Synnyttäneet --40+++

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja maria75
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mä voin niin kuvitella miltä teistä tuntuu Eclipse ja Sirpa. Tää raskaus ja tuleva vauvan hoivaus ei todellakaan oo mun juttu vaikka tietoisesti ja ihan omasta tahdosta tähän lähdinkin. Vauva-aika lähinnä hirvittää mua ja ootan niin aikaa että lapsi on jo vähän vähemmän riippuvainen musta ja sen kanssa voi kommunikoida ja tehdä juttuja. Jos mun mieskin vielä perseilis tai lipeis hommista tai ei vaan tukis mua niin en tiedä mitä tekisin. Repisin pelihousuni nyt ainakin. Mä ryhdyin tähän ainoastaan siks että tän piti olla yhteinen projekti ja sitä se saa myös luvan olla. Onneks toistaiseksi mies on ollut tosi ihana ja sen suhteen oon luottavaisempi kuin oman jaksamisen.

Mulla on kans se, että kaipaan seuraa ja vertaistukea mut sitä on tosi vaikee löytää oikeenlaista. Mun lisääntyneet kaverit on muuttuneet just sellasiks superäideiksi, joita en oikein kestä. Ja lapsettomia ei oo juurikaan jäljellä enää. Meidän perhevalmennuksen ryhmäkeskustelut ja paikalliset faceryhmät on ihan täyttä horroria. En tiedä pitäiskö mennä sit johonkin sellaseen perhekahvilaan tai mammaryhmään, tuskin koska mitkä mahdollisuudet että sieltä löytäis ketään ees etäisesti samanmielistä? Mä vihaan koko mamma-sanaa ja tekee mieli motata kaikkia jotka puhuu mun "mammalomasta".

Muakin huolestuttaa miten tää poissaolo vaikuttaa mun uraan. Oon aika tuulisella alalla tuulisessa yrityksessä eikä mun mahdollisuudet saada yhtä hyvää duunia jostain toisesta firmasta oo kovin hyvät. Nykyisessäkin joutuu myymään itsensä jatkuvasti uudestaan kun johto ja esimiehet ja organisaatio muuttuu koko ajan. Niin kauan kun oon ollut paikalla niin ne muistaa miten pätevä oon mut nyt on aika iso riski että ne kattoo ja vertaa mun hintalappua mun itäeurooppalaisen sijaisen hintalappuun ja se on sen lorun loppu.
Joo, toi mamma-sana on ihan hirvee. Äijä erehty pari kertaa sanoo mua mammaksi raskausajan lopulla, ni meitsi otti kyl äkkii siltä luulot pois. Se katto mua et ootko tosissas ku naama punaisena sanoin et älä ikinä koskaan kuuna vitun päivänä sano mua mammaksi, vaikka miten hyvää tarkottaisit...:p Ei oo tarvinnu toista kertaa sanoa.

Varmaan monelle käy juuri kuten sinulle, et löytää uusia kavereita/ystäviä mut mä en oo sen luonteinen et olisin edes kiinnostunut luomaan mitn suhteita jotka perustuu lapsiin..tai sitten mulla on vaan täysin vääristynyt mielikuva siellä käyvistä ihmisistä. Mulla on kuitenkin suurin osa frendeistä miehiä, kertoo aika paljon jo sekin et ne on olleet kaikki tosi kannustavia ja eivät oo kääntäneet selkää mulle, toisin kuin ne pari naispuolista...

Mä en vaan usko et mulla löytyy hirveesti mitn yhteistä puheenaihetta jonkun äitylin kanssa jossain lapsiin liittyvissä kerhoissa, mutta ainahan sitä voi yllättyä..Mun kokemus on vaan se, et ne ihmiset on aivan eri planeetalta ja mä koen et mua kiinnostaa ihan samat asiat edelleen kuin ennen lasta ja ne kiinnostuksen kohteet on yhtä kaukana lapsista kuin mars maasta..
Mä huomasin raskausaikana, et ku törmäs mamma-naisiin, ni sanoo pari vittua ja saatanaa siellä täällä, niinku normistikin, ni ammattilais-mammat kaikkoo, mut jos siellä on normaaleja naisia, niin juttu voi jatkuakin. :grin

No mä oon saanut tosi hyviä ystäviä "äitikerhoista". Mulla ei lapsena eikä nuorena ollut oikein kavereita kun tunsin olevani väärältä planeetalta. Sit miehen kanssa muutettiin pikkukylään missä lähes mahdoton alkaa löytää tuttavuuksia tosta vaan. Sit ku syntyi esikoinen mentiin seurakunnan perhekerhoon ja aloin tutustua muihin äiteihin. Sieltä olen saanut parhaimmat kaverit ja olen kyllä tosi onnellinen siitä. Mulla on nyt tosi laaja tuttavapiiri tässä kylässä. Yksin olisin jos en olisi mennyt sinne. Ihan itsenäni olen mennyt ja se saa kelvata.

Kysymys,

Koska pitää huolestua kun vauva ei kakkaa? Meillä siis mennään suurin osa korvikkeella, koska mulla ei ihan hirveesti tuu vielä maitoa. Aamulla sain pumpattua 50ml ja sit loppu.

Kakannut varmuudella to kunnon köntsät, tai siis sinappikakat..selkeästi on vatsan väänteitä, pieree hurjasti. Syö ihan samaan tahtiin kuin ennenkin paitsi et nyt on alkanut pulauttelemaan melkein kaikki pois pian ruokailun jälkeen. Ja on ärtyisä.
Vaihda nan h.a., meillä auttoi vatsanväänteisiin. Tosin samaan aikaan aloitin cuplatonin, mut se auttaa vasta 3pvän jälkeen. Sitte syöttö: syötättehän tarpeeksi pystyasennossa? Jos vauva syö kyljellään, niin sun napa ja vauvan napa vastakkain ja vauvan korva-olkapää-lantio pitää olla samassa linjassa. Jos joutuu kääntää päätään syödäkseen, ni ei pysty nielee kaikkee. Ja vielä: röyhtäytä syötön lomassa. Mä aina röyhtäytän hetken päästä, nosta vauvan olkapäälle ja lähden kävelee. Sit ku röyhtäys tullu, ja liki aina tulee, ni syöttö jatkuu. Kaverin kaveri, joku spesialisti, toitotti sitä röyhtäytystä, et se on tärkeetärkee vatsavaivaiselle. Äijäkin nyt tekee sitä ahkerasti. Ei oo tällä vkolla ollu juurikaan vatsavaivoja eikä oo pulautellu. Pulauttelee vaan jos on oikeesti ylitäynnä.

Vetäkää rasti seinään: nyt tulee kehuja miehestä! :woot: Heikommat saattaa pyörtyä hämmästyksestä, joten niiden kannattaa lopettaa lukeminen tähän :yuck:.

Äijä oli varannu meille hotellihuoneen pinnasängyllä. Yllätys mulle! Nyt on perhe matkalla! Hehheh. Mun jos-ei-hyvällä-niin-pahalla -taktiikka on tuottanut tulosta... :hilarious: Jumalauta aloin poraa ku se kertoi sen, liikutuin. :happy:

Joo, toi mamma-sana on ihan hirvee. Äijä erehty pari kertaa sanoo mua mammaksi raskausajan lopulla, ni meitsi otti kyl äkkii siltä luulot pois. Se katto mua et ootko tosissas ku naama punaisena sanoin et älä ikinä koskaan kuuna vitun päivänä sano mua mammaksi, vaikka miten hyvää tarkottaisit...:p Ei oo tarvinnu toista kertaa sanoa.

Älkääs nyt, mä olen mamma ja mieluusti vielä.
Tosin mun äidinkieli on ruotsi, et johtuisko siitä.:confused013

Mahtavaa Sirpa, että saatte pienen irtioton arjesta hotelliyön merkeissä.., ja kunnon aamupalalla:)! :)

En oo taas ehtinyt päivitellä kuulumisia tänne, mutta kun elämä pyörii pojan ja tissien ympärillä, niin eipä tässä maata mullistavia ole tapahtunut;)! Eilen oli th:n kotikäynti ja poika oli 5g vaille saavuttanut syntymäpainonsa:)! Sai kehuja jäntevyydestä ja skarpista olemuksestaan:)! Multa rapsittiin hakaset pois ja haava on parantunut hyvin, vaikka rumahan se on;)! :) Yksi ikävä ongelma on ilmaantunut, mun oikea nänni on rikki ja haavoilla, enkä pysty tällä hetkellä imettää sillä:(! Rasvaan ahkerasti ja lypsän sitä, mutta pojan imeminen sattuu niin s***sti, ettei kerta kaikkiaan voi kuin just ja just lypsää, sen nyt jotenkin vielä sietää..:(

Meillä on ollu nyt pari iltaa pojalla masuvaivoja ja on kitissyt ja itkeskellyt. Isänsä on harrastanut sen kanssa pierujumppaa ja se on jonkin verran auttanut. Myös cuplaton ja maitohappotipat on otettu käyttöön, joista valmistan maitodrinksuja ja hörpytän lääkekupista pojalle;)! Öitä on kyllä onneksi nukkunut ihan hyvin 3-4h putkeen, mitä nyt se yksi yö meni kitisten:)! Tänään käytiin vähän autoilemassa ja näyttämässä poikaa papalle (mun isälle) ja piipahdin äkkiä ruokakaupassa. Olipas taivaallista päästä näkemään vähän muutakin elämää, kun tämä oma on nyt viikon pyöriny täällä kotona kolmen kerroksen ja postilaatikolla käymisen välillä;)! Vieraita kyllä on pyörähtänyt jo useita ja on pitänyt alkaa ihan leipomaan pakastimeen pöppöstä niiden varalle, taikinaterapia on ihan parasta.. :) Tänään aloitin lenkkeilyt pienin askelin ja on vaunuteltu pojan kanssa pariinkin otteeseen, eli kuntokuuri on alkanut;)!!

Kysymys,

Koska pitää huolestua kun vauva ei kakkaa? Meillä siis mennään suurin osa korvikkeella, koska mulla ei ihan hirveesti tuu vielä maitoa. Aamulla sain pumpattua 50ml ja sit loppu.

Kakannut varmuudella to kunnon köntsät, tai siis sinappikakat..selkeästi on vatsan väänteitä, pieree hurjasti. Syö ihan samaan tahtiin kuin ennenkin paitsi et nyt on alkanut pulauttelemaan melkein kaikki pois pian ruokailun jälkeen. Ja on ärtyisä.

Meillä tuli rota-rokotuksen myötä tosiaan huikea 18 päivän kakkaamattomuus-jakso. Soitin neuvolaan, ja th kertoi, että normaalitilanteessakin (ei rotarokotetta) väli voi olla 7-10 päivää ilman, että on mitään hätää. Rotan seurauksena tuo 2,5 vkoa ihan normaali..

Th sanoi, että jos vauva on hyväntuulinen ja vatsa tuntuu painellessa pehmeältä, niin tuskin on mitään vakavaa, vauva vaan panttaa kakkaa. Jos taas vatsa on pinkeä/ kova ja vauva valittaa, niin silloin pitää mennä lääkäriin. Meidän vauvalla onneksi masu on pehmoinen ja vauva on iloinen.

Th suositteli lääkkeeksi Levolacia, mutta muistutti, että se ei auta heti, vaan vasta usean päivän syömisen jälkeen.
Apteekissa taas suosittelivat Microlaxia, joka on peräruiske ja auttaa n 5 minuutissa. Sitä kokeilin ja se kyllä tosiaan toimi. Onneksi vauva alkoi sitten myös oma-aloitteisesti kakata, en oikein tykkää käyttää mitään lääkkeitä tuommoiseen.

Onko teillä seuraava neuvola kohta? Tää kakkaamattomuuden hoitokin on varmaan taas asia, johon saa eri paikoista ihan erilaisia ohjeita... Mutta näin siis meillä.

Mä ajattelin nyt kokeilla vaihtaa Nan1:n tuohon Nan ha:n. Mutta en ihan tajua mitä eroa niillä on? Yritin kyllä tuijottaa niitä valmistusaineita mutta en ihan käsittänyt.. Vääntäkää siis rautalangasta mulle. :grin Molemmat on kuitenkin maitopohjaisia niin auttaneeko kuitenkaan jos on ihan maitoallergiasta kyse..? Voi kuitenkin rauhoittaa vatsan?

Meillä tuli rota-rokotuksen myötä tosiaan huikea 18 päivän kakkaamattomuus-jakso. Soitin neuvolaan, ja th kertoi, että normaalitilanteessakin (ei rotarokotetta) väli voi olla 7-10 päivää ilman, että on mitään hätää. Rotan seurauksena tuo 2,5 vkoa ihan normaali..

Th sanoi, että jos vauva on hyväntuulinen ja vatsa tuntuu painellessa pehmeältä, niin tuskin on mitään vakavaa, vauva vaan panttaa kakkaa. Jos taas vatsa on pinkeä/ kova ja vauva valittaa, niin silloin pitää mennä lääkäriin. Meidän vauvalla onneksi masu on pehmoinen ja vauva on iloinen.

Th suositteli lääkkeeksi Levolacia, mutta muistutti, että se ei auta heti, vaan vasta usean päivän syömisen jälkeen.
Apteekissa taas suosittelivat Microlaxia, joka on peräruiske ja auttaa n 5 minuutissa. Sitä kokeilin ja se kyllä tosiaan toimi. Onneksi vauva alkoi sitten myös oma-aloitteisesti kakata, en oikein tykkää käyttää mitään lääkkeitä tuommoiseen.

Onko teillä seuraava neuvola kohta? Tää kakkaamattomuuden hoitokin on varmaan taas asia, johon saa eri paikoista ihan erilaisia ohjeita... Mutta näin siis meillä.

Sitä mä just meinasin et oon jostain lukenu et ne voi panttaa kakkaa ja kun kuitenkin pierut kulkee niin ei se ilma jää sinne suoleen vaan poistuu..Microlaxeja löytyy kotoonta ja sen vatsan pehmeyden/pimeyden nyt tiesinkin, mutta lähinnä se nyt mietitytti et kauanko on normia panttaa sitä kakkaa..Vauva on hyväntuulinen ja virkeä, joten en nyt ääri huolissani vielä ole..

Ja röyhtäytettään ruokailun yhteydessä ja jälkeen ja jos on tissillä ni käytän imetystyynyä..Ei kyllä aina edes röyhtäse, mut pääsääntöisesti kyllä..Jäämme seuraamaan tilannetta..Ja neuvolassa en jaksa edes vaivautua kysymään mitn kun on niin pöllö se th et en jaksa kuunnella sen juttuja yhtään. Mä luulen et me pärjätään ihan fine ilman sen neuvoja ja onneks mulla on pari kaveria jotka on kätilöitä et ennemmin kysyn niiltä neuvoa kuin neuvolasta...

Mä ajattelin nyt kokeilla vaihtaa Nan1:n tuohon Nan ha:n. Mutta en ihan tajua mitä eroa niillä on? Yritin kyllä tuijottaa niitä valmistusaineita mutta en ihan käsittänyt.. Vääntäkää siis rautalangasta mulle. :grin Molemmat on kuitenkin maitopohjaisia niin auttaneeko kuitenkaan jos on ihan maitoallergiasta kyse..? Voi kuitenkin rauhoittaa vatsan?
https://www.nestlebona.fi/tuotteet/meidan-tuotteet/aidinmaidonkorvikkeet/nan-ha1-200-ml/

Ei saa antaa jos on jo puhjennut allergia mutta voi estää sen puhkeamisen jos on riski siihen. linkissä tarkemmin asiasta

Mites olette pieniä nuhaneniä helpottanu? Mulla flunssa ja ihan ei näemmä vasta-aineet imetyksestä riitä, kun toisella tuntuu olevan nuha..

Mites olette pieniä nuhaneniä helpottanu? Mulla flunssa ja ihan ei näemmä vasta-aineet imetyksestä riitä, kun toisella tuntuu olevan nuha..
Täällä on tosiaan päiväkotilainen, jonka mukana viruksia kulkeutuu... Täällä just kans ollu flunssaa ja niitä keittosuolaliuostippoja laitoin nenään, kun kuulosti tukkoiselta. Muistanko oikein, että jos alle 3-kuisella ylittyy 38 astetta kuumetta, niin sit pitäis viedä sairaalaan näytille? Muutoin kotihoito, jos ei ihmeempää. Meillä ei kuumetta tullut, niinpä en flunssaan suppoa tms kipulääkettä antanut sillä kertaa. Ja voi tietty korottaa sängynpäätyä. Tällaisia ohjeita itse oon saanu.

Mä ostin viimeksi apteekista tän nenähuuhtelun. http://www.yliopistonverkkoapteekki.fi/epages/KYA.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/KYA/Products/TE2064269
On kätevämpi kuin tiputtaa yksittäisiä tippoja huutavan ja pyristelevän lapsen nenään. Meillä ei oo ollu vielä flunssaa mutta räkää kuivuu välillä nenään niin pehmitän tällä ja vetäsen niistäjällä rään pois nenästä. Loppuu rohina hengityksessä aina siihen.

Meidän Mikko Mallikas :love7:Heartbigred Täytyy ees yks kuva laittaa tuosta ihanasta pojasta :) :love2:Heartblue
Eiiiii Satru! Mä kattoin eka et siin on mun vauva!!! Hahhaahhaaaa!!! Ihan sama ilme, käsi nyrkissä tossa ja toisessa kädessä yks sormi pystyssä! Viddu, nää on tullu samasta putkesta! Ei oo tosi! Hehheeeee! On mun vauvalla matalampi otsa ku katton tarkemmin, mut ensi näkemältä näytti ihan mun vaavelilta.

Takaisin