Syyskuun turinat

Meillä esikoinen nukkui muistaakseni noin 6kk asti perhepedissä. Mulla ei kyllä koskaan ollut huolta siitä että kellahtaisin päälle, unen läpikin olin hyvin tietoinen vieressä olevasta vauvasta. Itselle perhepeti oli alussa toimiva ratkaisu, imetys oli helppoa ja sekä itse että vauva nukuttiin tyytyväisinä kun toinen oli ihan vieressä.
Perhepedistä poika siirtyi pinnikseen kun yöt menivät levottomiksi. Siinä vaiheessa kun alkoi muutenkin liikkua enemmän niin alkoi myös pyöriä öisin todella paljon. Yöt olivat potkimista ja pyörimistä ja niiden lisäksi poika alkoi havahtui öisin juttelemaan, repimään hiuksia jne. Samoin koska poika nukkui alkuyöstä muutamia tunteja itsekseen niin aloin pelätä että pääsisi tipahtamaan sängyltämme. Siirtyminen sujui aika kivuttomasti ja sen jälkeen yöt taas parantuivat kun poika ei häiriintynyt meistä eikä meidän tarvinnut heräillä siihen että joku huitaisee tai potkii :)


Wadalma, toivottavasti lääkärikäynti sujui mukavasti!
 
Oon taas tosi huolissani että onko vauvalla kaikki hyvin, onkohan kasvanut ollenkaan kun maha vaan pysyy saman kokoisena, ja pitäiskö jo tuntua liikkeitä ja miks on niin paljon vatsakramppeja ja vihlovaa kipua alavatsassa... Toivottavasti saan tänään vähän helpotusta näihin pelkoihin niin ehkä selviäis rakenneultraan asti ilman isompaa paniikkia.:confused:
Samansuuntaista huolta sitä itsekin kantaa, kuuluu tähän vaiheeseen:bored:. Ei tunnu mitään täällä, pian jo 19 rv täynnä..monta raskautta takana, istukka takana eikä hirveesti läskiäkään edessä. Mutta ei vaan tunnu, vaikka kuinka jo pitäis..

Meillä on nukuttu aina vauva vieressä(niin kauan kun imetystä jatkettu), helppoja nuo yöt kun ei tarvi kun vähän kylkeä kääntää. Koskaan ei oo mieskään meinannut päälle kääntyä- luulen että ne on lähinnä lääkityksien/humalatilan seurausta missä vauva on jäänyt vanhempien alle? Mutta alkuun löytyi vauva välillä oman peiton alta ähisemässä, siis vauvalla oma peitto suosittelisin uusille perhepetiläisille! Mies kaiketi nukkuu meillä tosin työhuoneessa jahka vauva saapuu, helpompaa kaikille:wink.
 
Wadalma ja lambi, täälläkin huolta siitä, että kaikki kunnossa. Nyt on turvotuskin vähentynyt kunnolla, ja liikkeitä ei tunnu. Onneksi on ensiviikolla neuvola, jos saisi kuunnella sydänääniä...
 
Onks muilla sellasta tapausta ettei itsellä oo ollut vesirokkoa? Tänään sain ohjeistuksen että lapsiperheiden seuraa kannattaa vältellä ettei vaan tule tartuntaa ja eihän siinä nyt oo mitään järkeä? tai ymmärrän että on vakavaa jos se pääsee tarttumaan, mutta silti...
 
Eivät kuitenkaan tarjonneet sinulle rokotetta vesirokkoon? Vai saako tuota edes raskaanaollessa ottaa? Tuon tartunnanhan voi saada mistä vain??? Tokihan riskit on olemassa, mutta lähes mahdoton vältellä helmikuuhun asti???
 
Täällä kanssa yksi huolehtia, että onhan kaikki kunnossa. Oma vointi on kohentunut niin paljon, ettei oikein muista olevansakaan raskaana :wideyed: Liikkeitä ei varsinaisesti tunnu. Hyvin satunnaisia tuntemuksia, joista tiedän etteivät voi olla mitään muuta kun vauva, mutta kun sitä niin odottaa niitä selkeämpiä potkuja.

Perhepedissä meillä oltiin koko sakki, esikoinen mies ja minä. Ei ongelmia. Vauvalla oli meilläkin silloin oma peitto sängyssä. Helppoa oli, kun vaan kylkeä käänsi välillä. Nukahdin itse yleensä kesken imetyksen ja havahduin jossain välissä kun vauva ei enää syönyt. Kun hän kasvoi vähän isommaksi, niin nukkui osan yöstä pinniksen puolella, joka oli minun sängyn jatkeena ilman väliseinää, mutta edelleen oli suurimman osan yötä vieressä tissi suussa :)
 
Siinä tapauksessa saa jonkinlaisen lääkityksen jos tartunnan saa, mutta ainakin oma neuvolatäti oli sitä mieltä että se lähinnä auttaa jälkitauteihin muttei tiennyt suoraa vaikutusta vauvaan.. ja että suoraan vasta-aineita välttääkseen rokon ei voi antaa raskaana olevalle. Välillä mietin onko kaikki mun lääkärit ja hoitajat edes ammattilaisia kun ei tuntunut tästäkään asiasta tietävän...
 
Vesirokkorokotetta ei saa antaa raskaana oleville koska sisältää elävää virusta. Ohjeessa on myös että rokotteen saamisen jälkeen pitäisi 1kk välttää raskautumista..
 
Ja siis rokote ei kuitenkaan suojaa 100%:sti. Käsittääkseni kuitenkaan lapset, jotka ovat sairastaneet vesirokon ei aiheuta tartuntavaaraa.
 
kiitos immeisille vastauksista perhepeti yms. kysymyksiin :) itse olen ajatellut vieruspetiä lapselle. Äippälaatikon alle vain pitää keksiä joku tarpeeksi tukeva ja matala taso että saan pedin sängyn tasolle. Tavoite olisi imettää se 4-6kk, kattoa miten maitoa riittänee. sormiruokailu sen jatkoksi kiinnostaisi, mutta en tiedä jaksanko ruveta tekemään ihan vauvaruokaa sitä varten erilaista.

Toivotaan ettei vesirokkoa tule kellekään meistä odotusaikana.
 
Tänään taas sydänääniä neuvolassa kuunneltu. :)
Meillä oon suunnitellu et vauvan sänky tulee sängyn viereen, en uskalla yötä nukkua niin että vauva olisi välissä. Jotenki aattelen et vauvan paikka on omassa sängyssä onko enemmän työtä en tiedä, herätä pitää jokatapauksessa. :D
 
Mä tässä just mietin, että jos kokeilisin järjestää makkaria vähän uusiksi, jotta tänne mahtuis pinnasänkykin paremmin. Teen muokkailuni tosin taas silloin, kun mies on reissussa, kun muuten se pian protestoi ja yrittää ilmasta oman mielipiteensä :P
Joskus on helpompi pyytää anteeksi, kuin lupaa :D
 
sormiruokailu sen jatkoksi kiinnostaisi, mutta en tiedä jaksanko ruveta tekemään ihan vauvaruokaa sitä varten erilaista.
Meillä on tää nuorimmaisin kasvanut "ihanvaansormiruualla", ei mitenkään suunnitellusti, vaan oli vaan helpoin ratkaisu kun porukkaa on paljon(eikä itsellä aikaa istua pöydän ääressä). En tehnyt mitään vauvanruokiakaan, otin samasta ruuasta sopivat osat-alkuun veti lattialla mahallaan(ab 5-6kk iässä aloitteli), ennekö istui pöytään(oppi istumaan vasta joskus 7kk). Ei tarvinnut muusailla tai syöttää väkisin-oli mainion helppo tapa tottua syömään, enkä enää muuten voisi kuvitellakaan tekeväni:p! Ne tulisimmat/suolaisimmat jutut tietysti vaan muille, mutta kyllä joka ruuasta on helppo ottaa vauvalle sopivakin osa ennen loppusekoittelimisia. Kehittyi tosi nopeaa eri karkeusasteiden hallintakin, kertaakaan mitään läheltäpiti-tukehtua-tilannetta ollut. Lusikka tuli kuvioon kun siihen mielenkiintoa osoitti. Ei se varmaan kaikille sovi, mutta jos yhtään on sen sorttinen (äiti?) niin varsin helppo ratkaisu. Soseitta on aivan mahdollista oppia syömään:grin!
 
Meillä esikoinen meni kuukauden vanhana omaan sänkyyn meidän huoneeseen (siihen asti oli nestis välis) ja sitte 3kk siirtyi omaan huoneeseen. Nyt varmaan samalla lailla tehdään. Öisin herättiin ekat 9.5kk 2-20 kertaa, jotenki koin helpommaksi mennä toiseen huoneeseen öisin imettämään ku sängys imettää.
Esikoisen kans alotettiin kiinteät koliikin takia 3kk iäs, katotaan nyt miten alotetaan. Sormiruokailu menee kiinteiden kans samas. Nyt pyrin imettään sinne vuoden ikään asti ku esikoisella toppas tähän raskauteen imetys.
Niemjan linja kuulostais siltä, mitä itekin haluaisi kokeilla. En uskaltais mitään perhepetiä - kuitenkin nukkuisin yli...
 
L82day meillä oli toimivin ratkaisu, sittenhän sen näkee mikä ittellä toimii parhaiten kun vauva syntyy :) nyt ei varmaan päästä niin nopeaa siirtämään omaan huoneeseen ku pitää laittaa esikoisen kans samaan huoneeseen ja jos tääkään vauva ei nuku nii se valvottais esikoista sitte..
 
Meilläkin saattaa olla pidempään meidän huoneessa jos menee esikoisen kanssa samaan huoneeseen, nukuttiin vaan molemmat esikoisen kanssa paremmin eri huoneissa siitä 6kk iästä lähtien :shy:
 
Oletteko kaikki kertoneet raskaudesta jo työnantajalle? Itse en ole vielä, mutta nyt alkaisi olemaan sellainen fiilis, että ehkä olisi jo aika...
 
Itsellä luultavasti keikkahommat jatkuu niin pakko kertoa ,kun tämä näkyy jo sen verran selkeästi ja ihan senkin takia etten voi enää yövuoroja tehdä oikein.
 
Oon kertonu heti alus ja oli suuri virhe. Ei kannattais olla rehellinen.
 
Niemja - kerrohan lisää? Miten ottivat? Ovatko kohdelleet eri tavalla?

Itse en ole vielä kertonut. Olen tällainen keskivartalolihava muutenkin, joten antaa hullujen miettiä onko pizza ja maggara maistunut paremmin... Tosin tää pötsi alkaa olee jo melkoinen, että sen puolesta pitää kohta kertoa. Ja toinen on se, että kun käy tutkimuksissa, ne olis palkallista aikaa eikä niinkuin nyt - omaan piikkiin työtunteja vähentävänä.
 
Takaisin
Top