Synnyttäneet --40+++

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja maria75
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Myy75 :) Tiedätkö miksi Vau:n palsta on mennyt näin mitättömäksi?:rolleyes: Keskusteluissa ei ole muuta vaihtoehtoa, paitsi "tykkää"...joka on aina heikko esitys entiseen nähden. Keskustelusta puuttuu kaikki oleellinen.

Last edited by a moderator:
Lähinnä tämä keskustelu on tarkoitettu 40-vuotta lähestyville ja sen ylittäneille äideille jakamaan kokemuksia. Anis81 on hiukan nuori tähän joukkoon iältään.

Kiitos kannustuksesta. Oon kipuillut tätä suhdetta viimeiset 10 vuotta. Käynyt perheasiainneuvottelukeskuksessa ja perheneuvolassa juttelemassa, parantanut maailmaa ystävien kanssa, etsinyt itseäni ja omia juttujani. Pari kertaa ihan vakavissani meinannut erota. Mutta tässä sitä yhä ollaan. Myötä- ja vastamäkeä, sitähän tää on. Sit välillä tulee jotain, mikä suhteuttaa omat huolet, ja osaa taas arvostaa omaa tilannettaan. Tosiasiahan on, että ihminen ei kai koskaan ole täysin tyytyväinen nykytilaan vaan on taipuvainen haikailemaan sitä vihreämpää ruohoa aidan toisella puolella - joka sekään ei tule osoittautumaan täydelliseksi.

Huumorin puute ja yhdessä viihtyminen (tai ettei vietetä aikaa yhdessä) on meidän suhteen kompastuskivet. On meillä erilaisia näkemyksiä, mut ei mitään maata kaatavaa. Arvot on suht samanlaiset ja loppujen lopuksi arki sujuu ihan hyvin.
Jos eroisit, niin edessä saattais olla ihan toisenlaiset ongelmat. Nimittäin uusperheongelmat. Toisen kakarat ja raha, ne on ne mistä isot riidat lähtee. Varmaan yleisimmät uusperheongelmat. Eikä ne "ongelmat" poistu. Jos teillä on yhteiset rahat nyt, niin todennäköisesti sun eteen ei koskaan enää tuu muuta miestä, jonka kanssa olisi yhteinen talous. Ja, jos toinen tienaa enemmän kuin toinen, niin... Ja, jos teillä on yhteiset lapset nyt, niin koskaan ei tuu enää miestä, jonka kanssa sulla olis vaan teidän yhteiset lapset. Siellä on sitte todennäköisesti tässä iässä muidenkin lapsia ja exiä. Sellaisia ei etukäteen ajattele. Mun ex-miehellä ja mulla oli yhteinen talous. Se oli helppoo. Koskaan sen jälkeen ei oo ollu yhteisiä rahoja, eikä tulekaan. Sit on ne muiden äijien ja akkojen kersat, jotka ei koskaan oo saman arvoisia kun sun lapset. Ei mitenkään päin. Siinä on luovimista. Ei voi edes deittailla miestä, jolla on lapset eri viikkoina tai viikonloppuina ku sulla, koska koskaan ei oo kahdenkeskistä aikaa. Ja, kummallisin juttu on se, et nytkään ei oo koskaan kahdenkeskistä aikaa, mutta erolapsien kanssa sitä pitääkin sit olla.

Sanotaan, et naisen elämässä on kolme merkittävää miestä: ensi rakkaus, sit se, jonka kanssa tehdään lapset, ja sit se, joka tekee onnelliseksi. Meikäläisen kohdalla, sitä kolmatta odotellessa. Napu, sun kohdalla voi olla kaikki samassa paketissa.

Mua huvitti joku pari kk sitten neuvolassa kun th rupes avautumaan mulle miten miehet voi olla onnettomia lastenhoitajia - niille pitää kattoo vaatteet valmiiks ja vielä oikeeseen järjestykseen, etteivät esim pue pikkuhousuja sukkisten päälle. Nyökyttein vaan hymyillen et näinhän se saattaa olla...

No, sillä on omat lapset olleet pieniä 80-luvulla. Silloin on varmaan ollut vielä tavallisempaa ettei miehet osallistu lasten- tai kodinhoitoon.
Mun mutsi sanoo, et on se sentään kiva, et toi osaa laittaa ruokaa.... Vähän sama mun mielestä ku sanois, et on se sentään kiva ettei se lyö sua... On se sentään kiva, et on sisäsiisti... On se sentään kiva et osaa laittaa ite vaatteet päälle... Justjust.

Tääl maistettiin tänään puolukkaa.:woot: Hitto, mitkä ilmeet! Koitan olla pokerinaamalla, mut vaikeeta oli :hilarious:. Jäi epäselväks, et oliks hyvää vai nou. Maissivelliä yritin taas, mut ei. Heräs nyt yöllä piereskelemään. Oletan et se oli se velli.

Ei muuten sit kandee tehdä samana päivänä bataatti-, parsakaali- ja kesäkurpitsasoseita, jos ei oo ku kolme pientä jääpalamuottia käytössä... :wacky:

En tiedä mikä ihmeen allerginen reaktio mulle tuli tänään! Illalla alko kieli turvota niin et vähän väliä tuntu et kieli jää hampaiden väliin kun puhui. Piti oikein ajatuksen kanssa vetää kieltä taakse ja alas etten pure kieltä. Otin lopulta Histecin niin laantu mut edelleen kieli tuntuu oudolta mutta nyt voi johtua ihan vaan siitä et on "naarmuilla". En keksi mistä muusta voisi johtua kuin päivällisestä, söin riisiä ja broileria Uncle Bensin sweet&sour kastikkeella. Oon ennenkin syönyt sitä mut nyt lisäsin reippaasti currya sekä kastikkeeseen että riisin keitinveteen. Voiskohan johtua currystä? Ruokaa jäi yks annos mulle huomiseks lounaaksi, katotaan uusiiko kielen turvotus taas. Mies ehti jo pelästyä kun kerroin tästä et pystynkö hengittämään normaalisti eikä haluis et syön sitä ruokaa huomenna niin ettei hän oo kotona valvomassa reaktiota. <3
Enkä tiedä liittyykö samaan vai onko mulla vaan kuiva iho tai jotain mut kaula ja niska kutisee kans vähän...

Jos eroisit, niin edessä saattais olla ihan toisenlaiset ongelmat. Nimittäin uusperheongelmat. Toisen kakarat ja raha, ne on ne mistä isot riidat lähtee. Varmaan yleisimmät uusperheongelmat. Eikä ne "ongelmat" poistu. Jos teillä on yhteiset rahat nyt, niin todennäköisesti sun eteen ei koskaan enää tuu muuta miestä, jonka kanssa olisi yhteinen talous. Ja, jos toinen tienaa enemmän kuin toinen, niin... Ja, jos teillä on yhteiset lapset nyt, niin koskaan ei tuu enää miestä, jonka kanssa sulla olis vaan teidän yhteiset lapset. Siellä on sitte todennäköisesti tässä iässä muidenkin lapsia ja exiä. Sellaisia ei etukäteen ajattele. Mun ex-miehellä ja mulla oli yhteinen talous. Se oli helppoo. Koskaan sen jälkeen ei oo ollu yhteisiä rahoja, eikä tulekaan. Sit on ne muiden äijien ja akkojen kersat, jotka ei koskaan oo saman arvoisia kun sun lapset. Ei mitenkään päin. Siinä on luovimista. Ei voi edes deittailla miestä, jolla on lapset eri viikkoina tai viikonloppuina ku sulla, koska koskaan ei oo kahdenkeskistä aikaa. Ja, kummallisin juttu on se, et nytkään ei oo koskaan kahdenkeskistä aikaa, mutta erolapsien kanssa sitä pitääkin sit olla.

Sanotaan, et naisen elämässä on kolme merkittävää miestä: ensi rakkaus, sit se, jonka kanssa tehdään lapset, ja sit se, joka tekee onnelliseksi. Meikäläisen kohdalla, sitä kolmatta odotellessa. Napu, sun kohdalla voi olla kaikki samassa paketissa.
Hyvin kasattu ajatuksia tähän. Ja yhteenveto kolmesta miehestä kolahti. Ei ne mulla oo samassa paketissa. Ehkä vielä joskus tulee toi kolmonen, kuka tietää. Enkä oo nyt eroamassa. Ydinperheessä on nyt hyvä ja turvallista olla, meille kaikille. Nykyään liikaa hoetaan, että pitää tehdä asioita joista tulee onnelliseksi. Toki joo, niin pitääkin, mut aina on vastassa arki ja sen miljoonat muuttujat, jotka asettaa esteitä naistenlehtien ja nettisivustojen täydelliselle elämälle. Jokainen joutuu ainakin vähän tyytymään epätäydellisyyteen, kunhan ei tee sitä omanarvontuntonsa kustannuksella.

Muokattu viimeksi:
Hyvin kasattu ajatuksia tähän. Ja yhteenveto kolmesta miehestä kolahti. Ei ne mulla oo samassa paketissa. Ehkä vielä joskus tulee toi kolmonen, kuka tietää. Enkä oo nyt eroamassa. Ydinperheessä on nyt hyvä ja turvallista olla, meille kaikille. Nykyään liikaa hoetaan, että pitää tehdä asioita joista tulee onnelliseksi. Toki joo, niin pitääkin, mut aina on vastassa arki ja sen miljoonat muuttujat, jotka asettaa esteitä naistenlehtien ja nettisivustojen täydelliselle elämälle. Jokainen joutuu ainakin vähän tyytymään, kunhan ei tee sitä oman arvon tuntonsa kustannuksella.
Juurikin näin. Musta tuntuu, et kun joku sanoo, et on onnellinen ja nyt menee tosi hyvin, niin silloin on uusi suhde tai just joku kriisi ohitettu. Ja nekin parit, joilla ei koskaan oo mtn kriisejä eroo myös. Vähän jännitystä elämään, nääs.

En tiedä mikä ihmeen allerginen reaktio mulle tuli tänään! Illalla alko kieli turvota niin et vähän väliä tuntu et kieli jää hampaiden väliin kun puhui. Piti oikein ajatuksen kanssa vetää kieltä taakse ja alas etten pure kieltä. Otin lopulta Histecin niin laantu mut edelleen kieli tuntuu oudolta mutta nyt voi johtua ihan vaan siitä et on "naarmuilla". En keksi mistä muusta voisi johtua kuin päivällisestä, söin riisiä ja broileria Uncle Bensin sweet&sour kastikkeella. Oon ennenkin syönyt sitä mut nyt lisäsin reippaasti currya sekä kastikkeeseen että riisin keitinveteen. Voiskohan johtua currystä? Ruokaa jäi yks annos mulle huomiseks lounaaksi, katotaan uusiiko kielen turvotus taas. Mies ehti jo pelästyä kun kerroin tästä et pystynkö hengittämään normaalisti eikä haluis et syön sitä ruokaa huomenna niin ettei hän oo kotona valvomassa reaktiota. <3
Enkä tiedä liittyykö samaan vai onko mulla vaan kuiva iho tai jotain mut kaula ja niska kutisee kans vähän...
Oisko ollu se curry? Mulle tulee joskus allerginen erektio jostain vahvasta, epäilen et valkosipulista tai chilistä. Mulla turpoo sylkirauhanen. Siihen auttaa omituisesti burana. Kerran tuli mäkkärin tulisesta hampurilaisestakin. Noin kerran vuodessa reagoin.

Toi yhteinen vai eri talous on mun mielestä enempi persoonakysymys kuin ydin- tai uusperhekysymys. Jos toinen on esim.sellanen, et hassaa rahat palkkapäivän jälkeen parissa päivässä, ei kannata olla yhteistä tiliä, vaikka olisikin yhteiset lapset pelkästään ja ydinperhe. Ja sitten taas en näe, muksei uusperheessä voisi olla yhteinen tili, josta kaikki kulut hoidetaan, vaikka onkin niitä lapsia edellisestä liitosta ja yhteisiä lapsia.
Meille ei tuu rahasta eikä lapsista riitaa, vaikka ollaan uusperhe. Aika vähän mistään. Mutta kaikilla kai nyt jostain välillä hiertää.

Ajankäyttö ja kotitöiden jakaminen ovat varmaan myös aika yleisiä aiheita, joista kaikenlaisissa perheissä tulee erimielisyyttä.

Mitä "yhteinen talous" teidän tapauksessa tarkoittaa? Yhteistä tiliä josta maksetaan kaikki yhteiset kulut, ja kumpikin siirtää sinne sovitun summan kuukausittain / ajoittain? Vai jotain muuta? Ei kai kuitenkaan niin et liksat / kaikki tulot tulis samalle tilille.. vai?

Mitä "yhteinen talous" teidän tapauksessa tarkoittaa? Yhteistä tiliä josta maksetaan kaikki yhteiset kulut, ja kumpikin siirtää sinne sovitun summan kuukausittain / ajoittain? Vai jotain muuta? Ei kai kuitenkaan niin et liksat / kaikki tulot tulis samalle tilille.. vai?

Niin toi onkin vähän, et miten kukakin sen "yhteisen talouden" ymmärtää. Yhteinen talous voi olla vaik erilliset tilit. Meil on varmaan osittain yhteinen. Meillä on omat tilit, joista maksellaan omia laskuja ja menoja. Isommat menot mietitään ja maksetaan yhdessä. Mies maksaa esim.kaupassa ja rafloissa useimmin, koska sil isommat tulot.
Mut tunnen monia, joilla yhteinen tili, johon tulee kaikki palkat ym, ja sitä molemmat käyttää.

Meillä on mun mielestä jonkinlainen sekamuoto. Kummallakin on omat tilit ja sitten meillä on yhteinen tili josta maksetaan talon kulut. Ruokakaupassa maksetaan vuorotellen mut mies selkeesti useammin kuitenkin kun sil on paljon isommat tulot. Hankintoja tehdään yhdessä ja erikseen. Riippuu siitä pitääkö toinen osapuoli sitä tarpeellisena. Mä esim aion kun joudun töihin takas ni alkaa säästää paljua varten :p mies ei siitä oo niin innoissaan. Mut en mäkään maksa tai ole kiinnostunu sen kalastusveneestä ja moottorikelkasta, jonka se onneks lupas jo myydä pois. Mun mielestä toista sataa kulkeva kelkka on turhan tapaturma altis vempain.

Meillä on kummallakin omat tilit, jonne tulot ohjautuu ja jolta voi käyttää omiin juttuihin. Meillä on myös yhteinen tili, jolle siirretään kuukausittain rahaa yhteisiä menoja varten (talo, vakuutukset, ruoka, lasten vaatteet/muut tarpeet jne.). Mies laittaa sinne enemmän kun sillä on isommat tulotkin. Hyvin toimii meillä.

Meillä oli exän kanssa yhteinen talous. Eli liksat meni yhteiselle tilille, josta maksettiin kaikki. Ylijäävä raha siirrettiin säästötilille säästöön, sillon säästettiin taloa varten. Lisäksi yhteiseltä tililtä siirrettiin molempien omille tileille muistaakseni 400€, jonka sai käyttää mielensä mukaan, vaatteisiin, kavereitten kanssa ulkoiluun jne. Toimi sairaan hyvin ja säästettiin talon käsiraha jotain kolmessa vuodessa. Meillä oli suurinpiirtein samat tulot. Jos ois ollu eri tulot, ni oitais varmaan toi oma käyttöraha suhteutettu tuloihin.

Nyt on omat rahat ja vaan yhteinen ruokatili, josta maksetaan myös vauvan kulut. Äijä maksaa mulle talosta kuukausittain kuluja, koska sillä ei esim. ole antaa mulle 500€ ku vakuutuslasku tulee tai 1000€ kun öljysäiliö täytetään.

Nyt mulla kävi just nuohooja ja sit tulee öljypoltinhuoltaja. Mä ne laskut maksan kun talo on mun. Uuden pesutornin maksoin mä kokonaan. Vielä on epäselvää miten talon korjauskulut jaetaan, jos tulee just jotain pikkujuttuja. Joku saunaremppa menee mun piikkiin kokonaan. Varaston ovi pitäis uusia, jne. Kulumisesta äijä ei maksa mulle mitään, eli varsinaista vuokraa en saa. Et yhteinen talous tää ei ole. Uus mikro ja kahvikeitin pitäis hommaa ja pesuhuoneen silikonit vaihtaa. Mä ne kaikki varmaan saan maksaa, vaikka toinen tekee ylitöitä 20h viikossa. En nää niistä rahoista senttiäkään, vaan kiltisti toimin ilmaisena lastenhoitajana.

Hei, taas pohdin tätä vauvan päivärytmiä. Toi ahmii sapuskaa minkä sille antaa ja varmaan enemmänkin menis jos antais. Monta ruokaa annatte vauvalle. Meillä nyt siis ikää 4,5 kk.

Aamulla ensin maitoa, sit jonku ajan päästä sapuskaa ja maitoa. Sitte nukkuu. Sitte ku herää ni maitoa, sitte taas 1,5-2 h päästä sapuskaa ja maitoa. Sitte nukkumaan. Ja illalla sama rundi: maitoa, parin tunnin päästä ruokaa ja maitoa. Ja sitte nukkumaan. Musta tuntuu et tää on yhtä syömistä. Annankohan liikaa ruokaa? Maitoakin kyl menee sellaiset 100ml kerralla.

Takaisin