Matkustaminen raskausaikana

Yllatus2016

Näppärä viestien naputtelija
Syyskuun äidit 2019
Onko muilla suunnitelmissa loma- tai muita matkoja raskauden aikana?

Itellä olisi vajaan viikon Saksan reissu joulukuun alkupuolella veljen luokse. Lyhyet lennothan tuossa olisi, mut pahoinvointi voi olla huipussaan tuolloin. Tarkoituksena olisi päästä alkuraskauden ultraan tuota ennen tarkistamaan tilanne ja pahoinvointiin on rannekkeet tilauksessa. En ole veljen huhtikuussa syntyneitä kaksosia vielä nähnyt, niin olisi kiva päästä reissuun. Veljen perheen matkustelut kun on vähän hankalampia kolmen alle nelivuotiaan kanssa. Toivotaan, että kaikki on masussa hyvin ja reissu onnistuu.

rv 5+5
 
Me varmaan mennään vaan laivalle, mut meillä nyt on myös tuo 9,5kk vauva. Ja me just oltiin syys-lokakuun vaihteessa Espanjassa. :)
 
Itse olen juuri lomalla Puolassa :) rv 6+1. Eilen sopivasti alkoi pahoinvointi enemmän vaivaamaan, automatkalla voin pahoin, lento meni hyvin. Tänään teki tiukkaa hotellin aamupalalla ja säännöllinen syöminen muutenkin haastavaa, joten huono olo tulee herkästi. Tosi väsynyt myös oon, vielä pitäis jaksaa illalliselle enkä haluis liikkuu hotellista mihinkää [emoji23]
 
Meillä on tarkoitus lähteä huhtikuussa pariksi viikoksi teneriffalle. Ja sillo on jo aika muhkee maha. Viikkoja lähtiessä siis 29 ja pois tullessa 31. Onko muilla noin myöhäisillä viikoilla kokemusta lentämisestä? Kun odotin esikoista niin käytiin myös mutta sillon viikkoja jotain 23. Voi olla että lentoyhriö vaatii jonkun todistuksen. Mutta ei kai se reissussa olo oo sen kummempaa ku kotonakaan. Loikoilla altaalla ja ottaa rennosti :)
 
Meillä on tarkoitus lähteä huhtikuussa pariksi viikoksi teneriffalle. Ja sillo on jo aika muhkee maha. Viikkoja lähtiessä siis 29 ja pois tullessa 31. Onko muilla noin myöhäisillä viikoilla kokemusta lentämisestä? Kun odotin esikoista niin käytiin myös mutta sillon viikkoja jotain 23. Voi olla että lentoyhriö vaatii jonkun todistuksen. Mutta ei kai se reissussa olo oo sen kummempaa ku kotonakaan. Loikoilla altaalla ja ottaa rennosti :)
Vakuutukset ainakin kannattaa kattoo kuntoon, just viime vuonnahan (?) oli se juttu ku se yks nainen synnytti pikku-keskosen muistaakseni Turkissa ja vakuutusyhtiö ei meinannut aluksi korvata tyyliin mitään. loppujen lopuksi se vauva kuoli, jos se olisi syntynyt Suomessa ja päässyt heti hyvään hoitoon, ois tilanne voinut olla eri.
Ja tarkoitus ei oo pelotella, vaan kertoa mitä kannattaa ottaa huomioon.
 
Me matkustettiin ainakin 4 paikassa mun viime raskausessa 7v sitten, eikä muuta ongelmaa kuin et päätin silloin, et kaupunkilomalle en enää raskaana ollessa halua. Oli aikasta rankkaa ravata kilometrejä 7:llä kuulla.
 
Me ollaan kans lähdössä miehen kanssa häämatkalle Japaniin kolmeksi viikoksi heti joulun jälkeen. Vähän jännittää pitkä lento ja Japanissa raa'an kalan, levän ja vihreen teen välttely :D yritetään suunnitella myös ohjelmaa melko väljästi, etten ihan nuukahda. Matkalla siis rv 12+0-15+2. Sieltä tullessa saatta olla jo näkyvä masukin! :---)
 
Ymmärsinköhä oikein kelan jutusta että se eurooppalainen sairaanhoitokortti korvaa esim synnytyksen ulkomailla samalla tavalla jos suomessa synnyttäs.
 
Sain onneks ultra-ajan ennen meidän reissua, näkee sit onko kaikki ok. Ei olla kerrottu vielä kenellekkään, mut omille vanhemmille kerron kyllä ennen reissua, kun heidän kanssaan reissuun lähden.
 
Mulla on vähän kokemusta reissaamisesta raskaana ollessa. Edellisessä raskaudessa tein pari työreissua Ruotsiin. Lyhyet lennot ja meni ihan ok. Olikohan rv 29-31, kun oltiin Kroatiassa pari viikkoa. Hankin varmuudeks lääkärintodistuksen ja lähetin sen etukäteen sähköpostilla lentoyhtiöön, mutta muuten sitä ei kyllä mitenkään kysytty tai kukaan ei kysynyt, oonko raskaana.

Eurooppalaisen sairasvakuutuskortin hommasin myös silloin Kelasta, sillä matkavakuutusta ei saanut edes lisärahalla laajennettua siten, että korvaisi normaalisynnytyksestä aiheutuvat kustannukset. Ainoastaan siinä tapauksessa olisi korvannut, jos synnytys olisi käynnistynyt esim. tapaturman seurauksena. 6 viikkoa ennen laskettua aikaa käytiin vielä Tallinnassa. Tällöin kävely oli jo aika paljon hitaampaa kuin normaalisti, mutta muuten meni ihan hyvin sekin reissu. :)
 
Ainakin Norwegianilla tais saada lentää ainakin vielä kuukausi ennen laskettua aikaa ilman todistuksia. Me kans maaliskuussa parix viikoksi Teneriffalle, onneksi aika lähellä. Vakuutusyhtiössä sanottiin, et vois ottaa syntymättömälle lapselle vakuutuksen matkan ajaksi, jos sattus synnyttää..no vähän epätodennäköistä, mut jos 10e maksaa niin voisinkin ottaa..
 
Meillä tulossa joulukuussa viikon reissu. Lennot ei onneksi kun vain 6 tuntia ja ilta/yölento. Mutta meidän reissu ajoittuu myös tuolle mahdollisesti pahimmalle aamupahoinvointijaksolle. Toki en vielä ole kärsinyt yhtään pahoinvoinnista ja mikäli äitiini tulen vain appelsiinimehu aiheuttaa pahoinvointia. Lähdetään kaveripariskunnan kanssa reissuun, joten varmasti täytyy heille kertoa sitten raskaudesta. Eivät sitten ihmettele mun käytöstä, jos hormonit heittelee.. :D
 
Meillä olisi edessä parin viikon reissu joulukuun alussa. Ei hirveästi houkuta 7 tunnin lennot. Toivon, ettei pahoinvointi ole tuolloin vielä alkanut kunnolla. Esikoisesta voin todella pahoin viikolle 27 asti. Oli avoin lähete tiputukseen ja sairaslomallekin jouduin... Ehkä toinen kierros on helpompi, jos nyt pysyy matkassa. Täytyy vaan muistaa syödä tasaisin väliajoin, vaikka reissussa onkin.
 
Me ollaan lähdössä Aasiaan tammi-helmikuun vaihteessa. En ole ennen käynyt Aasiassa ja reissu varattiin jo ennen iloisen uutisen varmistumista. Hiukan jännittää pitkät lennot mutta saapahan ainakin levätä lentojen aikana, nytkin olen ollut niin väsynyt koko ajan, että voisin vain nukkua. Paikanpäällä pitää vaan ottaa rauhassa ja mennä mun jaksamisen tahtiin. Onneksi mies on niin ymmärtäväinen ja tukee, sanoo aina, että kunhan mammalla on kaikki hyvin niin se on pääasia :Heartpink

Neuvolasta ajattelin kysyä vielä tarkemmin matkustamiseen liittyvistä jutuista. Onneksi ei olla menossa minnekään ison malariariskin alueelle eikä myöskään zika-virusriskialueelle!
 
Itse en uskalla raskaana matkustella lukuisista syistä. Tosin mulla on aina istuminen ollut tuskaa raskaana ollessa, kuten on jo nyt. Rupee pakottaa massua ja etureisissä hermo kivut elämään. Kiitos vuosien takaisen selkäydinnäytteen oton... Ei siis massun pakotus oo siitä, vaan noi hermokivut.
 
Meillä on viikon Teneriffan matka helmikuun alussa. Ajattelen sitä nyt palkintona itselleni kaikesta tästä pahoinvoinnista selviytymisestä :D ja sit kovasti pidän peukkuja et pahoinvointi ois matkaan mennessä taltutettu :D
 
Me ollaan just reissussa. Ikinä en olisi lähtenyt 7 h lennoille pahoinvoivana taaperon kanssa, jos olisin tiennyt tästä etukäteen. Vielä kun täältä selvitään takaisin. Lämmin ilma lisää mulla myös pahoinvointia. Ei kai toisella kolmanneksella matkustaminen ole niin hankalaa, jos pahoinvointi helpottaa. On varovainen ruokien kanssa, juo tarpeeksi ja muistaa nostaa jalat aina välillä seinää vasten. Varmaan reissusta voi nauttiakin. Meillä vielä mahdollinen matka Japaniin helmikuussa, mutta taidan jättää suosiolla väliin.
 
Huh, selvisinpä reissusta, vaikka 3 viimeistä päivää oli kyllä yhtä tuskaa. Samoin lentomatka takaisin suomeen. Pahoinvointi tosiaan iski vasta tuolla reissussa, mutta onneksi vasta loman loppupuolella.
 
Aloitin näköjään uuden keskustelun vaikka täällä oliki tämmönen :) noh, tässä mun aloitus siis. "
Heippa!

Ollaan kaverin kanssa mietitty ulkomaanreissua, kohteena Dubai.
Olen nyt tällä hetkellä rv10+4, ja matkaa olimme suunnitellut maaliskuulle, jolloin oisin viidennellä kuukaudella ja viikkoja olisi n. 20 jotain (en osaa tarkkaa viikkomäärää sanoa.) ->

Kysymys siis kuuluu, uskaltaisitteko vielä reissata tuossa vaiheessa? :)
Neuvolassa kysyin aiheesta, ja sanottiin että no maaliskuulla vielä onnistuisi lentää mutta huhtikuun puolella ei enää suosittele. Ja lentomatkaahan sinne olisi n. 7h.

Itse en osaa sanoa oikein juuta enkä jaata kun esikoinen kyseessä ja olen muutenkin niin varovainen kaiken kanssa..reissukuume olisi kuitenkin kova nyt kun mahdollisuus vielä olisi käydä :) matka olisi kuitenkin tarkoitus varata tässä parin päivän sisään mikäli lähden."

Mitäs mieltä ootte?
 
Takaisin
Top