Painonnousu

Mun paino on 55,5 suunnilleen lähtöpaino on 55 ja nyt on 20+2

Mut minkä takia itsepunnitus kotona? Säästääkö se terkan työaikaa muka merkittävästi? Ja varsinkin niissä tapauksissa jos terkkari kuitenkin on se joka lukeman merkkaa korttiin.. niin ja koneellekin ne kuitenkin sen naputtaa. :wideyed:
Siis meillä niin että vastaanottohuoneessa vaaka, eikä siihen välttämättä viereen tulla kyttäämään. Täti istuu pöydän ääressä ja kirjoittaa ylös kun mä sanon lukeman. Kai sekin sit jonkinasteista itsepunnitusta...

Muoks. Niin ja ei siitä kai sentään kukaan ala marmattaan jos jossain kohtaa ei ookaan paino noussut. En mä ainakaan oo saanu ripitystä. Edellisessä raskaudessa joskus puolenvälin jälkeen oli paino hiukan pudonnutkin kahden peräkkäisen neuvolan välillä.

Mulle tuli kommenttia heti toka neuvolassa, kun oli paino pudonnut 200gr!! Että: "Nyt ei kyllä saa enempää pudota. Muistathan syödä." Minusta perin kummallista kun vasta aloitettu diabetesdietti ni onhan se ihan luonnollista, että paino putoo kun herkut jää syömättä! Onneks en oo ton painon suhteen mikään herkkis. Joku muu olis voinu huolestuakin. Mua lähinnä ärsytti, kun kotiin tulin ja tarkistin kuinka paljon se paino olikaan pudonnut. Ei juuri mitään!

Nyt viikolla 22. painoa +1kg. Kyllä se siitä nousuu lähtee :) Eikä mulla edellisessäkään tullu, kun max.7kg ja siitäkin loppua kohti laski viiteen. Hyvä vaan, jos menee about. samalla kaavalla.

Muokattu viimeksi:
Mulla paino noussut jo 4,1kg! Ruoka maistuu liianki hyvin :bag: Lähtöpaino oli 41,8kg ja nyt jo 45,9kg, en haluais et pano menis yli 50kg, mutta varmaan menee... Nyt siis 19+0

Matkalla, sä oot niin hoikka että voikin painoa tulla reippaammin! :-D niinhän se vissiin meneekin, että hoikilla paino nousee raskauden aikana enemmän kuin niillä, joilla painoa on enempi...?

Mulla lähtöpaino 44.5 ja nyt 45.5-46.0 vuorokauden ajasta riippuen. Nyt 19+6 esikoisesta oli tässä vaiheessa tullut jo yli 4 kg :D

Matkalla, sä oot niin hoikka että voikin painoa tulla reippaammin! :-D niinhän se vissiin meneekin, että hoikilla paino nousee raskauden aikana enemmän kuin niillä, joilla painoa on enempi...?

Niinhän se taitaa olla :D Silti hirvittää, kuinka paino tulee nousemaan tässä raskausaikana..

Ekassa raskaudessa mun alkupaino oli 44 ja viimeisilläni ollessa 55. En ihan ymmärrä sitä logiikkaa miks hoikilla pitäis tulla yhtään sen enempää painoa kun tukevammillakaan. Pääasia että sikiö kasvaa ja muutenkin kaikki sujuu ok. Voihan se olla että tukevammilla tulee vauvan osalta se sama paino lisää, mutta se energia muuttuu kehon jostain muusta paikasta sinne vauvalle. Eikös? Ite ainakin olen nyt jo henkisesti varautunut tuohon +11kg tai enempäänkin, vaikka lähtöpaino olikin 49, eli 5kg enemmän kun esikoisen alkumetreillä. Ja tuokin kai yksilöllistä.. Nyt tuntuu jo hirveeltä tankkerilta, vaikkei vauvamahaa oikeestaan edes erota. Ehkä oon vaan turvonnu muuten. :bored:

Juuri näin minunkin mielestä. Hoikalle, pienelle ja/tai normaalipainoiselle pitäisi tulla about saman verran painoa. Ylipainoiselle vähemmän, koska samalla saa laihtua. Noin niinkuin kärjistäen.

Mulla ylipainoa 30kg ja th anto siitä palautetta, mutta sano ettei saa alkaa laihtumaan nyt. Tavoitteeksi laitto, etten lihoais enempää ku 10kg ja tokassa neuvolassa, kun oli kilo pudonnut, niin "yritäpä pysyä vaikka tässä samassa painossa nyt aluksi", "syötkö kunnolla", yms.. Viimeksi olin lihonnu 800g ja kehui, että nyt on maltillista nousua. :) Ei saa laihtua, ainakaa täällä tuppukylässä! :)

Tuntuu joo täälläkin luettujen neuvolakuulumisten perusteella olevan aika erilaisia neuvoja aina riippuen vähän neuvolasta ja terkkarista. Joillekin ei kelpaa mikään ja jotkut ei tuijota painokehitystä juuri lainkaan.

Käypä hoito -suositusten mukaan ohjearvoina raskausajan kokonaispainonnousulle on

12,5-18 kg, kun raskautta edeltävä painoindeksi on alle 18,5 (alipainoinen)
11,5-16 kg, kun raskautta edeltävä painoindeksi on 18,5-24,9 (normaalipainoinen)
7-11,5 kg, kun raskautta edeltävä painoindeksi on 25-29,9 (ylipainoinen)
5-9 kg, kun raskautta edeltävä painoindeksi on yli 30 (lihava)

Meillä neuvolassa ei ole oltu hirveän tarkkoja, vaikka vähän laihduinkin alkuun pahoinvoinnin vuoksi. Sanoi vaan, että ihan normaalia, mutta muista syödä :)

Täällä paino vielä reilu 4kg miinuksella lähtöpainoon :smiley-ashamed004 Kun lähtökin on siellä reilusti läskin puolella, niin terkkarikin oli eilen vaan tytyväinen ettei paino ole vielä noussut :) Niin toivon, että pääsis alle sata kilosena synnyttämään. Siihen on vielä onneksi yli kymmenen kiloa matkaa. Josko sitä pääsis jopa alle 95... :thumright

Jos on alkujaan kovin hoikka, niin keho varmaan pyrkii varastoimaan raskausaikana vähän ylimääräistä rasvaa siksi, että vauvalle riittää ravintoa syntymän jälkeen. Imetys on kuitenkin tosi kuluttavaa.

Tässä tuohon painonnousuun vähän tietoo:

Näin odottajan paino nousee:

• Alkuraskaudessa painon ei pitäisi juurikaan nousta, sillä istukka ja alkio eivät vielä paina eikä lapsivettä vielä ole. Jos vaa’an lukema kuitenkin suurenee, se johtuu ylimääräisestä syömisestä, esimerkiksi siitä, että odottaja joutuu syömään ylimääräisiä välipaloja pahoinvoinnin takia.
  • Paino alkaa nousta pikkuhiljaa 12. raskausviikon jälkeen. 12.–20. raskausviikoilla tulee selkeä hyppäys: 25 prosenttia kokonaispainonnoususta ajoittuu näille viikoille.
  • 20.–30. raskausviikoilla tapahtuu puolet koko raskauden painonnoususta.
  • Loput kokonaispainonnoususta, 25 prosenttia, tapahtuu 30.–36. raskausviikoilla.
  • Viimeisen kuukauden, 36.–40. raskausviikkojen aikana painon ei enää tarvitse nousta.
Sekä mistä se koostuu tuo paino:

Mistä lisäkilot tulevat?
On aivan tavallista, että paino nousee raskauden aikana 10–15 kiloa.
Osa lisäkiloista koostuu nesteestä ja verestä.
Raskauden loppuvaiheessa lapsi painaa noin 3,5 kiloa, loput lisäpainosta jakautuu seuraavasti:
• Kohtu – noin 1 kg
• Istukka – noin 0,5 kg
• Rinnat – noin 1 kg
• Lapsivesi – noin 1 kg
• Kudoksiin varastoitunut nestemäärä – noin 1,5 kg
• Lisääntynyt verimäärä – noin 1,5 kg
• Imetykseen tarvittavat rasvavarastot – noin 0,5–1 kg

Ja pitää muistaa että meistä jokainen on yksilö eikä välttämättä kirjoitettu päde tarkalleen, mutta nämä on suuntaa antavia juttuja :)

Muokattu viimeksi:
Mulla on tähän mennessä (22+3) noussut paino aikalailla 6kg, viimesimmän kuukauden aikana reilut 600gr/vko - massakausi meneillään ;) Mä olinkin lähtöjäni tuolla hitusen verran alipainoisen puolella, joten saa noustakin, etten imettäessä ihan kuivahda kasaan..

Mulla viime neuvolakäynnin mukaan tullut painoa "ihan oppikirjan mukaan" eli ei hirveesti/viikko. Terkka vertaa siis painoa ed. painoon js jakaa painon nousun viikoille joita ollu tuossa nauvolakäyntien välissä.
Tavoite olis pysyä tuon Enough:in laittaman taulukon normipainoisten rajoissa eli kuten viime raskaudessa tulis reilut 10kg....wuhuuuu meni raskauden aikana sekä 60kg et 70kg raja rikki!!!!!
Imetyksen myötä lähtikin sitten kaikki ylimääräinen ja lähtöpainosta (ennen raskautta) putos vielä joksikin aikaa n.5kg pois. Tuli kyllä takas, kun lopetin imetyksen...

Mä en muista olenko aiemmin kertonut tätä, mutta mulla on luonnostaan ylipainoa. Alkuraskaudessa paino nousi 7kg. Näin on käynyt äidillä ja siskollakin. Johtunee varmaan lisääntyneestä hormonitoiminnasta. Nyt kun olen rv 21+4, niin painonnousu on hidastunut, melkein pysähtynyt. :) Mulla paino nousi siis aluksi paljon ja nyt se ei enää nouse juuri ollenkaan. :) Yksilöitä ollaan kaikki. :)

Mä en muista olenko aiemmin kertonut tätä, mutta mulla on luonnostaan ylipainoa. Alkuraskaudessa paino nousi 7kg. Näin on käynyt äidillä ja siskollakin. Johtunee varmaan lisääntyneestä hormonitoiminnasta. Nyt kun olen rv 21+4, niin painonnousu on hidastunut, melkein pysähtynyt. :) Mulla paino nousi siis aluksi paljon ja nyt se ei enää nouse juuri ollenkaan. :) Yksilöitä ollaan kaikki. :)
Ihan sama juttu täällä! 7kg tuli alkuraskaudessa painoa lisää ja nyt pysähtyny! :)

Ihanaa kuulla etten ole ainoa jolla painoa tullut toi 7kg!! Neuvolalääkäri siitä mulle valitti, alkujaan olen ollut normaalin ja lievästi ylipainoisen painoindexin rajoilla. Neuvolassa sitten lohduteltiin että ei hätää. Nyt kun alkuraskauden olot alkanut taittua on alkanut terveellisempo ruoka taas maistua. Onpahan hyvät varastot sitten ruokkia vauva :)

Takaisin