Yöt vauvan kanssa

Meillä tyttö tänään 5vk ja yöt menny kyllä mukavasti(koputan puuta)... :D
Normaalistii syö illalla 10-12 aikaan, sitten herää syömään ja vaipanvaihtoon 5-7 välillä ja seuraavan kerran herää taas 10-11 maissa. Eipä kai tän paremmin voisi mennä. Ihan mukava rytmi, kun mies on reissu hommassa sunnuntai-illasta torstai-iltaan niin ei omat voimavarat oo niin koetuksella. Ja meillä on tyttö kokoajan nukkunu omassa pinnasängyssä, toki pari kertaa on nukahtanu tissille sekä tyttö että äiti :D

Tsemppiä teille muille yövalvojaisiin ja yrittäkää parhaan mukaan levätä sitten päivällä :):Heartred
 
Viime yö sujui huomattavasti paljon paremmin. :) Vauva söi klo 24, 2.30, 4 ja 7. Ainoastaan neljältä meni yli puoli tuntia saada hänet nukahtamaan uudestaan kun nokka krohisi niin. Syötin, niistin nenän, annoin nenäsuihketta, syötin taas, niistin vielä mutta ei vaan krohina loppunut. Sit otin hänet vessaan ja päästin käsisuihkulla kuumaa vettä lavuaariin niin että koko vessa lopulta täyttyi höyryllä. Se autto lopulta ja nenän krohina loppui ja vauva sai nukuttua taas. :)
Nyt kun sais vielä opetettua vauvan nukkumaan kun taapero nukkuu päikkärit... sillon vauva pysyttelee hereillä ja nukahtaa vasta kun taapero herää ja alkaa pitää omaa älämölöään. :D Sit varmaan helpottaa kun voi laittaa vauvan ulos nukkumaan niin hän nukkuu kun mä haluan, näin nuhaisena en pidä ulkona muuta kuin kävelylenkit.
 
Meillä menee yöt vauvan suhteen ihan hyvin, mut esikoinen tahtoo valvoa -> oireilee vauvaa nukkumalla ja syömällä huonosti. Mies hoitaa esikoisen heräilyt ja mää vauvan syönnit. Aikalailla 2-3h pätkissä nukutaan, mut eipä tätä ikuisesti kestä ja 6kk kohdalla aiotaan unikouluttaa ainakin omaan sänkyyn. Meillä vauva siis nukkuu mein välissä tai oikeastaan mää nukun miehen ja vauvan välissä, ja mää en oikein saa unta kun pelkään kääntyväni vauvan päälle ja herään kaikkiin vauvan ähellyksiin. Viime yönä kokeilin nukuttaa vauvan äitiyspakkausen makuupussiin ja siinä siirtää syönnin jälkeen äitiyspakkauseen. Muuten onnistui hyvin, mut klo 5 syönnin jälkeen vauva ei suostunut useasta yrityksestä huolimatta koppaan vaan otin hänet sit viereen. Siinä jatkettiin unia klo 10 asti kunnes esikoinen heräili.
 
Se imuriin liitettävä niistäjä on ihan mahtavuutta, jos tuntuu että nenäfriida ei riitä. Väärä ketju, mutta kun liittyy öihin aika oleellisesti jos nenä on tukossa... Meillä yhdistetään siihen aina se nenäsuihke, onko se babymist? Pikkuviat hoidetaan tipoilla ja friidalla. Esikoisella toimii tosihyvin se otrivinin suihke (saa siis käyttää vasta 1vee eteenpäin).
 
Se imuriin liitettävä niistäjä on ihan mahtavuutta, jos tuntuu että nenäfriida ei riitä. Väärä ketju, mutta kun liittyy öihin aika oleellisesti jos nenä on tukossa... Meillä yhdistetään siihen aina se nenäsuihke, onko se babymist? Pikkuviat hoidetaan tipoilla ja friidalla. Esikoisella toimii tosihyvin se otrivinin suihke (saa siis käyttää vasta 1vee eteenpäin).

Mikä on imuriin liitettävä niistäjä?
 
Aah, täällä herättiin yöllä vain kahesti! Mieletöntä! Kävi nukkumaan klo 2030, nukkui 0130 asti. Sitten vaipanvaihto ja tissiä. Sen jälkeen nukuin puol viiteen, jonka jälkeen kekkaloi hereillä syöden ja torkahdellen kasiin asti. Nyt vetänyt kolme tuntia sikeitä ja äiti myös. Ihana tunne, kun on saanut itsekin nukuttua! :Heartred
 
Tehokas apu lapsen tukkoiselle nenälle. Baby-Vac nenäimuri imee pölyimurin avulla nopeasti ja turvallisesti liman lapsen nenästä. Baby-Vac -laite huolehtii siitä, ettei imu ole liian voimakas. Sen käyttö tuntuu lapsesta samalta, kuin niistäisi voimakkaasti. Baby-vac sopii 0-6-vuotiaille lapsille.

Teksti ryöstetty apteekin sivulta. Meillä oli totaalinen pelastaja esikoisen kanssa, kun kärsittiin rs-virus. Räkä meni niin limaiseksi ettei friidalla äipän eikä iskän imutehot enää riittäneet. Onneksi olin kuullut huhuja! Väitän, että oltaisiin oltu sairaalassa 2kk pojan kanssa ilman kyseistä vehjettä. Kuulostaa hurjalle, mutta lempeä ja toimiva. Enkä väitä, että lapsi siistä tykkäisi, mutta sen varmaan jo arvasitte. Homma hoituu kuitenkin nopeasti :)
 
Meillä poika nukkuu mun vieressä. Huuto alkaa samantien jos laittaa hereillä pinnikseen tai jos herää unilta sieltä. Saadaan itsekin nukuttua tällä tavalla kun ei ala huutaa sängystään monta kertaa yössä.
 
Hilpi meillä oli sama, mutta tutti jeesannut. Pyrin siihen etten laittaisi vauvaa omaan sänkyyn nukkumaan nukkuvana, niin ei herätessään sitten niin paljon joudu ihmettelemään missä on. Mielummin siirrän kun silmät on edes vähän raollaan ja tuikkaan tutin suuhun jos haluaa, niin nukahtaa itsekseen.
 
Meillä myös vauva haluaisi syödä koko yön. Tutti harvoin kelpaa. Kävin alkuviikosta ostamassa Love to dream swaddle up -kapalon ja se on hieman rauhoittanut öitä. Suosittelen kokeilemaan, ainakin jos tuntuu, että tekisi mitä tahansa, että vauva nukkuisi. :grin Tosin viime yönä herättiin kaksi kertaa siihen, että vaippa vuosi. Olisi siis ilmeisesti aika siirtyä isompiin vaippoihin...
 
Just heräsin, kun mies oli tytön kanssa yön eri huoneessa, eika tyttö ollut koko yönä syönyt kertaakaan (olin pumpannut valmiiksi pulloon) ja nytkin se piti herättää syömään :eek: onko ihan normaalia, että 5vk nukkuu 8h syömättä välissä??
 
Meillä tyttö ei huoli tuttia vaikka kuinka olen yrittänyt ja montaa erilaistakin vielä, mutta aina sylkee pois samantien. Yöt tyttö raivoaa rinnalle kun vatsa on jo täysi, mutta masuvaivojen takia hakee lohtua ja haluaa imeä, mutta hermostuu kun imemisen vuoksi suu täyttyy maidosta eikä ole nälkä mutta imemisen tarve kova.. :/

Miten olette saaneet opetettua vauvanne tutille? :D siis jos ei meinaa sitä itsestään huolia (ei tietenkään voi pakottaakkaan, mutta onko jotain kikka kolmosia joita voisimme kokeilla vielä?)

Ja miten olette saaneet vauvan nukahtamaan pinnasänkyyn? Meillä nukahtaa vain tissille, viereen ja jos käy siirtämään niin herää samantien. Ei viihdy pinniksessä (tai missään muuallakaan) itsekseen saati että kävisi sinne nukkumaan mihinkään aikaan vuorokaudesta, ei edes päivisin kun masuvaivat eivät kiusaa jolloin voisi kuvitella että ehkä saattaisi jopa onnistuakkin siellä nukkuminen itsekseen. Meillä siis pinnis sivuvaununa oman sänkymme vieressä.
 
Seuraan tuttuasiaa! Samoin nukuttamista, sillä meilläkin simahtaa vain syliin ja vaikka odottelisi 20 minsaa, että kunnon unessa ennen siirtoa, herää useimmiten lähes heti kun laskee unipesään...
 
Tuttia mä olen vaan lykännyt takaisin kun sylkäsee ulos. Pari kertaa saa laittaa ennen kuin vauva tajuaa ettei kannata sylkeä pois kun se lykätään kuitenkin takas. :D Välillä laitan vauvan kyljelleen sänkyyn ja taittelen sideharson mytyksi tutin eteen stoppariks ettei saa ihan heti sylkästyä tuttia pois.
Mä käytän vauvan sängyssä IKEAn huopaa (niitä erivärisiä muutaman euron peittoja) ja käärin hänet siihen, en siis laita vaan peittoa päälle vaan kapaloin hänet siihen mutta niin et kädet jää vapaiksi. Kun syötän yöllä nostan hänet siinä kapalossa syliin niin ei lämpötila muutu niin paljon kun laskee hänet taas sylistä sänkyyn. Joskus olen käyttänyt myös lämpötyynyä, eli lämpötyyny sänkyyn syötön ajaksi niin on lämmin sänky mihin laskea hänet nukkumaan.
 
Vauvoilla (ja muutenkin ihmisillä) nuo unijaksojen pituudet vaihtelevat, joten joillakin voi lyhyempi odotus ennen siirtoa toimia paremmin.

Sisko toi mulle eilen erään vauvanhoito-oppaan. En ole itse tätä vielä kokeillut, mutta jos vaikka toimisi jollekin: siinä sanottiin, että voi testata onko vauva syvän unen vaiheessa nostamalla yhtä kättä pari - kolme senttiä ja antamalla tippua. Jos vauva liikuttaa kättä, on hänellä vielä kevyt uni ja siirto ei todennäköisesti onnistu. Mutta jos käsi tipahtaa alas ja jää siihen, pitäisi olla syvän unen vaihe ja siirto helpompaa.
 
Beisla, mä olen myös lukenut tuosta raajojen lötköyden testaamisesta. Välillä toimii, välillä ei. Aina en edes keksi, mihin tyyppi herää, vaikka kuinka yrittää huomaamattomasti siirtää ja aluksi jää kovinkin nukkuvana pesäänsä. Vauvat. :D
 
Meillä neiti ei herää siirtämiseen, mutta auta armias kun huokaisen helpotuksesta ja kaivaudun takaisin miehen kainaloon niin alkaa puolen minuutin kuluttua heräily pinniksessä..

Pisimmillään on nukkunut 5 tuntia putkeen ja tämä silloin kun nukkuu mun vieressä.. omassa sängyssä heräilee tiheämmin..
 
Viikinki vauvalla voi myös olla tiheää imua illalla ilman et kyse on vatsavaivoista, myös iltaisin vauva tankkaa. Vauva myös heruttaa maitoa raivoamalla rinnalle jos siitä varastoituneesta maidosta ei masu ole vielä tullut täyteen.
 
Takaisin
Top