Synnyttäneet --40+++

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja maria75
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mll on tehnyt kaiken super helpoksi,niiden sivuilta löytyy tosi hyvät ohjeet ja kaikki paperit hoitajalle annettavaksi. Siellä on palkat ja työnantaja kaavakkeet yms.
Hoitajaa varaamaan vaan siis ja miehen kanssa illallistamaan.:)
Onks niillä joku ikäraja? Et minkä ikäistä lasta tulee vahtimaan?

Siis mulle neuvola suositteli tota ja antoi esitteenkin, kun väläytin että saatan täs jäädä yksinhuoltajaksi. Että ei tee huonoa äitiä! Päin vastoin, kaikki apu mitä pystyy käyttää ilman yhteiskunnan tukea, ni on lastensuojelunkin mielestä ihan varmaan vaan hyvä asia...

Aika jännä, meille/ mulle ei oo kerrottu neuvolassa näistä yhtään mitään...oon vaan kuvitellut, että pitää esim. tehdä diili jonkun kanssa, katsella ilmoitustaulut läpi jne..

Paljonko on 5 grammaa gluteenia? Voisin googlatakin, mutta jos lonkalta osaatte sanoa niin.. :) Hyvä tieto muuten!! Itellä herkkyyttä kans, mutta typeränä syön siitä huolimatta tällä hetkellä..

Paljonko on 5 grammaa gluteenia? Voisin googlatakin, mutta jos lonkalta osaatte sanoa niin.. :) Hyvä tieto muuten!! Itellä herkkyyttä kans, mutta typeränä syön siitä huolimatta tällä hetkellä..
Joo, mä kans mietin, että missä on käytännössä 5 grammaa gluteenia, niinku esim kuinka monta palaa leipää tms? Mielenkiintoinen artikkeli, mutta tutkimushan koski nimenomaan niitä, joilla on geneettinen keliakia-riski. Eli kun tämä tutkimus ei osoita, mitä gluteeni-altistus tekee alle 2-vuotiaille, joilla ei ole geneettistä riskiä, niin onkohan sitä sitten tutkittu? Tää ruokahomma on kyllä loputon suo, aina on uudet tutkimukset, suositukset ja uskomukset ja "trendi"ruokavaliot ja sit pitäis vielä tietää, mikä olis kaikkein objektiivisin, ettei siihen ole päässeet vaikuttamaan mitkään tuottajayhtiöt etc. Niinku vuosikymmeniä rasva oli absoluuttinen paha ja nyt alkaakin tutkimustulokset osoittaa muuta - tai se, että jättämällä rasvan pois suomalaiset ei kuitenkaan hirveesti oo päässy kaunisteleen sydän- ja verenkiertoelinsairauksien tilastoja... Puuh... Hankalaa... Yritä tässä(kin) sitten kasvattaa hyvä uusi, oikein elävä kansalainen. :)

Ei kai siinä mittää, jos vanhemmilla ei keliakiaa, niin muksukin sietää normaalisti.
Mut totta, ruoka on loputon suo.. Yritän ite syödä "oikeaa ruokaa" eli ei eineksiä, mutta nyt on ruokavalio ihan pielessä, kun ei vaan ehdi tai osaa aikatauluttaa päivää niin, että ehtis kokkailee. Viikonloppuisin en oo jaksanu. Mut omassa olossa huomaan, että syön tosi huonosti ja pitäis ryhdistäytyä, että jaksais paremmin.

Niin, tää tutkimus siis koskee niitä kenellä jo geenien puolesta alttius sairastua. Itsellä ja
MS74 lapsilla tämä on, mutta muiden ei geneettisesti alttiiden ei tarvitse tätä miettiä. Toki tieto on aina hyvästä. Gluteiinia on esim yhdessä leipäpalassa 0,5-1g riippuen kotimaisten viljojen lajikkeesta ja reseptistä. Eli jos lapsi syö kaurapuuron ja palan leipää tarhassa niin tuo 5g ei tule täyteen. Kotona kun syö muuten terveellisesti ilman puuroja, pullia ja turhia voikkareita niin tuota 5g ei saa edes täyteen lähellekään vuorokaudessa.

Mannerheimin lastensuojeluliitosta daa hoitajan kotiin eikä maksa paljoa. Ovat koulutettua väkeä. Kauppakeskusten lapsiparkit taitaa ottaa kävelevät lapset.
Mä olin opiskeluaikoina MLL:n lastenvahtilistoilla. Tienasi vähän taskurahaa silloin tällöin. Toki näistä ajoista on jo 20 vuotta ja ylikin... En muistaakseni ollut kuin kerran hoitamassa vauvaa ja hänkin oli jo lähempänä yhtä vuotta. Usein oli vähän isompia lapsia noilla keikoilla, taaperoista koululaisiin. Mut joo, mitään alaikärajaa ei lasten iän suhteen kuitenkaan MLL:lla ole.

Monissa kauppakeskuksissa täällä meillä päin on lapsiparkkeihin 3 vuoden alaikäraja (esim. Kaari ja Ikea). Mun kuntosalilla pääsee kans vauvat parkkiin, mutta vielä ei oo ollut tarvetta nuorempaa viedä, kun mies on ollut sen aikaa molempien kanssa kotona.

Sit joillakin seurakunnillakin on lapsiparkkeja. Joskus huomasin ilmotuksen sellasesta, mutta ei oo käytetty. Tais olla joku ikäraja sielläkin, en muista maksoiko jotain.

Päiväkodeissa on avointa toimintaa, joihinkin vaaditaan kolmen vuoden ikää, mutta toisiin pääsee vuoden täytettyään. Kannattaa kysyä oman kunnan varhaiskasvatuksen neuvontapuhelimesta.
Täällä meillä päin on avoimia päiväkoteja ja leikkipuistoja (auki noin klo 9-15/16), joihin voi mennä kaiken ikästen lasten kanssa. Mutta näissä tosiaan edellytetään aikuisen mukana oloa eli eivät ole hoitopaikkoja. Niissä voi osallistua ohjattuun toimintaan (esim. liikunta, askartelu, vauvojen ja taaperoiden lauluhetket) tai sit ihan vaan mennä vapaasti leikkimään sisälle tai ulos. Näissä puistoissa/avoimissa päiväkodeissa on yleensä henkilökuntaa pari kolme ihmistä. Lisäksi niissä järjestetään kerhoja kotihoidossa oleville 2,5-5 vuotiaille lapsille.

Tyttö sen kun viihtyy tissillä ja mä shoppaan Aliexpressissä. Tulee kalliiks nää imetysmaratonit :rolleyes: :angel4
Löytää muka kaikkea tarpeellista kuten esim dinosaurus ja batman piparimuotit, silikoisia kakkukoristemuotteja (käytän betonitöissä), kasa helmiä jne jne. Lastenvaate osastolle en ees enää uskalla mennä. Sieltä on jo tulossa vaikka mitä seuraavaksi 2 vuodeksi. :wideyed:

Mun mielestä jokainen voi jättää lapsensa hoitoon silloin, kun itse haluaa sukulaiselle tai vieraalle.

Mä jättäisin tyttöä hoitoon jos jäis mutta kun itkee hetken päästä mun perään. Nyt lauantaina meen ystävän kanssa leffaan ja äitini hoitaa tyttöä. Kai se on vaan luotettava sihen ettei tyttö kuole itkuun sinä aikana. Äitini osaa kyllä hoitaa.
Pitäiskö näitä vauvojakin vierottaa eroahdistuksesta niin kun koiria? Vai pitäskö mua vierottaa eroahdistuksesta....Parin viikon päästä meen Samuli Edelmanin konserttiin keskellä viikkoa ja just tytön nukkumaanmenoaikana. Miehen piti kattoo mut ei hän oo koskaan nukuttanu tätä. Nukahtaako vauvat itkettyään ittensä väsyksiin? Niin siinä saattaa käydä. Tähän asti oon perunu omat menoni tai menny vauvan kanssa mutta en voi loputtomiin sitä tehdä...

Kyllä se vauva sen itkun kestää ja todennnäköisesti siihen nukahtaa.
Muttei onneksi hajoa siitä <3äidille se eroahdistus on kovempi henkinen ahdistus

Mä jättäisin tyttöä hoitoon jos jäis mutta kun itkee hetken päästä mun perään. Nyt lauantaina meen ystävän kanssa leffaan ja äitini hoitaa tyttöä. Kai se on vaan luotettava sihen ettei tyttö kuole itkuun sinä aikana. Äitini osaa kyllä hoitaa.
Pitäiskö näitä vauvojakin vierottaa eroahdistuksesta niin kun koiria? Vai pitäskö mua vierottaa eroahdistuksesta....Parin viikon päästä meen Samuli Edelmanin konserttiin keskellä viikkoa ja just tytön nukkumaanmenoaikana. Miehen piti kattoo mut ei hän oo koskaan nukuttanu tätä. Nukahtaako vauvat itkettyään ittensä väsyksiin? Niin siinä saattaa käydä. Tähän asti oon perunu omat menoni tai menny vauvan kanssa mutta en voi loputtomiin sitä tehdä...
Ite oon kans tullu siihen johtopäätökseen, että äidille ottaa kovemmille... Mutta oon molempien kanssa ajatellut, että on hyvä, että tottuu, että molemmat vanhemmat voi tehdä eri hommia niinku nukuttamista. Meillä enemmänkin iltaimetys säätelee nyt pienemmällä vielä sitä, että ihan loppuilta kallistuu mulle, kun tirppu yleensä nukahtaa siihen viimeiseen tankkaukseen edelleen. Ja lapsellahan voi hyvin olla useampi läheinen aikuinen, kuten isovanhemmat vanhempien lisäksi. Kyllä se oppii sen mummunkin tuntemaan ja joku päivä siten pyytää, että mennään mummulle :)

Läheisille voi myös olla ikäänkuin loukkaus, ettei luoteta ja anneta yhtään auttaa ja hoitaa. Pitäisi nähdä myös sillä tavalla, että lapselle on hyväksi, kun hänellä on useita läheisiä aikuisia. Ois hyvä antaa esim.isovanhemman ja lapsen luoda sitä keskinäistä suhdetta.

Mun äiti kyllä hoitaiskin mutta tytön syöminen ongelma kun ei huoli pulloa. Toki kolme tuntia pärjää vaikka syömättä. Äitini saa tytön kyllä nukahtamaan. Mies pärjää koiran pissalenkin ajan mutta tarttis pidentää niitä. Hän ei oo koskaan hoitanut vauvoja ja lapsia yleensäkään joten opettelua alusta asti....

Takaisin