Synnyttäneet --40+++

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja maria75
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mulla on viime kesään nähden -3 kg nyt. Multa raskauskilot tosin oli pois 10pv synnytyksestä. Mutta kiloja kun on ennestään 30 liikaa niin tilanne on vähän erilainen. Enkä mä oo ollu laihiksella, päinvastoin :oops: Imettäminen kuluttaa hyvin kaloreita :grin
Tuli just esim syötyä riisisuklaalevy :porc :smiley-angelic006

Mä taidan olla ihan samanlainen kuin sää :) vähän alle alkuraskauden painossa nyt. Raskauskilot lähti kyl melkein parissa viikossa, sen jälkeen ollu aika paikallaan, mut pudotettavaa ois kyl paljon, jos haluais. Syön mitä sattuu :P En ehdi kokkailee enkä oikeen jaksakaan.. Joskus sit! :)

Mulla taitaa paino olla 0,5-1 kg alta lähdön eli siis ennen tätä viimeistä odotusta. Mutta paino on silti +10 kg ensimmäisen lapsen. Ei niin että siihen painoon haluaisin takaisin,näin on ihan hyvä:) kiinteyttä vaan lisää:) just osallistuin 21 päivän kyykky haasteeseen, huomenna vielä 250 kyykkyä ja se on ohi:) vatsanahkaa on kyllä ja nimenomaa istuessa näkyy mutta muuten oon sinut vartalon kanssa. Ja hei imettäjät, muistakaa että ne maidon täyteiset tissit painaa kanssa aika lailla:)

Joo noita maitotissejä vois pitää lieventävinä siihen, et paino viel +10kg raskautta edeltäneeseen tilanteeseen. Mut vaik lliivikoko sen neljä kuppia isompi kui ennen raskautta, ei se silti selitä koko asiaa.:happy:
Mulla alkusyksyn aikana lähtenyt runsaat 2kg, et hitaasti :arghh:...mutta suunta oikea.
Itekään en pyri tuohon ekaa lasta edeltäneeseen "nuoruuden painoon" .

Mulla edessä just juustolautanen, aurajuustoa, appenzelleria,mustapekkaa ja keksejä. Eli ei, ei oo laihis:) edellis iltana vetäsin mmmm maraboun maitosuklaata puoli levyä kuin näkkileipää:)mä luotan myös imetykseen!

Voi namm juustoja! :joyful:
Täytyy myöntää, ajoittain ollut lipsumisia, sipseihinkin sortunut (mies usein mussuttaa niitä ):meh:.. tiukalla linjalla olisi jo siellä +-0 .

Mulla kans +10kg nuoruuden painoon, mutta silloin olin alipainoinen. Nyt olisi kiva saada -5kg, niin olisi suurinpiirtein "ihannelukemissa"..

Tuo vatsanahka kyllä pahin juuri istuessa:sad001 Seistessä vatsa ei oikeilla vaatevalinnoilla näy lainkaan:p

Voi namm juustoja! :joyful:
Täytyy myöntää, ajoittain ollut lipsumisia, sipseihinkin sortunut (mies usein mussuttaa niitä ):meh:.. tiukalla linjalla olisi jo siellä +-0 .

Mulla kans +10kg nuoruuden painoon, mutta silloin olin alipainoinen. Nyt olisi kiva saada -5kg, niin olisi suurinpiirtein "ihannelukemissa"..

Tuo vatsanahka kyllä pahin juuri istuessa:sad001 Seistessä vatsa ei oikeilla vaatevalinnoilla näy lainkaan:p
Alipainoinen olin itsekin ennen lapsia. Ja alipainoinen vielä kuudennen lapsen jälkeen. Sen jälkeen nämä 10 kiloa on hiipien jäänyt ja niiden kanssa olen normaalipainoinen:) bmi mulla taitaa olla 22

Ja maitotissit painaa varmaan kilon pari riippuen täyteydestä:biggrin

Muokattu viimeksi:
Alipainoinen olin itsekin ennen lapsia. Ja alipainoinen vielä kuudennen lapsen jälkeen. Sen jälkeen nämä 10 kiloa on hiipien jäänyt ja niiden kanssa olen normaalipainoinen:) bmi mulla taitaa olla 22

Ja maitotissit painaa varmaan kilon pari riippuen täyteydestä:biggrin
Sut nähneenä, en olis ikinä uskonut että oot synnyttänyt 11 lasta. Sun kroppahan oli just sopusuhtanen. Mäkään en tavottele teini-iän painoja ja oon isokokonen muutenkin. Omanlainen ihannepaino mis on hyvä olla ja missä sais pysyykin, sitä tavoittelen.

Btw paljoks vauvat normisti hikkaa ja aivastelee? Mistä tiedän epäillä refluksia/silent refluksia? Taas tää että mikä on normii ja mikä ei...tää kakoo yllättävän paljon ja jotain seilaa nielussa, erityisesti makuulla. Aivastelee ja hikkaa useemman kertaa päivässä. Eikä oo flunssanen.

Muokattu viimeksi:
Kyllä vauvat hikkaa ja aivastaa. Meillä yhden vauvan kanssa oli niin että jos ei aivastellut normaalisti päivän aikana se oli merkki että korvatulehdus tullut. Hassun kuuloista mutta totta. Ilmeisesti meni röörit niin tukkoon että aivastelu loppui.(meidän lapsilla on taipumusta korvakierteeseen, vain 2 säästynyt tältä riesalta)

Mutta toi refluksi. Silent muoto on nimensä mukainen ja vaikea huomata. Monesti löytyy kun aletaan tutkia syytä vauvan kasvun pysähtymiseen tai hidastumiseen ja huonoihin öihin, krohinoihin ja kuorsauksesn,mutta perinteinen refluksi oireilee juurikin voimakkailla pulautuksilla ja makuuasento huono vauvalle+ sitten nämä silent muodon oireet.
Refluksi todetaan vrk:n kestävällä ph mittauksella. Tietty määrä nousuja tuo diagnoosin.
Vasta syntyneillä on usein takaisinvirtausta muutenkin ilman refluksia mutta oireet helpottuvat kun kiintet ruoat aloitetaan.
Aiheesta voisin pitää melkeen luentoa kun kahden lapsen kokemuksella tätä tutkittu:)
Ja tosiaan tutkimuksiin en lähtis ellei selkeitä kasvun piikkejä ja että vointi olisi huono sillä lähes aina pulautteluoireet helpottuu kasvun ja kiinteiden myötä.

JustMom sä osaatkin varmaan auttaa mua tossa korvatulehdus asiassa.:)
Mä olen itse kärsinyt toistuvista korvatulehduksista niin lapsena kuin nuorena aikuisenakin (viimeisin oli kun olin 32v), mistä mä tiedän, että lapsella on korvatulehdus? Siis muusta kuin korvien hieronnasta.. Kun eikös nykyisin herrat sano, että osa korvatulehduksista paranee ihan särkylääkkeillä, ettei todellakaan aina tarvitse ab kuuria? Miten sä teillä huomaat, että tulossa/päällä on?

JustMom10 :) Mikä sulla on kokemus, koska vauva alkaa sanoa ekoja sanoja?:rolleyes:

Meillä tulee jo sanoja ( 4kk), mutta luulen, ettei poika kuitenkaan tiedä niiden merkitystä...

JustMom sä osaatkin varmaan auttaa mua tossa korvatulehdus asiassa.:)
Mä olen itse kärsinyt toistuvista korvatulehduksista niin lapsena kuin nuorena aikuisenakin (viimeisin oli kun olin 32v), mistä mä tiedän, että lapsella on korvatulehdus? Siis muusta kuin korvien hieronnasta.. Kun eikös nykyisin herrat sano, että osa korvatulehduksista paranee ihan särkylääkkeillä, ettei todellakaan aina tarvitse ab kuuria? Miten sä teillä huomaat, että tulossa/päällä on?
Joskus sanottiin että kierteet hyppää yhden yli, eli jos äidillä korvatulehduksia ei lapsella olis niin herkästi. Meidän tapauksessa pitää valitettavasto paikkansa. Mun äiti on ollut korvakierre/liimakorvalapsi ja mulla itselläni ei ole koskaan ollut korvatulehdusta. Mutta mun lapsillani on.

Mistä sitten tietää onko lapsella korvatulehdus? Siihen on monta merkkiä tai sitten ei mitään:) kamala taas vastata näin!
Yleisin kai on että kuumetta/lämpöä, nuhaa ja että haroo korviaan, nukkuu huonosti, ja imee huonosti.meillä esm pään ravistelu merkinnyt korvatulehdusta ihan ilman niitä perinteisiä oireita. Ja onpa korvatulehdus havaittu ihan tavallisessa jälkitarkastuksessa kun itse en oo huomannut lapsella mitään vaivaa.
Mut kyllä ne yleensä rikkoo ainakin ne yöt ja vauva on itkuinen ja kipeän oloinen. Pienten kanssa ei oo turhia lääkärikäyntejä, jos epäilyttää vähänkään kävisin näytillä! Meillä on tärykalvoputket auttaneet aina kierteen poikki!

Ja kai se lievä (punoitus)tulehdus paraneekin itsellään, särkylääkkeellä. Mutta jos on märkää korvassa ja tärykalvo samea ja liikkumaton, niin ap kuuri ainut mikä auttaa.

JustMom10 :) Mikä sulla on kokemus, koska vauva alkaa sanoa ekoja sanoja?:rolleyes:

Meillä tulee jo sanoja ( 4kk), mutta luulen, ettei poika kuitenkaan tiedä niiden merkitystä...
No kai ne tarkoittavat sanat tulee hiukan myöhemmin. Esikoinen ainakin todistettavasti sanoi hauva 7kk iässä. Aina kun meni koira ohi tai näkyi jossain, tyttö huusi hauva!
Mut kyllä mä väitän että tää meidän vajaa 4 kk huutaa äitä kun sillä on nälkä:) ja tähänkin moni sanoo että se vaan kuulostaa siltä.

Tähtipölyä :)

Käytätkö paljon maitotuotteita? Ne altistavat korvatulehduksille, joskus niin kuullut.

Tähtipölyä :)

Käytätkö paljon maitotuotteita? Ne altistavat korvatulehduksille, joskus niin kuullut.

En juurikaan käytä,kahvin kanssa maitoa ainoastaan ja joskus juustoja.
Tai noh, teen mä pullaan maitoon ja jätskillä voisin elää, et tavallaan sit kai käytän.:smiley-ashamed008

Onks teillä muilla äideillä sydän kunnossa? Meinaan mulla on nyt viime torstaista lähtien sydän pomppinut miten sattuu..tai oikeastaan ei miten sattuu, mutta se tuntuu siltä kun sydän pomppais kurkkuun ja sitten kun tunnustelen pulssia niin jättää selvästi yhden lyönnin väliin, ja tämä tulee aina kun lähden liikkeelle! Soitin tänään päivystykseen, mutta oli sitä mieltä ettei ole vaarallisia. Toki pitää mennä lekuriin jos olo huononee tai tulee muitakin oireita kuin toi tykytys. Nyt mä mietin kuumeisesti että uskallanko mä aloittaa kunnon liikuntapyrähdyksen ens viikolla niinkuin piti. HOitajan mielestä uskallan kunhan teen oman voinnin mukaan ja jos on jo sydmen tykytys päällä, niin sitten ei ehkä kannata mennä just silloin, mutta sitten mä en voi liikkua ollenkaan, kun ne tykytykset alkaa heti kun lähden esim. kauppaan lasten kanssa. Eikä tietty stressaaminen ja yövalvomiset ainakaan paranna sitä vaivaa.. :(

Joskus sanottiin että kierteet hyppää yhden yli, eli jos äidillä korvatulehduksia ei lapsella olis niin herkästi. Meidän tapauksessa pitää valitettavasto paikkansa. Mun äiti on ollut korvakierre/liimakorvalapsi ja mulla itselläni ei ole koskaan ollut korvatulehdusta. Mutta mun lapsillani on.

Mistä sitten tietää onko lapsella korvatulehdus? Siihen on monta merkkiä tai sitten ei mitään:) kamala taas vastata näin!
Yleisin kai on että kuumetta/lämpöä, nuhaa ja että haroo korviaan, nukkuu huonosti, ja imee huonosti.meillä esm pään ravistelu merkinnyt korvatulehdusta ihan ilman niitä perinteisiä oireita. Ja onpa korvatulehdus havaittu ihan tavallisessa jälkitarkastuksessa kun itse en oo huomannut lapsella mitään vaivaa.
Mut kyllä ne yleensä rikkoo ainakin ne yöt ja vauva on itkuinen ja kipeän oloinen. Pienten kanssa ei oo turhia lääkärikäyntejä, jos epäilyttää vähänkään kävisin näytillä! Meillä on tärykalvoputket auttaneet aina kierteen poikki!
Mä kärsin korvakierteestä lapsena ja aikuisena lähes aina kun tulee flunssa niin myös korvatulehdus. Toinen tärykalvo ihan arpinen. Toivottavasti hyppää tytön yli tää riesa.

Mä oon ollut itse myös korvatulehduslapsi ja esikoisella ollut 2 tai 3 korvatulehdusta eli ei mikään kierre, mutta pari kertaa ollut. Ja nyt siis ikää vajaa kaksi ja puoli. Ja hän on juuri sellainen, että mistään selvästä merkistä ei huomaa, että se häntä vaivaisi.

Onks teillä muilla äideillä sydän kunnossa? Meinaan mulla on nyt viime torstaista lähtien sydän pomppinut miten sattuu..tai oikeastaan ei miten sattuu, mutta se tuntuu siltä kun sydän pomppais kurkkuun ja sitten kun tunnustelen pulssia niin jättää selvästi yhden lyönnin väliin, ja tämä tulee aina kun lähden liikkeelle! Soitin tänään päivystykseen, mutta oli sitä mieltä ettei ole vaarallisia. Toki pitää mennä lekuriin jos olo huononee tai tulee muitakin oireita kuin toi tykytys. Nyt mä mietin kuumeisesti että uskallanko mä aloittaa kunnon liikuntapyrähdyksen ens viikolla niinkuin piti. HOitajan mielestä uskallan kunhan teen oman voinnin mukaan ja jos on jo sydmen tykytys päällä, niin sitten ei ehkä kannata mennä just silloin, mutta sitten mä en voi liikkua ollenkaan, kun ne tykytykset alkaa heti kun lähden esim. kauppaan lasten kanssa. Eikä tietty stressaaminen ja yövalvomiset ainakaan paranna sitä vaivaa.. :(

Satru :) Mulla oli raskaana yhdessä vaiheessa tykytystä. Lienee aika tavallista, sullakin kiirettä, niin se voi sen tehdä

Takaisin