La marraskuu 2016

Nyt on alkanut mietityttämään, että voisikohan tämä kolmas olla täysin isoveljistään poikkeava ja tullakin reilusti ennen laskettua aikaa...? Eihän kellään mitään kristallipalloa ole, mutta nyt on kyllä niin paljon oireilua ilmassa, että jo muutaman päivän tuntunut siltä, että lähtö saattaa tulla hetkellä millä hyvänsä!

Limatulppaa irtosi vähän viikonloppuna ja lisää tänään aamulla. Melko voimakkaita supistuksia ollut myös tämän alkuviikon, jokseenkin hyvin epäsäännöllisesti.

Ristiriitaiset on fiilikset . Toisaalta ihan valmis jo luopumaan kaikista oireista, mutta toisaalta tällä viikolla on niin paljon tekemistä, mm. lasten lääkäreitä yms., että olisi kurja varailla kaikki uudestaan. Ja torstaina olisi myös polikäynti mihin ehdottomasti haluaisin ehtiä. Viimeksi vauva vielä ainakin istui tukevasti perätilassa, joten olisi kiva varmistua tarjonnasta ennen synnytystä.

Mutta niin kuin jo todettu - tulee kun tulee. Ja sitten se on menoa. Kontrollifriikkinä sitä vaan haluais tietää !!

Charm 37+5

Jotkut tykkä että makarooni kärsii pakkasessa, toiset ei.. en mä muuten sitä pakasta ku just makaroonilaatikkona ja kinkkukiusausta meillä jäi yli niin oli pakko pakastaa, muuten se on kyl nopee tehdä enkä vartavasten sitä rupeekkaan pakkaseen tekemään :) ja totta toi pulla hommakin, että meinaa tulla kuivaa ellei mikrota ja samantien syö niin sillon on ihan mehevää (ellei mikrota liikaa) :)
Mä tapaan kans tehdä vähä puolivalmiiks just et kastike valmis mut sit siihen kylkeen vaan keittää pastaa, riisii tai makaroonia :)

Nyt meillä olis vaan paljon kananmunia mitä pitäis saada kulutettua, mut en oikee keksi enää mitää.. on tehty munakasta, kokkelia, pullaa, kakkua, laatikoita, lihapullia jne :grin

Tänää ois hirvee to do lista mitä pitäis tehdä, toivottavasti saan kaiken ettei jää roikkumaan :)

Hattua nostan teille, jotka jaksatte laittaa etukäteen ruokia pakkaseen! Multa ei suju tuollainen emännöinti kyllä yhtään, eikä jotenkin aivot veny etukäteen miettimään, että mitä haluaisin syödä jouluna tms. Täällä ei ole enää mitään isoja energiapuuskahduksia. Nyt kun tiedän että synnytykseen on vajaat pari viikkoa (!!! KÄÄK!!!), niin se A) rauhoittaa B) tyynnyttää. Mitään projekteja ei ole oikeastaan nyt kesken. Vauvan vaatteet ja hänen juttunsa on laitettu valmiiksi, pinnasänky on meidän sängyn vieressä, keittiö ja olkkari on sisustettu ihanasti, vaikka itse sanonkin. Kotona on muuten paljon kivampi olla, kun on kaunista :) Itse asiassa mä vähän kaipaan jotain aivojumppaa. Mietin, että ottaisinko yliopistolta jotain verkkokursseja vai mitä tekisin... Onko ideoita?

Ihana väsymys... :( oon vähä flunssa ni seki varmaa vaikuttaa.. heräsin aamulla puol9 kieppeillä, kävin vessassa ja mittasin kuumeen(tuntu et ois kuumetta mut mittari näytti 35,6). Menin takas petiin pötkölleen ja otin siinä sit aamulääkkeet. Havahduin vähä jälkee puol12 et oho,taisin nukahtaa.. tuona aikana täti oli ehtiny soittaa jo kaks kertaa ja laittaa viestinki et joko ollaa synnyttämässä ku en vastaa..
musta on hauska ku täälä moni on sitä mieltä et syntys jo,mut mä totesin tänää et parempi ettet synny iha vielä,en jaksa tässä kunnossa ponnistella..

Rv 36+5

Polikäynti takana ja meidän jättivauvasta tuli ihan normikokoinen :D

Ihana polikäynti! Tosi hyvin sain vastauksia ja oon ihan mielissään!! Kätilö ja lääkäri mahtavia. Lääkäri tunsi sormella vauvan pään :):) eli kohdunsuu oli auki reilulle sormelle sekä sisä -että ulkosuu. Supistukset siis todellakin edistänyt. Viikko sitten oli kiinni sisäsuu vielä. Nyt sit paikat kipeenä ja supistelee ku teki kunnon sisätutkimuksen. Aijai... no, hommat siis etenee!

Vauva oli alhaalla lantiossa mut ei kiinnittynyt (kuten tiesinkin). Oon aivan mielissää. Vauva oli ihan keskikäyrällä kasvamassa, halleluja!!!!! Oli siis 3kg viikolla 33 ultrassa ja tänää 3,1kg. Eli ei mitää hätää :) mitat ollu sillo väärät tai sit on vaa tosiaa tasoittu kasvu. Ei ollu istumassa mitää häikkää. Tulee siis mahdollisesti olemaan pienempi ku esikoinen syntyessään, joka meni keskikäyrän yläpuolella.

3vk päästä vielä uus käynti, jos vauva sillon vielä masussa.

Rv 36+4

Mulla on pakastin niin täynnä mm marjoja ettei sinne enää ruokia ja leivonnaisia mahdu. Eilen kävin tilaamassa mm poron jauhelihaa ja paistia niin pitää nekin mahduttaa vielä pakkaseen. Peruna-sipulisekoitusta, peruna-keittokasvispusseja ja esim leipää pakkasessa on lähes aina kuitenkin eli nopeesti saa ruokaa. Vaikka ruskistaa jauhelihan ja heittää kattilaan tuollaisen peruna-keittokasvissekoituksen kanssa niin siinä on keitto helposti ja nopeasti tehty. Samoin laatikkoruokia on suht nopea ja helppo tehdä ja niistä riittää syömistä useammalle päivälle sitten. Jotenkin mä oon noiden kahden isomman vauva-ajan pärjännyt vaikka ruokaa ei ole ollut pakkasessa niin pärjään varmaan nytkin, toivottavasti. Vieraat on sanoneet tuovansa itse tarjottavat tullessaan vauvaa katsomaan (tuskin kovin montaa vierasta tuleekaan) joten en tarjoiluista huolehdi, ainoat jotka tulee meille aina valmiiseen pöytään vaikka olisi edellisenä päivänä synnyttänyt ovat anoppi ja appi ja niillä on nyt se yövierailukielto joten pelkkään kahvikuppiin saavat tyytyä, en ala passaamaan nyt tällä kertaa. Viimeksi kun olivat vierailulla ei kyllä kelvannut meillä ollut kahvi niin appi oli omatoimisesti käynyt ostamassa meille sitä merkkiä joka heille kelpaa...No sitä on meillä nyt kaapissa kun harvemmin mies meillä kahvia juo ja mä en juo ollenkaan.

Mulla vaan jatkuu tämä tämmönen ärsyttävä puoliflunssa eli ääni ei vieläkään kunnolla kulje ja aamuisin on ihan kamala olo, helpottaa kyllä onneksi päivän mittaan.

Ja lunta sataa! Alkaa meidänkin piha näyttää valkoiselta! Isompi poika on lunta odottanut jo kesästä saakka :grin

Ellukkainen rv38+2

Polikäynti takana ja meidän jättivauvasta tuli ihan normikokoinen :D

Ihana polikäynti! Tosi hyvin sain vastauksia ja oon ihan mielissään!! Kätilö ja lääkäri mahtavia. Lääkäri tunsi sormella vauvan pään :):) eli kohdunsuu oli auki reilulle sormelle sekä sisä -että ulkosuu. Supistukset siis todellakin edistänyt. Viikko sitten oli kiinni sisäsuu vielä. Nyt sit paikat kipeenä ja supistelee ku teki kunnon sisätutkimuksen. Aijai... no, hommat siis etenee!

Vauva oli alhaalla lantiossa mut ei kiinnittynyt (kuten tiesinkin). Oon aivan mielissää. Vauva oli ihan keskikäyrällä kasvamassa, halleluja!!!!! Oli siis 3kg viikolla 33 ultrassa ja tänää 3,1kg. Eli ei mitää hätää :) mitat ollu sillo väärät tai sit on vaa tosiaa tasoittu kasvu. Ei ollu istumassa mitää häikkää. Tulee siis mahdollisesti olemaan pienempi ku esikoinen syntyessään, joka meni keskikäyrän yläpuolella.

3vk päästä vielä uus käynti, jos vauva sillon vielä masussa.

Rv 36+4

Miten tuo vauvan kiinnittyminen todetaan? Mulla tänään rv 35+0 ja neuvolantäti totesi aamulla käsin masua tunnustellessaan, että "täällähän vaikuttaa olevan pikkuinen jo pää alhaalla ja kiinnittyneenä kovin valmiina syntymään".

Ohhoh! Onko aika aikaista moiselle? Vai ihan perusarvio näillä viikoilla? Entä ylipäätään oikeasti noin todennettavissa?

Mä taas jotenkin haluan varautua siihen, etten sitten jaksa edes sitä makaroonilaatikkoa tai jauhelihakastiketta vähään aikaan väsätä vauvan syntymän jälkeen ni siks yritän ennättää tehä etukäteen pakkaseen. Nytkin joskus ärsyttää keksiä mitä tänään syötäisiin ja alkaa väkisin vääntämään jotain ni ei tartte sitten johonkin aikaan miettiä ruokapuolta, senkun ottaa pakastimesta ja lämmittää. Jos ei olisi jo lapsia ni ois helpompaa, mut ruokittava myös mies ja pojat. En ole koskaan ollut mikään kodinhengetär tyyppinen ja erityisemmin nauttinut ruoanlaitosta paitsi joskus, mut varmaan kun vauveli syntyy niin voi olla, et sapuskojen väsäily muuttuukin yhtäkkiä ihanaksi omaksi ajaksi. Muistan kun esikoisen aikaan hammaslääkärille menokin oli nautinnollista omaa aikaa. :grin

Mymmelintytär, mä oon ymmärtänyt että kun pää on tosi alhaalla jo menossa, eikä "heilu" kokeillessa, niin olis kiinnittynyt. Tosin tämä on on vain ensikertalaisen veikkaus, mitä ne terkkarit on kopeloinut päältä.

Kyllä :)

Ite tiedän myös siitä, että vauva vaihtelee vielä puolta masussa, eli ei oo pää yhdessä kohtaa vaikka raivotarjonnassa onkin :)

Tänään käytiin äippäpolilla ja pikkuista yritettiin kääntää - siinä onnistumatta. Lääkäri oli tosi tympeä ja nuiva, jäi jotenkin tosi ankee fiilis koko käynnistä. Kätilö oli onneksi mukavampi ja häneltä sain kyseltyä asioita, joita lääkäri ei minulle kertonut. Tuntui, että piti lypsämällä lypsää lääkäriltä vastauksia omiin kysymyksiin ja silti jäi ihan tyhjä olo. Sellanen olo, etten kuitenkaan saanu mitään irti lääkärin puheista. huoh. :sorry: Seuraava käynti 2 viikon päästä, ja silloin ilmeisesti tehdään päätös miten vauva syntyy maailmaan. Kääntämään eivät enää rupea. Tällä hetkellä pikkuisella kokoa 2700g (tais olla ensimmäinen painoarvio koko raskauden aikana!!). Että jos saan omatoimisesti vauvan kääntymään, niin hyvä niin, mutta muutenpa sitten joko perätilasynnytys alateitse (jos mahdollista) tai suunniteltu sektio.

ominaisuutensa pakkasessa ja tulee vaan mössöä... Ai mitennii nirso :grin Pari lasagnettea vois tehä tänää odottamaan. Ja pojalle pitäs vielä pakastaa joku päivä valmista makaronilaatikkoa annoksina, se kun ei oikee mitää muuta suostu syömään.

Miten voikaan olla niin sama kuin meillä. Poitsulla aina oltava itsetehtyä makaronilaatikkoa pakkasessa. :D Nirso on ruoan suhteen, joten vähän haastavuutta näissä ruokajutuissa. Minä itse olen myös samaa mieltä, että pakkasessa ruoka menettää makunsa.. On meitä ainakin kaksi nirsoa sitten!;)

Tiitu, olipa ikävää, kun oli noin nuiva lääkäri! Neuvolassa vanha kätilö neuvoi, että voi koettaa itse auttaa vauvaa löytämään oikea asento käymällä kontalleen ja siinä heiluttaa lantiota. Varmaan siksi joissakin vanhan kansan viisauksissa neuvotaan pesemään konttaamalla lattioita ennen synnytystä. Suosittelen!
Meillä nimittäin vauva oli tänään oikeinpäin!! Konttausasennon lisäksi olen kokeillut nukkua vasemmalla kyljellä, välttää röhnöttämistä sohvalla. Olen istunut jumppapallon päällä ja satulatuolilla, tavallisessa tuolissa jalat harallaan.

Mä odotan aina illalla ja yöllä aamua, et pääsis syömään. :grin

Ja mä odotan aina oikean ruoan jälkeen iltaa, että saan tehtyä herkkuleipiä (ruisleipiä juustolla, makkaralla, kurkulla, tomaatilla ja paprikalla - päälle vähän mustapippuria myllystä), teetä (joko vadelmanlehti tai earl grey) ja pari palaa suklaata. Noiden kanssa mä sit linnoittaudun sänkyyn ja luen tätä foorumia ja katselen puhelimesta jotain lemppari sarjoja - eilen sailn Call the Midwifen neljännen kauden loppuun eli tälle illalle pitäisi keksiä jotain uutta.

Ja siis edellytyksenä onnistuneelle illan hetkkuhetkelle on se, ettei isäntä ole kotona - silloin pitää seurustella sen kanssa olkkarissa eikä se ole yhtään sama asia. :smug:

Tänään mä haen vihdoin ja viimein vaunut.postista - niiden kun piti tulla himaan, mutta ei tietty oltu silloin kotona, kun postimies oli käynyt, niin ne sit meni postiin.. sattuneesta syystä autottomana ihmisenä en ole lähtenyt yksinäni niitä hakemaan, niin on vähän jäänyt koko homma..

Tänään oli viimeinen kasvukontrolliultra.Tyttö painaa jo 3,7 kg. Ens viikolla sitten osastolle luultavasti käynnistykseen.Lääkäri kyllä varoitteli,että saattavat sieltä vielä lähettää kotiin.mutta katsotaan ja kuulemma kännistyksessä voi mennä päiviä ellei jopa yli viikko,joka kuulosti kyllä todella pitkältä ajalta!

Meillä ei edes oo pakastinta, sellainen pikkuinen pakastelokero vain jääkaapin yläosassa. :joyful: En siis tee mitään ruokia/leivonnaisia valmiiksi. Mies onneksi tykkää kokata niin hän tekee ruuat vauvan syntymän jälkeen, ja vieraille ostetaan tarjottavat kaupasta. :)

Mulla ei oo mitään kiirettä vielä synnyttämään. Meidän tyttö on ollut jo kauan kipeä ja nyt on perjantaista lähtien ollut vielä kipeämpi. Pienen vauvan ei siis olisi hyvä tulla tänne juuri nyt. Ja ikävä olisi viedä kuumeista tyttöä hoitoon synnytyksen ajaksi. Plus se, että itse olen nukkunut yöt todella huonosti kun raskaudesta johtuvan unettomuuden lisäksi olen jo monena yönä heräillyt myös kipeän tytön heräilyihin. Ei tunnu siis siltä, että olisin täysissä voimissani.

Sain tänään tilattua joululahjoja! Ja myös mietittyä, että mitä lahjaksi niille, joille en vielä tilannut. Mulla on joka joulu paljon lahjoja ostettavana, lapsille ja aikuisille, ja en malta odottaa että pääsen ostelemaan kaikki loputkin lahjat ja paketoimaan ne. :)

Jos mulla meinaisi näin äitiyslomalla käydä aika tylsäksi vauvaa odotellessa, niin luultavasti virkkaisin ja kutoisin kaikkea, tekisin niitä isoja palapelejä joissa 1000 tai 1500 palaa, tekisin kaikki jouluvalmistelut valmiiksi, lukisin kirjoja ja katsoisin hyviä sarjoja. Jos siis kaikki vauvavalmistelut olisi jo tehty. Nyt mulla ei oo niitäkään vielä kaikkia tehtynä, palapelit saa unohtaa niin kauan kun täällä asuu ihan pieniä lapsia (rikkoo jos näkee) ja eipä tässä muutenkaan tylsää ehdi tulemaan lasten kanssa.:grin Oon ehkä hieman kade nyt teille, jotka saatte vaikka koko päivän katsella jotakin hyvää sarjaa.

37+5

Tiitu, olipa ikävää, kun oli noin nuiva lääkäri! Neuvolassa vanha kätilö neuvoi, että voi koettaa itse auttaa vauvaa löytämään oikea asento käymällä kontalleen ja siinä heiluttaa lantiota. Varmaan siksi joissakin vanhan kansan viisauksissa neuvotaan pesemään konttaamalla lattioita ennen synnytystä. Suosittelen!
Meillä nimittäin vauva oli tänään oikeinpäin!! Konttausasennon lisäksi olen kokeillut nukkua vasemmalla kyljellä, välttää röhnöttämistä sohvalla. Olen istunut jumppapallon päällä ja satulatuolilla, tavallisessa tuolissa jalat harallaan.

Joo, on tullu kokeiltuu tuota pylly pystyssä kököttämistä ja aion kyllä päivittäin sitä jatkossakin tehdä. Kiitos myös noista muista vinkeistä, täytyy kokeilla - josko meidänkin pikkuinen kääntyisi vielä! Ihana kuulla, että siellä konstit toimivat!! :) En yhtään haluaisi samaisen lääkärin kanssa miettiä sitten parin viikon päästä sitä synnytystapaa..

Minäpäs laitan tänne saman mitä tuonne neuvolajuttuihinkin:

Mulla oli verenpaineet nyt 113/95 ja niitä nyt seurataan kotona tiiviisti, nimittäin pissa oli kuulemma siinä ja siinä oliko protskut plussalla joten ne menee vielä labraan. Turvotus oli ++. Myrkytyshän se tästä vielä puuttuukin.. Magnesium pitää nyt heti lopettaa kun voi vaikuttaa mun kilppariarvoihin kun ne on ollut pielessä, torstaina katotaan taas viimesimmät arvot. Ultralla tehtiin kokoarvio joka oli 2600g, korkeintaan vähän päälle 3kg tyttöä lupaili mutta en uskalla kauheasti noihin arvioihin luottaa. Sisätutkimus oli ja streptokokki näyte otettiin, eikä pitäisi olla estettä alatiesynnytykselle. Paikat edelleen tiukasti kiinni, kohdunkaula 3cm.

Rv 36+3

Kysäisin että mitähän ne eilisen kovat vihlaisut ovat voineet olla nii lääkäri totesi että "empäs tiedä", muutenkin tämä lääkäri oli todella nihkeä. Ei antanut katsoa sitä ultrakuvaa kun mittaili, pään se sitten vain näytti ruudulta. Kuviakin otti paljon mutta ensimmäistäkään ei saatu mukaan?!? Nyt mua jännittää vain tuo mahdollinen raskausmyrkytys.

Sai kans nauraa tolle Willan jutulle. Kiva jos ois menny tuskissaan synnytyspolille ja siinä käyrillä ollessa saanut helpotuksen ja huomattu että väärä hälytys. :laughing025

Täällä hermoa kiristää oikein urakalla. Tämä seisova remppa ottaa kupoliin ja tuleva synnytys jännittää ja pelottaa ym. Sai mieskin osansa illalla kiukunpuuskastani, pyysin toki aamulla anteeksi. :sad001
Olis kiva ku olisi kämppä kunnossa ja saisi vain odotella sitä, että koska lähetään synnyttämään. Kokeilla vaikka uusia gluteenittomia reseptejä leivonnassa ja niin pois päin.
Tänäänkin vihlonut ikävästi alakertaa, selkää jomottaa ja valivali. Pojan eskaritäti sanoi, että vatsani olisi laskeutunut sitten viime näkemästä. En mä vaan huomaa tuollaisia juttuja kun tuota pötsiä kattelen yläkantista muutenkin joka päivä. Ehkä hengittäminen on nykyään helpompaa ja ristiselkä paljon kipeämpi...pissalla on saanut ravata usein muutenkin koko raskauden ajan.
Vaikka veikkailua onkin tullut, että ei mene lasketulle ajalle tämän vauvan tulo niin jotenkin aattelen, että tuskinpa tuolla pienellä niin kiire on. Köllöttelee tuolla lämpimässä kuitenkin yli lasketun, kuten edellisetkin. :rolleyes:

Huomenna neuvolalääkääri niin näkee mikä on tilanne tällä hetkellä alakerrassa.

Maatuska83 rv 35+0

Minäpäs laitan tänne saman mitä tuonne neuvolajuttuihinkin:

Mulla oli verenpaineet nyt 113/95 ja niitä nyt seurataan kotona tiiviisti, nimittäin pissa oli kuulemma siinä ja siinä oliko protskut plussalla joten ne menee vielä labraan. Turvotus oli ++. Myrkytyshän se tästä vielä puuttuukin.. Magnesium pitää nyt heti lopettaa kun voi vaikuttaa mun kilppariarvoihin kun ne on ollut pielessä, torstaina katotaan taas viimesimmät arvot. Ultralla tehtiin kokoarvio joka oli 2600g, korkeintaan vähän päälle 3kg tyttöä lupaili mutta en uskalla kauheasti noihin arvioihin luottaa. Sisätutkimus oli ja streptokokki näyte otettiin, eikä pitäisi olla estettä alatiesynnytykselle. Paikat edelleen tiukasti kiinni, kohdunkaula 3cm.

Rv 36+3

Kysäisin että mitähän ne eilisen kovat vihlaisut ovat voineet olla nii lääkäri totesi että "empäs tiedä", muutenkin tämä lääkäri oli todella nihkeä. Ei antanut katsoa sitä ultrakuvaa kun mittaili, pään se sitten vain näytti ruudulta. Kuviakin otti paljon mutta ensimmäistäkään ei saatu mukaan?!? Nyt mua jännittää vain tuo mahdollinen raskausmyrkytys.

Ymmärrän, että se myrkytys stressaa. Verenpaine ei ole vielä ainakaan hälyttävä sen suhteen. Itellänikin on nyt pissa ollu plussan alarajoilla, että onko plussa vai ei. Mutta kyllä se siitä pomppaa sitten selkeälle plussalle jos alkaa myrkytys pukata päälle. Muita oireita mitä voi itsestään seurailla on näköhäiriöt, pahoinvointi, ylävatsakivut, päänsärky, huimaus. Turvotus kuuluu kans oireisiin, mutta toivotaan että sinun kohdallasi jäisi turvotukseen eikä alkaisi tulla mitään pahempaa.

Itselläni myrkytysoireita esikon aikaan hoidettiin verenpainelääkkeillä ja Buranalla. Suolaiset ja salmiakki/lakut pois, paljon vettä piti juoda. Aiottiin jo kertaalleen käynnistää rv 37, mutta sairaalassa makoiltuani ilmeisesti arvot olivat siinä ja siinä että annettiin vauvan sitten vielä kasvaa, vaikka kivuliastahan se loppuaika olikin.

Takaisin