitten vaan en jos näyttää nahistuneelta ja taisin mä viime raskaudessa vähän vältellä jos oli jotain pakastevihannesta. ainaki jos oli muutaki tarjolla. En tiedä auttaako poisnyppiminen kun ne maissit on salaattiin koskenu jo...
 
Suurin osa raasteista tulee valmiina isoille keittiölle.
Ja osa salaateistakin tulee valmiissa pusseissa ettei niitäkää tarvi pestä..

Ja aika pitkälle kaikki pestään hyvin..
 
Pirkanmaan alueuutisissa oli että pari vanhusta on sairastunu listeriaan suojakaasuun pakatuista kaupan valmislihapullista!!!! Ei sanottu minkä merkkisistä... ateriapalvelun kautta olivat saaneet ne.

Ei siis pitäis mitään noita eineksiäkään maistella ilman kuumentamista!!!

Alkoi vähän ahdistaa kun keskiviikon koulupäivän jälkeen mulla alkoi vatsa oireilla:confused: Lähinnä ilmaa vaan, mutta kerran ollu vatsa löysällä ja eilisiltana oksensin... (ekaa kertaa kummassakaan raskaudessa!) Tosin olin syöny iltapalaksi puoli pellillistä pizzaa niin ei ihmekään jos makuulle mentyä se alkaa nousta ylöspäin:rolleyes:
Mutta siis tietty epäilytti kun raastetta otin ja herneitä koululla.
Ja mietin että uskaltaako leikkeleitäkään enää syödä... etenkään kun ei tiedä minkä yrityksen lihapullissa sitä listeriaa oli!!! Jos niillä on sitä jossain linjastolla. Täytyy valmisruuat kyllä kuumentaa kunnolla uunissa eikä pelkässä mikrossa.
 
Onko muita joille tuo salmiakki aiheuttaa ongelmia? Mulla kaikki muut rajoitukset onnistuu mutta salmiakkia oon pieninä määrinä (2-3 karkkia päivässä) syönyt edelleen. Kun tähän jatkuvaan etomiseen suunnilleen ainoa asia joka tuntuu auttavan on salmiakkimerkkari hitaasti imeskeltynä...
Opin tähän aiemmissa raskauksissa, silloin ei vielä ollut kielletty. Toivon ettei aiheuttaisi ongelmia kun määrä jää kumminkin pieneksi.
 
Itse myös oon syönyt pari salmiakkia päivässä, ennen meni läkerol-aski parissa päivässä töissä niin aika pieni määrä tuo pari :rolleyes:
 
Mun alko niin tekeen sushia mieli että aloin vääntää levättömiä ja kalattomia :p

Haluaisin tosi paljon sushia mutta kun ilmeisesti myös wasabi on kielletty niin ei se sushi ole niin hyvää ilman sitä [emoji53]
 
Totta, mutta oli silti pakko tehdä tuommosia ja hyvin uppos ilman wasabiakin :happy:

Jooh ois kyllä hyvää jo pelkät riisipalleroiset vaikka avokadolla ja sitte dippais soijakastikkeeseen....
Mutta ei niin paljoa tee mieli että tehdä jaksaisin... kun tuskin osaisin kovin hyvin.
Taidan taas tietää mitä syön elokuussa:rolleyes:
 
Sokeripala, voisin kiskoa salmiakkia pussista kaksin käsin! Ihan hirvee himo. Sallinut itselleni muutaman silloin tällöin. Ei oo ennen ollut tällaista "tarvetta". Nään uniakin salmiakista..... :nailbiting:
 
Mulla oli rv 14 mahdoton salmiakin tarve. Söin pussillisen turkinpippureita viikon aikana ja
2 salmiakkilakumattoa. Meni ohi sillä ja 3. lakumatto on syömättä pahan päivän varalta laukun pohjalla xD.
 
Haluaisin tosi paljon sushia mutta kun ilmeisesti myös wasabi on kielletty niin ei se sushi ole niin hyvää ilman sitä
emoji53.png

Miksi wasabi on muka kielletty? En ole mistään lukenut, että se olisi kielletty, ja olen selvittänyt näitä ruokarajoituksia tosi tarkkaan... mikä ei tarkoita, että noudattaisin niitä kirjaimellisesti :)

Ps. Tarkistin wasabin Ovia-apista ja siellä lukee selkeästi, että safe to eat (turvallista syödä).
 
Miksi wasabi on muka kielletty? En ole mistään lukenut, että se olisi kielletty, ja olen selvittänyt näitä ruokarajoituksia tosi tarkkaan... mikä ei tarkoita, että noudattaisin niitä kirjaimellisesti :)

Ps. Tarkistin wasabin Ovia-apista ja siellä lukee selkeästi, että safe to eat (turvallista syödä).

Usein tehdään piparjuuresta (horseradish) ja sitä ei suositella raskaana oleville. Aito wasabi kasvi ilmeisesti jokin piparjuuren vastaava lajike. Ilmeisesti voi aiheuttaa keskenmenon (pikaisella googlettelulla katsottuna).
 
Hoh, joku hetki sitten selailin työkoneella Herbalbasesta, joka on siis Duodecimin tietokanta luontaistuotteille, ja on verrattava tietokanta kuin mistä lääkärit tarkistavat raskauden aikaisten lääkkeiden sopivuuden. Noh, inkivääri on täällä A-luokan näytöllä sallittua raskaana oleville, eikä sen pitäisi aiheuttaa mitään haittoja sikiölle. Tietysti hivenen ärsyttää, että THL:n suositukset eivät ole päivän tasalla (vrt.salmiakin koko kielto), vaikka ymmärrän että aika iso työ tuon listan laajemmassa päivittelyssä on. Uskaltaisiko tässä nyt sitten inkivääriä käyttää... No en kai siltikään. Pöh.
 
Hoh, joku hetki sitten selailin työkoneella Herbalbasesta, joka on siis Duodecimin tietokanta luontaistuotteille, ja on verrattava tietokanta kuin mistä lääkärit tarkistavat raskauden aikaisten lääkkeiden sopivuuden. Noh, inkivääri on täällä A-luokan näytöllä sallittua raskaana oleville, eikä sen pitäisi aiheuttaa mitään haittoja sikiölle. Tietysti hivenen ärsyttää, että THL:n suositukset eivät ole päivän tasalla (vrt.salmiakin koko kielto), vaikka ymmärrän että aika iso työ tuon listan laajemmassa päivittelyssä on. Uskaltaisiko tässä nyt sitten inkivääriä käyttää... No en kai siltikään. Pöh.

Oho! Miksiköhän inkivääri sitten on kielletty....
Itse oon kyllä kanssa just tuollainen "No en kai siltikään" varman päälle ottava arkajalka:oops:
 
Ovian mukaan horseradish on myös turvallisten listalla. Vaihtelee siis maittain. Evira ei ole kumpaakaan (wasabi tai piparjuuri) erikseen kieltänyt tai suositellut olemaan käyttämättä.

Luulen, että näiden kanssa pätee sama kuin monen muunkin ruoka-aineen. Suomessa on maailman tiukimmat suositukset, muttei pienistä määristä piparjuurta, salmiakkia, lakritsia tms. kenelläkään haittaa ole. Itse olen syönyt pieniä määriä kaikkia, mutta toki jokainen tekee omat valintansa :)
 
Ja siis tuore inkiväärihän ei ole kielletty, vaan ne inkivääripillerit ym.
 
Hassua kuinka tuon salmiakin välttäminen voikaan olla niin vaikeaa!!! Ne jo viime raskaudesta tutut jutut (alkoholi, juustot, raa'at ja tyhjiöpakatut kalat ja medium liha, liiallinen kahvi) ei nyt tunnu tuottavan juuri mitään ongelmaa olla ilman. Mutta kun salmiakki tuli kieltolistalle vasta puolivälissä viime raskautta, niin nyt mä en meinaa ollenkaan hyväksyä koko kieltoa:banghead: Ja siis juuh olen sallinu "pari" salmiakkia itselleni silloin tällöin... Mutta viimeksikin viime perjantaina se "pari" oli karkkisekoitus-pussin KAIKKI salmiakki karkit:oops:
Niin se seuraava "pari salmiakkia" -hetki saa nyt odottaa :shifty:

Fazerin Remix Mad pussi oli viimeksi kyseessä....
 
Takaisin
Top