Synnyttäneet --40+++

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja maria75
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meidän pitäis aloittaa d-tipat, jekovit. Onko kokemuksia, et kandeeko antaa ennen vai jälkeen ruokailun, vai sen aikana...? Onks joku huomannu jotain eroa?
Mä oon huono vastaan tähän kun meillä ei ole ollut vatsanpuruja, mutta mä annan d-tipat aamulla sen jälkeen, kun on tissitelty ja saatu päivä vaatteet päälle. Ja oon alusta asti antanu ne suoraan lusikalla ilman että oon sotkenu niitä maitoon. Ja meillä on ollu aluks gefiluksen tipat ja nyt menee neuvolan tuomat tipat joissa ei oo pöpöjä mukana. Eli öljypohjasia on annettu aina.

Meidän pitäis aloittaa d-tipat, jekovit. Onko kokemuksia, et kandeeko antaa ennen vai jälkeen ruokailun, vai sen aikana...? Onks joku huomannu jotain eroa?

Mä annan noi jekovit d-tipat aamulla aamutoimien yhteydessä eli ei linkity syömiseen mitenkään. En huomaa niiden haittaavan mitään. Aamulla ehkä hyvä antaa, jos jotain kuplia masuun syntyis, ehtii päivän aikana lähtee. Muuta en sitten rintamaidon lisäksi annakaan. En koe maitohappotabletteja tarpeellisiks.

Mä annoin ekojen d-tippojen kanssa maitoh.bak. koska tytöstä tuli sektiolapsi eikä saanu ulos tullessaan mun pöpöjä. Jos olis syntyny normaalisti alakautta niin tuskin olisin antany mitään ylimääräistä.

Mä kokeilen edelleen mikä D sopii. Aamulla oon antanut ja kipuilee päivällä. Siksi en myöskää antais yöks. Illalla annan Gefilus kapselin sisällön tilkkaan maitoa sekotettuna. Meidän tyttö tykkää ylikaiken syödä noita lusikasta....illalla huutaa ja rupee nauraa kun annan sitä Gefilus "liejua" pienissä erissä suuhun.

Katso teidän alueen mll ja soita. Sillä liitolla ei ole mitään tekemistä ns lastensuojelun kanssa . Meillä ainakin ihan neuvola mainostaa sitä juuri satunnaiseen hoidon tarpeeseen:) koulutettuja lastenhoitajia. Usein iäkkäämpiä vapaaehtoistyötä tekeviä:)

JustMom10 :) Kiitos valtavasti tiedosta:Heartblue Täytyy katsoa tämän alueen MLL yhteystiedot...

Kai pitäisi tuntea olevansa huono äiti, jos tällaisia ylipäänsä kyselee!?:smiley-ashamed008 Marialla on näihinkin asioihin aika varmasti vahvat mielipiteet...

Last edited by a moderator:
Mä kokeilen edelleen mikä D sopii. Aamulla oon antanut ja kipuilee päivällä. Siksi en myöskää antais yöks. Illalla annan Gefilus kapselin sisällön tilkkaan maitoa sekotettuna. Meidän tyttö tykkää ylikaiken syödä noita lusikasta....illalla huutaa ja rupee nauraa kun annan sitä Gefilus "liejua" pienissä erissä suuhun.
Teillä tuskin sitten tulee ongelmia kun kiinteät aloitatte :)

JustMom10 :) Kiitos valtavasti tiedosta:Heartblue Täytyy katsoa tämän alueen MLL yhteystiedot...

Kai pitäisi tuntea olevansa huono äiti, jos tällaisia ylipäänsä kyselee!?:smiley-ashamed008 Marialla on näihinkin asioihin aika varmasti vahvat mielipiteet / näkemys...

Ei ole huonoa äitiyttä se, että tarvitsee lastenhoitoapua. Mä en ole käyttänyt MLL: n hoitajia, koska olen saanut omat vanhemmat tai siskone miehensä kanssa lastenhoitajiksi silloin kun on ollut tarvetta. Mut jos ei ole mahdollista saada apua omilta tai puolison vanhemmilta tms.niin toi MLL on tietääjseni arvostettu ja luotettava taho ja varmaan oisin itekin turvautunut siihen.

Me käytettiin mll hoitajaa montakin kertaa kun Suomessa oltiin.
Ihan huippu hyviä tyttöjä ovat. Yhdelle heistä soitan vieläkin kun Hesassa käydään.
He on kaikki käyneet mll lastenhoito kurssin ja ainakin meillä olleet olivat opiskelijoita,kaikki tyyliin lastenhoitaja/opettaja/sairaanhoitaja opiskelijoita.
Voin vain lämpimästi suositella!:happy:

Ei ole huonoa äitiyttä se, että tarvitsee lastenhoitoapua. Mä en ole käyttänyt MLL: n hoitajia, koska olen saanut omat vanhemmat tai siskone miehensä kanssa lastenhoitajiksi silloin kun on ollut tarvetta. Mut jos ei ole mahdollista saada apua omilta tai puolison vanhemmilta tms.niin toi MLL on tietääjseni arvostettu ja luotettava taho ja varmaan oisin itekin turvautunut siihen.

Kiitos Catlin :) Jos niin on, niin sieltä uskaltaa kysyä. Ja tosiaan ihan vaan satunnaisesti, jos joku voisi katsoa lasta pari tuntia joskus, sen hetken kun on juoksevia asioita..:notworthy Meillä on kyllä kummitäti lähellä, mutta hänellä on 49 hevosta talleineen (=omistaja) ratsastuskouluineen, päälle kanoja ja porsaita, useampi koira ja kissa, kukkoja ja lasten hevosleirit ja vetäjien ohjeistamiset, niin hän ei vaan ehdi, vaikka kovin yrittää ehtiä.. :love2

Me käytettiin mll hoitajaa montakin kertaa kun Suomessa oltiin.
Ihan huippu hyviä tyttöjä ovat. Yhdelle heistä soitan vieläkin kun Hesassa käydään.
He on kaikki käyneet mll lastenhoito kurssin ja ainakin meillä olleet olivat opiskelijoita,kaikki tyyliin lastenhoitaja/opettaja/sairaanhoitaja opiskelijoita.
Voin vain lämpimästi suositella!:happy:

Kiitos Tähtipölyä:Heartpink <3

Joo, olen myös ehdottomasti sitä mieltä, että jokainen äiti ja isi tarvitsee joskus lastenhoitoapua - se on täysin normaalia ja jopa suotavaa. Sanoisin, että jaksamme kaikki olla parempia ja enemmän läsnä, kun välillä saa hengähtää. :) Mulla kans äiti asuu lähellä, joten en ole tarvinnut muita apuja, mutta just mll ois varmasti semmonen taho, johon itsekin luottaisin. :)

Mä jätin vauvan tällä viikolla lapsiparkkiin!

Läheisessä kuntokeskuksessa oli tarjolla ilmaisia jumppatunteja. Mulla on kroppa ihan jumissa, joten niska-selkäjumppa houkutti kovasti. Mua jännitti etukäteen ihan tosi paljon jättää vauva sinne hoitoon, mutta hoitajat (parkissa aina 2 hlöä) vaikuttivat mukavilta, niin uskalsin :)

Koko jumppatunnin sitten vilkuilin kyllä puhelinta, että soittaako ne ja jotain kamalaa on tapahtunut. Vaan eipä soittaneet. Sitten kun säntäsin tunnin jälkeen vauvan luo, niin siellähän tuo odotti ihan tyytyväisenä. Sinne parkkiin oli tuotu myös toinen vauva, 6 kk ikäinen. Hoitajat oli laittaneet nämä 2 vauvaa lattiapatjalle vierekkäin pötköttämään, ja vauvat oli tuijotelleet toisiaan, jokeltaneet ja naureskelleet koko tunnin ajan. Onnistunut kerta siis!

Meillä on myös sen verran heikko tukiverkosto, että täytynee harkita MLL vaihtoehtoa joskus. Eikös siinä pidä sitten hoitaa kaikki työnantajamaksut ym itse? Onko se hankalaa?

Muokattu viimeksi:
Meillä on nyt sellainen tilanne, että vauva syö öisin kiltisti rinnasta maitoa noin 3 kertaa yössä, mutta päivällä kieltäytyy täysin. Päivällä kelpaa vain pullo. Taisin itse vähän mokata ton imetysjutun silloin, kun vauva sai ekan rota-rokotteen. Eli silloin hänellä väheni ruokahalu selvästi, ja kun mulla maitoa riitti, niin pumppasin sitä sitten pulloon. Ja kun sitä pullossa oli, niin siitä sitten myös annoin. Ja nyt ei tosiaan rinta enää kelpaakaan. Yöllä taitaa olla niin erilainen tilanne, kun nukutaan vierekkäin ja on pimeää ja hiljaista, niin vauva varmaan uneliaana vaan alkaa syödä rinnasta. Päivällä sitten taas "muistaa", että kun tarpeeksi raivoaa, niin äiti hakee pullon :)
Oon koittanut pumpata, jotta vauva saisi mun maitoa niin paljon kun vaan saan "tuotettua". Joka päivä menee kuitenkin myös korviketta, kiireisinä päivinä ihan isojakin määriä.

En ole myöskään huomannut, että mun syömiset vaikuttaisi vauvan vointiin mitenkään. Ja täälläkin kuluu kahvia, suklaata yms...
Mä olen nyt antanut vauvalle pieniä määriä myös soseita, tuntuu tykkäävän :)

Hitsi. :joyful: Mä keksin itelleni ja tytölle harrastuksen ens kevääksi. Sirkuskoulu :wacky: :dance018
Nyt olisi alkanut myös syksyn vauvaryhmä, joka on 4kk-1v. Likka ehtisi juuri täyttää tuon 4kk, mutta oon sitä mieltä et sirkuskoulu on sitten hauskempaa, kun pystyy edes itse istumaan. Eli tarvii kytätä kevään kurssi ilmoittautumista :grin
Toivottavasti äidiltä ei vaadita ketteryyttä ja taipuisuutta :wideyed:, koska oon yhtä taipuisa kuin heinäseiväs ja ketterä kuin virtahepo (ulkomuotokin muistuttaa hippoa) :laughing001

Meillä on nyt sellainen tilanne, että vauva syö öisin kiltisti rinnasta maitoa noin 3 kertaa yössä, mutta päivällä kieltäytyy täysin. Päivällä kelpaa vain pullo. Taisin itse vähän mokata ton imetysjutun silloin, kun vauva sai ekan rota-rokotteen. Eli silloin hänellä väheni ruokahalu selvästi, ja kun mulla maitoa riitti, niin pumppasin sitä sitten pulloon. Ja kun sitä pullossa oli, niin siitä sitten myös annoin. Ja nyt ei tosiaan rinta enää kelpaakaan. Yöllä taitaa olla niin erilainen tilanne, kun nukutaan vierekkäin ja on pimeää ja hiljaista, niin vauva varmaan uneliaana vaan alkaa syödä rinnasta. Päivällä sitten taas "muistaa", että kun tarpeeksi raivoaa, niin äiti hakee pullon :)
Oon koittanut pumpata, jotta vauva saisi mun maitoa niin paljon kun vaan saan "tuotettua". Joka päivä menee kuitenkin myös korviketta, kiireisinä päivinä ihan isojakin määriä.

En ole myöskään huomannut, että mun syömiset vaikuttaisi vauvan vointiin mitenkään. Ja täälläkin kuluu kahvia, suklaata yms...
Mä olen nyt antanut vauvalle pieniä määriä myös soseita, tuntuu tykkäävän :)

Jatka vaan tissin antamista, usko, että vielä se onnistuu :) Jos siis haluat. Jos teilläkin ois jotain 4kk jälkihulinoita? Kaverin vauva ei ollenkaan elänyt näiden normihulinakausien mukaan vaan hänellä oli ne kaikki ihan omassa vaiheessaan. Ehkä teilläkin ois niin?

Huh huh mikä päivä.. Aamu alkoi klo 5.20 kun poika heräsi itkemään. Sen jälkeen on yritetty kaikki mahdolliset konstit miehen kanssa. Välillä auttaa, välillä on aikamoista levotonta itkeskelyä. Edestakaisin kävely on parasta Eliaksen mielestä. Ja mun polvi ja lonkka ei tahdo kohta enää kestää.. Rattaisiin nukahti onneksi kaupungilla. Kotona nukkui vähän, tietysti heräsi jo puolen tunnin unien jälkeen juuri kun itse nukahdin.. Kakkahan on Eliaksella ollut taas kovalla, joten veikkaan mahakipuja ja kovaa kakkaa. Kerran tuli kakka tänään, kovia papanoita. Levolacia annoin neuvolan suosituksesta, mutta annoin varovasti niin pienen annoksen että ei tainnut auttaa. Huomenna lisään määrää. Voi tämä toki hampaiden syykin olla.. Menee arvailuksi taas.. Ruokavaliosta en keksi muuta kovettavaa kuin lihat. Muuten ei ole juurikaan mitään uutta saanut. Saas nähdä millainen yö tulee.. Jo kerran kävin kainaloon rauhoittamassa pojan kun oli vajaan tunnin nukkunut. Ja mielenkiinnolla odotan huomista.. not.

Mä jätin vauvan tällä viikolla lapsiparkkiin!

Läheisessä kuntokeskuksessa oli tarjolla ilmaisia jumppatunteja. Mulla on kroppa ihan jumissa, joten niska-selkäjumppa houkutti kovasti. Mua jännitti etukäteen ihan tosi paljon jättää vauva sinne hoitoon, mutta hoitajat (parkissa aina 2 hlöä) vaikuttivat mukavilta, niin uskalsin :)

Koko jumppatunnin sitten vilkuilin kyllä puhelinta, että soittaako ne ja jotain kamalaa on tapahtunut. Vaan eipä soittaneet. Sitten kun säntäsin tunnin jälkeen vauvan luo, niin siellähän tuo odotti ihan tyytyväisenä. Sinne parkkiin oli tuotu myös toinen vauva, 6 kk ikäinen. Hoitajat oli laittaneet nämä 2 vauvaa lattiapatjalle vierekkäin pötköttämään, ja vauvat oli tuijotelleet toisiaan, jokeltaneet ja naureskelleet koko tunnin ajan. Onnistunut kerta siis!

Meillä on myös sen verran heikko tukiverkosto, että täytynee harkita MLL vaihtoehtoa joskus. Eikös siinä pidä sitten hoitaa kaikki työnantajamaksut ym itse? Onko se hankalaa?

Mll on tehnyt kaiken super helpoksi,niiden sivuilta löytyy tosi hyvät ohjeet ja kaikki paperit hoitajalle annettavaksi. Siellä on palkat ja työnantaja kaavakkeet yms.
Hoitajaa varaamaan vaan siis ja miehen kanssa illallistamaan.:)

Kai pitäisi tuntea olevansa huono äiti, jos tällaisia ylipäänsä kyselee!?:smiley-ashamed008 Marialla on näihinkin asioihin aika varmasti vahvat mielipiteet...
Siis mulle neuvola suositteli tota ja antoi esitteenkin, kun väläytin että saatan täs jäädä yksinhuoltajaksi. Että ei tee huonoa äitiä! Päin vastoin, kaikki apu mitä pystyy käyttää ilman yhteiskunnan tukea, ni on lastensuojelunkin mielestä ihan varmaan vaan hyvä asia...

Takaisin