La marraskuu 2016

Meille kyllä odotetaa ilolla ja pelolla skorpionia.. oon ite skorpioni,just vallan tyypillinen suurilta osin... isi on neitsyt.. saa nähä et millanen tulinen herkkis tuolta masusta sitte putkahtaakaa :D

Kyllä se rennie voi vähän nostaa sokereita. Mulla on spearmint makuisia rennieitä ja musta ainakin tuntuu että ne maistuisi vähän makeilta.

Itse olen myös liittoon ilmoittanut aiemmasta äitiyslomasta ja hoitovapaasta =) Tulevasta äitiyslomasta en vielä ole ilmoittanut, mutta toki ilmoitan siitäkin kuhan se lähestyy.

Juu, täälläkin se istukka edelleen huonossa kohdassa ja olenkin alkanut miettimään asioita jo sen varalta, jos sektioon menee. Olen myös senkin takia ottanut iisimmin, että ei vielä paikat alkais aukeilemaan.. kun jännittää kovin se jos alkaa istukka vuotamaan.

Eilen tilasin rintapumpun ja aikalailla kaikki vaatteet vauvalle mitä oli mielessä että tarvitaan vielä. Vielä pitäis hommata jossain vaiheessa kaikki tarvittavat hoitotuotteet, vaipat, tutit ja tuttipullot niin ja korviketta. Minulla maito noussut rintoihin vasta kotioloissa niin hyvä olla korviketta valmiina kaapissa. Täytyisi kai tehdä jokin lista että mitä sitä pitikään vielä.. Pinnasänky ja turvakaukalo meillä onkin mummulassa, mutta nepä mies saa tänne kuljetettua vaikka silloin vasta kun olen sairaalassa.

Auringonkukka rv 28+6
Toivotaan,että se sun istukkasi vielä siirtyisi. Puhutaanko sinulla etisestä istukasta? Mulle sanottiin edellisessä raskaudessa että on etinen ja oli takaseinämässä,milloin huonommin kuulema siirtyy pois. Itseäkin jännitti kovasti että jos alkaa vuotamaan,mutta jouduin kuitenkin paljon nostelemaan lapsia ja lumityöt tekemään kun mies oli viikot muualla töissä. Rv 25+ tuli pikku vuotoa ja sain kortisonipiikit vauvan keuhkoja kypsyttämään. Rv 34 oli viimeinen kontrolli,jolloin lääkäri sanoi että ei enää siirry ja parin viikon päästä sovittiin sektio. Toivon kovasti,että istukkasi siirtyy ja pääsisit alakautta synnyttämään :)

Mulla ei ole kahdessa ekassa raskaudessa harkkasupparit saaneet mitään aikaan, nyt en tiedä tilannetta. Vielä useampi viikko odoteltava äitipolille menoa, missä varmaan katsovat myös kohdunsun tilanteen. Mähän supistelen vaikka vaan istuisin paikoillani tai makaisin sängyssä. Mutta eivät ole kipeitä niin en ole huolissani. Joka raskaudessa harkkasupparit on alkaneet aikaisin. Monta monituista kertaa päivässä siis on harkkasuppareita. Yks ilta harkkasuppari tuntui selän puolellakin mistä en oikein tykännyt koska synnytyssupistukset mulla on tuntuneet aina selässä...

Mikähän helkutti nyt on. Alkuraskauden mielen myllerryksistä kun tasaantui olot niin mukavaksi.... niin nyt. Pari päivää ollu vanne pään ympärillä ja itkeny ilman syytä...? :0

Argh.. mulla on ollu nyt muutaman päivän ajan niiiiiiin tuskanen olo :( koko ajan kuuma ja hiki ja palelee yhtä aikaa.. ku ei vaa oo hyvä olla.. aloin jo pohtii et voiko raskausmyrkytys tulla ilman niitä normioireita(verenpaineet,päänsärky,painonnousu jne.)??... eihä mulla siis oo ainenkaa vielä myrkytystä epäilty.. verenpaineet on superhyvät,päätä ei oo särkeny alkuraskauden jälkeen ja painoki on noussu iha maltillisesti..verensokeritki on iha ok..

Liikkuminen on välillä tuskaa,ku alkaa nopeesti tuntuu häpyliitoksessa(ilmeisesti) ja nivusissa.. vauva ilmeisesti painaa johonki tuolla..
Olin jo jonku aikaa ilonen et ei oo mitää vaivoja.. mut nyt jos pitäs tää 2,5kk kärsiä tästä ni en ala!! :(

Nempsu 29+1

Harkkasupistukset ei vaikuta mun käsitykseni mukaan kohdunsuuhun, tai -kaulaan, vaan itse kohtu on se, joka treenaa supistuksia. Harkkasupistuksessahan kohtu menee kovaksi palloksi, tuntuu epämiellyttävältäkin ehkä, mutta ei aiheuta kipua. Synnytyssupistukset on ihan toisenlaisia, mulla ne on olleet sellaisia aaltomaisia, pusertavia ja niiden aikana esim. lantion keinuttelu tuntuu helpottavan kipua. Harkkasupistukset tuntuu vaan tukalilta.

Harkkasupistukset ei vaikuta mun käsitykseni mukaan kohdunsuuhun, tai -kaulaan, vaan itse kohtu on se, joka treenaa supistuksia. Harkkasupistuksessahan kohtu menee kovaksi palloksi, tuntuu epämiellyttävältäkin ehkä, mutta ei aiheuta kipua. Synnytyssupistukset on ihan toisenlaisia, mulla ne on olleet sellaisia aaltomaisia, pusertavia ja niiden aikana esim. lantion keinuttelu tuntuu helpottavan kipua. Harkkasupistukset tuntuu vaan tukalilta.

Varmaan tapauskohtaista. Mulla on kolmeassa aiemmassa raskaudessa kohdunkaula lyhentynyt ja pehmentynyt vaihtelevasti rv 25-> ja kolmannessa oli kohdunsuu ns.sormelle auki muutaman viikon ennen synnytystä.
Jännityksellä odotan mikä on tilanne nyt tällä kertaa. Ensi viikolla ultra/lääkäri. Istukan paikka ja koko arvio.

Rv 29

Kiitti ErykahB, tähän ei tosiaan mistään mitään tyydyttävää vastausta löytynyt. Juttelen vielä neuvolantädin kanssa, miten hän asian näkee. Joka paikassa puhutaan oman kehon mukaan menemisestä. Jos missään ei saisi tuntua, en pääsisi montakaan askelta kävelemään ...
Hyvä info, Ellami. Kun olen tämmöisistä joidenkin kohdalla lukenut, että keho sitten kuitenkin valmistelee omin päin jotakin.

Kohdunsuu oli mulla toisessa ja kolmannessa raskaudessa viimeisellä lääkärikäynnillä jopa 3cm auki, mutta itse synnytys on silti alkanut toisesta 39+4 ja toisesta 12 päivää lasketun jälkeen. Ja kohdunkaula on loppua kohti lähtenyt lyhenemään myös.

Mutta ainakin mulle on neuvolassa sanottu, että harkkasupistukset on nimenomaan kohdulle, mutta muitakin supistuksia voi siis tulla tietty myös.

Täytyy varmaan maanantaina pyytää lähete uuteen sokerirasitukseen. Kukapa sitä ei uudestaan haluais tehdä! :grin Käsivarret mustelmilla vielä viime kerrasta.. Ja joo, rennie oli just spearmintin makuinen.

Heräsin äsken päikkäreiltä ja ihmetyttää, että mistä johtuu kun joka kerta päikkäreiden jälkeen maha on aika kipee. Niin nytkin! Kunnon menkkajomotus ja äsken oli maha ihan kova, mutta mulla on usein maha tosi kova. Etenkin töissä ollessa oli. Tää on nyt eka vapaa viikko. Mistähän se voi johtua?

Soitin juuri neuvolaan, ja siellä neuvolantätini, joka on kätilö, vastasi, että harjoitussupistusten vaikutus kohdunkaulaan on hyvin hyvin yksilöllistä. Ohjeeksi nyt hän antoi, että yritän välttää epämiellyttäväksi käyviä tuntemuksia ja keskittymistä esim. liikuntaan, jossa harkkareita ei tunnu. Jos tilanne tuntuu pahenevan, niin sitten ottaisin yhteyttä omalle synnärille. Kohdunsuun tilannetta voisi meillä katsoa neuvolatyötä tekevät tk-lääkäritkin tarpeen mukaan. Mulle ei tietenkään käynyt tarjottu lääkäriaika 22.9. työn puolesta. Seuraava neuvola on ensi maanantaina, joten koitan tässä nyt kohtuullisesti sinne asti elää.
Mango16, onko siis mahan pinta kova vai suoli tukossa? Eiks se kova mahan pinta voisi olla juurikin se harjoitussupistus?

Katjusha, minulla kohdunsuun tilannetta on seurattu neuvolan lääkärissä, kun supistuksia on jatkuvasti kävellessä, normaali vauhti ei onnistu ollenkaan. Useimmiten ei ole hirveän kipeä, mutta jos en hidastaisi, niin kipeäksi muuttuu. Nyt parin viikon ajan supistellut välillä jo levossakin. Kahdessa aiemmassa raskaudessa varhaista supistelua ei ollut ja synnytyksessä kivuliaita supistuksia oli ensimmäisellä kerralla yksi ja toisella oksitosiinin jälkeen muutama. Joten on se kovin yksilöllistä, saako supistukset aikaan avautumista vai ei. Äidilläni ja siskollani on ollut synnytyssupistukset todella kivuliaita ja pitkäkestoisia ja silti synnytysten kestot pidempiä kuin minun miedoilla supistuksillani.

Mulla oli neuvola tänään. Oli uusi sijaisen sijainen. Mukava nainen. Harmittaa, kun oma vakituinen täti palaa ilmeisesti tammikuussa hoitovapaalta ja paljon nuivempaa ja tympeämpää ihmistä ei kyllä hartaasti hakematta löydä.

Mulla ei oo otettu hemoglobiinia kuin kerran, silloin ihan ekalla käynnillä. Oli silloin 160, eikä ole koskaan missään olosuhteissa laskenut alle 120 niin sitä on kuulemma ihan turha edes seurata. Mulla on siis perinnöllinen poikkeavuus, joka aiheuttaa liian korkean hemoglobiinin. Vaaralliseksi sen tekee se, että jos menetän verta, hemoglobiini nousee vielä korkeammaksi.

Kaikki oli hyvin ja vauva oli pää alaspäin, kuten olen hikan perusteella päätellytkin. Täti kyseli onko mulla raskauteen liittyviä kysymyksiä, niin totesin, että eipä niitä enää neljännellä kerralla tahdo olla.

Seuraava neuvola on syyskuun lopulla ja sitä seuraava onkin sit jo se viimeinen lääkärineuvola! Vähiin se vaan käy tämä raskaus.

Kävin tosiaan tänään äitiyspolilla kamalien selkäkipujeni kanssa, jotka ovat ovat pahentuneet raskauden myötä. Vauva ultrattiin ja kaikki hänellä hyvin, tämänhetkinen painoarvio oli 1,6kg eli kuulemma vastaa viikkoja mutta luultavasti ei ole mikään jättiläinen tulossa, mikä nyt olisikin kumma juttu näillä mun mitoilla 155cm/50 kg :D
käyn nyt kontrollissa siellä polilla kahden viikon välein synnytykseen asti kipulääke asioiden vuoksi. Sain myös lähetteen anestesia lääkärille joka arvioi että laitettaisko jotku puudutteet tuonne lannerankaan :o
Sanoi myös että jos kivut pysyvät näin pahana loppuun asti niin todennäköisesti käynnisteltäs joskus rv37+ huiteilla, saa nähdä :s
Tyttö oli jo mallikkaasti raivotarjonnassa ja lääkäri meinas että tuskin vaihtaa asentoa enää.
Niin joo ja tietenki tällä mun tuurilla huoneessa oli myös kaksi älyttömän komeaa lääkis opiskelijaa ja lääkäri tutkaili siinä kohdunkaulanki niin vähän oli semmonen kiusaantunut tunnelma :D pojatki vähä punasteli ja katteli sinne sun tänne :p

Pikkumyy 31+0

Pikkumyy93, miten se aina onkin just noin, että löytyy niitä komeita lääkäriopiskelijoita huoneeseen, kun oot housut nilkoissa! :hilarious:

Mä olin vuosia sitten koepalan otossa, oli kysta kilpirauhasessa, ja se lääkäri oli niin saamarin komea ja sillä oli semmonen makuuhuoneääni, että mä ihan oikeesti punastelin siinä pötkötellessäni neula kurkkuun tökättynä! :rolleyes:

Jee, läpäisin sokerirasituskokeen kaikkiin riskiryhmiin kuulumisestani huolimatta.:rolleyes: Tiukaksi meni, koska söin illalla "raskaasti" ja epäterveellisesti, koska mieheni kokkasi.. :eek::p Kotona aamulla paastoarvo oli 4,8 teveyskeskuksen parkkipaikalla 4,9 ja rasituksessa 5,2...eli tiukalle meni. Enkä vettäkään ollut juonut.

Arvoja nostaa pelkkä valvominen, stressi ja jännityskin. Esikoisesta sain radimerkinnän kun typerys söin illalla viimeiseksi ennen 22.00 kakunpalan iltavuorossa..Siitä nukkumaan, niin johan oli raja-arvo 5,3 ja merkintä papereihin vaikka tiesin itse, että arvoissa ei normaalilla ruokavaliolla ole koskaan mitään häikkää. (tosiaan seuraan sokeriarvoja kotona muutenkin) Hyvä niitä on seurata oli syytä tai ei!

Minä en horoskooppeihin juuri usko vaikka hauska niitä on lukea.:happy: Tiedän monta samaa horoskoopin edustajaa eikä heissä ole välttämättä mitään yhteisiä luonteenominaisuuksia. mm. Minun isä ja äitini olivat molemmat skorppioneja...En edes tiedä mikä esikoiseni on..tai mieheni..Ellen jostain naistelehdestä lunttaa. :grin

27+2

En ole kuullutkaan tuommoisesta ennenaikaisuustestistä, sairaalassako se tehtiin ja miten?
Joo sairaalassa. Sellasta tikkua tai liuskaa pidettiin alapäässä puol minuuttia ja sitte odoteltiin hetki. Kuulemma uus testi ainaki meidän sairaalassa.

Varmaan tapauskohtaista. Mulla on kolmeassa aiemmassa raskaudessa kohdunkaula lyhentynyt ja pehmentynyt vaihtelevasti rv 25-> ja kolmannessa oli kohdunsuu ns.sormelle auki muutaman viikon ennen synnytystä.
Jännityksellä odotan mikä on tilanne nyt tällä kertaa. Ensi viikolla ultra/lääkäri. Istukan paikka ja koko arvio.

Rv 29

Oliko sulla kohdun ulkosuu vai sisäsuu sormelle auki pari viikkoa ennen synnytystä?

Joo sairaalassa. Sellasta tikkua tai liuskaa pidettiin alapäässä puol minuuttia ja sitte odoteltiin hetki. Kuulemma uus testi ainaki meidän sairaalassa.

Kunpa mullekin oltaisiin tehty tuollainen... Tässä kun oon ravannut vaikka missä lääkäreissä ja päivystyksissä ja rakenneultrassa jo aloitettu Lugesteron ennenaikaisen synnytyksen riskiin. Käytänteet vaihtelee niin paljon näköjään. Hienoa, että sinua on tutkittu tuollakin tavalla, vaikka testin tulos ei tietenkään rauhoita mieltä. Itseäni silti rauhoittaisi tieto siitä, että tutkitaan ja otetaan tosissaan.

Rv 27+2

Takaisin